|
Sykkelprosjekt for NOOB. Tips og råd please.
|
Sykkelprosjekt for NOOB. Tips og råd please.
27/07/2011 21:14
|
Davidium
OP
Fersking
|
OP
Fersking
SÅ! Jeg har hatt en dh-sykkel liggende i noen år nå. Den ble kjøpt brukt for 4k av en sørgelig fyr som bodde på en søppelplass. Han skulle selvfølgelig ettersende diverse deler som manglet men de kom aldri. Jeg har nå blitt veldig interessert i toppturer som trening. Men denne sykkelen er så tung og treg bortover og oppover at jeg ser meg nødt til å gjøre noe med den. Problemet er at jeg ikke har peil på mye av monteringsstandardene. Men jeg lærer fort Bilde1 Ramme: Progear racing D4 56cm setetubelengde. Lite info å oppdrive på denne. Vet ikke annet om vekten enn at hele sykkelen nå veier 16kg. 24"hjul forran og bak som helt klart er for smått. Kenda bluegroove 2.5 på combat halo felg bak. Maxxis high roller 2.7 på Jalco st32 forran. Gaffeldemperen har jeg ikke peiling på hva er annet enn at det er av merket RST. Bilde8 Har ikke funnet noe dobbeltkronet som likner på nettet. Funker greit. Trenger sikkert litt service. Formula B4 hendler og kalipere. Front hendel ødelagt. Shimano deore girspaker og shimano deore xt navgir (9 drev) Trenger ny krankgirveksler for 3 drev. Det første jeg tenker er større hjul med smalere og finere dekk samt en bakdemper med lockout. øye til øye på demper nå er 16,5cm. Usikker på om den er litt sammenklemt og at rammen kan ta lengere demper. Finner ingen brukte dempere på den lengden. Noen som har lyst til å kjøpe noe av det jeg har eller selge meg noe jeg kan ha bruk for?
|
|
|
Re: Sykkelprosjekt for NOOB. Tips og råd please.
[Re: Davidium]
29/07/2011 19:34
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
Hei. Ser ingen har svart selv om du har lagt inn bilder :-)
Jeg kunne sikkert solgt deg deler fra min sykkelbod som ville gitt deg lockout både i foran og bak, men vekta og sykleegenskapene ville nok ikke bli bedret drastisk da ramma di ikke er helt "uptodate". Har også rammer liggende men ingen med topptur egenskaper som er ledige.
I ditt tilfelle ville jeg sett meg om etter en annen ramme og annen gaffel og brukt de delene jeg hadde kunnet, og da havnet på under 5.000 totalt. Eller sett meg om etter en komplett brukt sykkel til 5-7.000. Det dukker stadig opp ting her som er ok til en ok pris, men man må følge med da kuppene forsvinner fort.
Hvis du går mot min anbefaling å bytte ramme, så må du for å spare vekt, legge inn annonse på "kjøp deler" etter en 165mm luftdemper med lockout, mål også innerbeinet for å finne slaglengde. Ta også et mål på gaffelen, ac lengde (hjulaksel til underkant av ramme) og slaglengde, samt styrerør dimensjon på gaffel, samt styrerørlengde på ramma. Finn da en brukt singelcrown luft gaffel med lockout med tilsvarende mål som den du har.
Lykke til!
Sindre R.
|
|
|
[Re: sindrer]
29/07/2011 23:27
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Sindrer sier mye klokt.
Men i tillegg... Du sier du vil bytte fra 24" hjul til 26"(?). Det er vel lite trolig at 26" hjulene vil passe i ramma. Dekket vil trolig ikke få plass. Det samme gjelder forøvrig forran ift. klaring mot gaffelen.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: sindrer]
30/07/2011 15:28
|
Davidium
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei. Ser ingen har svart selv om du har lagt inn bilder :-)
Jeg kunne sikkert solgt deg deler fra min sykkelbod som ville gitt deg lockout både i foran og bak, men vekta og sykleegenskapene ville nok ikke bli bedret drastisk da ramma di ikke er helt "uptodate". Har også rammer liggende men ingen med topptur egenskaper som er ledige.
I ditt tilfelle ville jeg sett meg om etter en annen ramme og annen gaffel og brukt de delene jeg hadde kunnet, og da havnet på under 5.000 totalt. Eller sett meg om etter en komplett brukt sykkel til 5-7.000. Det dukker stadig opp ting her som er ok til en ok pris, men man må følge med da kuppene forsvinner fort.
