Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nyfrelst trenger tips og råd

Nyfrelst trenger tips og råd #1221031 23/07/2011 22:46
A
AdIoS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Har etter en del om og men endelig kjøpt meg landeveissykkel. Valget falt på en White RR Pro Ultegra fra XXL. Har nå etter min første tur med denne en del spørsmål:

Jeg er ca 178cm høy, og har en skrittlengde på ca 85-86cm. Fikk en M-sykkel på 50cm, noe jeg vel egentlig har skjønt er litt lavt etter hva som blir anbefalt her. Er dette altfor lite for meg? Har noe korte armer, så kan det være grunnen til at jeg har blitt anbefalt en mindre sykkel pga kortere reach? Fikk også noe vondt i nakken etter dagens tur, men kan det bare skyldes at det er noe uvant belastning for nakken å sitte å kikke oppover så lenge?

Skoene var også noe problematisk da jeg ble ganske numne i føttene/tærne etter en liten stund. Skoene, Sidi Genius 6.6, er veldig kofortable når jeg har dem på uten å sykle, men det tar desverre kort tid før de blir ubehagelige. Har plassert cleatsene ca midt under tåballene, og bruker Look Classic cleats. Har innimellom fått lignende problemer når jeg har vært på spinning, uten disse skoene, når jeg har hatt vanlige joggesko sammen med "snøring" på pedalene slik det ofte er på spinningsykler. Noen mulige løsninger her?

Veide fronthjulet på sykkelen og det kom på ca 1,6kg, Ved å kjøpe f.eks. Ultegra hjulsett vil jeg kunne spare rett over 1kg på dekksettet. Er dette noe man lett kan merke? Regner ikke med at det blir noen investering i år, men kanskje til neste år ICON_SMILE

Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: AdIoS] #1221034 23/07/2011 22:51
A
AdIoS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Tar gjerne imot treningstips også. Er i helt ok form, uten noe spesiell god kondis. Kan klare 2-3 økter i uka, og målet er et 210km ritt nest vår. Vil tro det "berømte" 4x4 er hva jeg blir anbefalt her da ICON_WINK

Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: AdIoS] #1221038 23/07/2011 23:12
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: AdIoS

Skoene var også noe problematisk da jeg ble ganske numne i føttene/tærne etter en liten stund. Skoene, Sidi Genius 6.6, er veldig kofortable når jeg har dem på uten å sykle, men det tar desverre kort tid før de blir ubehagelige. Har plassert cleatsene ca midt under tåballene, og bruker Look Classic cleats. Har innimellom fått lignende problemer når jeg har vært på spinning, uten disse skoene, når jeg har hatt vanlige joggesko sammen med "snøring" på pedalene slik det ofte er på spinningsykler. Noen mulige løsninger her?

Pass på at skoene ikke strammer for mye over vrista. Da kan beina fort bli slik du beskriver.

Sitat: AdIoS

Veide fronthjulet på sykkelen og det kom på ca 1,6kg, Ved å kjøpe f.eks. Ultegra hjulsett vil jeg kunne spare rett over 1kg på dekksettet. Er dette noe man lett kan merke? Regner ikke med at det blir noen investering i år, men kanskje til neste år ICON_SMILE

1.6kg på forhjulet? Da har du vel veid med slange og dekk og kan sikkert fint trekke fra 300-400 gram. Synes fortsatt det høres mye ut så du trenger ikke å kjøpe et veldig dyrt hjulsett før du vil merke forskjell.

Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: Liol] #1221044 24/07/2011 00:35
A
AdIoS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Prøvde å løsne litt men det hjalp ikke nevneverdig.

Vekta var med dekk og slange. Men skal ikke være noe problem å komme ned til rundt 2,2kg komplett til en ok pris hvertfall

Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: AdIoS] #1221055 24/07/2011 06:31
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Min erfaring med sko er at stramming bør gjøres med skoa "i pedalen" de første gangene. Mine mavic fury kjipper litt i hælen når jeg går med de, men ikke når jeg sykler. Når tærne først dovner er det bevegelse av dem som funker hos meg (vifte med tærne inne i skoa, det går ikke, men prøver hvertfall)

Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: kjasmas] #1221078 24/07/2011 08:58
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sykkelsko er like forskjellige som andre sko. De har forskjellige egenskaper og fasong. Det er ikke uvanlig å finne ut at skoene ikke passer når du er ute å sykler og at du må finne deg en annen type sko.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: kjasmas] #1221080 24/07/2011 09:00
Trigger Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg hadde også samme problemet med at beina ble numne og verket litt. Men det gikk seg til etterhvert som jeg fortsatte å sykle. Tror muligens det kan ha noe å gjøre med at skoene må tilpasse seg etter foten din. Også er det viktig å ikke stramme stroppene på skoen for hardt. Har lest et eller annet sted at føttene hovner litt opp når man sykler, noe som er grunnen til at de ikke må strammes for hardt.

