Eksplosjon i Oslo?
|
Re: Eksplosjon i Oslo?
[Re: GeirK]
27/07/2011 07:34
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Tror kanskje at empatien folk har er rettet mot forskjellige. For min del var det følelsene for de unge auf'erne som tok overhånd. Jeg er glad for at det handlingen her var styrt av panikk og ikke en forskjellsbehandling basert på politisk rang. Å påstå at andre ikke har medfølelse er IMHO sjofelt. Ser at mine innlegg insinuerte litt vel mye, og at jeg kun burde etterspurt fakta. Grunnen til at dette opptok meg, tross grusomhetene til ABB, er at jeg fryktet at menige AUFere ble "offret" for å gi lederen 100% trygghet. Jeg er glad at det ikke ser ut til å være tilfellet her.
Jeg trodde heller ikke på noe tidspunkt at dette var et veldig bevisst valg, men at det var noe som var innarbeidet i organisasjonen og gjennomført av rådgiverne rundt EP. Litt som at politikere får snike i sykhuskøer uten at noen stiller spørsmål....bare mye mer alvorlig. Hadde egentlig tenkt å la dette ligge, men sarkasmen og latterligjøringen i innlegg over fortjente et svar.
|
|
|
[Re: hilmer]
27/07/2011 08:18
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Det er ikke spørsmålene dine som er problemet. Det er det jeg vil kalle ondsinnet spekulasjon rundt navngitte enkeltpersoner som provoserer. Du har ikke vært alene om dette bare så det er sagt.
Vi kommer til å få alle svar på hva som har skjedd etterhvert. Så litt respekt for moderatorene(og mange andres ønsker) om å slutte med disse spekulasjonene kan da ikke være så veldig vanskelig?
mvh OveR
|
|
|
[Re: jeth]
27/07/2011 08:19
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Det eneste riktige nå er å vise ham at hans ondskap ikke rokker oss, tvert om. Han ville skremme folk fra å støtte Arbeiderpartiet, jeg oppfordrer alle som støtter et politisk parti til å melde seg inn, uansett hvilket.
En fin oppfordring, og jeg tok deg på ordet. Har stemt AP hele mitt voksne liv og valgte å melde meg inn idag. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080846 Godt å se at mange tenker det samme.
Trønder osv
|
|
|
[Re: OveR]
27/07/2011 08:25
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Støttes (igjen), Ove.
Vennligst la være å spekulere over noen av de overlevende ofrenes handlingsmotiver eller adferd under massakren. Også av respekt for ofrene som ikke overlevde og som ennå ikke er gravlagt.
Derfor ber jeg dere om å la være å fyre opp under dette emnet eller bidra til å holde det gående.
Martin
|
|
|
[Re: Espen J]
27/07/2011 08:30
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Sitat fra artikkelen i adressa Hilmer linket til:
"– Vi fikk samlet ni personer på båten, så dro vi. Det var ingen andre i nærheten, og hadde vi blitt igjen ville alle blitt skutt, forklarer Giske."
Så stopp spekulasjonene, antydningene og synsingen.
Om de hadde ventet, ligget til kai med luka åpen og samlet opp så mange de kunne ... og siste man som kom over åssiden var en bestemt bevæpnet idiot. Sitting duck er det noe som heter.
|
|
|
[Re: Espen J]
27/07/2011 08:50
|
Dan
More than words
|
More than words
Om åpenhet og inkludering.
Jeg føler at jeg er veldig delt i hvordan man skal håndtere diskusjoner fremover. Magefølelsen har lyst å si til alle som forfekter bare ett eneste av idealene til morderen at de dermed støtter ham og hans forskrudde verdensbilde. Men hvis jeg tenker litt til så kommer jeg fort frem til at inkluderende diskusjon må være det beste.
Så når jeg leser om at noen kriminelle mc-bander var med i en mc-kortesje ut mot Sundvollen for å hedre offrene så sa magefølelsen at de voldsfikserte drittsekkene godt kunne holdt seg hjemme og latt de vanlige nmcu-motorsyklistene få ha sin markering i fred. Men så tar ettertanken ved å da kan jeg ikke la være å tenke at inkludering må være det viktigste nå og i fremtiden, og at det å ikke inkludere er å gå morderens ærend.
Så uansett hvor forskrudde idealer folk måtte ha så må de ikke stenges ute av diskusjonene, ikke en gang de som sier rett ut at de synes en del av det morderen sto for var positivt. Alle åsikter må ut og frem og diskuteres, også her på vårt lille navlebeskuende og temmelig politisk korrekte (in a good way) forum.
