Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 21 1 2 10 11 12 13 14 20 21

Eksplosjon i Oslo?

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: ingeplinge] #1221795 25/07/2011 18:36
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ingeplinge
ledere og ansvarlige har tatt på seg et ansvar og bør ikke være de første til (bevisste/frivillig) å forlate flokken, slik er det vanlig å oppfatte lederansvar. Evakueringen av kongehuset under krigen var litt annerledes motivert tross alt..

Er det slik at du mener livet til kongefamilien er mer verdt enn livet til en ungdomspolitiker?

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: Ketle] #1221804 25/07/2011 18:53
FrankS Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Ketle

Avisene skriver at dette er det tredje kjente terrorangrepet fra høyreradikale. Hvem er da de 290 andre?

Det er nok litt et spørsmål om hvoran man teller. Men jeg vil tro at det er
noen lokale konflikter som er tatt med, f.eks ETA og RIRA.

--frank

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: Vanilla Ninja] #1221807 25/07/2011 18:56
B
bhrsrk Offline
Entusiast
Entusiast
B
Om man mener at AUF og Arbeiderpartiet virkelig har behov for en slags kriseleder mer enn en politisk leder håper jeg det bunner mer i kunnskapsløshet rundt ledelse enn at man mener AUF/Ap er i krig og vil ha reelt behov for den typen ledelse fremover.

Uansett motivasjon for uttalelsene er det skuffende men ikke overraskende at noen ikke holder seg for gode for å gi AUF og lederen stikk nå som de nettopp har blitt rammet så hardt.

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: bhrsrk] #1221809 25/07/2011 19:01
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Når man tenker på hvorfor en person blir som han blir, synes jeg denne uttalelsen fra massemorderens far er ganske interessant. Går det virkelig an å snu ryggen til sitt egen barn på den måten denne mannen har gjort?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080777

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: oivindg] #1221825 25/07/2011 19:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: oivindg

Jeg synes også at det er noe grunnleggende feil hvis man må ha vært truet med våpen for å diskutere reaksjonene til ungdommene på øya, eller å ha mistet et barn for å kunne diskutere økt overvåkning.

Øivind

Det er det da vel ingen som har hevdet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: ØyNe] #1221826 25/07/2011 19:18
Espen Offline
More than words
More than words
Harald Stabel sa i dag at en tiltalt i utgangspunket kan stille i hva han vil i et fengslingsmøte.

Dommeren har riktignok anledning til å benytte en paragraf, som gikk noe i retning av (fritt sitert) ...med mindre framtoning eller klesplagg viser manglende respekt for retten, etterlatte eller saken generellt.

Denne karen har jo vist grunnleggende forakt for hele samfunnet.

Det var nok ingen krevende beslutning i avvise gallauniformen. (For en syk, forvrengt maniac av en fyr forresten)

ABB ble også avbrutt raskt da han prøvde seg med opplesing av "manifestet" sitt.

Uniformen hang vistnok hjemme hos ABB klar til avhenting.

Synes påtalemakten har greid seg bra så langt. Synes Lippestad også har integritet og styrke som tar en slik sak.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: ØyNe] #1221827 25/07/2011 19:19
Espen Offline
More than words
More than words
Sitat: ØyNe
Når man tenker på hvorfor en person blir som han blir, synes jeg denne uttalelsen fra massemorderens far er ganske interessant. Går det virkelig an å snu ryggen til sitt egen barn på den måten denne mannen har gjort?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080777

Han hadde ikke hatt kontakt med sønnen siden han var 15.

e

post@espenwettre.no
Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: Dragev87] #1221830 25/07/2011 19:24
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Og hvis noen ikke hadde fått nok av høyrevridde amerikanske talkshow gærninger: http://www.politicususa.com/en/glenn-beck-norway-hitler-youth

Han fortsetter faktisk med å si at ABB er akkurat like ille som Osama Bin Laden, men måtte tydeligvis bare slenge inn en liten sammenligning med Hitlerjugend når han snakket om AUFs ungdomsleir.

Merk at fyren arrangerer sin egen ideologiske sommerleir....

Jeg går og trøster meg med en skivebrems som ikke funker

Redigert av Radival; 25/07/2011 19:25. Rediger grunn: skrivefeil + ny sluttkommentar
Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: ohels] #1221840 25/07/2011 19:41
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Sitat: ohels
Sitat: EgilS

Det er enkelte på forumet som burde lese og ta inn over seg dette. Det manglet ikke på de som var kjapt ute her heller.

Nå må du passe deg, for FuzzyLogic kan komme til å beskylde deg for å komme med "etterpåkloke oppgulp".

Akkurat nå har jeg bare behov for å kalle deg en smartass.

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: Ketle] #1221867 25/07/2011 20:05
ileirtro Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Ketle

Avisene skriver at dette er det tredje kjente terrorangrepet fra høyreradikale. Hvem er da de 290 andre?

As for who's responsible, forget Islamists. The overwhelming majority of the attacks- 237 of 294 - were carried out by separatist groups, such as the Basque ETA. A further 40 terrorists schemes were pinned on leftist and/or anarchist terrorists. Rightists were responsible for four attacks. Single-issue groups were behind two attacks, while responsibility for a further 10 was not clear.
Fra Remember That "Eurabian Civil War"

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: FuzzyLogic] #1221874 25/07/2011 20:11
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hørte akkurat intervjuet med matrosen på båten. Fikk en veldig ekkel følelse. Han sa at da skytingen startet forlot båten øya med 9 personer, selv om den kunne ta 150. En av disse 9 var AUF leder Eskil Pedersen. Sitter med følgende spørsmål:
- var båten med på redde de som svømte?
- måtte båten dra i all hast for å redde lederen (dvs ble lederen prioritert forran de andre?)?

Sikkert noen her som kjenner denne saken bedre enn meg; men hvis ungdom ble offret for å redde ledelsen i AUF så bør de som tok denne beslutningen ut av politikken så fort som mulig.

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: hilmer] #1221876 25/07/2011 20:15
Oddi Offline
Avhengig
Avhengig
Matrosen sa i samme intervjuet at det ikke var noen fler i det området nede ved båten når de tok besluttningen om å reise.
Det var nok ingen som ble prioritert foran andre, men heller at alle instinktivt ville komme seg vekk fra øya.

Ta deg en bolle.
Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: Oddi] #1221881 25/07/2011 20:23
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Igjen, om jeg må få be. (innlegget er ikke rettet til deg Oddi men til tidligere utsagn her i tråden)

Et helt Norge er enige om at vi skal slå ring om offerene og de pårørerende. Personen som kritiseres er en av de som har gått gjennom helvete.

Jeg foreslår at spekulasjoner omkring navngitte personer beror. Om dere ønsker å diskutere hvordan statsleder, politiske ledere og konglige skal agere i krisesituasjoner så kan dere gjøre det i en annen tråd, men det er ikke ok å spekulere i hva en navngitt person har gjort/ikke gjort. Vi vet ingenting/lite om hva som skjedde på øya i skrivende stund.

Silje
Mod.

Redigert av SiljeKH; 25/07/2011 20:24.
Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: GeirK] #1221885 25/07/2011 20:26
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Vanilla Ninja
Sitat: ingeplinge
ledere og ansvarlige har tatt på seg et ansvar og bør ikke være de første til (bevisste/frivillig) å forlate flokken, slik er det vanlig å oppfatte lederansvar. Evakueringen av kongehuset under krigen var litt annerledes motivert tross alt..

Er det slik at du mener livet til kongefamilien er mer verdt enn livet til en ungdomspolitiker?

Nå tynnes meningen fort ut her. Evakueringen av Kongehuset skjedde vel på grunnlag av at man den gang da mente deres liv var mere verdt enn menigmann, på flere måter. "For Konge, Fedreland, og Flaggets hæder", både symbolsk og reelt. Det er kanskje et arkaisk syn i dag. Nå avhenger det vel på om man er royalist eller republikaner.

Jeg støtter en prinsipiell debatt om hva en bør forvente av en leder (på en ungdoms/barneleir), ikke minst fordi diskusjonene i denne tråden allerede favner (kritikk av) redningsmannskap, media, politi, frivillige, Felleskjøpet, PST, og alle andre involverte i selve tragedien. Jeg støtter ikke kritikk av AUFlederen innen alle fakta ligger på bordet, og hans rolle på sommerleiren er avklart, like lite som jeg støtter kritikk av andre personer/enheter på samme grunnlag.