Hvis du går mot min anbefaling å bytte ramme, så må du for å spare vekt, legge inn annonse på "kjøp deler" etter en 165mm luftdemper med lockout, mål også innerbeinet for å finne slaglengde. Ta også et mål på gaffelen, ac lengde (hjulaksel til underkant av ramme) og slaglengde, samt styrerør dimensjon på gaffel, samt styrerørlengde på ramma. Finn da en brukt singelcrown luft gaffel med lockout med tilsvarende mål som den du har.
Lykke til!
Takk for rådene. Jeg venter nå på en mongoose black diamont triple 2006 i god stand ink. fox dhx 4.0 i posten. Har store forhåpninger til den. Og jeg tenker at hvis jeg holder dekket under 2.2 ellernoe så kanskje jeg får smettet inn 26" forran og bak. Dekkene jeg har er fryktelig brede og sinker endel. Usikker på hvor stor forskjell litt smalere dekk vil ha for mild stikjøring på vei ned fra fjellet? Jeg kjøpte ramma av SgtPepper som til min store fornøyelse sendte med en 2004 Marzocchi Super-T 2004 170mm i tillegg. Forhåpentligvis så faller den i smak foreløpig. Usikker på hvordan den hamler opp med rst-demperen av ukjent model som er påmontert nå. Tipper jeg må ned på en lokal sykkelsjappe for litt kranklager osv til den nye ramma. Desto mer jeg gransker den gamle sykkelen, desto mindre deler føler jeg at jeg kan bruke på den nye ramma. Bakveksleren er jo grei, kassetter virker ok, men trenger krankveksler og frontbremse. Girshifterne blir å flytte over på den nye. Noen som har et 26" hjulsett som tåler å bli stirret hardt på men samtidig ikke er alt for dyre? For skivebrems selvfølgelig. Har snart demontert hele sykkelen, og er spent på hvor mye selve ramma veier. Mongoose black diamond triple veier vel rundt 3 kg ellernoe. En annen ting. En av grunnene til at den jeg har nå er forferdelig å trå lange bortoverturer på er sittestillingen. Styret føles for høyt og for langt bak. Men jeg har jo ikke lyst på en stem-løsning der styreaksen har 90mm`ish offset og styrelageret halveis oppe i haka heller. Jeg tenker at det blir småekkelt å styre i hektiske partier. Tanker?
|
|
|
30/07/2011 18:41
|
SgtPepper
Avhengig
|
Avhengig
Ramme og gaffel du har fra før vil nok ikke passe 26" hjul. Da kan du bruke Super-T til du finner noe mer passende.
Når du skal ha hjulsett nå, så må du ha et forhjul som passer en 20mm gjennomgående bolt og et bakhjul med et 150mm bredt nav med 12mm gjennomgående bolt.
Jeg bruker Schwalbe Big Betty på min sykkel og holder greit følge med andre på asfalt og grus. Har også et par Continental Rubber Queen 2,4. De har jeg knapt forsøkt, men Big Betty henger godt på tørt underlag og de har gode bremseegenskaper.
Canfield Brothers Balance Ragley Bluepig X
|
|
|
[Re: SgtPepper]
31/07/2011 11:14
|
Davidium
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for infoen sgtPepper. Venter med hjulinnkjøp til jeg har testet de gamle hjula på den nye rammen. (om de passer).
