Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Råd til kjøp av barnevogn

Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: franke] #1222723 26/07/2011 22:51
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Nok en sterk stemme for TFK Joggster Twist på generell basis (dine krav kan være andre enn mine). Først med bag, så med "sportsdelen" som følger med. Har dratt denne gjennom en voldsom vinter og på lettere fjellturer og synes den er stabil nok, selv om fire/større hjul helt sikkert er bedre. Samtidig snur den på en femøring mellom reoler i butikken.

Ett ypperlig kompromiss for deg som er ute etter kvalitet og EN vogn som passer barnet fra de er nyfødt til de synes det er flaut å sitte i den.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: rockphotog] #1222789 27/07/2011 07:30
Niels Offline
Veteran
Veteran
Bare ligg unna Teutonia. Vår 3-hjulsvogn ble slarkete i alle ledd og ikke minst skjøter mellom plast og alurørene etter kun 1 år. Og selvfølgelig gikk butikkenvi kjøpte den på konkurs og de hadde Parallellimportert den frown

Ang. TFK så har jeg alltid syntes de så så smale ut mellom bakhjulene. Ville vært redd for at den skulle velte i litt skrått terreng?

Redigert av Niels; 27/07/2011 07:31.

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: franke] #1222795 27/07/2011 07:35
Fox Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg sjekket ut Mountain Buggy sine nettsider i litt detalj.

De har en ny modell som heter Terrain med litt større hjul enn Urban Jungle. Noen som har prøvd denne?

Virker som det er ganske billig å kjøpe dette på nett fra statene ettersom da jeg byttet location på nettsidene gikk prisen fra 7000 NOK til 500 USD. Med dagens valutakurser er det en ganske rå forskjell!

Lars
Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: Niels] #1222797 27/07/2011 07:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Niels

Ang. TFK så har jeg alltid syntes de så så smale ut mellom bakhjulene. Ville vært redd for at den skulle velte i litt skrått terreng?

Jeg har antakelig dratt TFK-en vår gjennom mer vanskelig terreng enn de fleste, og ikke opplevd stabilitetsproblemer.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: franke] #1223407 28/07/2011 06:29
D
Dustpuppy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Easywalker!!! You got to love it!!!! Stor bag, super trillecomfort, lang sportsdel(kan brukes lenge), stødig selv med 3 hjul. God demping!! Og tar superliten plass sammenslått!!!!

Sammen er ett fint sted å være <3
Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: Dustpuppy] #1223416 28/07/2011 06:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
ts-mesterskap i setting av utropstegn?

- Robert Green Ingersoll
Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: GeirK] #1223533 28/07/2011 09:03
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
er desverre ingen barnevogner som slår SIMO her i gården. den har jeg dratt med meg gjennom alt av stier osv der 3 hjulinger har måtte gi tapt.. er også den eneste vognen som er vanntett. men den veier mye og tar stoooor plass.. ikke noe vist du har liten bil og vil ha en liten vogn men den beste vognen vi har hatt.. nå har vi mountain buggy jungel ett eller annet. grei vogn men på sti osv selv med låst framhjul er den ille like god som en firhjuling.. ICON_SMILE

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: Livestrong] #1223558 28/07/2011 09:56
ØKD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Det finnes like mange meninger om hvilken vogn som er best som det finnes barnevngner.. Og de fleste synes den modellen de selv har er best. Etter min mening er det i stor grad et spørmål om smak og behag, samt at man har forskjellige bruksområder. Videre er det utvilsomt en viss kvalitetsforskjell i materialer og utførelse, selv om kvalitet og finish i de fleste tilfeller er skuffende lav tatt i betraktning priser på 6000-9000 for de vanligste modellene. Mitt tips: Finn først ut om du vil ha tre eller fire hjul, luft- eller skumhjul, brems eller ikke, om det er viktig med stor/lang bagdel , samt om det er viktig å kunne snu sittedelen mot deg. Da blir med ett utvalget av aktuelle modeller mindre. De modellene som allerede er nevnt i tråden er alle bra på sine måter.

Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: ØKD] #1223602 28/07/2011 10:58
Fox Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: ØKD
Mitt tips: Finn først ut om du vil ha tre eller fire hjul, luft- eller skumhjul, brems eller ikke, om det er viktig med stor/lang bagdel , samt om det er viktig å kunne snu sittedelen mot deg.

Hvordan skal jeg greie å finne ut av det før junior dukker opp?
Jeg må innrømme at jeg er ganske lost!

Lars
Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: Fox] #1223643 28/07/2011 12:34
ØKD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Tre eller fire hjul: Mest et spm om smak og behag tror jeg. Fordeler og ulemper er allerede nevnt i tråden. Tre hjul type TFK twist gir god manøvrering, noe som særlig er nyttig på trange steder som i butikker, kafeer osv. Fire hjul er mer stabilt, og triller lettere i snø/slaps. Luft eller skum: Luft kan punktere, men triller bedre og gir bedre komfort/demping. Forskjellen merkes hovedsaklig på grus og dårlig asfalt. Brems: Kjekt å ha, men ikke et must om du hovedsakelig går tur på flate Majorstua. Stor bagdel: Nødvendig hvis du ønsker å bruke bagen lengst mulig før du går over til sportsdel. Aktuelt særlig for babyer født på høsten, hvor man ønsker å bruke den lunere bagdelen gjennom hele vinteren. De minste bagene har ikke plass til en 4-5 mnd gammel baby pakket i vinterpose. Men noen babyer nekter å bruke bagdel noe lenger uansett.. Mulighet for å snu sittedel: En del vogner har kun sitteretning fremover på sportsdelen. Noen synes dette er en ulempe den første tiden når babyen begynner å sitte.

Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: ØKD] #1223678 28/07/2011 13:38
Fox Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: ØKD
Brems: Kjekt å ha, men ikke et must om du hovedsakelig går tur på flate Majorstua.

Flytter uansett opp til Årvollskogen i august. Muligheter for både sykling og trilling i Lillo :-)

Lars
Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: Fox] #1223696 28/07/2011 14:52
ØKD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Velkommen som nabo! Skal du trille i Lillo er brems fint, Eksempelvis ned fra Trollvann er det slitsom å gå å holde igjen hele veien. Går mye i TFK twist vogner her oppe. De har brems. De har også store/lange bager.

Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: Fox] #1223697 28/07/2011 14:55
Niels Offline
Veteran
Veteran
Her er noen eksempler ICON_WINK

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: Fox] #1223789 28/07/2011 19:19
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Kan jo minne deg om denne .

Det som følger med :
Barnevognen inkl, dybbag, altså den første tiden. Er ikke vært i bruk. Farge : Sand
Transportbag, hvor du får plass til hele vognet. FInt til f.eks. flyturer. I tillegg paraply.

NÅ har ikke jeg lest tråden veldig nøye, men her har du også mulighet til, med enkle grep, gjøre vognen om til tohjuling...

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: paalbn] #1224668 30/07/2011 17:37
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Jeg kan bidra med følgende :

Styr unna Casualplay vognene. Ikke at jeg tror de er særlig utbredt i norge idag, men det er rakkel tvers igjennom.. ICON_SMILE

Take Care!
Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: oysandr] #1224718 30/07/2011 19:32
Audit Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg får bidra med en anbefaling på SIMO. Ingen krøll med denne, god å kjøre. Får plass i vår skoda fabia stv. Gullet sover som en prinsesse i den.

error
Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: franke] #1225218 31/07/2011 21:29
tommy Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: franke
Som mann til en kone med flere barnevogner enn jeg har sykler, og bruker av diverse vogner til mine tre unger, kan jeg mye om dette.
Vi har prøvd alt fra de tradisjonelle Emmaljunga vognene med 4 hjul til Stokkes Explory ( og mange derimellom).

Har dere prøvd Emmaljunga City Cross? Vi er grønne førstereisforeldre som vurderer MB UJ opp mot Emmas City Cross.

