|
|
Eksplosjon i Oslo?
|
Re: Eksplosjon i Oslo?
[Re: hilmer]
26/07/2011 18:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så, hvis det ble gjort noen som helst prioritering av verdien til disse menneskene så er det forkastelig.
Jeg har hørt at de samlet seg i hovedhuset og nedsatte en hurtigarbeidende kommitte som etter hvert kom frem til at det skulle holdes avstemning. Resultatet av denne ble at lederen skulle få dra først mens de fleste ble igjen for å holde fortet. Ubekreftede rykter forteller at de spiste lunsj midt i arbeidet og tok seg god tid til å reflektere over hvorfor en politimann gikk rundt hjørnene og skjøt med skarpt. En kan spørre seg hvordan det går an å ta så feil når en tenker så godt gjennom problemstillingene.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
26/07/2011 18:27
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Noen som har en mailadresse til disse folkene i aksjonsgruppa Stiklestad? Kan noen offentliggjøre og ta en debatt? slike folk må snakkes til fornuft snarest!
Trønder osv
|
|
|
[Re: Krusch]
26/07/2011 18:30
|
Dan
More than words
|
More than words
Bør kapteinen som var blant de første til å forlate skuta. Framstå som rederiets talerør i etterkant? Hele det her macho ære og stolthetspisset ble vi ferdige med på 1900-tallet, delvis ved hjelp av et par verdenskriger. At noen fortsetter å se på det som idealer er litt trist.
|
|
|
26/07/2011 18:36
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror det var riktig av dem å dra fra øya, men en båt med plass til 150 hadde vært langt nyttigere enn de båtene som hyttefolket hadde.
Hvor har du tallet 150 fra?
|
|
|
[Re: Dan]
26/07/2011 18:54
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Herregud. Et annet søpletryne beskylder ABB for ikke skjønne at det er jødene som står bak all jævelskapen. mvh OveR
|
|
|
[Re: DagRS]
26/07/2011 19:10
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Spar oss for dine ondsinnede spekulasjoner Hilmer! Er dette så vanskelig å fatte for deg? Så og si samtlige av de som overlevde denne tragedien vil slite med ettervirkninger og vil være i behov av profesjonell oppfølging for å få bearbeidet opplevelsene. De vil slite med selvbebreidelser, flashbacks og angst.
Traumeteraputer og andre profesjonelle vil bruke tid på å hjelpe disse menneskene til å få stabilisert og absorbert hendelsen. Skyldfølelse vil være temaer som vil være viktige å bearbeide. Veien tilbake til et normalt liv vil for mange av dem bli smertefull. Å påføre disse en "hva som kunne vært gjort anderledes tanke" er lite fruktart og kan være direkte skadelig. Vi er alle sjokk over det som skjedde - det som vekket mine følelser nå var tanken på de "menige" auf'erne...og jeg lar resten ligge. (...og jeg mener ikke med det at sjokket vi føler kan sammenlignes med det de føler - hvis noen ønsket å tolke meg dit hen)
|
|
|
[Re: -Jan]
26/07/2011 19:11
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Jeg har vært på flere sommerleirer på Utøya, tatt den båten og den rommer definitivt ikke 150 mennesker. Tror Veritas hadde ledd godt hvis du hadde forsøkt å registrere den for 150. Personlig synes jeg 50 også høres trangt ut, men det kan kanskje gå. Det er bilde av båten(Torbjørn) i adressa-artikkelen som hilmer linker til noen innlegg overfor dette. Så kan man spekulere hvor mange den ville kunne ta i en krisesituasjon hvis situasjonen lå til rette for det.
mvh OveR
|
|
|
[Re: -Jan]
26/07/2011 19:14
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
[Re: OveR]
26/07/2011 19:15
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Nå kommer alskens avskum fram fra hullene sine. Olav Grimdalen hevder Gud straffet Arbeiderpartiet: Statsministeren sa i går til den norske folk at det som har hendt var noe angikk hele Norge.