Når det gjelder nakken din, så er det helt normalt at man blir stiv i nakken da det er en uvant stilling for nakken i begynnelsen. Men etterhvert vender kroppen seg til den nye stillingen og stivheten vil gradvis bli mindre.

Ikke tenkt på å oppgradere hjulsettet med det første. Kjør på de du har og sammenlign hvor godt de ruller i forhold til andre. Jeg har et par hjulsett som er ganske tung, men ruller som bare pokker. Eneste ulempen med litt tyngre hjulsett er at akselerasjonen blir litt dårligere.

-Trigger
Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: Trigger] #1221154 24/07/2011 13:00
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Hva er det som er 50cm på M-modellen? Seterør eller overrør?

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: Hæ?] #1221155 24/07/2011 13:05
-
-Eivind- Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
-
Synes å huske at Genius 6.6 er veldig smale foran .. De passet ikke min fot i det hele tatt.. men regner med du har prøvd litt forskjellig og funnet de skoene som passer deg best.

Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: -Eivind-] #1221415 24/07/2011 21:53
A
AdIoS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
C: Overrør - 53,5
C': Effektiv - 55,0
A: Seterør - 45
B: Effektiv - 50
B + høyden opp til topp av sete er 76cm

http://viperabikes.com/wp-content/uploads/sykkelgeometri.jpg

Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: AdIoS] #1221521 25/07/2011 08:36
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Med 55cm ETT (effektiv overrørslengde, altså C på skissen du linker til), vil jeg si du har en sykkel som er ca midt i blinken størrelsesmessig hvis du er 178cm og har normale kroppsproposjoner. Muligens en halv cm for lang, men den skal være relativt enkel å tilpasse med stemlengde i alle fall. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: Hæ?] #1224779 30/07/2011 21:30
A
AdIoS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Fremdeles litt øm i beina når jeg sykler, men løsner veeeldig mye foran på dem samt at jeg har et bedre rundtråkk har gjort det bedre. Mer bevegelse i tærne ved å tråkke helt rundt...

Kikker mer ned i bakken når jeg sykler slik at nakken heller ikke er så ille. Fungerer rimelig greit og vil tro at nakken blir sterkere etterhvert.

Det som derimot ikke har blitt noe bedre er skulderproblemene. Har prøvd å justere sete fremover og bakover, tiltet det mer og mindre, opp og ned litt med setet men er fremdeles vondt. Har nå syklet 250km på sykkelen, og det blir alltid vondt etter rundt 1time, jeg kan utsette ubehaget en del med å tenke konsekvent på senke skuldrene mye men det kommer etterhvert hver gang jeg sykler. Eneste måten jeg kan sitte på en måte der jeg faktisk slapper av i skuldrene er om jeg sitter med hendene helt bak på styret nærmest meg selv. Ikke akkurat aerodynamisk korrekt og jeg ønsker ikke å måtte sitte slik i lengden. Hva bør jeg gjøre? Er jo ikke mulig å justere opp styret noe etter det jeg klarer å se... Noen innspill?

Har nok ikke "normale kroppsproposjoner" da jeg har lange bein i forhold til overkroppen.

Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: AdIoS] #1225865 02/08/2011 00:41
A
AdIoS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Har kjørt en 120km runde nå, og skuldre/rygg/nakke har det ikke bra... Desperat etter tips!?

Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: AdIoS] #1225989 02/08/2011 09:01
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Det høres ut som om styret er for lavt for deg, ihvertfall akkurat nå (Ikke uvanlig at man kan senke det litt mer ettersom man blir mykere i kroppen med trening). Hva er sete-styre dropp som er blitt satt opp for deg? 5-10 cm er normalt. Med lite trening på racer er gjerne mindre dropp å foretrekke.

Hvis du ikke har noen fler spacere å gå på for å heve stemmet, kan du prøve å snu det. Det hever gjerne styret med 1-2 cm.

Ta også en kikk på hvordan styret er satt opp. Normalt skal styret stå slik at du ikke havner lenger ned (bare lenger frem) av å holde i bremsehendlene vs. å holde helt bak. Noen sykler blir levert med styred vridd alt for langt ned, men selv om det ikke er tilfelle kan du prøve å vri styret litt opp.

Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: sverreb] #1226044 02/08/2011 10:16
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Husk også at setet ideelt sett skal være i vater. Et forovervinklet sete kan føre til høy belastning på skuldre. Et riktig stilt setet vil føre belastningen over på sitteflate og korsrygg.

Anonym5
Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: anonym5] #1226052 02/08/2011 10:34
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Stiv nakke og rygg er helt normalt når man starter med landevei. Selv sleit jeg skikkelig med en knute i nakke/skulder som reiv noe helt inni granskauen. Dette gikk imidlertid bort etter en stund, og nå merker jeg ikke noe som helst. Et tips kan derfor være å gjøre en del tøyeøvelser. Husk at det ikke bare er nakke som må tøyes, selv om det er der det gjør vondt.

Når det kommer til nummenhet i føttene kan dette like gjerne komme av feil sete eller sittestilling som feil sko. For høyt sete eller sete ute av vater kan også føre til dette. Prøv først å sette setet i vater, og senk det en anelse. Om det ikke fungerer, så er det verdt å prøve andre seter.

Sittestilling og komfort bør komme langt før vektreduksjon av sykkeldeler. Det er først når du virkelig sitter godt og er komfortabel på sykkelen mange timer i strekk, at du virkelig vil kunne dra nytte av lett/godt utstyr.

I was just riding along...
Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: JB.] #1226452 02/08/2011 20:12
J
jonarve Offline
Fersking
Fersking
J
Har slitt med det samme selv. Dette har fungert for meg:

- Nytt bredere sete gjorde virkelig en forskjell (specialized toupe 143mm passer meg perfekt)
- Hjelp til tilpasning av sykkelen hos Foss Sport på Strømmen.
- Strekkøvelser for vond korsrygg, spesielt psoas stretch: http://www.youtube.com/watch?v=bv1471TaM3A (Takk for tips fra Marius Heier)
- Trening av støttemuskulatur (jeg har brukt mye slynge og har skrevet om det her.

På kort sikt fikk jeg størst effekt av nytt sete og tilpasning av sykkelen hos Foss Sport. Sykkeltilpasningen kostet en del. Du får nok mye ut av å få noen med litt erfaring med sykkeltilpasning til å hjelpe deg også. Kontakt noen i den lokale klubben din.

Håper det hjelper!

Redigert av jonarve; 02/08/2011 20:13.
Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: jonarve] #1226483 02/08/2011 20:40
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Viktig å ikke ha strakke armer da dette forplanter seg rett i nakken og kan føre til nakkevondt og stiv nakke. Ellers er det som det nevnes normalt med litt vondter i nakken i startfasen da man må se fremover.

Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: sverreb] #1226572 02/08/2011 23:10
A
AdIoS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Er egentlig sånn noenlunde myk, klarer ganske lett å få knokene flatt ned i gulvet når jeg er varm. Blir kanskje mer vant til sittestillingen etterhvert.
Styre-sete drop målte jeg til ca 7cm (loddrett fra gulv og opp til topp av setet og fra gulv og loddrett opp til toppen av stem der styret er festet.
Har vridd styret bittelitt oppover for å få bremsehendler noe høyere, men er redd for å endre vinkelen for mye da jeg ikke kan bruke bukken...

Tok et bilde med elendig kvalitet, men her er hvertfall hvordan det ser ut

Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: AdIoS] #1226729 03/08/2011 08:30
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Det ser ut som du har setet så langt forover som overhodet mulig. Det ser ut til å være i vater.

Med et setet så langt forover kan du skyve mye av balansen for langt over styret, og dermed belaste nakke/skuldre.

Prøv å skyve setet bakover (f.eks. en cm av gangen) samtidig som du senker det for å beholde avstanden mellom senter krank og setet. Ha også et lite øye med vinkelen mellom lår og legg.

Mange sverger til "krank parallelt med gulvet skal det gå en loddrett linje mellom kneet og pedalakslingen", men dette er som alt annet bare en tommelfingerregel. Jeg for eksempel har linjen foran pedalakslingen. Men hvis jeg har det bak opplever jeg problemer.

Det viktigste med seteposisjonen er likevel tråkket. Hvis du må ha setet slik at det føles unaturlig ut, bør du heller se på stemen eller styrehøyden.

Vinklingen av styret ser greit ut, men hvis det fører til bremseproblemer i bukken eller at du ikke klarer posisjonen bør du vurdere å gå tilbake til opprinnelig posisjon.

Anonym5
Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: anonym5] #1227061 03/08/2011 15:11
A
AdIoS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Setet er så langt fremme som det er mulig å få det ja. Om jeg har setet lengre bak blir sittestillingen bare mer utstrakt, noe som får meg til å låse meg mer og så få enda mer vondt i skuldre. Har prøvd det ICON_WINK

Får prøve å trekke opp ei linje å se hvordan jeg ligger an i forhold til malen.

Ingen bremseproblemer slik det er nå. Sitter som regel kun nede i bukken når jeg kjører 40km/t pluss for øyeblikket, og litt innimellom ellers for å vende meg til det. Er bedre for helsa å sitte noe høyere har jeg merket

Re: Nyfrelst trenger tips og råd [Re: AdIoS] #1229149 06/08/2011 20:14
A
AdIoS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Hvor mye vedlikehold må man regne med forresten? Foreløpig vasker jeg sykkel etter hver gang, smører opp kjede og tannhjulene ved girarm bak samt bremser. Noe annet som bør smøres eller gjøres jevnlig?

Hvor lenge bør kjede og gir vare før det må byttes ut/repareres?

Syntes jeg merket noen pipelyder fra det jeg antar er kranken under dagens sykkeltur. Noen som kan tenke seg hva det kan være?

Moderator  support, Valentino