Jeg har lang erfaring som stab på internasjonale barne(freds)leire (CISV, upolitiske), og en klar mening om hva en leirleders ansvar i så måte er. En av disse barneleirene (på Sørlandet under Arne Myrdals "storhetstid") ble i sin tid beskutt og utsatt for ildspåsettelse. Lederenes reaksjon var (og bør være) å skjerme/evakuere barna, forut for en selv. Det handler om hvilket ansvar en er gitt/allerede har tatt. En trenger ikke å ha vært i en livstruende situasjon for å forstå det.

Det blir stadig gjentatt at vi nå i større grad skal fremme åpenhet og demokrati, at ingen skal ties i hjel. Behold takhøyden, se nyansene i hva som skrives, ikke skjær en hver kritisk røst under samme kam. Ingen unner hverken lederen, ungdomsfylkingen, eller moderpartiet ett eneste unødvendig stikk etter hva de har vært gjennom på Utøya og i Oslo. Så ondt nekter jeg å tro om noen. Lederrollediskusjonen bør kanskje vente, i likhet med mange andre av diskusjonene i denne tråden, inntil sårene i det minste har begynt å lukke seg. Men de bør ikke ties i hjel.

Edit: Ironisk at ingen moderatorer åpenlyst grep inn og fulgte opp da en hel religion konkret ble beskyldt for å stå bak både bombe og massakre (selv etter at det var innlysende at de ikke gjorde det), men først nå velger å allment be om moderasjon ang konkret ubegrunnet kritikk. Hadde vært betimelig å snu på flisen; er en ungdomspolitiskleder mer verdt enn en hel religiøs gruppe?

Post edit: Takk for at moderatorene likevel modererer i det "skjulte", med diplomatisk takt og diskresjon. PM forblir PM, og derved "usynlige" for utenforstående så lenge det ikke flagges at advarsel er sendt. Jeg har heller ikke fått med meg horden av moderatorer som florerer, ved nærmere gjennomlesing av tråden ser jeg at flere med "A" etter nicket gjentatt ber om generell saklighet, uten at jeg først leste det som oppfordring fra en moderator. Øyvinds første innlegg var tydelig, men jeg reagerer egentlig på at det "offisielt" oppfordres til moderasjon kun først når posteren titulerer seg selv som moderator i posten (med midre nicket er skrevet med rødt). Det er my bad, unnskyld ignoransen.

Redigert av Rednax; 25/07/2011 21:15.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: SiljeKH] #1221887 25/07/2011 20:29
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hør på Silje nå. Det kommer helt sikkert til å bli gransket hva alle og enhver som har vært i nærheten av disse forferdelige hendelsene har gjort. I tillegg er AUF lederen en ungdom selv, glem ikke det.

Uten at jeg er mer enn normal oppdatert på kriser vet jeg at det er forferdelig vanlig at overlevende får skyldfølelse for at de er blant de overlevende. Og at redningsmenn får skyldfølelse for at de ikke kunne redde enda flere. La oss ikke legge stein til byrden for de som har opplevd denne forferdelige tragedien ved å sitte her og poste beskyldninger fra nyopprettede brukere.

LarsB

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: Rednax] #1221888 25/07/2011 20:30
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Rednax, det var brukere her som fikk advarsel for de uttalelsene du nevner + at vi oppfrodret til saklighet og besinnelse. Vi er ikke der at vi går inn og redigerer/sletter over en lav sko, vi er heldigvis ikke der at vi ofte trenger det. Hvis noe er på kanten så sender en av oss heller en PM.

Redigert av SiljeKH; 25/07/2011 20:33.
Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: Rednax] #1221893 25/07/2011 20:31
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Rednax

Ironisk at ingen moderatorer grep inn da en hel religion ble beskyldt for å stå bak både bombe og massakre (selv etter at det var innlysende at de ikke gjorde det), men først nå velger å be om moderasjon. Hadde vært betimelig å snu på flisen; er en ungdomspolitiskleder mer verdt enn en hel religiøs gruppe?