Det er feil.
Det som har skjedd har rammet arbeiderpartiet og den rødgrønne regjering og deres støttespillere.
Gud har holdt sin vernende hånd over Norge. Men denne regjering har ikke brydd seg om å styre etter hans lover.
Regjeringen har pålagt det norske folk den ene ugudelige lov etter den andre.
Den har forsøkt å kneble Guds folk på alle måter.
“ Fredrelandssangen sier. Vil Gud ikkje verna by og land kan vaktmannen oss ikkje tryggja”
Det har denne regjering til fulle fått oppleve. Den sier vi må ha mere åpenhet. Men regjeringens politikk har vært mere tvang og sosialisme.
Gud kan ikke og vil ikke velsigne en regjering som går i mot hans lover. Da trekker han seg tilbake og slepper ondskapen løs slik som vi har nå erfart.
Når arbeiderpartiet lærer opp ungdommen til å hate Israel som er Guds øyen da må Gud
Gripe in.
Dette rokker ved manges bilde av Gud. Gud er kjærlighet Gud er Hellig og Gud er rettferdig
Gud er en rettferdig Gud. Har har hørt sitt folk rop om hjelp nå griper han inn mot land som støtter terorisme. Hele debatten her; http://www.verdidebatt.no/debatt/cat1/subcat11/thread161813/?next=20#post_161915
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
[Re: Lenny]
26/07/2011 19:27
|
Oslo27
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Redigert av Oslo27; 26/07/2011 19:28.
|
|
|
[Re: Oslo27]
26/07/2011 19:32
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
@Jan, en forsinket men stor beklagelse fra undertegnede for innlegg noen sider tilbake.
Dessverre får jeg ikke redigert innlegget lenger.
Redigert av sigmund1; 26/07/2011 19:36.
|
|
|
[Re: jeth]
26/07/2011 19:33
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ja jeg fant den jeg også - Men seriøst: er det noen her som kan rekke opp hånden og si at Fjordman har viktige ting å bidra med? I grunn så dro han i Eppur Si Mouve en 'riktig' konklusjon: In my view, the Dutch politician Pim Fortuyn was executed as a Multicultural heretic. The political elites killed him by whipping up hatred against him, even if they didn’t physically pull the trigger.Og det spørs i hvor stor grad han stiller seg selv ansvarlig for hendelsen i Olso og på Utøya.
|
|
|
[Re: oivindg]
26/07/2011 19:45
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Vil bare påpeke at jeg er blant dem som ikke kritiserer Eskil Pedersens handlinger, selv om jeg har vært med på å diskutere dem.
Øivind Det er, og var, jeg veldig klar over Øyvind.
|
|
|
[Re: sigmund1]
26/07/2011 19:56
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den er grei, Sigmund 
|
|
|
26/07/2011 20:15
|
bhrsrk
Entusiast
|
Entusiast
Han skulle ha brukt båten med plass til 150 å redde personer opp fra vannet.
For å si det med Krusch, så var nok ikke AUF-lederen kaptein på den skuta. Om man virkelig mener at lederen for partiet burde vært død eller trukket seg fordi han ikke er død, mener man at det er et prinsipp som bør følges ellers i organisasjonslivet? Bør man helst ha krigserfaring eller trening fra utrykningsetater for å trene et fotballag i tilfelle noen kommer inn i garderoben og begynner å skyte? Er det befalsskolen som burde være viktigste kriterium for å lede politiske partier her i landet? Jeg kan forstå at man etterspør den typen kriseledelse om man er ungdomsorganisasjonen til ETA eller noen slags geriljaungdom, men jeg ser ikke relevansen her i Norge dersom man ikke har planer om at dette skal skje med jevne mellomrom.
|
|
|
[Re: bhrsrk]
26/07/2011 20:59
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Synes det blir feil å ta Pedersen for det om han stakk tidlig. Han fulgte jo bare normen nå til dags. Man får jo stadig høre at man skal trekke seg unna, vende det annet kinn til, ikke ta sjanser osv. Personlig har jeg mer sansen for tradisjonelle maskuline kvaliteter, som i mange sammenhenger beskrives som huleboeraktige og avlegse nå for tiden. Ellers så man jo en del campinggjester og ungdommer som tok tak, på tvers av anbefalinger og takk for det.