Noen som har noen innspill her? Snø og slaps pluss lett terrengbruk i tillegg til vanlig allroundbruk er stikkord her nordpå :-)

-tommy

--- det blir et annerledes liv i Dronning Mauds Land ---
Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: jørgm] #1227833 04/08/2011 16:08
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: jørgm
TFK har skivebrems (og mulighet for større hjul) som fordel over MB. Det har jeg har aldri savnet noe særlig.

Bugaboo har jeg ingen erfaring med, men synser lell: Veldig, veldig fin, og veldig, veldig urban. Tror ikke jeg ville tatt den med ut i skogen.

Skivebremsen på TFK virker som overkill. Hvor hardt kjører man barnevogn liksom?

Har ingen som helst erfaring med Bugaboo, men de så hjulene virker utrolig lite egnet for noe annet enn kjøpesenter og asfalterte bygater. Vil man bli sett med så små hjul? thinking

Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: traktoregg] #1227913 04/08/2011 19:01
anderz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: traktoregg
Skivebremsen på TFK virker som overkill. Hvor hardt kjører man barnevogn liksom?

Når man bor i bunn av en bratt bakke og kommer med fullastet tvillingvogn, stellebag og Berner Sennen med kraftig hjemlyst er den absolutt uvurderlig. Har snart slitt ut klossene på vår etter et drøyt år da den er såpass mye i bruk.
Så den har absolutt sin misjon....

Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: anderz] #1227954 04/08/2011 19:59
O
ona Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
skivebrems på tfk er verdt sin vekt i gull. vi bor i Bergen og går mye på fløyen, det er tyngre å holde igjen vognen på vei ned enn å dytte den på vei opp. derfor er det genialt med en håndbrems du kan sette på litt for å få motstand.

vi bestillte vognen på www.kiddies24.de de sender mye til norge og har gode rutiner pådet. sparte ca 4000 kr på å kjøpe der fremfor i butikk i norge, selv etter moms, toll og frakt...

vi kjøpte en bag til den som er mulig å gjøre om til en slags stol og sportsvogn. men småen har nå vokst ut av bagen og han er enda ikke klar for sportsvogn. så kjøp en tradisjonell bag til den. de er 10-15 cm lenger enn den vi kjøpte

dersom du kjøper en emmajungasak med understell pluss en bag og en sportsvogndel vil du alltid ha liten plass i bilen. vi har liten plass i bilen nå med bag, men når vi skal bruke sportsvogn vil hele vognen ta like liten plass som det understellet gjør nå.

Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: traktoregg] #1228160 05/08/2011 07:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er viktig å kunne bremse så sent som mulig inn i svingen rundt hyllene på REMA1000 slik at man taper minst mulig tid på mathandlingen.

Fortell litt om dine erfaringer med å trille fullastet barnevogn ned en bratt bakke, så kanskje vi kan få det til å gå opp et lys for deg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: tommy] #1228193 05/08/2011 08:22
maddog Offline
Entusiast
Entusiast
Vi har en Emmaljunga City Cross og er veldig fornyøde med den. Stabil, lett å trille på både snø og barmark, enkel å legge sammen, fordel at man kan ta av sittedelen/bagen (ta med inn og la understellet stå ute), mulighet for å sitte begge veier. Med fire hjul er den selvsagt ikke like lettsvingt som trehjulingene, men det er ikke noe problem med styring verken på trilleturer eller i butikker.

Denne artikkelen kan også være et innspill i valg av barnevogn:
http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article692667.ece

Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: GeirK] #1239068 18/08/2011 15:34
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: GeirK

Fortell litt om dine erfaringer med å trille fullastet barnevogn ned en bratt bakke, så kanskje vi kan få det til å gå opp et lys for deg.

Jeg har stort sett aldri mer enn en 1,5-åring, og litt ting og tang i vognen. Full vogn, men ikke spesielt tung. Her i dalom er det ikke flatt, og når jeg bodde i byen gikk feks mye ned på vestsida av Sognsvann, men aldri vært inne på tanken at jeg trengte (skive)brems. Kanskje jeg er sterkere enn dere. Men jeg ser poenget med tvillingvogn og kjøter i bånd.

Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: traktoregg] #1239078 18/08/2011 15:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det som är bra med tfk vagnen är väl inte att den har skivebroms utan att den har handbroms som man kan använda vid trilling. Andra vagnar har också handbroms och de fungerar också bra.

