pga oppussingsbudsjett som trenger tilskudd har jeg funnet ut at lekesykkelen jeg hadde sverget å aldri selge likevel må bort. Rammen er en Commencal Meta 4X i short satt opp med stideler for det meste, som dog tåler temmelig røft bruk. Med demping fra Fox, bremser fra Formula, Shimano saint/xt/deore drivverk og hjul fra Hope/DT/Mavic bør det hele kunne fungere utmerket på sti.
Ser en på geometrimålene får en en overrørslengde - rettere sagt reach - som tilsvarer small/medium blant stisykler og xsmall blant xc sykler. Meta 4X rammen er definitivt en stisykkel, eller strengt tatt en leken 4toms leke/minidhsykkel.
Rammen er uber leken, demper meget godt, men trakker og samtidig veldig godt. Med justerbar styrevinkel, en Fox Talas rc2 gaffel og en Fox RP23 bak kan sykkelen i stor grad justeres til akkurat de karakteriskkene en vil ha om størrelsen stemmer. Det korte seterøret gjør dog at høyere syklister som vil bruke den på sti må påberegne seg en teleskopsetepinne av det lengre slaget. Er du selv i 150-175cm høy vil sykkelen kunne fungere alldeles utmerket som stisykkel. Den er egentlig tiltenkt 4x-sykling så rammen er designet for store hopp, stor fart og mye lek. Jeg tviler sterkt på at rammen ikke skal tåle de du ville måtte ha lyst å utsette den for, eller hva en liten håpefull skulle få til. Den bør og kunne fungere alldeles utmerket som inngangsport i minidh/anleggsyklingsegmentet for yngre ryttere. For tyngre ryttere kan det være en ide å la en kyndig hjulbygger stramme opp hjulene før grovere bruk - les hopping og dropping av større ting, dog selv gutta fra CRC kan sikkert bygge ok hjul de og er Revolution-eikene muligens noe spinkle for de aller tyngste. Jeg har hatt overhode ingen problemer med de det lille de har vært brukt. Lette, ruller godt og solide.
Alt med sykkelen er tipp topp, minus et par ting. I opphenget bak er det slark, som relativt enkelt kan fikses - antakeligvis med litt lagerbytting. Bremsekabelen til bakbremsen må kuttes, men det er noe jeg kan gjøre før et eventuelt salg. Spacerconen, eller hva det nå heter det som en setter mellom styrepinnen og det øvre lageret på styrelageret (nei du treng er ikke poste hva det heter i annonsen), sitter meget godt og om en skal bytte styrelager om noen år når det meget kapable og solide Sunline am/dh light styrelageret som sitter på nå er modent for utbytting, må en ødelegge denne delen. Det gjør ingenting da styrelageret da uansett skal byttes. Jeg kommer til å ta ytterbein og air sleeve service på demperne før jeg gir fra meg sykkelen, så alt skal være bra der. Jeg oppdaget også den første bulken jeg noen sinne har laget i en felg, en liten, antakeligvis fullstendig ubetydelig bulk i bakhjulet. Det er ellers snorett. Jeg skylder på lite gummi bak
Hvilke deler står på sykkelen?
ramme: 07 Commencal Meta 4X short (12mm og qr dropouts følger med), old iscg
dempegaffel: 09 Fox Talas RC2, 160/130/100
bremser: Formula RX, 180/160
krank: Shimano Saint, 170mm, singel drev på 34t
slagring: E13, sort, 36t
Hjul: Hope Pro 2 nav, DT Revolution eiker med en Mavic 719 felgring - 20mm foran, gjennomgående 12mm aksling bak (adapter for 15mm foran medfølger, bak kan bygges om til vanlig qr om en så vil)
styre: easton monkeybar, 685mm, high rise
holker: ODI Ruffian
gir: Shimano XT medium cage bak, deore shifter foran
kassett: Tiagra 11-27 (en 32 eller 34 tenners kassett kan følge med om jeg har noen liggende)
setepinne: Sunline
Sete: Selle Italia SLR
dekk: Schwalbe Nobby Nic 2.25 foran og Racing Ralph 2.10 bak (til stibruk hadde jeg hevet på noen 2.4dekk)
stem: NS Bikes Quark pro stem, 45mm (husker ikke helt lengden, men rundt der et sted)
pris? hbo 12500
Sykkelen er for tiden i hovedstaden for den kan besiktiges ved avtale. Den kan sendes over hele landet for kjøpers regning om så ønskes.
ta kontakt om keen eller om du har noen spørsmål. bilder kommer plutselig