Redigert av Gammelogdesperat; 26/07/2011 21:00.
iq
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
26/07/2011 21:47
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Synes det blir feil å ta Pedersen for det om han stakk tidlig. Han fulgte jo bare normen nå til dags. Man får jo stadig høre at man skal trekke seg unna, vende det annet kinn til, ikke ta sjanser osv. Personlig har jeg mer sansen for tradisjonelle maskuline kvaliteter, som i mange sammenhenger beskrives som huleboeraktige og avlegse nå for tiden. Ellers så man jo en del campinggjester og ungdommer som tok tak, på tvers av anbefalinger og takk for det.
Du åpner med å si at det blir feil å ta AUF-lederen, men bruker resten av innlegget på å insinuere så godt du kan at han er en feiging. Eller finnes det noen annen måte å tolke det du skriver på? Men du kan kanskje forklare i detalj hva AUF-lederen skulle ha gjort annerledes? Når du gjør det så ta gjerne utgangspunkt i at alle på stedet hadde ytterst lite (og forvirrende) informasjon tilgjengelig, at de ble beskutt og at ingen av de praktiserer som superhelter
|
|
|
26/07/2011 21:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ellers så man jo en del campinggjester og ungdommer som tok tak, på tvers av anbefalinger og takk for det.
Forklar
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Radival]
26/07/2011 22:08
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Du åpner med å si at det blir feil å ta AUF-lederen, men bruker resten av innlegget på å insinuere så godt du kan at han er en feiging. Eller finnes det noen annen måte å tolke det du skriver på? Men du kan kanskje forklare i detalj hva AUF-lederen skulle ha gjort annerledes? Når du gjør det så ta gjerne utgangspunkt i at alle på stedet hadde ytterst lite (og forvirrende) informasjon tilgjengelig, at de ble beskutt og at ingen av de praktiserer som superhelter Jeg insinuerer at jeg personlig har mer sans for feks verdiene som avspeiles hos de som trosset farer og reddet mange ungdommer på tvers av råd/anbefalinger. Samtidig insinuerer jeg at E P sin reaksjon er forståelig i dagens samfunnskontekst og jeg synes derfor ikke at han bør utpekes som noen syndebukk, men at man feks kan diskutere noen av de "verdiene" som løftes frem som riktige i dagens samfunn. Håper dette ble tydelig.
Redigert av Gammelogdesperat; 26/07/2011 22:22.
iq
|
|
|
26/07/2011 22:24
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Du åpner med å si at det blir feil å ta AUF-lederen, men bruker resten av innlegget på å insinuere så godt du kan at han er en feiging. Eller finnes det noen annen måte å tolke det du skriver på? Men du kan kanskje forklare i detalj hva AUF-lederen skulle ha gjort annerledes? Når du gjør det så ta gjerne utgangspunkt i at alle på stedet hadde ytterst lite (og forvirrende) informasjon tilgjengelig, at de ble beskutt og at ingen av de praktiserer som superhelter Jeg insinuerer at jeg pesonlig har mer sans for feks verdiene som avspeiles hos de som trosset farer og reddet mange ungdommer på tvers av råd/anbefalinger. Samtidig insinuerer jeg at E P sin reaksjon er forståelig i dagens samfunnskontekst og jeg synes derfor ikke at han bør utpekes som noen syndebukk, men at man feks kan diskutere noen av de "verdiene" som løftes frem som riktige i dagens samfunn. Håper dette ble tydelig. Du kan stable rundt på dette akkurat så mye du vil, men du synes altså AUF-lederen var feigere enn det andre var. Du har fremdeles ikke forklart hva han skulle gjort annerledes. Du har jo god tid til å tenke igjennom dette, noe vedkommende definitivt ikke hadde Sammenligningen med andres handlinger er forøvrig rimelig irrelevant - ting skjedde på forskjellige tidspunkter og man hadde helt forskjellig informasjon tilgjengelig. Hvilke verdier er det egentlig du ikke liker i dagens samfunn og som du ønsker å bruke denne tråden for å diskutere? Dette er dine eneste innlegg i denne debattråden, så dette er tydeligvis de eneste verdiene du syns er verdt å ta opp til debatt etter de to terrorangrepene 76 mennesker er drept av en terrorist, og du vil diskutere detaljene i oppførselen til et av ofrene? Kan du med hånden på hjertet si at du har fokus på rett sted og ikke flisespikker på totalt ubetydelige ting?
