Terapi fra det forferdelige som har skjedd i Oslo og på Utøya i dag: Nytt sykkelbygg.
Bygger meg en CX, min første. Til mitt daglige bruk blir denne super. Kjapp på asfalt og grus og en skikkelig utfordring utenfor allfarvei. Bygget består av en Cooper XC fra Lynskey med Richey WCS-gaffel. Bakkekontakten besørges av Ksyrium SL og bråstoppen av Avid Shorty Ultimate. Framdrift og utveksling er det Sram som står for, for det meste Force. Styre, stem og setepinne fra 3T.
Litt mangler før den kan brukes, men tror det kommer en pakke i morgen eller mandag. Jeg er helt noob på CX, så kabelhenger til forbremsen har jeg helt glemt. Hvis noen i Oslo har en liggende eller vet hvem som har over disk blir jeg happy.
Da er den ferdig. Den som ikke har prøvd CX og bor slik til at det sykles mye asfalt, grus, brostein og lettere sti, fram og tilbake til jobb, trening i plaskeregn og en kveldstur med familien bør sporenstreks titte nærmere på en. En glimrende altmuligsykkel.
Da er den ferdig. Den som ikke har prøvd CX og bor slik til at det sykles mye asfalt, grus, brostein og lettere sti, fram og tilbake til jobb, trening i plaskeregn og en kveldstur med familien bør sporenstreks titte nærmere på en. En glimrende altmuligsykkel.
Sykkelen ble nydelig!
Og sitatet over vil jeg jaggu si meg enig i! Gikk nylig for en CX i stedet for en ren racer ved forrige kjøp av asfalt-spiser, og angrer ikke et sekund. Utrolig deilig å kunne ta en grusvei eller en sykkelsti hvis det skulle passe bedre!
Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Takk for det. Hadde egentlig tenkt å overlate Ridgelinen til noen andre, men titansalget går tregt om dagen. Ser ut til at jeg må beholde den selv gitt - leit
Selv med egen sykkelbod så har jeg ikke plass til like mange sykler som deg Matin. Ridgeline kommer til å bli stående å samle støv er jeg redd, så den må gå - komplett eller slaktet.
Takk for alle hyggelige kommentarer. Prisen er normalt 5 000,- men siden det bare er oss her inne så er en pris i underkant av 30 000,- nærmere sannheten.
Nydelig og en halv! Tydelig at økonomien i landet blir bedre, ikke fordi at 30 k er ekstrempris, men fordi at nå er ingen redd for at kona skal lese slike tråder lenger!
Du skjønner at byggherren er stilbevisst når han har svart sete montert for å få harmoni i bildene før han får dratt på hvit styretape og da monterer hvitt sete..
Nydelig sykkel som vekker stort vil-ha begjær!
Re: Cyclocross / supercommuter tar form
[Re: kjasmas]
#122439129/07/201122:58
Jeg har testet og justert litt i dag og kan bare bekrefte at sykkelen er en drøm å sykle på. Asfalt, single track og grus ble spist rått. Conti-dekkene jeg har på nå virker å være et godt kompromiss. Ruller bra og har greit feste på grus/sti.
Det eneste jeg må få fikset er utvekslingen. 11-28 bak er helt greit og får bli. 50t blir på kompaktkranken ble litt i meste laget og byttes med en 46t.
Noen har kanskje reagert på hvitt sete og styretape. Det er plastic fantastic begge deler, så det er jålete, pent og lett å holde rent.
Før jeg bygde denne leste jeg mye negativt om canti-bremser og vurderte derfor skivebremser. Slo det fra meg av estetiske grunner og angrer ikke. Avids Shorty Ultimate m/SwissStop Black fungerer kjempebra. Lette å justere, lette å modulere og bremsekraft nok for min vekt.
Noen har kanskje reagert på hvitt sete og styretape. Det er plastic fantastic begge deler, så det er jålete, pent og lett å holde rent.
Etter enda et par dager med testing og mekking kan jeg skrive under på at hvit styretape, uansett materiale, ikke er praktisk på denne type sykkel. Her opererer vi med bratte og tildels dyre læringskurver basert på kjappe praktiske tester og erfaringer. Black is the new white.
