|
|
Gary Fisher Superfly = KNIRK
|
Gary Fisher Superfly = KNIRK
25/07/2011 22:29
|
torarnep
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kjøpte meg i mai 2010 ny GF Superfly. En sykkel som passer meg perfekt (191cm høy). Sykkelen fungerte utmerket til og med Birken 2010 . Etter rittet leverte jeg sykkelen på Spinn Storo for service. Byttet kjede, kranklager, klosser, kasset, krankhjul. Da jeg tok første tur etter service var det en fryktelig knirk når jeg la litt press på pedalene. Og da mener jeg slik knirk at alle jeg tok igjen snudde seg for å se hva slags uvesen som kom farende. Jeg leverte sykkelen tilbake til Spinn dagen etter og klaget på lyden. De sjekket og byttet også hele kranken men fortsatt var det knirk. Sykkelen ble da sendt tilbake til importøren ( Foss sykler). Der ble den i 5 uker ( og hele høstsesongen gikk i vasken). Resultatet av oppholdet hos Foss var nada. Fortsatt knirk. De lurte på om det kunne være pedalen som var årsaken. Men jeg er usikker på om de testet det. Vel, snøen var kommet og sykkelen ble plassert i boden. Når sykkelen ble tatt frem i våres var selvfølgelig knirken fortsatt der. I løpet av vårsesongen har den vært inne et par ganger til uten at det hjelper.
Hva bør jeg gjøre? Er det andre som har opplevd dette med denne modellen? Kan jeg kreve ny ramme?
Denne knirkingen tar fra meg sykkelgleden og bringer bare irritasjon når jeg er ute. Det er ikke få som kommenterer dette underveis, og det er jeg lei.
Hilsen en frustrert sykkelist.
|
|
|
Re: Gary Fisher Superfly = KNIRK
[Re: ]
26/07/2011 04:07
|
EiW
Ringrev
|
Ringrev
Prøv å stramme QR'n på bakhjulet. Mye. Fjernet min knirk.
|
|
|
[Re: torarnep]
26/07/2011 07:41
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg har dessverre dårlig erfaring med å betale verksteder for å lete etter knirking. De har en lei tendens til å bytte alt de kommer over til det blir stille, og det kan bli dyrt! Her er en bruksannvisning jeg skrev for lete etter knirkelyder prøv dette og se om du finner synderen. LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
26/07/2011 15:32
|
Martin.F.
Ringrev
|
Ringrev
Hvis jeg ikke husker heeeelt feil tror jeg vi har gått over styrelager, hjullager(sjekket om de er løse noe sted) og styre/stem kontaktpunkt i tillegg til det du har nevnt. Usikker på om det er din eller en annens, men vi har også forsøkt å bytte fra carbon til aluspacere på en superfly i forbindelse med knirking.
1. Kommer det kun når du står og trår, eller når du sitter også? 2. Kommer det noe mer enn normalt når du legger alt du har i pedalene? 3. Knirker det noe ekstra ved sykling på sti? 4. Har du mulighet til å montere et par andre pedaler og se om knirkingen fremdeles er der?
|
|
|
[Re: Martin.F.]
26/07/2011 15:43
|
torarnep
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei! Ja det stemmer nok at dere har gjort dette. Knirkingen er der selv om jeg sitter eller står, men den blir verre når jeg legger kraft i pedalene. Jeg sykler ikke så mye på sti, men synes ikke det er noen forskjell.
Har fått tips om å fette opp drop out'n. Skal forsøke dette dette nå. Det tror jeg vel er det eneste som står igjen. Har foresten ikke forsøkt å bytte pedaler, men de er smurt opp og festet til krankarmen er fettet.
|
|
|
26/07/2011 15:53
|
Martin.F.
Ringrev
|
Ringrev
Prøv det med drop-outen. Dersom ikke det virker vil jeg anbefale deg å prøvesykle med et par andre pedaler. Det kannnn jo være at det er noe slark i lagrene/kommet dritt inni etc.
|
|
|
[Re: Martin.F.]