Jag går i alla fall på ett helt annat sett ner en brant backe om jag använder bromsen jämfört med utan. Självklart går det också utan broms men ganska bekvämt att inte behöva bromsa med fötterna.

Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: Fox] #1240455 19/08/2011 21:24
tmhwk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Anbefaler denne: http://www.koelstra.no/produkter/latinique_duo

Vi har nibrukt den i 2 år i skau og kjøpesenter - veldig gjennomført og bra kvalitet.
+:Barn kan sitte begge veier i sittedel, den er lett, kompakt sammenslått (vi hadde nissan micra -96 og vogn gikk glatt i bagasjen), superkjapp å pakke opp/ned, blanding av 3 og 4 hjul = stabil men god handling, mulig å låse forhjulet for retningsstabilitet/dyp snø, den ser bra ut, osv.

-:Du kan ikke gå i sjappe i Oslo å se på den (kunne i hvertfall ikke det da vi handla), regntrekka holder ikke evig, dropp paraplyen (liten og går i stykker), dropp baggen som matcher (for liten for nødvendig oppakning), vanskelig å prute med forhandler.

Vi gjorde en grundig forundersøkelse før valget falt på denne vogna. Herligheten kom på rundt 10 laken med "alt".
Hadde kjøpt samme vogna om igjen hvis jeg trengte en, men ungått bag, paraply etc. Kjøp kun det nødvendige.

Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: Fox] #1245801 25/08/2011 20:57
tommy Offline
Entusiast
Entusiast
Folkens, vi var på ultralyd tirsdag og der var det pinadø to :-D

Må justere litt på spørsmålet... er det noen som kan hjelpe en vordende førstegangsfar med innspill på en tvillingvogn som funker i NordNorge?

Anything, anyone :-D

-tommy, snart i mindretall hjemme med kone og to tvillingjenter underveis :-)

Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: tommy] #1246300 26/08/2011 12:47
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
GT Safari dobbel . I tillegg kjøper du to bagger som passer inn i setene.

Fordelen med dette opplegget er at du har ei vogn som varer hele vognperioden. Vogna er lett å manøvrere i butikker o.l. pga det svingbare forhjulet. Den er sammenleggbar og får plass i de fleste biler.

Vi solgte nettopp vår etter mange års bruk.

Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: Lapavoni] #1249410 30/08/2011 16:02
tommy Offline
Entusiast
Entusiast
kan du låse forhjulet i "rett frem" stilling på GT vogna?

-tommy

Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: tommy] #1249781 31/08/2011 06:00
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Ja

Re: Råd til kjøp av barnevogn [Re: Fox] #1722532 09/12/2013 19:44
svine Offline
Entusiast
Entusiast
Tråd forsøkes herved gjenopplivet!

Nurk er på vei, og 2014-sesongen vil dermed bli amputert. Og det viser seg at overgangsrite nr. 1 er å komme gjennom vognjungelen, som får selv lørdagskøen på Ikea til å blekne.
Vår foreløpige hypotese er at vi nok ender opp med flere (brukte) vogner etter hvert, siden det eneste duo/sports/kombi/bambi/mumbojumbo-vognene har til felles, er at de ikke løser alle problemer. Men siden vårt krav nr. 1 er håndbrems, faller mange modeller fra. Vi bor nær Sognsvann, og det vil si at bakkene mellom oss og sivilisasjonen er en vårklassiker verdig - ergo trenger vi muligheten til å bremse.
Dermed snakker vi trehjulsvogner (pussig, siden bremsa funker på de to bakhjulene), og de hovedmistenkte merkene ser ut til å være TFK og Teutonia. TFK ser ut til å kunne skilte med mest positive brukererfaringer, men det er ikke helt lett å se hva som er fortrinnene med de ulike modellene. Hjemmesiden til produsenten er helt ubrukelig. Joggster X3 ser potensielt tøffest ut, men vanlig Joggster III har strengt tatt større forhjul. Erfaringer der ute?

It doesn't get any harder - you just go slower
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå