|
|
Eksplosjon i Oslo?
|
Re: Eksplosjon i Oslo?
[Re: ]
29/07/2011 13:16
|
ØKD
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Når synes du det er greit å begynne å diskutere disse tingene? Jeg synes det er helt ok at man allerede nå begynner å diskutere hvilken betydning den senere tids legitimering av mer ekstreme innvandringskritiske holdninger evt. kan ha hatt for denne saken. Men jeg kan være enig i at det kanskje er tidlig å begynne å konfrontere enkeltpersoner og partier med tidligere ytringer og standpunkter. Men før eller siden er det nødvendig at slike holdninger kan drøftes politisk uten at motparten skal kunne komme med beskyldninger om slag under beltestedet, score billige poeng, feig retorikk osv. ige poeng, feig retorikk osv.
|
|
|
29/07/2011 13:44
|
ØKD
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ok. Da skjønner jeg hva du siktet til.
|
|
|
[Re: ØKD]
29/07/2011 16:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Best når det gjelder! Du verden som mitt inntrykk av statsministeren vår har endret seg de siste sju dagene. Han som jeg oppfattet som en litt småfomlende, konfliktsky rundtomkringsnakker, står frem som en lederskikkelse av Obama-kaliber. Disse handlingene og ordene her er bare så riktige - på mer enn ett plan: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10081057Det sitter fremdeles langt inne hos meg å stemme AP, men avstanden er dog mindre enn noen gang. Jeg håper inderlig at ABB blir informert om hvilken effekt handlingene hans har hatt på rekruttering av ungdommer til politikken og APs sympatibølge. DET må være straff, det!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
29/07/2011 18:43
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Det er ikke tillatt å være innvandringskritisk i Norge. Fom nå er det forbudt. Det er det som er realiteten etter 22/7. Nye Norge som holder hender sammen, uansett etnisk bakgrunn. Ap vinner massiv støtte (hvis ikke er man jo blottet for snev av empati) og demokratiet styrkes!
Konklusjon; ABB har definitivt tapt! I tillegg er han en spik spenna tulling. Og Norge har vunnet! Men en forferdelig pris.
Har jeg misforstått noe da?
|
|
|
[Re: silverwrx]
29/07/2011 18:57
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er ikke tillatt å være innvandringskritisk i Norge. [...] Har jeg misforstått noe da? Ja, jeg tror fortsatt det er lov å være innvandringskritisk. Det er jo litt av poenget med mye av det som er sagt i det siste, at alle stemmer skal få lov til å høres, selv de som stryker samfunnshunden mot hårene. Det vil derimot stilles høyere krav på anstendighet i innvandringsdebatten, og det er jo bra. (Disclaimer, jeg er innvandrer, ikke innvandrerkritisk, bare så det er sagt.  )
|
|
|
29/07/2011 18:58
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Best når det gjelder! Det sitter fremdeles langt inne hos meg å stemme AP, men avstanden er dog mindre enn noen gang. Den forsto jeg ikke. Man stemmer ikke på en statsminister i norge, hverken ved stortingsvalg eller det forestående valget nå. Man stemmer i teorien på stortings/fylkesting/kommunestyre-representanter, men i realiteten på et partiprogram. Har noen partiprogrammer blitt endret den siste uken. Er det noen som tror at noen av partiene kommer til å ta en dramatisk annen retning p.g.a. denne saken (Bortsett fra de direkte reaksjonene som alle partiene uansett vil ha til felles)
|
|
|
29/07/2011 19:02
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Det sitter fremdeles langt inne hos meg å stemme AP, men avstanden er dog mindre enn noen gang.
Denne må du nesten utdype. Er det Stoltenbergs plutselige Obama-kaliber som gjør at stemmen din kanskje går til AP? Eller er det hevn mot ABB? Eller at Stoltenberg besøkte en moskè? Jeg kommer fortsatt til å stemme på det partiet som jeg er mest enig med, men mulig jeg har misforstått dette med valg? At AP nå har en bølge av sympati med nesten 40% oppslutning er jo ingen overraskelse, men dette kommer jo også til å normalisere seg den dagen Stoltenberg ikke lenger kan dra fra den ene minnemarkeringen etter den andre, men faktisk må prate politikk. Uansett, Stoltenberg har gjort en fantastisk jobb den siste uka!
|
|
|
[Re: silverwrx]
29/07/2011 19:16
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Det er selvsagt lov å være innvandringskritisk, men det kan tenkes at vi ikke så lett skal akseptere fiendtlige ytringer rettet mot "fremmedkultur". Og her ligger det vesensforskjeller imo.
Denne kronikken til Tybring Gjedde feks. er helt klart et utrykk for en ekstrem holdning. En type av holdning som dessverre har blitt tilnærmet mainstream de siste år, og jeg tror ærlig talt mange mennesker som deler denne type av holdning ikke er klar over at de faktisk står for et ekstremt syn.
Problemet er at "innvandringskritikken" har blitt sauset sammen med denne typen av ekstreme holdninger, og kanskje også kun er synlig her. Så her er det mange som har et ansvar. De "innvandringskritiske" må rydde i eget reir, de må aktivt ta avstand fra de ekstreme holdningene som i allt for stor grad får dominere der. Og vi "multikulturelle" må bli tøffere i møte med de ekstreme holdningene og i enda større grad enn før prøve å imøtegå dette som etter min oppfatning dessverre har blitt en type av mainstream høyreekstremisme.
Jens
|
|
|
[Re: tommygutt]
29/07/2011 19:23
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Det sitter fremdeles langt inne hos meg å stemme AP, men avstanden er dog mindre enn noen gang.
Denne må du nesten utdype. Er det Stoltenbergs plutselige Obama-kaliber som gjør at stemmen din kanskje går til AP? Eller er det hevn mot ABB? Eller at Stoltenberg besøkte en moskè? Jeg kommer fortsatt til å stemme på det partiet som jeg er mest enig med, men mulig jeg har misforstått dette med valg? At AP nå har en bølge av sympati med nesten 40% oppslutning er jo ingen overraskelse, men dette kommer jo også til å normalisere seg den dagen Stoltenberg ikke lenger kan dra fra den ene minnemarkeringen etter den andre, men faktisk må prate politikk. Uansett, Stoltenberg har gjort en fantastisk jobb den siste uka! Stoltenberg viser at han er en Statsmann, vi har ikke hatt så fryktelig mange av dem (som jeg kjenner til). Bortsett fra det skal du selvsagt stemme det partiet du sympatiserer med, i likhet med oss alle sammen.
Jens
|
|
|
[Re: jeth]
29/07/2011 19:38
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Politikerne ble enig om å legge politikk til siden i disse terror-tider, mens 10% av høyresiden rømmer over til AP i sympati. Kan bli en spennende valgkamp....
|
|
|
29/07/2011 19:52
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Syns at det er utrolig frekt av Marsdal og Nome å prøve å lage politiske poenger av myrderiene før de drepte er gravlagt. Viser at de ikke har normal folkeskikk.
Selvsagt må det være lov å være kritisk til innvandringspolitikk og til islam også etter 22/7. Man må kunne skille snørr og barter. Det er påtagende hvordan enkelte på ytre venstre bruker hersketeknikker ved å prøve å katigorisere politiske motstandere som medskyldige og rasister.
Det beste svaret til nå var han på radioen (muslim) som sa at nå står vi nærmere hverandre og at vi må bli mer nyanserte i debatten. Unngå polarisering og generaliseringer. Det kom også fram at mange innvandrere nå føler seg mer norske og at vår reaksjon har gjort det mye klarere ovenfor dem hvilke verdier som er viktige i det norske samfunnet.
|
|
|
29/07/2011 20:14
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er klart at den sittende regjering får lov til å skinne i denne tragedien (mange statsråder/ledere gjør en god jobb nå, noe som flere har påpekt).
Lederskap gjennom handling og kloke ord gir nok de rødgrønne et forsprang til 12. september samtidig som opposisjonen er satt på sidelinja like før et valg.