26/07/2011 16:15
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Prøv også å lån et hjulsett for å utelukke det.
PS. Har du sjekket kneet......
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: hrukin]
26/07/2011 20:07
|
Scale 20
Fersking
|
Fersking
Prøv å sette til alle skruer med momentnøkkel og monteringspasta......
|
|
|
[Re: Scale 20]
29/07/2011 20:56
|
Lanzin
Entusiast
|
Entusiast
Første jeg ville gjort var og bytte pedaler.. Er på 3 settet pedaler nå Pga irriterende knirk..
|
|
|
[Re: ]
30/07/2011 02:31
|
Gladtryn
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hadde samme problem inntil i dag. Knirka fryktelig i baktriangelet. Har lett med lys og lykter etter de berømmelige bristene i bakramma, som var et problem på førstegenerasjon, men fant ingenting. Har smurt og herja, brukt riktig moment på alt, men ingenting har gjort noe utslag. I dag strammet jeg tilfeldigvis hurtigkoblinga bak en ekstra runde, og vips var lydene forsvunnet... Litt skjegg henger igjen i postkassa, men hva gjør vel det, når dagens tur ble en nytelse.
|
|
|
[Re: hrukin]
30/07/2011 06:50
|
catol
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
PS. Har du sjekket kneet...... +1 Hehehe
|
|
|
[Re: catol]
30/07/2011 20:11
|
torarnep
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
P.g.a. hastetur på hytta da snekkern kom en uk for tidlig (tenk det) har jeg ikke fått gjort noe med knirken før idag. Fettet opp drop outen og setepinnen uten at det hjlp noe særlig. D.v.s. at det faktisk var ganske så stille den første mila. Og mer og mer fornøyd ble jeg. Jeg fant årsaken. Men hvor lenge var Adam i paradis. Knirken kom gradvis tilbake, og løpet av et par mil var den tilbake med full styrke. Og humøret sank like mye.
Jeg har ikke byttet pedaler og tenkte at det er neste steg. Men kan det være de i og med at det var stille den første mila idag?
Hvis dette ikke hjelper vil dere som starter i pulje 3 på Grenserittet på lørdag fort høre hvem jeg er.
Takk for alle gode råd.
PS. Har heller ikke fått sjekket kneet.
|
|
|
31/07/2011 15:18
|
Markus S
Entusiast
|
Entusiast
Ta den med på spinn majorstua. Der er det bedre mekanikere en det har vært på storo(majorstua har tatt mer kontroll over storo nå)
Grassroot instruktør Vipera XC 9 Selges for 22 500,- Som ny. Kontakt på pm. Salgsanonse
|
|
|
[Re: Markus S]
31/07/2011 18:42
|
Paragon
Ringrev
|
Ringrev
som det sies lengre opp i tråden her, å levere sykkel på verksted for å fjerne knirk kan fort bli dyrt..
|
|
|
[Re: Paragon]
01/08/2011 00:42
|
Markus S
Entusiast
|
Entusiast
skal bli ordnet etter som han har kjøpt den i en av våre butikker. vi tester med nye deler der vi tror problemet kommer fra, men setter de gamle delene tilbake hvis den delen ikke er noe galt med.
Grassroot instruktør Vipera XC 9 Selges for 22 500,- Som ny. Kontakt på pm. Salgsanonse
|
|
|
01/08/2011 05:33
|
torarnep
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
skal bli ordnet etter som han har kjøpt den i en av våre butikker. vi tester med nye deler der vi tror problemet kommer fra, men setter de gamle delene tilbake hvis den delen ikke er noe galt med. Som en garantisak mener du? Siden du tydligvis jobber på Majorstua, kan jeg da ref, til deg når jeg kommer? Problemet mitt er at jeg ikke kan være uten sykkel spesielt mye denne uka siden det er Grenserittet på lørdg. Klarer dere dette i løpet av en arbeidsdag?
