|
|
Eksplosjon i Oslo?
|
Re: Eksplosjon i Oslo?
[Re: lancepants]
25/07/2011 21:20
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Sikkert noen her som kjenner denne saken bedre enn meg; men hvis ungdom ble offret for å redde ledelsen i AUF så bør de som tok denne beslutningen ut av politikken så fort som mulig. Jeg sitter med en vond magefølelse om at personer som kommer med denne kritikken er folk som ikke setter pris på AUF/AP-politikk og ønsker å skåre politiske poeng på dette. Her er jeg selvfølgelig helt enig i. AP'ere på diverse fora som sier: "dette kunne vi spådd skulle skje, alle på den siden hater innvandrere" er selvfølgelig like ille som FrP'ere som stiller seg kritiske til hvordan E. Pedersen opptrådde på Utøya. Ønsker alle partier en god valgkamp med mindre svartmaling enn før, og heller fokus på poenger. Heldigvis slipper vi den ekstreme rekrutteringen av skoleelever via skoledebatter; alle som har vært på en slik vet at dette ikke handler om politikk, men heller hvem som er eklest mot hverandre.
|
|
|
[Re: hilmer]
25/07/2011 21:24
|
Kokopelli
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hørte akkurat intervjuet med matrosen på båten. Fikk en veldig ekkel følelse. Han sa at da skytingen startet forlot båten øya med 9 personer, selv om den kunne ta 150. En av disse 9 var AUF leder Eskil Pedersen. Sitter med følgende spørsmål: - var båten med på redde de som svømte? - måtte båten dra i all hast for å redde lederen (dvs ble lederen prioritert forran de andre?)?
Sikkert noen her som kjenner denne saken bedre enn meg; men hvis ungdom ble offret for å redde ledelsen i AUF så bør de som tok denne beslutningen ut av politikken så fort som mulig. Det er noe som ikke stemmer med måten AUF-lederen kom seg fra øya og det helvete der ute på. Jeg ser at det for tiden er politisk ukorrekt å i det hele tatt tenke tanken at noe kan være muffens. En får automatisk passet sitt påskrevet og mannen blir tatt heller enn ballen. Var det noen som sa toleranse, omtanke og medmennesklighet? Vel, jeg er overbevist om at kritiske kommentarer til AUF-ledelsen vil tvinge seg fram etter at sørgetåka har lagt seg.
|
|
|
[Re: bjorn]
25/07/2011 21:27
|
Espen
More than words
|
More than words
Ja, det er jo ikke alltid VG = fakta heller.
Politiet gjør mye rart med jevne mellomrom, det har historien vist. Kan jo hende de fortjener kritikk i denne saken også.
Det er vel også for tidlig å si noe om?
Tipper det tok litt tid før rekkevidden/alvoret gikk opp for folk.
Politiet gjør vel sine vurderinger, og de kunne heller ikke vite hvor mange drapsmenn det var der ute. bruker garantert tid på å få sammen folk og nok utstyr til en liten øy i Tyrifjorden.
e
|
|
|
[Re: ]
25/07/2011 21:28
|
Ole M
Entusiast
|
Entusiast
Hvilken sykkel har du, Kokopelli?
|
|
|
[Re: Ole M]
25/07/2011 21:30
|
Kokopelli
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hvilken sykkel har du, Kokopelli? Yeti Kokopelli ht 
|
|
|
[Re: bjerkseth]
25/07/2011 21:32
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Er det gitt at fordi man er AUF-leder så er man også automatisk leirsjef? Jeg har vært på en del kristen-leirer og har ennå tilgode å oppleve at leirsjefen og lederen for organisasjonen som arrangerer er den samme personen. Jeg støtter ikke kritikk av AUFlederen innen alle fakta ligger på bordet, og hans rolle på sommerleiren er avklart
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Kokopelli]
25/07/2011 21:34
|
Ole M
Entusiast
|
Entusiast
På tide å tenke på ny sykkel!
|
|
|
[Re: Espen]
25/07/2011 21:34
|
bjorn
Entusiast
|
Entusiast
Ja, det er jo ikke alltid VG = fakta heller. Det skal være sikkert og visst, vi får håpe det gjelder her også. Kan jo hende de fortjener kritikk i denne saken også. Det er vel også for tidlig å si noe om?
