Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 21 av 21 1 2 19 20 21

Eksplosjon i Oslo?

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: Oslo27] #1228950 06/08/2011 14:03
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Guantanamo koblingen min er selvsagt kun et retorisk poeng, og ikke noe jeg mener bokstavlig.

Forøvrig vil jo tiden vise om politiet finner grunn til å sikte mannen for noe.

Jens
Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: jeth] #1228959 06/08/2011 14:34
O
Oslo27 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Er det selvsagt? Det er mange som mener sånt, jeg kjenner deg ikke..

Men ok, da vet jeg hva du mener.. ICON_SMILE

Tiden vil vise ja

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: Oslo27] #1228988 06/08/2011 16:05
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Da informerer politiet at fyren har status som vitne og at de har gjennomført en såkalt tredjemans-ransakning av boligen på jakt etter bevis mot ABB. Og Peder Jensen gav sitt samtykke til ransakningen ifølge Dagbladet.

Jens
Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: jeth] #1229003 06/08/2011 16:28
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Det vart vel også gjort beslag i ulikt elektronisk utstyr, som nok kan tenkjast å innehalde kontaktinformasjon til dette "ekstremist"-nettverket som Fjordman påstår han er ein sentral del av.

Og om ABB er ein så vesentleg person i dette nettverket som han påstår, så er det ikkje utenkjeleg at kartlegging av Fjordmans nettverk kan vere til nytte for Politiet.

Redigert av NjalVM; 06/08/2011 16:37. Rediger grunn: omformulering

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: GeirK] #1229471 07/08/2011 13:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: GeirK
Dette er for komplekst til at det går an å analysere enkeltfaktorer. Mannen er rett og slett en "perfekt storm" der en konbinasjon av stor gjennomføringsevne, ekstreme holdninger og en svært spesiell psyke skapte et kapabelt monster.

Usikker om dette var rettet til meg personlig eller en generell kommentar.

Uenig at det ikke går an å analysere enkeltfaktorer. Men enig i at det nok blir vanskelig å legge skylden på en enkeltfaktor. Nå var jeg selv ikke så veldig opptatt å finne en forklaring for mannens adferd. Er mer interessert i å drøfte voldspill generelt (og da kan man sikkert ta med voldsfilmer i samme slengen som StigB pekte på).

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: sigmund1] #1229482 07/08/2011 13:49
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: sigmund1
Litt tilleggsinfo til US Army biten. Slik jeg oppfatter det har de nådd denne koklusjonen på følgende måte: De spurte (anonymt) soldater etter WW2 om de hadde skutt for å drepe - mange soldater svarte at de hadde skutt for å bomme.

Dette gjør en åpenbart til en dårlig soldat (og kanskje også en fare for en selv), dermed endret de treningsopplegget.

Etter Vietnam krigen spurte de soldatene på nytt - mange flere svarte nå at de skøt for å drepe.

Jeg kan tenke meg mange grunner til at dette ikke nødvednigvis skyldes endringen i trening.

For det første kan det godt tenkes at de soldatene som slåss i WW2 var annerledes en de som sloss i Vietnamkrigen, for det første var de mange fler, for det andre vil jeg tro at de som meldte seg frivillig gjorde det av andre grunner enn de som meldte seg frivillig til Vietnam krigen. Jeg vil også tro at det var en mye høyere prosentvis andel av profesjonelle soldater i Vietnamkrigen enn under WW2.

Det kan også tenkes at måten krigen ble kjempet på var så forskjellig at det resulterte i annerledes handlinger - og sist men ikke minst - det kan tenkes at den nye treningen medførte at soldatene følte det riktigere å svare at de skøt for å drepe, men at de ikke gjorde det i virkeligheten.
Med andre ord, før man trekker altfor bastante konklusjoner må man vite ganske mye mer.

Hvis jeg husker riktig (Paul Hardcastle) så var gjennomsnittsalderen til soldatene 26, i Vietnam var den 19.

Klart at det var forskjellige kriger, og fram til '75 var nok soldatene i mye større grad blitt utsatt for vold på fjernsynet/kino enn en gjennomsnittsoldat i '40-45. Og så var det kanskje flere soldater med afro-amerikansk bakgrunn som vokste opp i fattige bydeler hvor vold var mere hverdagskost enn deres forgjengere i WW 2 opplevde.

Vi er nok enig i at det var forskjellige kriger.

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: Tange] #1229490 07/08/2011 13:59
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: "Dan"
Igjen, så lenge det er tvil om effekten, hvorfor ikke holde seg på den sikre siden isteden for å komme med en masse argumenter som sier at en eventuell skadeeffekt ikke er bevist?