Jeg er en sosialdemokrat så god som noen, men ser at dette kan resultere i et demokratisk underskudd, paradoksalt nok i alle de gode ordene om samarbeid, demokrati og et styresett der frihet og likeverd blir satt høyt.
edit: dette var mest et svar og et bifall til Tommys kommentar
Redigert av Garpen; 29/07/2011 20:15.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: sverreb]
29/07/2011 20:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Best når det gjelder! Det sitter fremdeles langt inne hos meg å stemme AP, men avstanden er dog mindre enn noen gang. Den forsto jeg ikke. Man stemmer ikke på en statsminister i norge, hverken ved stortingsvalg eller det forestående valget nå. Man stemmer i teorien på stortings/fylkesting/kommunestyre-representanter, men i realiteten på et partiprogram. Har noen partiprogrammer blitt endret den siste uken. Er det noen som tror at noen av partiene kommer til å ta en dramatisk annen retning p.g.a. denne saken (Bortsett fra de direkte reaksjonene som alle partiene uansett vil ha til felles) Jeg er klar over hvem man stemmer på - og er likefullt svært godt skolert i hva et kommune-/fylkestingsvalg innbeærer. Det som appellerer til meg er at APs partileder og antatt statsministerkandidat viser lederegenskaper som ikke vokser på trær og som står i kontrast til tidligere opplevelser. I tillegg har AP stått frem som selve manifetasjonen av solidaritet og samhold og gitt meg et fornyet syn på hva disse verdiene innebærer for samfunnet. Ja - det er følelsesbetinget, men det har vært en følesesladet uke. Når rasjonaliteten tar overhånd, går jeg nok tilbake til et ørlite blåere alternativ, men ikke like ubetinget overbevist som før.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
29/07/2011 20:47
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det som appellerer til meg er at APs partileder og antatt statsministerkandidat viser lederegenskaper som ikke vokser på trær og som står i kontrast til tidligere opplevelser. Greit å ha i en krisetid, men lite verdt i hverdagen, er jeg redd. (Og da håper jeg jo selvsagt at vi unngår de store krisene i tiden fremover.) I tillegg har AP stått frem som selve manifetasjonen av solidaritet og samhold og gitt meg et fornyet syn på hva disse verdiene innebærer for samfunnet. Er dette spesielt for AP? Jeg synes "alle" har stått fram mer eller mindre på samme måten. Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: oivindg]
29/07/2011 20:59
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Da jeg var i Oslo for å se på blomsterhavet var jeg vitne av at to foreldre la ut blomster, lys og et avskjedsbrev til datteren som ble drept på Utøya. Ord kan ikke beskrive hvor trist øyeblikket var. Noe jeg aldri kommer til å glemme.
|
|
|
[Re: oivindg]
29/07/2011 21:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det som appellerer til meg er at APs partileder og antatt statsministerkandidat viser lederegenskaper som ikke vokser på trær og som står i kontrast til tidligere opplevelser. Greit å ha i en krisetid, men lite verdt i hverdagen, er jeg redd. (Og da håper jeg jo selvsagt at vi unngår de store krisene i tiden fremover.) I tillegg har AP stått frem som selve manifetasjonen av solidaritet og samhold og gitt meg et fornyet syn på hva disse verdiene innebærer for samfunnet. Er dette spesielt for AP? Jeg synes "alle" har stått fram mer eller mindre på samme måten. Øivind Gode kommetarer, og ja - min entusiasme begrenses noe av vissheten om hverdagen som lurer rundt neste hjørne. "Alle" står frem på samme måten, men jeg har en følelse av at reaksjonsformen er veldig i tråd med AP sitt verdigrunnlag. Som sagt - jeg påberoper meg ikke utstrakt rasjonell analyse og adferd i en uke som denne og tillater meg å la meg rive med følelsesmessig.