Absolutt, det var derfor jeg unnlot å gjøre det. Påpekte bare at det er (store) avvik i tidsangivelsene. Politiet gjør vel sine vurderinger, og de kunne heller ikke vite hvor mange drapsmenn det var der ute. bruker garantert tid på å få sammen folk og nok utstyr til en liten øy i Tyrifjorden.
Jepp, det har jeg full forståelse for og det var heller ikke uttrykningstiden jeg kommenterte.
Bjørn
|
|
|
[Re: bjorn]
25/07/2011 21:52
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har holdt meg unna denne diskusjonen, mest fordi jeg har hatt behov for å forholde meg til denne grufulle terrorhandlingen uten å henge for mye på internett!
Men å kritisere at noen rømmer unna skuddsalver, uavhengig en er leder eller hva er direkte usmaklig. Var en ikke i den situasjonen så BØR en ikke uttale seg. Å sitte på internett og kritisere blir bare for dumt! Du/dere/jeg vet ikke hvordan det opplevdes å være i dette dramaet så vi burde strengt tatt ikke prøve å uttale oss kritisk, men støtte de som var i situasjonen. Er jo ikke slik at en politisk ungdomsorganisasjon er trent på å bli angrepet med våpen. Empati folkens!
|
|
|
[Re: GeirK]
25/07/2011 21:52
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes også at det er noe grunnleggende feil hvis man må ha vært truet med våpen for å diskutere reaksjonene til ungdommene på øya, eller å ha mistet et barn for å kunne diskutere økt overvåkning.
Øivind
Det er det da vel ingen som har hevdet. Har jeg sagt at det er noen som har hevdet det? Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: Ole M]
25/07/2011 21:53
|
Kokopelli
Nytt medlem
|
Nytt medlem
På tide å tenke på ny sykkel! Hehe, ja det har du helt rett i! Jeg kjøpte ramma på Sykkeldelisk engang tilbake i steinalderen tror jeg det var. Bygde sykkelen opp med Shimano XT, Manitou, Magura og Ringlé-stuff. noen som husker Ringlé btw? Jeg kom litt ut av hele sykkelgreia i studietida mi og begynte å løpe i stedet. Men etter noen ferier på Costa del Crime fikk jeg lyst å begynne med terrengsykkel igjen. Fantastiske sykkelforhold der nede. Sånn ca ved Malaga. Jeg har lyst på en ny Yeti, men er litt usikker på om jeg skal gå for carbon eller alu?Fulldempet denne gangen!
|
|
|
[Re: oivindg]
25/07/2011 22:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har jeg sagt at det er noen som har hevdet det?
Øivind
Ikke det jeg vet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
25/07/2011 22:10
|
ohels
Entusiast
|
Entusiast
Akkurat nå har jeg bare behov for å kalle deg en smartass.
Det må du gjerne gjøre. Jeg forstår fortsatt ikke hensikten med den linken du la ut, eller de spørsmålene du stilte tilbake. Du kunne med letthet ha oppklart dette ved å si at du følte at dette kunne være av interesse, men sett i lys av de innleggene du tidligere la ut i denne tråden (etter at sykkeløyvind hadde oppfordret til å droppe fordomsfulle kommentarer) så velger jeg faktisk å tro at det var andre grunner. At du mener at det var "etterpåkloke oppgulp" og at jeg er en smartass som stiller spørsmål ved dine innlegg er jo litt merkelig. Jeg kunne jo bare latt det passere som "fordomsfulle oppgulp", men jeg valgte å ta deg på alvor ved å gi deg mulighet til å forklare hensikten.
|
|
|
[Re: Kokopelli]
25/07/2011 22:13
|
bhrsrk
Entusiast
|
Entusiast
Det er noe som ikke stemmer med måten AUF-lederen kom seg fra øya og det helvete der ute på. Jeg ser at det for tiden er politisk ukorrekt å i det hele tatt tenke tanken at noe kan være muffens. En får automatisk passet sitt påskrevet og mannen blir tatt heller enn ballen. Var det noen som sa toleranse, omtanke og medmennesklighet? Vel, jeg er overbevist om at kritiske kommentarer til AUF-ledelsen vil tvinge seg fram etter at sørgetåka har lagt seg. Du kan tenke hva du vil, men det er respektløst og upassende å spekulere i offentlige fora omkring enkeltpersoners handlinger i en slik ekstrem situasjon mens etterforskningen pågår, og landet og alle involverte er midt i sørgeprosessen. Så vet du det...