|
|
|
26/07/2011 22:30
|
Espen
More than words
|
More than words
For alt vi vet, kunne EPs venting/samling ført til enda flere døde.
Ellers er jeg usikker på om de beste retorikerne og organisatorne i samfunnet, er de som er best egnet til å hamle opp med tungt armerte psykopater fulle av anabole steroider.
Jeg har også sans for folk som trosser farer og setter aget liv i fare for å redde andre. Synes likevel det er et stykke derfra til å snakke nedlatende om de som har mer av andre kvaliteter, eller som reagerte med sjokk og dødsangst. Ledere eller ikke.
E
|
|
|
26/07/2011 22:33
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Du åpner med å si at det blir feil å ta AUF-lederen, men bruker resten av innlegget på å insinuere så godt du kan at han er en feiging. Eller finnes det noen annen måte å tolke det du skriver på? Men du kan kanskje forklare i detalj hva AUF-lederen skulle ha gjort annerledes? Når du gjør det så ta gjerne utgangspunkt i at alle på stedet hadde ytterst lite (og forvirrende) informasjon tilgjengelig, at de ble beskutt og at ingen av de praktiserer som superhelter Jeg insinuerer at jeg pesonlig har mer sans for feks verdiene som avspeiles hos de som trosset farer og reddet mange ungdommer på tvers av råd/anbefalinger. Samtidig insinuerer jeg at E P sin reaksjon er forståelig i dagens samfunnskontekst og jeg synes derfor ikke at han bør utpekes som noen syndebukk, men at man feks kan diskutere noen av de "verdiene" som løftes frem som riktige i dagens samfunn. Håper dette ble tydelig. Du kan stable rundt på dette akkurat så mye du vil, men du synes altså AUF-lederen var feigere enn det andre var. Du har fremdeles ikke forklart hva han skulle gjort annerledes. Du har jo god tid til å tenke igjennom dette, noe vedkommende definitivt ikke hadde Sammenligningen med andres handlinger er forøvrig rimelig irrelevant - ting skjedde på forskjellige tidspunkter og man hadde helt forskjellig informasjon tilgjengelig. Hvilke verdier er det egentlig du ikke liker i dagens samfunn og som du ønsker å bruke denne tråden for å diskutere? Dette er dine eneste innlegg i denne debattråden, så dette er tydeligvis de eneste verdiene du syns er verdt å ta opp til debatt etter de to terrorangrepene 76 mennesker er drept av en terrorist, og du vil diskutere detaljene i oppførselen til et av ofrene? Kan du med hånden på hjertet si at du har fokus på rett sted og ikke flisespikker på totalt ubetydelige ting? Det kan hende jeg har flere tanker i hodet samtidig. Håper det er greit for deg at jeg ytrer min mening. Skal ikke spore av trådens topic mer. Skjedde noe merkelig i quoten her.
Redigert av Gammelogdesperat; 26/07/2011 22:34.
iq
|
|
|
26/07/2011 22:38
|
Espen
More than words
|
More than words
Rediger posten, så det blir leselig.
Greit å ha flere tanker i hodet samtidig, og det er meningen at man skal ytre seg på dette forumet.
