|
Dale Oen verdensmester!!
|
Re: Dale Oen verdensmester!!
[Re: Rask]
29/07/2011 07:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Effekten kan lett finnes ut hvis man har et basseng som er likt fra gang til gang. M. Ferrari kan regne ut ganske nøyaktig watt basert på VAM, og lap-times i svømming blir det samme. Dette blir du nødt til å forklare for at jeg skal forstå.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: EgilS]
29/07/2011 07:26
|
EgilS
More than words
|
More than words
Forskjell på mykt og hardt vann er mengden kalsium og magnesium. Mengden måles i mg per liter og vi snakker om mengder som er så små at jeg ærlig talt tviler på at det har noen særlig betydning for farten gjennom vannet. Temeraturen på vannet kan jeg derimot skjønne at kan ha betydning i og med at den avgjør tettheten på vannet. Hvor store temperaturforskjeller vi snakker om og hvor mye det utgjør i praksis har jeg lite snøring på.
|
|
|
[Re: EgilS]
29/07/2011 07:30
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Forskjell på mykt og hardt vann er mengden kalsium og magnesium. Mengden måles i mg per liter og vi snakker om mengder som er så små at jeg ærlig talt tviler på at det har noen særlig betydning for farten gjennom vannet. Temeraturen på vannet kan jeg derimot skjønne at kan ha betydning i og med at den avgjør tettheten på vannet. Hvor store temperaturforskjeller vi snakker om og hvor mye det utgjør i praksis har jeg lite snøring på. Men hva med saltinnholdet? Hvis det er lettere å holde seg flytende i vannet, vil kanskje mer av kreftene kunne brukes til å frakte legemet framover?
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: DagRS]
29/07/2011 07:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men hva med saltinnholdet? Hvis det er lettere å holde seg flytende i vannet, vil kanskje mer av kreftene kunne brukes til å frakte legemet framover?
Jeg vil heller si at når en flyter høyere i vannet, reduseres kontakflaten mellom hud og vann samt tversnittsarealet for den del av kroppen som er nedsenket. Men, samtidig vil vannet som skal skyves til side være tyngre. Nå er vel utgjør saltinnholdet i basseng stort sett klorbaserte salter, og jeg tror ikke konsentrasjonen er så stor at den utgjør noen nevneverdig forskjell.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
29/07/2011 07:43
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Men hva med saltinnholdet? Hvis det er lettere å holde seg flytende i vannet, vil kanskje mer av kreftene kunne brukes til å frakte legemet framover?
Jeg vil heller si at når en flyter høyere i vannet, reduseres kontakflaten mellom hud og vann samt tversnittsarealet for den del av kroppen som er nedsenket. Men, samtidig vil vannet som skal skyves til side være tyngre. Nå er vel utgjør saltinnholdet i basseng stort sett klorbaserte salter, og jeg tror ikke konsentrasjonen er så stor at den utgjør noen nevneverdig forskjell. Nå beveget jeg meg litt utenfor selve rammen (bassenget) og tenkte mer sånn til daglig for en vanlig mann eller kvinne. Der tror jeg faktisk det vil ha en viss betydning fordi farten kanskje ikke vil være avgjørende i den grad som for en konkuranse svømmer. En føler at en har mer oppdrift og kan hvile litt lenger på hvert tak.
Redigert av DagRS; 29/07/2011 07:43.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: DagRS]
29/07/2011 08:28
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Sidan både symjing og "ekte" prestasjonar er oppe som tema, tykkjer eg denne er viktig å ta med: Superdrakten er beseiret!http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article4186333.eceNo som "superdraktene" (Speeda LZR) er forbodne kan ein igjen sei at det er "mano a mano" i bassenget. Om eg hugsar rett vart vel drakta omtala som teknologisk doping då folk byrja bruke både to og tre av dei utpå kvarandre for å auke oppdrifta. (Eg trur iallefall det var oppdrift og kompresjon som var poenget med den..)
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
[Re: GeirK]
29/07/2011 19:14
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Og hvor mye av dette med "vannkvalitet" sitter kun i hodet til svømmerne? Intil jeg hører noen plausible teorier eller troverdige testresultater, velger jeg å anta "det meste". Jeg mener at dybden på bassenget har noe å si. Svømmeren lager en trykkbølge foran seg, og når man nærmer seg kanten vil denne reflekteres tilbake. Grunnere basseng vil gi større bølgehøyde.
|
|
|
[Re: anderssb]
29/07/2011 19:44
|
stiING
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dybden på bassenget har absolutt noe å si. I padling blir foreksempel ikke baneanlegg offisielt godkjent med mindre de har 3 meters dybde eller mer. Dette fordi motstanden øker på grunna.
Det artigste er at man nesten kan kjenne forskjellen, når det nærmer seg 1,5 meters dybde i en racer kajakk!
|
|
|
|
|
|