|
|
|
02/08/2011 00:12
|
Markus S
Entusiast
|
Entusiast
Ja hvis storo har gjort noe feil på sykkelen. Bare gå inn på verkstedet og spør etter Marco (han er portugiser og snakker engelsk). Så sier du bare at du har snakket med meg. eventuelt er jeg på jobb på ettermiddagen. Så lenge det ikke er noe spessielt som er ødelagt, og som må bestilles, skal den bli fikset til lørdagen.
|
|
|
02/08/2011 08:17
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
skal bli ordnet etter som han har kjøpt den i en av våre butikker. vi tester med nye deler der vi tror problemet kommer fra, men setter de gamle delene tilbake hvis den delen ikke er noe galt med. Det er jo en helt strålende måte å gjøre det på. Bra at noen tar irritasjon på alvor. Kred til Spinn Majorstua for dette. LarsB
|
|
|
02/08/2011 20:45
|
Bing
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har også en 2010 Superfly. I det siste har det vært tilløp til knirking når jeg tråkker pedalene rundt og på en langtur i går eskalerte det og ble helt ille. Satte av kvelden i kveld for å gå på knirkejakt.
Tok først av forhjulet, vasket dropoutene og sprayet de med Wurth Multi 2000. Testet sykkelen og den knirket fortsatt som besatt. Gjorde så det samme bak - testet - stille som i graven. Rare greier, i går hørtes det ut som om sykkelen sang på siste verset.
|
|
|
[Re: larsb]
02/08/2011 20:49
|
torarnep
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja, kred er vel fortjent. Men nå ser det faktisk ut som problemet har løst seg. Har vært gjennom to treningsturer uten så mye som et lite knirk engang. Det har jo vært som å få seg ny sykkel :-)
Og løsningen: jo det enkleste er ofte det beste. En ekstra omdreining på hurtigkoblingen på bakhjulet. Og vips var lyden borte. Utrolig. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger bakhjulet har vært av. Både av meg og verkstedet. Og aldri har det blitt strammet godt nok. Godt gjort!!!!!!!!
Så da tror jeg at jeg avventer litt med Majorstua besøket Markus.
|
|
|
02/08/2011 22:42
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Kjøpte meg i mai 2010 ny GF Superfly. En sykkel som passer meg perfekt (191cm høy). Sykkelen fungerte utmerket til og med Birken 2010 . Etter rittet leverte jeg sykkelen på Spinn Storo for service. Byttet kjede, kranklager, klosser, kasset, krankhjul. Jeg bare lurer; du kjøpte en flett ny sykkel i mai 2010, og måtte etter Birken bytte så mange deler? Da skal du i det minste ha for å ha syklet svært mye fram mot Birken, siden både kassett og kranklager og krankhjul (?) byttes på en service.. Harald
NOTS
|
|
|
[Re: HaraldW]
03/08/2011 01:02
|
Gladtryn
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Kjøpte meg i mai 2010 ny GF Superfly. En sykkel som passer meg perfekt (191cm høy). Sykkelen fungerte utmerket til og med Birken 2010 . Etter rittet leverte jeg sykkelen på Spinn Storo for service. Byttet kjede, kranklager, klosser, kasset, krankhjul. Jeg bare lurer; du kjøpte en flett ny sykkel i mai 2010, og måtte etter Birken bytte så mange deler? Da skal du i det minste ha for å ha syklet svært mye fram mot Birken, siden både kassett og kranklager og krankhjul (?) byttes på en service.. Harald Birken de to foregående årene har vært marerittaktige med tanke på utstyrsslitasje. Selv folk som skifta det meste av slitedeler rett før Birken, måtte skifte alt på nytt etter rittene. Gjørma ble nærmest som slipepasta. Dyr moro, når du først betaler tusenlappen for å delta, for så å skifte slitedeler for tre-firetusen etterpå...
Redigert av Gladtryn; 03/08/2011 01:04.
|
|
|
03/08/2011 06:57
|
torarnep
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg bare lurer; du kjøpte en flett ny sykkel i mai 2010, og måtte etter Birken bytte så mange deler? Da skal du i det minste ha for å ha syklet svært mye fram mot Birken, siden både kassett og kranklager og krankhjul (?) byttes på en service..
Harald [/quote] Nå vet ikke jeg om du syklet Birken ifjor, men som Gladtryn sier så har forholdene de to siste årene vært til glede for alle sykkelverksteder landet rundt.
|
|
|
03/08/2011 23:08
|
Markus S
Entusiast
|
Entusiast
Så da tror jeg at jeg avventer litt med Majorstua besøket Markus.
Den er grei, men da vet du hvilken av våre butikker i oslo som er best
|
|
|
04/08/2011 05:29
|
torarnep
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Den er mottatt :-) Grunnen til at jeg har brukt Storo er at den ligger 1 minutt unna jobben, og at RYE har avtale der. Får man de samme RYE rabttene på Majorstua?
|
|
|
04/08/2011 07:23
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Harald Nå vet ikke jeg om du syklet Birken ifjor, men som Gladtryn sier så har forholdene de to siste årene vært til glede for alle sykkelverksteder landet rundt. Jeg har aldri syklet Birken. Jeg har ikke syklet et eneste ritt; startnummer ligger ikke for meg. Derimot sykler jeg året rundt, blant annet ca 4000 km årlig til og fra jobb, i sølete, saltete snøslaps og uten mulighet til å skylle sykkelen uten at det blir et voldsomt innendørsprosjekt vinterstid. Sykkelen var også gjennom pendling i minus 28 grader i fjor, samt tett snøvær. Kranklageret mitt er fra 2005, og er fettet opp noen få ganger siden da. Jeg bytter kjede og kassett (XT) hvert halvannet år. Bremseklosser går det ett sett av i året, forøvrig nettopp skiftet. I år tok navet på bakhjulet mitt kvelden (XT). Det har tjent slemt føre siden 2005, og jeg har fettet opp og strammet det innimellom, og byttet lagerkuler én gang. Jeg sier ikke at Birken i fjor (trådstarters sykkel var kjøpt i fjor, og er brukt i ett Birken-ritt) ikke var brutal mot slitedeler. Og jeg er veldig klar over at landets sykkelverksted kunne sikle over ordrebøkene. Jeg undres likevel over at kranklager er utslitt etter noen få mil. Kassett også, egentlig. Dessuten; det er ikke måte på hvor mye vi legger i verkstedbesøk og deler før og etter et ritt. Og hvis man ikke vet hvordan et kjede byttes en gang, er det nokså enkelt for et verksted å fortelle hvor mange deler som er utslitt og hvor forferdelig vanlig norsk gjørme er for syklene. Antakelig ligger det mange nesten nye sykkeldeler på lageret til verkstedene; deler som er like fine om de bare får litt vedlikehold. Harald
NOTS
|
|
|
04/08/2011 07:34
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
@HaraldW - Som om jeg skulle sagt det sjæl gitt!
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
04/08/2011 08:14
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Har litt erfaring med knirk. Utrolig irriterende greier, og karbon og sykler med mye lettvektskomponenter er helt klart mer utsatt enn litt grovere redskap. Har selv hatt en Trek 9.8 der problemet oppsto en del ganger, men klarte alltid å bli kvitt det.
Det er endel ting man kan gjøre selv for å prøve å finne ut litt om hvor lyden kan komme fra:
De to største synderne er oftest enten krank/pedaler eller i forbindelse med sete og setepinne.
* Finn ut om lyden kommer bare når du trår eller også når du triller uten å tråkke. Hvis den er der også når du triller prøv å stå på sykkelen uten å belaste setet, sjekk om lyden er borte er eller fremdeles er der da.
* prøv også å belaste krankarmene med full tyngde i forskjellige posisjoner når sykkelen står stille (hold inne bremsene). Hvis du gjør dette mens du står på pedalene og lyden oppstår er det krank/kranklager/pedaler som er problemet (Det KAN også være ramma eller litt slapp innfesting av bakhjul).
