Hei Etter nok engang å ha tatt munnen for full blir det fredagsbirken på meg. Først hadde jeg tenkt å sykle på Chumba VF2, men det er en stisykkel og ikke en Birkendödare. Derfor har jeg tenkt å sette opp en Chumba HX2 29er for Birken.
Jeg er ikke bevandret i 29ernes rike så jeg ber om hjelp fra dere. Litt om ramma: Anodisert sølv i str. medium. Vekt ca 2,4kg (ink. EBB) Styrerørvinkel 71.
Deler så langt: Fox Float 32 F29 100 RLC FIT WHITE 15QR 1.5 TAPERED Acros styrelager Niner flat top carbång styre
Resten blir xt eller x9. Hvilken utveksling anbefales og hvor store skal bremsene være? Hvor langt bør stemet være? Jeg liker generelt korte stem. Takk for innspill.
Nils Arne
Friksjon - sykkelbutikk Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel. Got Gimbal?
Deler så langt: Fox Float 32 F29 100 RLC FIT WHITE 15QR 1.5 TAPERED Acros styrelager Niner flat top carbång styre
Resten blir xt eller x9. Hvilken utveksling anbefales og hvor store skal bremsene være? Hvor langt bør stemet være? Jeg liker generelt korte stem.
Du har virkelig kommet godt i gang her, skiver på 180 foran og 160 bak bør holde, jeg mener gir er til for å brukes (dog mulig årsak til elendig form) og anbefaler 3x10, HT 29-er er allsidig og kan brukes til mye. Bruker 90mm stem, men du kan vurdere kortere, tror ikke avviket fra 26-er er stort her. Legg penger i lette hjul, slanger og dekk.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Det vil helt sikkert funke også. Jeg har tre år på 28/38 og 11-34 bak. For mitt bruk i Oslomarka (og birken hvert år ) var det ikke noe stort behov for lettere gir. 11/38 ga meg all den farta jeg trengte hvis jeg bare tråkket.
Nå i disse moderne tider ville jeg brukt 36 bak til sti og terreng, og kanskje byttet til en 11-32 for birkens del.
Tanken var å bygge sykkel i helga og stolt vise fram ferdig bygg, men DHL og Tollpost har klart å rote bort 3 av 3 pakker. Fikk i alle fall pressa inn styrelageret. Acros zero stack. Griselekkert!
Friksjon - sykkelbutikk Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel. Got Gimbal?
Sykkelen er ferdig og jeg er meget fornøyd med den. 29er er artig! Har syklet 10-12 mil på grus med den og oppsettet med 39-26 foran og 12-36 bak, 10x2, funker utrolig bra. Veldig fornøyd med det. Fox gaffelen er også skikkelig knall. Her er noe bilder. Si hei hvis du ser meg på Fredagsbirken!
Redigert av Nils_Arne; 24/08/201109:06.
Nils_Arne: Den sykkelen ble lekker. Hadde jeg sett tråden før nå ville jeg sagt at du trenger SRAM X0 i Redwin Red. Det hadde blitt fett. Men uansett en fin sykkel!
Jeg har brukt de samme hjulene i terrengsykkelrittet, montebellorittet og grenserittet i år, samt trening. Sist brukte jeg de i stisyklings jam i Årvollåsen. De fikk seg en trøkk i terrengsykkelrittet, da det gikk litt hardt for seg, men jeg fikk banket og strammet litt eiker. Etter det har de vært tilnærmet rette og fungert fint. Jeg har ikke kjørt særlig defensivt og veier 85kg, så de funker til variert bruk, mye for pengene Jeg kjøpte dog et american classic 29er sett til Birken og opplever de som stivere og raskere, kanske bare innbilning men det føles slik.