Så var det åpenheten. Skal man grave ned dette "manifestet" og glemme det? Nei, da blir det gravd opp av folk som tilber det i smug. Det beste må være å analysere det istykker. Å plukke det fra hverandre i alle sine patetiske smådeler og sitater, finne ut av hvor de forskjellige sitatene kommer fra, hva som er tatt ut av sammenheng, hva som er ulogiske tankerekker og hva som bare er en gal manns forskrudde idéer. Hvis man gjør det så kan man le godt hver gang noen prøver å forsvare eller bruke noen deler av dette "manifestet".
Disse hendelsene har forandret Oslo og Norge, men jeg mener det er åpenbart at forandringen er til noe som kan bli uendelig mye bedre enn det det var.
Til slutt, for å holde tankene samlet kring det viktigste i denne saken, de som er drept og de som vil leve resten av livet med et stort savn, så velger jeg å skrive "morderen". I relasjon til offrene var det kun det han var, og da fortjener han ikke å bli nevnt på noen annen måte. Ikke med navn, ikke med initialer. Mulig det er magefølelsen som tar over nå igjen, men jeg har i hvert fall ikke lyst å lære meg navnet. "Morderen fra 2011" holder fint som benevnelse inn i historien.
|
|
|
[Re: Dan]
27/07/2011 09:00
|
EgilS
More than words
|
More than words
Bra Dan. Det oppsummerer også delvis mine tanker.
|
|
|
[Re: EgilS]
27/07/2011 10:40
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: M@rtin]
27/07/2011 10:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Derfor ber jeg dere om å la være å fyre opp under dette emnet eller bidra til å holde det gående.
Jeg stemmer i mot å tie utsagn i hjel. http://www.dagensit.no/article2189810.ece
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
27/07/2011 10:56
|
EgilS
More than words
|
More than words
Nå er det en viss forskjell på å ønske å tie utsagn i hjel for kneble ytringer, og det å oppfordre folk til å opptre anstendig.
|
|
|
27/07/2011 10:59
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Troll i fullt dagslys gjør susen ja! Men effekten vil nok være litt bedre der en bruker fullt navn eller er lett å kjenne igjen.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: DagRS]
27/07/2011 11:14
|
Dan
More than words
|
More than words
|
|
|
27/07/2011 11:21
|
Espen
More than words
|
More than words
Desverre er det mange som ikke forstår, eller kan/vil forstå. Vi har jo sett det på siden til sykkelhaterne, og det finnes jo mange andre eksempler også.
En av årsakene er nok at mange kanaliserer sinne som har et annet opphav.
Noen gjør det bevisst, mens andre forstår ikke hvordan deres egne følelsesmessige reaksjoner fungerer.
E
|
|
|
27/07/2011 11:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er nytt for meg at morderen "brukte dataspill som trening". Hvor står dette hen?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
27/07/2011 11:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå er det en viss forskjell på å ønske å tie utsagn i hjel for kneble ytringer, og det å oppfordre folk til å opptre anstendig.
Jeg bidrar til å holde emnet gående ved å stille kritiske spørsmål til disse utsagnene, så jeg ser oppfordringen til "å la være" som adressert også til meg.
|
|
|
27/07/2011 11:34
|
EgilS
More than words
|
More than words
Vet ikke hvor bra den er egentlig. Han har noen poenger, men jeg synes også han bommer en del. Det virker blant annet (på meg) som om han mener at det at unger lekedreper hverandre er noe nytt, noe det absolutt ikke er. Det har nok foregått til alle tider, og det skulle ikke forundre meg om han selv var med og lekte "cowboy og indianer" da han var liten, med hjemmelagde buer og kruttlappistoler.
|
|
|
27/07/2011 11:36
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg bidrar til å holde emnet gående ved å stille kritiske spørsmål til disse utsagnene, så jeg ser oppfordringen til "å la være" som adressert også til meg. Den er også til deg (for min del i hvert fall) fordi vi ikke trenger akkurat denne debatten rundt enkeltpersoners handlemåte akkurat nå. Mest av hensyn til nettopp disse enkeltpersonene (og kanskje også pårørende), som vel kanskje trenger annet enn denne kritikken akkurat nå?
Redigert av EgilS; 27/07/2011 11:38.
|
|
|
27/07/2011 11:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nemlig. I skogen rundt huset datt vi som fluer flere ganger om dagen, og måtte telle til hundre før vi kunne delta igjen - eller "respawn" som det heter i disse dager.
Jeg har en sønn som spiller slike spill - mye. Han er en svært empatisk og medmenneskelig person med stor innsikt i andres tenkemåte - den unge alderen tatt i betraktning.
Når er ikke det et tilstrekkelig grunnlag til å konkludere den ene veien eller den andre, men jeg tror det handler langt mer om hvilke verdier du får med deg hjemmefra, enn hvilke spill du spiller.
|
|
|
27/07/2011 11:39
|
Dan
More than words
|
More than words
Vet ikke hvor bra den er egentlig. Han har noen poenger, men jeg synes også han bommer en del. Det er riktig det, at unger "drepte" hverandre før også. Men jeg tror likevel at det gjør noe med oss at vi hver dag får se liksomdrepte og liksomskadde mennesker i spill og film. Og så må vi skille på det å bli likegyldig til å ta liv, som er noe de færreste vil bli, og å bli likegyldig til at liv blir tatt. Det er det siste som er den akutte faren for samfunnet. De siste dagene viser selvfølgelig alt annet enn likegyldighet.
|
|
|
27/07/2011 11:40
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skumleste kronikken og synes egentlig ikke den er så veldig bra. Det at han spør om vi trenger voldelige dataspill på bakgrunn av at en massemorder har spilt slike spill viser at Ketil Bjørnstad - ikke ungene som spiller - sliter med å skille mellom fiksjon og virkelighet. Om alle som så voldelige filmer eller spilte voldelige spill hadde utviklet seg til brutale masse- eller seriemordere ville samfunnet ha sett ganske annerledes ut enn det gjør i dag. Jeg kan heller ikke huske å ha lest noe sted at ABB bruke dataspill som trening. Jeg ser ikke engang hvordan det skulle være den fjerneste mulighet for det.
|
|
|
27/07/2011 11:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Den er også til deg (for min del i hvert fall) fordi vi ikke trenger akkurat denne debatten rundt enkeltpersoners handlemåte akkurat nå. Mest av hensyn til nettopp disse enkeltpersonene (og kanskje også pårørende), som vel kanskje trenger annet enn denne kritikken akkurat nå?
Desto større grunn mener jeg det er å plukke fra hverandre slike utsagn.
|
|
|
27/07/2011 11:46
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bidrar til å holde emnet gående ved å stille kritiske spørsmål til disse utsagnene, så jeg ser oppfordringen til "å la være" som adressert også til meg. Den er også til deg (for min del i hvert fall) fordi vi ikke trenger akkurat denne debatten rundt enkeltpersoners handlemåte akkurat nå. Mest av hensyn til nettopp disse enkeltpersonene (og kanskje også pårørende), som vel kanskje trenger annet enn denne kritikken akkurat nå? Det at folk her inne diskuterer og har meninger som er forskjellige. At ting blir korrigert og ikke får stå uimotsagt eller at avsender blir avkrevd en forklaring på sine resonementer og meninger er en klar styrke med dette nettsstedet. Slik synes jeg også det bør være i framtiden. Men for all del, i denne tiden som i alle andre tider skal vi vise respekt for mennesker som er rammet av slike hendelser ved å la være å pålegge navngitte og svært sårbare personer beskyldninger i etterpåklokskapens navn. Det er unødvendig. Jeg synes veldig mange her inne er bidrar på en sunn og fornuftig måte ved å holde diskusjonen på et saklig nivå ved å nettopp etterspørre resonementer og tankerekker hos den enkelte som tydeligvis er ute og bokstavelig talt sykler.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
27/07/2011 11:52
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Han har vel nevnt et eller annet sted at han spiller WoW - noe som vel handler mer om kooperasjon og samhandling, uten at jeg spiller mye mer enn Angry Birds på bussen og ikke er en ekspert på emnet. Minner i så fall om denne. Råhet er ikke noe nytt.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
27/07/2011 12:25
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg kan heller ikke huske å ha lest noe sted at ABB bruke dataspill som trening. Jeg ser ikke engang hvordan det skulle være den fjerneste mulighet for det. I manifestet sitt skriver han at han brukte det som avkobling. Det kvalme er at han følte han, til tross for sin kristne tro, kunne laste ned piratkopier av spill og filmer siden han var i ferd med å gjøre menneskene en så gigantisk tjeneste. Når han skulle gjøre en så stor handling så ville han helt sikkert få tilgivelse for småtterier som dette.
|
|
|
[Re: Raskall]
27/07/2011 12:45
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Jeg syns Bjørnstad skyter langt over mål. Vold har vært en stor del av kulturbildet siden tidenes morgen, tenk bare på bibelen eller for den saks skyld kongesagaene.