Et spørsmål til bremsene dine: Jeg mener å ha lest på Sheldon Brown sine sider at de kuttet ut en slik vaier som går over hjulet fordi det kunne føre til stygge krasj dersom vaieren til hendel skulle ryke. Er dette uvesentlig eller har disse bremsene en ordning slik at dett ikke vil skje? Nå tenker jeg jo at dette kan være veldig "worst case" tenkning, men jeg kom bare til å tenke på det.
Og så må jeg jo bare hive meg på heiagjengen og gratulere med en nydelig sykkel
Har bestilt meg en CX selv, men ikke helt i denne klassen. Det var en superlekker sak du har bygget deg. Nydelige detaljer.
Er også ny på CX fronten og søkte litt rundt på forumet for å se hva som er folks erfaringer og tips. Dine bratte og tildels dyre læringskurver basert på kjappe praktiske tester og erfaringer er derfor av stor interesse. ;-D
Veldig pent! Nå et kjedeligere spørsmål: jeg driver og bygger meg en cross selv, bestående av en zurigo ramme jeg fant billig på nett, div campa deler som lå liggende og andre gamle bomkjøp. Har aldri satt opp annet enn ræsere før og merker meg at kabelen til forskifteren kommer fra oven. Etter søking på nett, ser jeg at dette er vanlig for de fleste cx'er, og at de er utstyr med en slags pulley som gjør at wiren kommer nedenfra (som på en ræser). Hvor kjøpte du slik pulley (ser ut som om du har sånn), og er det evt noe en slik pulley kan erstattes med? Andre forgodtbefinnende må gjerne også svare!
Re: Cyclocross / supercommuter tar form
[Re: NAVN?]
#125592907/09/201108:23
Veldig pent! Nå et kjedeligere spørsmål: jeg driver og bygger meg en cross selv, bestående av en zurigo ramme jeg fant billig på nett, div campa deler som lå liggende og andre gamle bomkjøp. Har aldri satt opp annet enn ræsere før og merker meg at kabelen til forskifteren kommer fra oven. Etter søking på nett, ser jeg at dette er vanlig for de fleste cx'er, og at de er utstyr med en slags pulley som gjør at wiren kommer nedenfra (som på en ræser). Hvor kjøpte du slik pulley (ser ut som om du har sånn), og er det evt noe en slik pulley kan erstattes med? Andre forgodtbefinnende må gjerne også svare!
Kanskje helt feil med Shimano på en Campa sykkel, men kan være en mulighet med slik: XT 10speed double FD
Veldig pent! Nå et kjedeligere spørsmål: jeg driver og bygger meg en cross selv, bestående av en zurigo ramme jeg fant billig på nett, div campa deler som lå liggende og andre gamle bomkjøp. Har aldri satt opp annet enn ræsere før og merker meg at kabelen til forskifteren kommer fra oven. Etter søking på nett, ser jeg at dette er vanlig for de fleste cx'er, og at de er utstyr med en slags pulley som gjør at wiren kommer nedenfra (som på en ræser). Hvor kjøpte du slik pulley (ser ut som om du har sånn), og er det evt noe en slik pulley kan erstattes med? Andre forgodtbefinnende må gjerne også svare!
Fastmontert på ramma fra fabrikk.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Cyclocross / supercommuter tar form
[Re: NAVN?]
#125614807/09/201111:40
Veldig pent! Nå et kjedeligere spørsmål: jeg driver og bygger meg en cross selv, bestående av en zurigo ramme jeg fant billig på nett, div campa deler som lå liggende og andre gamle bomkjøp. Har aldri satt opp annet enn ræsere før og merker meg at kabelen til forskifteren kommer fra oven. Etter søking på nett, ser jeg at dette er vanlig for de fleste cx'er, og at de er utstyr med en slags pulley som gjør at wiren kommer nedenfra (som på en ræser). Hvor kjøpte du slik pulley (ser ut som om du har sånn), og er det evt noe en slik pulley kan erstattes med? Andre forgodtbefinnende må gjerne også svare!