Svare på spørsmål, og ikke minst utdype på oppfordring.
Du sporer ikke av tråden slik jeg ser det.
E
Redigert av Espen; 26/07/2011 22:39.
|
|
|
26/07/2011 22:38
|
lancepants
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Meget godt sagt, Radival! Jeg klarer ikke å begripe hva visse folk her på forumet klarer å lire av seg. Greit nok at alle ikke klarer å føle empati, men mangelen på sympati er faktisk skremmende.
|
|
|
26/07/2011 22:41
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dagens samfunnskontekst ? Syndebukk ? "verdiene" ? Hva har dette med verdier å gjøre ? En gruppe mennesker opplever en massakre og du forventer at en ung mann skal opptre som Rambo fordi han er politsk leder ? Siden du prater om dagens samfunnskontekst, hva mener du med det ? at mennesker var modigere før ? Må si at det er noen tankeløse folk på terrengsykkel.no også, trodde dere satt og på andre forum med empatibristen deres! Jupp Empatibrist kjennetegner ditt innlegg Gammelogdesperat! Og nei, du er ikke tydelig, tvert i mot! Du sier en ting og insunerer en annen ting!
Og modig ? Det var Stoltenberg, AUF lederen og alle de andre som deltok på mandagens minne sermoni! Hva sier det om dagens samfunnskontekst og verdier at vi som nasjon hever oss over å tenke bare hevn, om det er aldri så nær en tanke! Ser du er relativ ny her og håper du klarer å bidra bedre en dette framover!
|
|
|
26/07/2011 23:46
|
bhrsrk
Entusiast
|
Entusiast
Mange av oss liker sikkert å tenke at vi ville vært rolige og heltemodige i en ekstrem situasjon. Særlig når vi sitter trygt foran skjermen og funderer i etterpåklokskapens lys, med en følelse av at vi har rimelig god oversikt over hendelsene. Håkon Sandbakken skriver ærlig om hans erfaringer, og jeg tror de aller fleste av oss ville reagert på nøyaktig samme måten. Jeg har sett mye på film. Gisselsituasjoner,skuddrama og bankran. Jeg har lenge lurt på hvordan jeg kom til å reagere i en krisesituasjon. I går fikk jeg svaret. For en uke siden hadde jeg kanskje trodd jeg ville reagert med sinne. At jeg ville ha gått på gjerningsmennene. At jeg hadde stormet ut, med risiko for mitt eget liv, for å komme de skadede til unnsettning når de trengte det som mest. Den bittre og beinharde sannheten er at jeg, som alle andre, ikke turte annet enn å ligge musestille på gulvet, i tre og en halv time, til politiet fant oss. Jeg innser jo at all argumentasjon i verden ikke hjelper for de som har en mangelfull respekt og følsomhet for andre mennesker, eller empatibrist som oddefa så treffende sier. Likevel er det interessant å se hva slags holdninger og meninger som finnes der ute (og her på forumet), og det er greit at det ikke får stå uimotsagt.
|
|
|
[Re: bhrsrk]
27/07/2011 00:13
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg synes mange tvilsomme holdninger blir møtt med saklig og god argumentasjon. Det har alltid vært en styrke med terrengsykkel.no
E
|
|
|
27/07/2011 05:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Samtidig insinuerer jeg at E P sin reaksjon er forståelig i dagens samfunnskontekst og jeg synes derfor ikke at han bør utpekes som noen syndebukk, men at man feks kan diskutere noen av de "verdiene" som løftes frem som riktige i dagens samfunn. Håper dette ble tydelig.
Ikke klart for meg i allefall. Du lirer av deg en haug med generelle utsagn som mangler de spesifikke detaljene som evt ville gjort dem meningsfulle. 1. Hva er sammfunnskonteksten som gjør EP sine handlinger "forståelige" 2. Hvilke "verdier som løftes frem" er det du ønsker å diskutere med bakgrunn i hans reaksjon?
|
|
|
|
|