*Bruk elimineringsmetoden. Hvis mulig lån feks. et annet hjulsett og setepinne/sete og evt også en hel krank (dagens shimanokranker er feks. veldig enkle å bytte av og på). NB! Bytt kun en ting i gangen. Blir lyden borte er du på sporet.
* ta godt tak i setet, en hånd framme og den andre bak, legg godt med tyngde på og prøve å vippe nesa på setet opp og ned. Dette kan avsløre knirk i sete/setepinne (men ikke alltid, det hender det kreves større krefter og mer plutselige belastninger som når du sykler over en skikkelig hump uten å lette på ræva for å provosere fram lyd)
Fett/monteringspasta eller Loctite på alt av gjenger over hele sykkelen vil gi langt mindre sjans for at knirk oppstår. Loctite 243 kan også brukes på røra på setet slik at det ikke sklir i innfestinga på setepinnen dersom dette er et problem. Dette er et problem med endel seter/pinner og lager omtrent alltid masse ulyd hvis det skjer. For svak seteklemme kan føre til at setepinnen sklir litt i ramma og dette kan også gi ulyder. Mange seteklemmer er for svake grunnet mål om lav vekt. Prøv feks. en Salsa Liplock hvis du har trøbbel med setepinne som sklir.
|
|
|
04/08/2011 08:28
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Harald Nå vet ikke jeg om du syklet Birken ifjor, men som Gladtryn sier så har forholdene de to siste årene vært til glede for alle sykkelverksteder landet rundt. Jeg har aldri syklet Birken. Jeg har ikke syklet et eneste ritt; startnummer ligger ikke for meg. Derimot sykler jeg året rundt, blant annet ca 4000 km årlig til og fra jobb, i sølete, saltete snøslaps og uten mulighet til å skylle sykkelen uten at det blir et voldsomt innendørsprosjekt vinterstid. Sykkelen var også gjennom pendling i minus 28 grader i fjor, samt tett snøvær. Kranklageret mitt er fra 2005, og er fettet opp noen få ganger siden da. Jeg bytter kjede og kassett (XT) hvert halvannet år. Bremseklosser går det ett sett av i året, forøvrig nettopp skiftet. I år tok navet på bakhjulet mitt kvelden (XT). Det har tjent slemt føre siden 2005, og jeg har fettet opp og strammet det innimellom, og byttet lagerkuler én gang. Jeg sier ikke at Birken i fjor (trådstarters sykkel var kjøpt i fjor, og er brukt i ett Birken-ritt) ikke var brutal mot slitedeler. Og jeg er veldig klar over at landets sykkelverksted kunne sikle over ordrebøkene. Jeg undres likevel over at kranklager er utslitt etter noen få mil. Kassett også, egentlig. Dessuten; det er ikke måte på hvor mye vi legger i verkstedbesøk og deler før og etter et ritt. Og hvis man ikke vet hvordan et kjede byttes en gang, er det nokså enkelt for et verksted å fortelle hvor mange deler som er utslitt og hvor forferdelig vanlig norsk gjørme er for syklene. Antakelig ligger det mange nesten nye sykkeldeler på lageret til verkstedene; deler som er like fine om de bare får litt vedlikehold. Harald Bra innlegg! Er som deg nå for tida, startnumre er ikke for meg. MEN, har sykla birken tre ganger, den ene i svært våte forhold. Slammet fra grusveiene blir rene slipepastaen som trenger inn over nesten alt, så det er faktisk fullt mulig å ødelegge slitedeler under birken, selv om de fleste kan reddes med litt grundig vask og vedlikehold i etterkant - men det krever kanskje at ting demonteres og rengjøres svært grundig, ikke alle har nevedyktighet/kunnskap/ork til å gjøre dette. Jeg er vedlikeholdsnazi, likevel tok den ene birken knekken på et helt nytt kraklager (XTR anno 1996, hadde elendig sealing, ble endret året etter men uten at Shimano sa noe offisielt, så måtte pent dekke nytt lager selv). På den andre siden hadde jeg et XT kranklager fra 94 som var like fint da sykkelen (for øvrig sykkel nr. to dette satt på) ble stjålet i 2007. Den hadde for øvrig også XT bremser, krank og nav fra 94, alt funka tipp topp men hadde naturligvis vært skikkelig tatt vare på og vedlikeholdt hele tida, bytte av kuler og konuser og jevnlig oppsmøring og stramming av nav osv.
