Ahhh ... teleskoppinne på overrøret og en puddelramme med kranklager i knehøyde antyder i alle fall en entusiastisk og oppfinnsom R&D avdeling.
Det var vel kanskje ikke de beste eksemplene på kopier, nei. Men spørsmålet var reellt; om det finnes seriøse R&D avdelinger utenfor LaPierre/SantaCruz/Trek/Giant/Ghost/Commencal og de andre store og små europeiske og amerikanske utviklerne? (rekkefølgen er tilfeldig og det er mange som er utelatt) Hva slags nivå holder f. eks. Kinesis' R&D avdeling? (men det var vel en litt mer seriøs produsent igjen ... kanskje jeg har besvart spørsmålet mitt selv?)
Nå begynner vi å bevege oss inn i et politisk minefelt, over en milliard mennesker er programforpliktet til å si at Taiwan er en del av Kina ... (rotur)
Helt seriøst så lurte jeg vel etterhvert på om det fantes miljøer der de produserer banebrytende rammeteknologi utenfor USA/Europa, og det har du jo delvis besvart med et betinget ja.
Hehe, mente ikke spørsmålet politisk, men artig at du tok det slik
Det er kanskje noe av en myte at utvikling av sykkelteknologi ledes fra vesten. Vi liker å tro at vi er veldig smarte her og at asiatere er så dumme.
Noen av de mest banebrytende utviklerne av både hardtails og fulldempere befinner seg i Asia, hvor Taiwan leder an. Flere "amerikanske" custom-produsenter av fulldempere utvikler/konstruerer sine produkter i Taiwan. Verdens største "highend"-rammeprodusent er taiwansk - Giant. Selskapet har store fabrikker både i Taiwan og Kina.
Den desidert største utvikleren og kommersialiserer av nye komponenter er japansk (Shimano), dvs ikke vestlig. Japan har også mange mindre aktører. Vi kan jo nevne Dia-Compe, som først utviklet styrelagersystemet vi alle bruker idag, ahead-set. Tidligere fantes bare klønete og tunge quill-system, sånn der stem'en dyttes neddi gaffelen.
Aktørene i Japan og Taiwan har i det siste utvidet i retning fastlandet (Kina), og jeg antar at de etterhvert flytter ihvertfall deler av R&D dit.
Det er etter hva jeg har lest meg til mange svært kompetente kompositt ingeniører (altså ikke laget av kompistt....) i Kina og Taiwan. Husker du Øyvinds artikkel fra Taiwan og A Class samarbeidet. Giant kan nevnes blant de taiwanske kjempene som utvikler for seg selv.
I tillegg har de de som lager på bestilling der de stiller sin komposittkompetanse til disp for de som betaler (Trek, Specialized ol.) Da er R&D plassert i USA eller Europa mens komposittteknologien og produksjonen finner sted i Kina eller Taiwan. Disse gutta lager det de blir bedt om, det sykkelfagelige kommer fra oppdragsgiverne.
Disse produsentene har gjerne en serie eller to med ganske like produkter som selges uten navn på alibaba til en rimelig sum. Eller til de som vil lage "egen" karbonfibersykkel. Tenk Sportslageret, Hard Rocx ol.