|
|
|
[Re: bhrsrk]
25/07/2011 22:33
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Bet meg merke i en setning fra kronprins Haakons tale ikveld som jeg tror det er viktig at vi legger oss på minnet på et diskusjonsforum som dette:
"Etter 22. juli kan vi aldri igjen tillate oss å tenke at våre meninger og holdninger er uten betydning."
Jens
|
|
|
[Re: ohels]
25/07/2011 22:53
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Du kunne med letthet ha oppklart dette ved å si at du følte at dette kunne være av interesse, Vet du hva, jeg trodde dette var innlysende. Når en nettopp har lest at det har vært en bombe midt i regjeringskvartalet er det ikke naturlig å søke informasjon? PST er da det mest naturlige stedet å oppsøke informasjon synes nå jeg da. Husk at dette ble postet FØR jeg fikk høre om utøya. Denne terrorhandlingen har også overrasket PST: http://www.dagbladet.no/2011/07/25/nyhet...eivik/17451571/Så ja, spar meg for etterpåklokskap.
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
26/07/2011 00:03
|
ohels
Entusiast
|
Entusiast
Du kunne med letthet ha oppklart dette ved å si at du følte at dette kunne være av interesse, Vet du hva, jeg trodde dette var innlysende. Tydeligvis ikke. jeg var ikke den eneste som lurte på relevansen i dette. Når en nettopp har lest at det har vært en bombe midt i regjeringskvartalet er det ikke naturlig å søke informasjon?
Jo, selvfølgelig. Jeg bare lurte på hensikten med å legge ut en link til en gammel sak som ikke kunne gi noe informasjon om hva som egentlig skjedde i regjeringskvartalet. PST er da det mest naturlige stedet å oppsøke informasjon synes nå jeg da.
Ja, jeg er enig. Men i dette tilfellet ble det kun spekulativt. Husk at dette ble postet FØR jeg fikk høre om utøya.
Det er riktig at du la den ut før du visste om Utøya, du la den faktisk ut nøyaktig én time før politiet visste om Utøya. At du poster denne før man har full oversikt i saken kan du kun takke deg selv for. Du ble advart tidligere i tråden av flere om spekulasjoner før man visste fakta i saken. Jeg tror dette overrasker de fleste. At PST ble overrasket er jo bare synd, men dette understreker jo poenget med kutte ut spekulasjoner før man vet fakta i saken. Så ja, spar meg for etterpåklokskap.
NEI, jeg kommer ikke til å spare deg for det. Jeg stilte et enkelt spørsmål som du ikke var i stand til å besvare. I stedet slenger du spørsmål tilbake som om jeg hadde en annen agenda, det er kan ikke jeg gjøre noe med. Jeg synes jeg forholdt meg konstruktiv og seriøs da jeg stilte spørsmålet, svarene som kom fra deg er jo ikke opplysende på noen måte. PS! Da du la ut linken var jeg veldig usikker på om noen jeg kjenner veldig godt og har et nært forhold til befant seg i noen av disse bygningene som var rammet av bomben. Med tanke på størrelsen på dette forumet så tviler jeg sterkt på at jeg var alene om akkurat det.
|
|
|
[Re: ohels]
26/07/2011 11:53
|
Raskall
More than words
|
More than words
Nå mener forsvareren at ABB er sinnsyk. Dette er vel åpenbart for de fleste.