Det hender vi operer i skjul på PM.

LarsB

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: larsb] #1221894 25/07/2011 20:31
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Nå driver vi synkronposting her gitt.

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: Rednax] #1221898 25/07/2011 20:34
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Rednax
Ironisk at ingen moderatorer grep inn da en hel religion ble beskyldt for å stå bak både bombe og massakre (selv etter at det var innlysende at de ikke gjorde det), men først nå velger å be om moderasjon.

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1220422#Post1220422

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: larsb] #1221902 25/07/2011 20:36
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Er det gitt at fordi man er AUF-leder så er man også automatisk leirsjef? Jeg har vært på en del kristen-leirer og har ennå tilgode å oppleve at leirsjefen og lederen for organisasjonen som arrangerer er den samme personen.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: DagRS] #1221903 25/07/2011 20:38
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: DagRS
Som psykolog og traumeterapeut kan jeg si at det er en kjensgjerning at de som overlever katastrofer ofte klandrer seg selv for å ha overlevd.
Vår oppgave er nesten uten unntak å jobbe med den overlevendes skyldfølelse og følelsen av å ikke strekke til.

Det er med andre ord meningsløst å forsøke å pålegge noen av de som som har overlevd denne eller andre katastrofer noen form for skyldfølelse, de gjør det dessverre i alft for stor grad selv.

Og da kan man fortsette med de menneskelige reaksjonene under sterkt traumatisk press. Mange av disses handlinger overtas ofte av instinkter. Og overlevelses instinktet er strekt, om man ikke lammes til handlingslammelse eller en eller annen form for irrasjonell handling.

Ingen av oss som ikke var på Utøya kan ha noen formening om hvordan dette opplevdes. Ingen av oss kan si noe om hvordan vi ville ha reagert, leder eller ikke. Og som DagRS nevner mange av de som kom fra det vil slite med skyldfølelser. La oss nå ihvertfall ikke legge sten til den byrden.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: -Jan] #1221907 25/07/2011 20:42
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Fin minnesmarkering på torget, var der nede selv. Dog er det vanskelig å være så lei seg som man burde når diverse politikere bruker mikrofontid til å score politiske poeng på situasjonen.

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: Oddi] #1221909 25/07/2011 20:43
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Oddi
Matrosen sa i samme intervjuet at det ikke var noen fler i det området nede ved båten når de tok besluttningen om å reise.
Det var nok ingen som ble prioritert foran andre, men heller at alle instinktivt ville komme seg vekk fra øya.

Tror nok også at jeg hadde forlatt øya...*desverre* Håper bare at båten var med på redde de som hoppet i vannet. Politikere og x-politikere blir gjerne prioritert forran andre, synes det er veldig trist hvis denne ukulturen også har spredt seg til ungdomspolitikerne - da bør man ihvertfall ikke snakk om solidaritet...men jeg håper du har rett, og at dette ikke var tilfellet her.

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: hilmer] #1221917 25/07/2011 20:53
Espen Offline
More than words
More than words
Denne sitasjonen er så unikt grusom, at det ikke er spesiellt overaskende at alt mulig skjer.

Angrepet var direkte rettet mot Arbeiderpartiet. Skjønner at AP-Politikere forsvarer seg med det de har, nemlig politisk retorikk.
Synes forøvrig det har vært ganske lite av dette.

Noen som tror FRP ville greid å holde seg unna sin retorikk, hvis angrepet ble rettet mot dem, utført av radikale muslimer?

e

post@espenwettre.no
Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: Rask] #1221925 25/07/2011 20:57
S
silver- Offline
Medlem
Medlem
S
Synes enhver her burde skjerpe seg nå..... Og mr. Rask bruke denne saken til å slenge dritt om AP tross alt de som ble hardest rammet.mener at Siv prøvde å ro seg i land etter et sleivspark , Synes de fleste politikkere har taklet dette bra , denne tråden er nesten like dårlig som tråder på HO , men de hadde vett til å sperre dette i noen dager.