|
|
|
31/07/2011 16:31
|
SgtPepper
Avhengig
|
Avhengig
Ut i fra bildene ser det ut som hjulene har standard 9mm hurtig kobling. Jeg er ganske sikker på at du må ha nye hjul. Hvis du tar et par bilder og poster her, så får du nok kjapt svar om du kan bruke dem 
Canfield Brothers Balance Ragley Bluepig X
|
|
|
[Re: SgtPepper]
02/08/2011 13:12
|
Davidium
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Du har selvfølgelig helt rett. Både front og bak har hurtigkobling med tynn 9mm aksel. Bilde4 Bilde5 Jeg regner med det er navtypen som bestemmer dette og ikke en utskiftbar greie som går gjennom navet? Isåfall må jeg ha nye hjul ja. Har allerede lagt ut en post på Kjøp:deler Ingen svar hittil dog. Jeg fikk ramma på døra i dag forresten. Ser grom ut  Veldig fornøyd. Eneste jeg er bekymret for er det bøyde girøret på navet? Bilde1 Bilde2 Bilde3 Usikker på hva det resulterer når navgiret er montert, men heldigvis er det på en demonterbar del som kanskje kan kjøpes løst eller rettes opp i skrustikke. Noe jeg ikke tør akkurat nå, da jeg ser metallet har den skrukkete tretthetslooken akkurat i knekk/bøypunktet. Likte Super T gaffelen veldig godt. Ser ganske monstrøs ut. Bittelitt olje og manglende justeringshendel på ene innerbenet, men jeg hadde nok gjerne betalt de 700 du egentlig skulle ha for den. Så at jeg fikk den med gratis er intet annet en fantastisk  Den virker veldig myk. Har ikke prøvd å justere så veldig mye på den ennå. Kan den strammes opp/presses sammen på annen måte enn å skru på toppen? Jeg skal til å montere gaffel på ramme og leser diverse tråder og instruksjoner om styrelager. Må visst finne meg et rør for å banke crown race på plass. SgtPepper: Noen spesiell grunn til at du sendte med ekstra upper og lower cup? Virker som om upper cup og lager passer i den upper cuppen som er montert. Er påmontert lower cup og lager uggent? Hva er best, spacere mellom top styrelager og top krone, eller spacere mellom top krone og stem? Har noen spacere liggende fra progear-vraket som passer fint. Er det vanlig med riser bar styre på stisykler, eller er det primert for downhill?
|
|
|
02/08/2011 20:14
|
Davidium
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Oppdatering: Dropout-girøre bøyd tilbake provisorisk med skrustikke og rørtang. Litt urene vinkler, men forhåpentligvis godt nok til å komme igang med litt sykling så snart jeg får hjul og forbremse på sykkelen.
Dhx 4.0: Kjørte på med 100psi, men får ikke noe særlig utslag på verken propedal eller rebound justering når jeg tester med håndkraft eller kroppsvekt på sykkel. Jeg tok av fjæren og testet demperen med å skyve den inn. Lite motstand uansett instilling! Rebound tar evigheter dog. Dette også uansett rebound instilling. Er det slik den skal oppføre seg? (kan godt være)
|
|
|
20/08/2011 18:29
|
Davidium
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ny sykkel ferdig bygd Etter mye research (googling) og lesing her på forumet, har jeg faktisk klart å sette sammen en solid sykkel som fungerer som en klokke, og som verken knirker eller skraller. Deler kjøpt stort sett enkeltvis. Fikk hjelp til å montere kranklager,lufte bakbrems samt montere dekk på VPG Beach Mountain var behjelpelig med ny dropout. Har såvidt rukket å teste den på en snill sti. Klatrer fint selv om gaffelen er litt myk. Plush på vei ned  Ramme: 2006 Mongoose Black Diamond Triple med Dhx 4.0 og 450nm fjær. Gaffel: Marzocchi Super T Pro Bremser: Hayes HFX 9 HD med 203mm skiver forran og bak. Hjulsett: 26" Alexrims Supra BH hjulsett. Scott nav foran (20 mm) og sunringle bak Dekk: MAXXIS Crossmark eXCeption 26x2.10 Ritchey setepinne, gammelt deore lx kranksett med splitter nye truvativ klinger, Sram kassett. XT bakveksler og slx forran. Kmc x9l Gold kjede med missing link. større bilder: Bilde1 Bilde2 Bilde3 Bilde4 Bilde5 Takk for hjelpen
Redigert av Davidium; 20/08/2011 18:32.
|
|
|
[Re: ]
21/08/2011 08:18
|
Davidium
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ja ønsket var rett og slett en sykkel som klatrer og ruller godt nok til å sykle hvilken som helst treningstur på traktorveier over fjellet, samtidig som den tåler de litt styggere nedturene (fremdeles pinglegreier tatt i betraktning) Og kjenner jeg meg selv rett, så blir det som oftest å sykle på asfalten noen mil til man kommer frem til oppstigningen. Derfor tynne rulledekk  Tror jeg kom i mål med det.