Men hvilke konsekvenser kan dette få for dommen han kommer til å få?
|
|
|
[Re: Raskall]
26/07/2011 11:58
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Lite tenker jeg. Han kommer aldri til å slippe ut, det blir forvaringsdom, og enten er han for farlig til å slippe løs eller for gal. Men for de etterlatte kan det spille en rolle om det blir sinnsyk eller ikke. Det vil sikkert kunne føles bedre om han får lovens strengeste straff.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
26/07/2011 12:05
|
Raskall
More than words
|
More than words
En god straff kunne vært at det gikk opp for ham hva han har gjort. Selvsagt i tillegg til en dom som gjør at han kommer til å dø bak murene.
|
|
|
[Re: Raskall]
26/07/2011 12:17
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
En god straff kunne vært at det gikk opp for ham hva han har gjort. Selvsagt i tillegg til en dom som gjør at han kommer til å dø bak murene. Vedlig enig. Anger, beklagelse og skuffelse over sine egne handlinger hadde gjort indelig godt. Akkurat nå er det bare kvalmt når hans eneste reaksjon (etter media å dømme) er at han er skuffa over at Gro ikke var der.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
26/07/2011 12:30
|
Krusch
Fersking
|
Fersking
Bør kapteinen som var blant de første til å forlate skuta. Framstå som rederiets talerør i etterkant?
|
|
|
[Re: Espen J]
26/07/2011 12:36
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Alt nå kommer de krypende fram fra steinen de gjemmer seg under: –Jeg registrerer at mange nordmenn er opptatt av de samme tingene som Breivik. Men jeg identifiserer meg ikke med hans konklusjoner. Han fronter en organisasjon som er mot religiøs dialog på Stiklestad. http://www.aftenposten.no/kul_und/article4184153.eceJeg hadde ikke i min villete fantasi tenkt at noen skulle drive med slike aksjoner på dette tidspunktet, heller ikke at noen skulle mene at manifestet til morderen "er ikke det han har skrevet så halsbrekkende galt." Men det er jo med dialog man skal møte slikt. Jeg håper at de som argumenterer mot dette gjør det bedre enn jeg selv ville gjort. Og for bare å gjøre det klinkende klart: Jeg stigmatiserer en hel organisajon etter hva talsmannen sier til media. LarsB
|
|
|
[Re: Krusch]
26/07/2011 12:46
|
StigB
Señor
|
Señor
Bør kapteinen som var blant de første til å forlate skuta. Framstå som rederiets talerør i etterkant? Det kan hverken du eller jeg eller noen andre svare på. Ingen av oss var der, ingen av oss opplevde de første sekundene da helvete brøt løs. Jeg synes det er på tide å stoppe denne synsingen om reaksjonene til de involverte enten de var/er ledere eller ikke. Jeg synes det rett og slett begynner å bli usmakelig denne fordekte kritikken.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
26/07/2011 12:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Bør kapteinen som var blant de første til å forlate skuta. Framstå som rederiets talerør i etterkant? Hva ønsker du å oppnå med å stille dette spørsmålet?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: StigB]
26/07/2011 13:00
|
Krusch
Fersking
|
Fersking
Jeg våger ikke å kritisere den enkeltes handlinger under grusomhetene. Dette må ha vært helvete på jord... Men utfra pressekonferansen igår, mener jeg han bør holde en lavere profil. Det er min mening. Jeg gjentar igjen at jeg ikke kritiserer hans handling. Men derimot hans høye medieprofil i etterkant.
|
|
|
[Re: Dragev87]
26/07/2011 13:07
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er ganske skuffet over de som er begynt å dytte litt av skylden over på andre enn ABB,og de som kritiserer i alle retninger. Det er bare en som er skyldig i handlingene,skammelig oppførsel fra folk(som vanlig  ).
|
|
|
[Re: StigB]
26/07/2011 13:10
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Det kan hverken du eller jeg eller noen andre svare på. Ingen av oss var der, ingen av oss opplevde de første sekundene da helvete brøt løs.
Jeg synes det er på tide å stoppe denne synsingen om reaksjonene til de involverte enten de var/er ledere eller ikke. Jeg synes det rett og slett begynner å bli usmakelig denne fordekte kritikken.
+1
|
|
|
26/07/2011 13:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men utfra pressekonferansen igår, mener jeg han bør holde en lavere profil. Det er min mening. Det utsagnet er helt verdiløst uten at du forteller hva du mener med "en lavere profil" Her er pressekonferansen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080626Hva er det han ikke burde sagt eller sagt annerledes?
|
|
|
26/07/2011 13:13
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Men derimot hans høye medieprofil i etterkant.
Vel, han er leder av ungdomsorganisasjonen som ble rammet. Kan vi legge denne ballen død nå?
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
|
|