|
|
|
[Re: krankdrev]
04/08/2011 11:32
|
Gladtryn
Nytt medlem
|
Nytt medlem
[quote=torarnep]Harald Nå vet ikke jeg om du syklet Birken ifjor, men som Gladtryn sier så har forholdene de to siste årene vært til glede for alle sykkelverksteder landet rundt. Jeg har aldri syklet Birken. Jeg har ikke syklet et eneste ritt; startnummer ligger ikke for meg. Derimot sykler jeg året rundt, blant annet ca 4000 km årlig til og fra jobb, i sølete, saltete snøslaps og uten mulighet til å skylle sykkelen uten at det blir et voldsomt innendørsprosjekt vinterstid. Sykkelen var også gjennom pendling i minus 28 grader i fjor, samt tett snøvær. Kranklageret mitt er fra 2005, og er fettet opp noen få ganger siden da. Jeg bytter kjede og kassett (XT) hvert halvannet år. Bremseklosser går det ett sett av i året, forøvrig nettopp skiftet. I år tok navet på bakhjulet mitt kvelden (XT). Det har tjent slemt føre siden 2005, og jeg har fettet opp og strammet det innimellom, og byttet lagerkuler én gang. Jeg sier ikke at Birken i fjor (trådstarters sykkel var kjøpt i fjor, og er brukt i ett Birken-ritt) ikke var brutal mot slitedeler. Og jeg er veldig klar over at landets sykkelverksted kunne sikle over ordrebøkene. Jeg undres likevel over at kranklager er utslitt etter noen få mil. Kassett også, egentlig. Dessuten; det er ikke måte på hvor mye vi legger i verkstedbesøk og deler før og etter et ritt. Og hvis man ikke vet hvordan et kjede byttes en gang, er det nokså enkelt for et verksted å fortelle hvor mange deler som er utslitt og hvor forferdelig vanlig norsk gjørme er for syklene. Antakelig ligger det mange nesten nye sykkeldeler på lageret til verkstedene; deler som er like fine om de bare får litt vedlikehold. Harald Håper ikke dette er gjengse holdninger til sykkelbransjen hos folket. Har selv jobbet i sykkelbutikk i flere år, og må si dette er langt i fra det jeg har sett av holdninger. Kan selvsagt ikke snakke for alle butikker, men der jeg har vært har de fleste som har jobbet der vært entusiastiske syklister, som vil jobbe i sykkelsjappe for å få tilgang på godt utstyr. Det betyr også at det er svært lite av det vanlige lureriet man forventer fra butikker mtp slitedeler osv. Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ikke har sett en eneste krank/slitedel bli bytta som ikke har vært utslitt. Man kan f.eks ikke smøre opp deler med maskinlagre, da disse er forsegla. De fleste hjul har slike nå, slik at man må bytte lagre. Det samme gjelder i styrelagre og kranker. Den eneste grunnen til å bytte istedet for å vedlikeholde, kan være at vedlikeholdet vil koste mer enn en ny del, men da får kunden valget. Eks. dårlige hjul... Hvis man ikke liker dette, så må man begynne å mekke selv. Arbeidstimer koster faktisk også penger. Ellers er det stor forskjell på en stitur med litt myrmøkk, og den sølebadinga som syklene ble utsatt for i Birken de to foregående åra. Finkornig gjørme, som kommer inn der vann kommer til, med det resultat at lagre og klosser slites ut tvert. Man så jo også tydelig forskjell på kvaliteten på høykostslitedeler... Sølebirken burde gå inn som testritt for utvikling av komponenter.
|
|
|
|
|