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: Dragev87] #1221928 25/07/2011 21:00
bjorn Offline
Entusiast
Entusiast
Pussigheter i kronologien, ref. VG-artikkel som gjengir SMS-meldinger mellom mor og datter:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080749

1. Datter melder fra 17:10 om skyting, politiet oppgir at de mottar første melding om skyting 17:27 (Nordre Buskerud politidistrikt). Tviler på at denne moren, eller en hvilken som helst annen, ville vente 17 (!) minutter med å ringe politiet etter en slik melding.

2. Datteren melder fra en gang etter 18:30 (mellom 18:30 og 18:40, skal man ta "hvert femte minutt" ordrett) at det fortsatt skytes, mens politiet melder at de pågrep skrullingen 18:27.

Noe av forskjellen skyldes forhåpentligvis at ikke alle klokker er/var synkronisert, som normalt er, men en forskjell på 17 minutter er vitterlig ganske mye. Litt skremmende med tanke på at hvert eneste minutt - sekund - avgjorde liv eller død for noen...

Bjørn
Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: silver-] #1221933 25/07/2011 21:06
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Bruker jeg denne saken til å snakke dritt om AP? Beskyldningene dine er like usaklige som de er alvorlige. Og nei, jeg synes ikke politisk retorikk burde bli brukt, men ja, jeg er helt sikker på at Siv Jensen ville gjort det samme. Jeg har ikke gitt noen indisier på hvilket parti jeg stemmer på i denne tråden. Det eneste jeg har ytret er mine tanker og tolkninger av de håndfaste dokumentene og førstehåndskildene vi har.

Redigert av Rask; 25/07/2011 21:07. Rediger grunn: Punktum istedenfor spørsmålstegn
Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: bjorn] #1221935 25/07/2011 21:07
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: bjorn
Pussigheter i kronologien, ref. VG-artikkel som gjengir SMS-meldinger mellom mor og datter:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080749

1. Datter melder fra 17:10 om skyting, politiet oppgir at de mottar første melding om skyting 17:27 (Nordre Buskerud politidistrikt). Tviler på at denne moren, eller en hvilken som helst annen, ville vente 17 (!) minutter med å ringe politiet etter en slik melding.

2. Datteren melder fra en gang etter 18:30 (mellom 18:30 og 18:40, skal man ta "hvert femte minutt" ordrett) at det fortsatt skytes, mens politiet melder at de pågrep skrullingen 18:27.

Noe av forskjellen skyldes forhåpentligvis at ikke alle klokker er/var synkronisert, som normalt er, men en forskjell på 17 minutter er vitterlig ganske mye. Litt skremmende med tanke på at hvert eneste minutt - sekund - avgjorde liv eller død for noen...

Her er det tidsavvik i begge retninger, så en usynkronisert klokke gjør ingenting fra eller til.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: hilmer] #1221938 25/07/2011 21:13
L
lancepants Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: hilmer
Sikkert noen her som kjenner denne saken bedre enn meg; men hvis ungdom ble offret for å redde ledelsen i AUF så bør de som tok denne beslutningen ut av politikken så fort som mulig.

Jeg blir kvalm av slike innlegg. For det første skjønner jeg ikke hvorfor man absolutt skal fokusere på et så lite element av en så ekstremt stor tragedie. For det andre er det bare synsing om noe man ikke vet noe om. Og for det tredje er det total mangel på empati ved å angripe en person som ligger nede.

Jeg sitter med en vond magefølelse om at personer som kommer med denne kritikken er folk som ikke setter pris på AUF/AP-politikk og ønsker å skåre politiske poeng på dette.

Re: Eksplosjon i Oslo? [Re: larsb] #1221942 25/07/2011 21:20
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: larsb

Det hender vi operer i skjul på PM.

LarsB

Sitat: SiljeKH
Rednax, det var brukere her som fikk advarsel for de uttalelsene du nevner + at vi oppfrodret til saklighet og besinnelse. Vi er ikke der at vi går inn og redigerer/sletter over en lav sko, vi er heldigvis ikke der at vi ofte trenger det. Hvis noe er på kanten så sender en av oss heller en PM.

Mitt innlegg er behørig redigert.
Unnskyld, og takk for joben dere gjør.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Side 12 av 21 1 2 10 11 12 13 14 20 21

Moderator  support