Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjerkinn skytefelt

Hjerkinn skytefelt #1222291 26/07/2011 12:32
53 modell Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Anbefaler på det varmeste og mest spennende tur jeg har syklet. Hjerkinn skytefelt er nedlagt og det er en vei rundt i Svånådalen. Fant en tur tilfeldig mens kona går pilgrim.
Syklet omtrent fra Hjerkinn st og en en runde på ca 40 km med spektakulær natur. Helt utrolig. Men skynd dere, veien skal taes vekk og naturen bringes tilbake som det heter. Forsvaret er i gang der oppe og arbeidet ska være ferdig om noen år.
På turen møtte jeg først ett par som hadde punktert som jeg hjalp så møtte jeg to som advarte meg mot Moskus.
Jeg syklet forsiktig videre, har aldri sett moskus men jeg kjente en som ble drept for mange år siden i Bardu så det var med spenning og nyskjerrighet jeg fortsatte. Kom over et par flokker på 10 dyr på 100 m og tenkte at etter det var det bare og sykle videre uten å møte fler. Plutselig v en bru jeg måtte over står en alene i vannet på 30-40 m og jeg fikk tatt ett bilde som jeg legger ved og dro videre i høy fart. Traff på enda fler men på lengre avstand.
En skikkelig ferieopplevelse.

Vedlegg kart hjerkinn.JPG21072011126.JPG
Re: Hjerkinn skytefelt [Re: 53 modell] #1222671 26/07/2011 21:27
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Herlig tur på Norges takk, ja! Etter hva jeg forstår er det ikke helt avgjort at veien skal fjernes. Generelt mye merkelig forvaltning i det området. Først bomber de områder sønder og sammen i årevis, så skal man plutselig overnaturalisere og det er knapt lov å bevege seg uten tjukke filttøfler.
Var du innom Snøhettas nye Snøhettabygg også?

Re: Hjerkinn skytefelt [Re: 53 modell] #1222707 26/07/2011 22:21
V
vor-voert Offline
Fersking
Fersking
V
Takk for sist 53-mod:) regner med at det var deg jeg så tdf sammen med på Hjerkinn fjellstue etter at du var ferdig med turen.

Skytefeltveien er en finfin tur!

Jeg har møtt moskus i området mange ganger. Et godt råd er å løfte blikket og ha litt vidsyn;) Har noen ganger "oppdaget" moskusen rett foran meg og det kan bli litt i overkant spennende! Stort sett flytter de seg og gjør de ikke det pleier jeg å hogge inn bremsene slik at dekket sklir på grusen. Lyden liker de ikke og da har jeg fått fri bane. Men for all del, disse dyra bør respekteres. 400 kg i 60 km/t er ikke noe man ønsker å få inn fra siden...

Opp til Tverrfjellet hvor Snøhettabygget ligger går det en grussti. Den er tidvis bratt, 15-20%, og når man kommer på toppen er det helt ok med en liten pause:) går man inn i bygget får man en overaskelse, en knallfin panoramautsikt mot Snøhetta!

Ellers er det mange andre fine turalternativer i området:)

Haakon

Litt lenger.....
Re: Hjerkinn skytefelt [Re: vor-voert] #1223161 27/07/2011 17:53
53 modell Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Ja vi lå på Hjerkinn fjellstue og traff ei som kjente deg...Tok turen opp til anlegget hvor Snøhetta har tegnet og satt opp et flott "hus" hvor det er en meget spesiell stemning inne med lyd av vind og panoramautsikt.

Re: Hjerkinn skytefelt [Re: 53 modell] #2500477 05/08/2018 20:15
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Noen som vet om veien rundt Hjerkinn skytefelt ble fjernet, og er det mulig å sykle der nå?

Moderator  support