|
|
|
23/08/2011 00:01
|
Davidium
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Oppdatering Første langtur av typen sykkelen var anskaffet for. Fremdeles ikke helt fornøyd med sittestilling. Får vondt i rygg og ikke full kraft i tråkk. Settepinnen jeg kjøpte var visst ikke lang nok, og jeg burde muligens ha setet lengere forover så jeg står mer over pedalene. Men det er det ikke rom for på det jeg har. Tenker at jeg egentlig kanskje muligens burde satset på en xc-ramme istedet. (mulig jeg bruker begrepet feil?) Gode råd? Shimano kranklager montert av vpg knirker allerede. Leste endel tråder her om knirk, så skal forsøke å smøre klingene MERE samt stramme mer i morra. Knirker kun når jeg tråkker hardt. Og bakbremsen som de luftet for meg er nå helt død.Må trykke hendelen helt inn for at den såvidt skal subbe litt. Mulig oljelekasje, men ser ingen spor av det. Merker også at skiver både forran og bak ikke er helt rette, så sykkelen lager endel lyd  Men ellers en fantastisk tur  Traff en tysk jente som ga meg middag utenfor teltet hennes på 1400meters høyde.
|
|
|
23/08/2011 08:50
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Har du også smurt boltene?
|
|
|
23/08/2011 09:23
|
Davidium
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Boltene gjennom klingene? Ja det var dem jeg mente. Husker at jeg nærmest dyppa dem i fett før jeg skrudde den sammen. Fett mellom klinge og krank, mellom krank og lager, mellom arm og klinge. Fett overalt!
|
|
|
23/08/2011 13:14
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Hvis du har utenpåliggende kranklager og krankhuset ikke er frest så kan det komme til knirking. Ellers er det bare å demontere kranklageret, tørke av med klut innsiden av krankhuset og smøre på igjen. Du kan også bruke litt WD-40 på gjengene hvis du tror det er nødvendig.
|
|
|
[Re: femte_gir]
23/08/2011 20:03
|
Davidium
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Løsningen var å etterstramme bolter på klinger kraftig, samt skifte ut bremseskivene bak med nye. Fant ut at mutteren på bakakslingen hadde løsnet litt på vei ned i går, og at den ene bremseklossen derfor hadde blitt slitt nesten helt ned. Hadde heldigvis ikke noe å gjøre med olje/luft/lekkasje. Nye bremseklosser montert. Det ble nærmest presspasning. Hjulet roterer kun med kraft selv om jeg har tvinget sylinderne så my i fra hverandre som jeg får til med makt. Skal de bare kjøres inn? Neste steg blir vel skjermer,sykkelsko,spd-pedaler, hjelm og gode hansker. Jeg kjenner det på meg at dette kan bli en dyr hobby 
|
|
|
24/08/2011 07:40
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
Hjulet roterer kun med kraft selv om jeg har tvinget sylinderne så my i fra hverandre som jeg får til med makt. Skal de bare kjøres inn? Nei, du vil nok ikke klare å kjøre dem inn slik at det blir nok klaring mellom klosser og skive. Det kan tenkes at bremsene er blitt luftet med halvslitte klosser (dvs at stemplene ikke har vært presset helt inn før lufting). Da ender man gjerne opp med for mye bremsevæske i systemet og det vil være umulig å få presset inn stemplene nok at det blir plass til nye (og dermed tykkere) klosser. Løsningen vil i tilfelle være å løsne luftepluggen* på hendelen før du presser stemplene helt inn. Den overflødige bremsevæsken vil da bli presset ut. Pass på å tørke godt av og skylle av med vann til slutt, bremsevæske angiper lakk o.l. Vurdert ut fra din beskrivelse av bremsenes (mangel på) funksjon kan det hende at det er like greit å få den luftet på nytt. *mener å huske at det er en liten plast eller gummiplugg på HFX9, snu hendelen opp før du løsner den. Neste steg blir vel skjermer,sykkelsko,spd-pedaler , hjelm og gode hansker. Jeg prioriterte litt i handlelisten din 
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
|
|
|
24/08/2011 12:16
|
Davidium
OP
Fersking
|
OP
Fersking
fulgte instruksen din, men har ikke lufta den igjen. Mangler kit. Nå er den ikke i kontakt med skiva lengere, men hendelen er ikke like tight lengere. Men det funker bra  Kan være enig i prioriteringen 
|
|
|
|
|