Dette var opprinnelig ikke mitt synspunkt.
Men jo mer jeg ser tilbake på reaksjonene på djevelens advokats standpunkt jo mer jeg fikk følelsen av at en evt. innskrenking på personlig frihet veier tyngre enn å velge å holde seg på den sikre siden. Noe som jeg synes er litt merkelig, sett i lyset av hvor lett noen var villige til å gi avkall på en god del annen frihet for å ungå fritt kjøp av kunstgjødsel og våpen. Er dette fordi man i det siste tilfellet egentlig ikke forventer at disse såkalte sikkerhetstiltak kommer til å ha en reell innvirkning på det daglige livet mens derimot det å slutte å se 'voldsfilmer' og spille 'voldspill' for mange vil få en rask og tydelig konsekvens i hverdagen?

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: Tange] #1229492 07/08/2011 14:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tange

Uenig at det ikke går an å analysere enkeltfaktorer. Men enig i at det nok blir vanskelig å legge skylden på en enkeltfaktor.

Det var jeg som var dårlig til å trykke meg ut der. Det var det jeg mente.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: GeirK] #1229505 07/08/2011 14:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
I orden.

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: Tange] #1229507 07/08/2011 14:22
Dan Offline
More than words
More than words
Men jo mer jeg ser tilbake på reaksjonene på djevelens advokats standpunkt jo mer jeg fikk følelsen av at en evt. innskrenking på personlig frihet veier tyngre enn å velge å holde seg på den sikre siden.

Når jeg skriver om å holde seg på den sikre siden så mener jeg ikke forbud. Jeg mener at hver enkelt forelder burde tenke på om det er verdt å ta sjansen.

En annen ting jeg lurer på (siden jeg ikke spiller noe særlig voldsspill) er om noen av dere som spilte disse spillene før 22. juli fortsatt spiller dem med samme glede. Det er et spørsmål av nysgjerrighet og ikke ment som sarkasme.

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: Tange] #1229797 07/08/2011 20:21
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sigmund1
Litt tilleggsinfo til US Army biten. Slik jeg oppfatter det har de nådd denne koklusjonen på følgende måte: De spurte (anonymt) soldater etter WW2 om de hadde skutt for å drepe - mange soldater svarte at de hadde skutt for å bomme.

Dette gjør en åpenbart til en dårlig soldat (og kanskje også en fare for en selv), dermed endret de treningsopplegget.

Etter Vietnam krigen spurte de soldatene på nytt - mange flere svarte nå at de skøt for å drepe.

Jeg kan tenke meg mange grunner til at dette ikke nødvednigvis skyldes endringen i trening.

For det første kan det godt tenkes at de soldatene som slåss i WW2 var annerledes en de som sloss i Vietnamkrigen, for det første var de mange fler, for det andre vil jeg tro at de som meldte seg frivillig gjorde det av andre grunner enn de som meldte seg frivillig til Vietnam krigen. Jeg vil også tro at det var en mye høyere prosentvis andel av profesjonelle soldater i Vietnamkrigen enn under WW2.

Det kan også tenkes at måten krigen ble kjempet på var så forskjellig at det resulterte i annerledes handlinger - og sist men ikke minst - det kan tenkes at den nye treningen medførte at soldatene følte det riktigere å svare at de skøt for å drepe, men at de ikke gjorde det i virkeligheten.
Med andre ord, før man trekker altfor bastante konklusjoner må man vite ganske mye mer.

Hvis jeg husker riktig (Paul Hardcastle) så var gjennomsnittsalderen til soldatene 26, i Vietnam var den 19.

Klart at det var forskjellige kriger, og fram til '75 var nok soldatene i mye større grad blitt utsatt for vold på fjernsynet/kino enn en gjennomsnittsoldat i '40-45. Og så var det kanskje flere soldater med afro-amerikansk bakgrunn som vokste opp i fattige bydeler hvor vold var mere hverdagskost enn deres forgjengere i WW 2 opplevde.

Vi er nok enig i at det var forskjellige kriger.

Jeg mener å huske at jeg ble servert samme tallmateriale som delbevis på at det er enklere å drepe en som ser/oppfattes annerledes ut en deg selv. Det at amerikanerene generelt sett var langt mer brutale ovenfor japanere i 2vk understøtter samme påstand. Altså tysker er vanskeligere å 'klare' å drepe enn japaner/vietkong.

Personlig tror jeg teorier om at vold i medier og i spill senker terskelen for vold er helt på jordet.

"Now don't make me get off this bike!"
Side 21 av 21 1 2 19 20 21

Moderator  support