|
|
|
29/07/2011 21:18
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Har jeg misforstått noe da? Slik jeg tolker bla Stoltenberg, så er det slik at og reelle problemer vil bli diskutert, men at konstruerte fiendebilder ikke blir tolerert. Det er i hvertfall slik jeg tolker "men aldri naive". Så da blir det kanskje slutt på forsøk på latterliggjøring av motstandere a.la "freppere", "landsvikere", "væpna revolusjon" og "feite femtiåringer". Utfordringen blir at mange politikere har gjort seg en karriære basert på skremsels- og latterliggjøringsteknikker, og ser at de vil falle gjennom når jobben vil sette større krav til kognitive evner. (Tybring Gjedde og Lysbakken er de to navnene som først popper opp i hodet). Visjonære, som f.eks Jagland, har det ikke vært plass til, mest pga fordumming fra media og uheldige ordvalg fra Jagland selv. Veldig bra innlegg. Litt usikker på hvordan jeg skal si dette uten å havne i generaliseringsfella: Jeg får frysninger på ryggen av noen av FrPs representanter. De spiller på anti-liberale holdninger som jeg ikke kan identifisere meg med (og ligger et godt stykke unna meg på de fleste saker). Samtidig synes jeg en del skinnhellige motstandere (fra alle partier) skjærer alle over en kam og bedriver regelrett mobbing (tenker på a la det Nome bedriver). Jeg tror slik mobbing bidrar/og har bidratt til radikalisering av enkelte på høyresiden - på lik linje med at mobbing av muslimer medfører flere ekstreme islamister. Jeg håper inderlig, men tror ikke, at det nå blir bedre debatter der innhold diskuteres. Innhold er sjelden farlig, det er de retoriske grepene som er skumle - med noen unntak. Beklagelig vis er det de med main-stream holdninger (og selvsagt lærere og alle andre autoriteter) som må passe mest på hvordan de fremlegger sin sak - ene og alene fordi de er flest...og der dermed er de sterkeste mobberne. Desverre er det vel slik at makt er såpass korrumperende, at jeg ikke tror at dette vil ta slutt så lenge det kan bidra til å få/beholde makt.
|
|
|
29/07/2011 21:24
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som sagt - jeg påberoper meg ikke utstrakt rasjonell analyse og adferd i en uke som denne og tillater meg å la meg rive med følelsesmessig. Det skjønner jeg godt. Selv har jeg vært inne på tanken på å stemme AP for å protestere mot tankene som lå bak fredagens handlinger, men det blir på en måte litt feil. Forøvrig tror jeg at samfunnet kunne ha godt av at normale mennesker styrte etter følelsene litt oftere. (Basert på et håp om at normale folk i det store og hele er mer positive enn negative.) For min egen del har jeg bestemt meg for å prøve å ikke glemme disse hendelsene når hverdagen kommer, men å ta litt tid en gang i blant og tenke over det som skjedde, og å kjenne på følelsene jeg har rundt dette. Og aller helst bruke de følelsene som drivkraft til å gjøre noe positivt for folk rundt meg. En ting som ville gledet meg stort var om folk brukte stemmeretten sin i valget til høsten, så det ble skikkelig høy valgdeltakelse. Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
30/07/2011 08:42
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg er klar over hvem man stemmer på - og er likefullt svært godt skolert i hva et kommune-/fylkestingsvalg innbeærer. Det som appellerer til meg er at APs partileder og antatt statsministerkandidat viser lederegenskaper som ikke vokser på trær og som står i kontrast til tidligere opplevelser. Jeg har i flere år sett på Stoltenberg som den mest egnede statsministerkandidaten vi har blant våre toppolitikere, sammen med Per Kristian Foss. Ut over det ser jeg heller ikke i dag så mange andre som jeg mener passer som statsminister.
|
|
|
[Re: EgilS]
02/08/2011 15:20
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er selvfølgelig helt uakseptabelt at vedkommende rørlegger blir drapstruet, men hvor mye kjøtthue går det an å bli? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4189839.eceHan prøvde altså å selge minnearmbånd til 129,- stykk hvorav 5,- skulle gå til veldedighet knyttet til Utøya. Når folk ble sinte på ham så økte han veldedighetsandelen først til 10,- og så tok han i skikkelig og økte til 35,-. Med en tilverkningskostnad på kanskje 5,- sitter han altså kun igjen med 94,- per solgt armbånd, stakkar. Sitat fra vedkommende i intervju: "Hver gang jeg prøver å gjøre noe med denne saken så blir det feil. Media er ute etter bare én vinkling. Dette er hull i hodet. Vi prøver ikke å skjule at vi ønsker en profitt på dette, sier han." (Min utheving.) Hvor usannsynlig idiot går det an å bli?
|
|
|
[Re: Dan]
02/08/2011 20:35
|
Espen
More than words
|
More than words
Mangel på gangsyn er det flere som sliter med. Lurer på om Håper vi slipper at disse gærningene kommer til Norge med demonstrasjonene sine. http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7734694E
Redigert av Espen; 02/08/2011 22:51.
|
|
|
[Re: Espen]
06/08/2011 11:11
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
For et jævlig patetisk klessetryne denne Fjordmann er. Etter at han sto fram i VG, har han skrevet et blogginnlegg på Gates of Vienna hvor han sutrer over den "forferdelige" behandlingen han fikk av politiet. Ikke det at han klarer å eksemplifisere eller beskrive hva overtrampet mot han bestod i, men hans gode venn Lars Hedegaard sier at han aldri har hørt om at noen vitner er blitt behandlet slik i noe vestlig land, bortsett fra i det tredje riket. Det er jo fullstendig vanvittig, og personlig mener jeg kanskje Fjordmann burde vært transportert direkte hit.
