Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp! Noe er galt med bakhjul/nav!

Hjelp! Noe er galt med bakhjul/nav! #1222694 26/07/2011 22:03
B
Bernie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Jeg har den de siste turene ment at det er i ferd med å skje noe rart med navet bak, og nå er jeg temmelig sikker på at noe er galt fatt. "Dødgangen" (vet ikke helt riktig sykkelsjargong her...) på pedalen når jeg skal begynne å trå etter å ha trillet har blitt lengre og lengre. Trår i løse lufta før kjedet drar bakhjulet rundt.

Og i dag merket jeg at bakhjulet virker løst sideveis, uten at jeg kjenner noen løse muttere. Er en slark som nærmer seg centimeteren (eller kanskje en halv cm). Og en sjelden gang i mellom hører jeg et kraftig, metallisk smell når jeg trår til... Noe galt er fatt!

Jeg har XT bakgir, Mavix Crossmax SL hjul med Mavic nav. Litt vanskelig å lese type nav, men samme farge/klistremerker som på hjulet. Sykkelen er to år gammel.

Er dette en velkjent feil?

Re: Hjelp! Noe er galt med bakhjul/nav! [Re: Bernie] #1222699 26/07/2011 22:11
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Høres ut som skruen som strammer lagerene dine må mangle eller være veldig løs. Har du sykla med det en stund ville jeg fått sjekket baknavet grundig for å være sikker på at ikke noe er fubar før du setter alt sammen til normal stand.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Hjelp! Noe er galt med bakhjul/nav! [Re: Elgvenn2] #1223291 27/07/2011 21:04
steffs Offline
Entusiast
Entusiast
Hørest som Bosset ditt trenger en rens, evt må byttes

Steffen

"Eit smart hus er ikkje dumt i morgon"
Steffen Herstad

Moderator  support