Hans kritikk av detektimer syns jeg er enda mer bom, der er vel fascinasjonen oftest nettopp at "bad guys" får sin velfortjente straff.
|
|
|
27/07/2011 12:56
|
Oslo27
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er nytt for meg at morderen "brukte dataspill som trening". Hvor står dette hen? Fra manifestet "I just bought Modern Warfare 2, the game. It is probably the best military simulator out there and it’s one of the hottest games this year. I played MW1 as well but I didn’t really like it as I’m generally more the fantasy RPG kind of person – Dragon Age Origins etc .and not so much into first person shooters. I see MW2 more as a part of my training-simulation than anything else. I’ve still learned to love it though and especially the multiplayer part is amazing. You can more or less completely simulate actual operations." "Simulation by playing Call of Duty, Modern Warfare is a good alternative as well but you should try to get some practise with a real assault rifle (with red point optic) if possible." har selv spillet disse mye, uten at jeg er bekymret av den grunn
|
|
|
[Re: sigmund1]
27/07/2011 12:56
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Hans kritikk av detektimer syns jeg er enda mer bom, der er vel fascinasjonen oftest nettopp at "bad guys" får sin velfortjente straff. Bortsett fra Dexter hvor hovedpersonen er en seriemorder. Snodig at Bjørnstad ikke trekker frem den serien fremfor Harry Potter.
|
|
|
27/07/2011 13:11
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Den er også til deg (for min del i hvert fall) fordi vi ikke trenger akkurat denne debatten rundt enkeltpersoners handlemåte akkurat nå. Mest av hensyn til nettopp disse enkeltpersonene (og kanskje også pårørende), som vel kanskje trenger annet enn denne kritikken akkurat nå?
Desto større grunn mener jeg det er å plukke fra hverandre slike utsagn. Vi er glad i faktabasert synsing, og spesielt når det gjelder navngitte enkeltpersoner. Mao. når det ikke er plass til kritikk av en navngitt person er det heller ikke ok med forsvar av en navngitt person- som baseres på løse antagelser og krigstyper fra tabloidene. Vi moderatorer har vurdert det dithen at det er best at denne saken ikke diskuteres mer, verken fra den ene eller den andre kanten. Vi ber om respekt for dette. Kan også nevne at det finnes fora uten samme restriksjoner hvor man kan diskutere denne spesielle hendelsen i vilden sky om man ønsker. Merk; det betyr ikke at dere ikke kan diskutere generelt hva deres forventinger til ledere, leger, sykepleiere, vektere, julenissen og kongen er i krisetid. Det er det selvsagt plass til med en god dose saklighet.
|
|
|
[Re: SiljeKH]
27/07/2011 13:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mao. når det ikke er plass til kritikk av en navngitt person er det heller ikke ok med forsvar av en navngitt person- som baseres på løse antagelser og krigstyper fra tabloidene. Vi moderatorer har vurdert det dithen at det er best at denne saken ikke diskuteres mer, verken fra den ene eller den andre kanten. Vi ber om respekt for dette.
1. Jeg ser ikke at forsvaret her har blitt basert på løse antakelser og krigstyper. Hvorfor nevnes disse spesielt? 2. Betyr dette at moderatorene legger ned forbud mot forsvar av kritikk av navngitte personer i fremtiden? 3. Oppklarende spørsmål rundt kritikk av navngitte personer, er ikke nødvendigvis forsvar. Er disse også omfattet av forbudet? [/quote]
|
|
|
[Re: Oslo27]
27/07/2011 13:32
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Det er nytt for meg at morderen "brukte dataspill som trening". Hvor står dette hen? Fra manifestet "I just bought Modern Warfare 2, the game. It is probably the best military simulator out there and it’s one of the hottest games this year. I played MW1 as well but I didn’t really like it as I’m generally more the fantasy RPG kind of person – Dragon Age Origins etc .and not so much into first person shooters. I see MW2 more as a part of my training-simulation than anything else. I’ve still learned to love it though and especially the multiplayer part is amazing. You can more or less completely simulate actual operations." "Simulation by playing Call of Duty, Modern Warfare is a good alternative as well but you should try to get some practise with a real assault rifle (with red point optic) if possible." har selv spillet disse mye, uten at jeg er bekymret av den grunn At han tror at modern warfare 2 har noe som helst med virkeligheten å gjøre viser hvor lite peiling han har. Har selv spilt både det og tilsvarende spill mye, samt litt erfaring fra befalsskole. Dette spillet har like mye med virkeligheten å gjøre som Mikke Mus. Ventet på at det skulle komme noen som la skylden på vold på TV og i dataspill. Det er mange millioner som spiller dette spillet. Bare en er massemorder. Han nevner også musikk av Hege Bøksle som fint å bruke til å meditere og motivere seg selv for myrderiene. Hvis vi skal følge Bjørnstads logikk blir man morder av å høre på hennes musikk.
|
|
|
|
|