Jens
|
|
|
06/08/2011 11:28
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vel,nå vet ikke jeg hva som foregår innad i disse ekstremt venstrevridde,eller høyremiljøene,men man skal uansett være veldig forsiktig med å øke intensiteten på den heksejakten man ser en liten kontur av.
Jeg klarer godt å lese hvilke overtramp han mener seg utsatt for ,og det er vel ikke vanlig å raide vitners boliger,men i denne saken er det nok helt nødvendig. Er jo snakk om Norges verste drapssak,men det ser det ikke ut til at Fjordmann har fått med seg.
|
|
|
[Re: SimonS]
06/08/2011 11:37
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Jeg klarer godt å lese hvilke overtramp han mener seg utsatt for ,og det er vel ikke vanlig å raide vitners boliger,men i denne saken er det nok helt nødvendig. Så lenge denne middelaldrande fjortisen Fjordmann ikkje er mistenkt i saka, kan eg ikkje forstå anna enn at ransaking av heimen hans er grunnlovsstridig. GL § 102: «Hus-Inkvisitioner maa ikke finde Sted, uden i kriminelle Tilfælde.» Eller er det noko eg har misforstått?
|
|
|
[Re: dagfink]
06/08/2011 11:47
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Har politiet sagt noe om hvilken status han har? Jeg vil vel anta at det er uhyre sentralt for dem å etterforske hvorvidt det har vært noen kontakt mellom han og Breivik. Hvilken annen metode enn ransakelse kan politiet benytte for å skaffe seg kunnskap om dette?
Redigert av jeth; 06/08/2011 11:47.
Jens
|
|
|
06/08/2011 11:50
|
EgilS
More than words
|
More than words
GL § 102: «Hus-Inkvisitioner maa ikke finde Sted, uden i kriminelle Tilfælde.» Eller er det noko eg har misforstått? Det at han ikke er den som mistenkes for å stå bak den direkte handlingen er ikke det samme som at han ikke kan tenkes å skjule bevis. Og at noe kriminelt har funnet sted er det vel neppe noen tvil om, mildeste talt.
|
|
|
[Re: EgilS]
06/08/2011 11:56
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Sant nok. Eg er i grunnen usikker på kva denne paragrafen i Grunnlova (som forresten bør fornyast) betyr.
|
|
|
06/08/2011 13:11
|
EgilS
More than words
|
More than words
Tja, det kan jo for eksempel være at den i Norge kan hindre at politiet stopper og ransaker biler kun basert på at bilen er en BMW og fyren som kjører er mørkhudet?
Redigert av EgilS; 06/08/2011 13:12.
|
|
|
06/08/2011 13:56
|
Oslo27
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
For et jævlig patetisk klessetryne denne Fjordmann er. Etter at han sto fram i VG, har han skrevet et blogginnlegg på Gates of Vienna hvor han sutrer over den "forferdelige" behandlingen han fikk av politiet. Ikke det at han klarer å eksemplifisere eller beskrive hva overtrampet mot han bestod i, men hans gode venn Lars Hedegaard sier at han aldri har hørt om at noen vitner er blitt behandlet slik i noe vestlig land, bortsett fra i det tredje riket. Det er jo fullstendig vanvittig, og personlig mener jeg kanskje Fjordmann burde vært transportert direkte hit. Bare for å ha det sagt, jeg er milevis fra denne mannen politisk! MEN, det er vel ytringsfrihet i dette landet? Har fjordmannen gjort noe straffbart? Klager ikke på at det ble gjennomført avhør og ransakelse altså! Men at du vil sende folk med andre meninger til guantanamo sier ganske mye om deg. Det er i hvert fall ikke et samfunn jeg vil leve i.
|
|
|
|
|