La oss se på faktaene som legges frem før vi skylder på noen grupper er du snill.
Ja, la oss vente litt med det. Det kan jo være nynazistene...
Tror jeg skal begynne å tippe på lotte jeg. Min flåsete kommentar kl 16:03 traff vist litt nærmere blinken enn jeg hadde trodd...
At det er en slik tulling (gitt at det er han her da) er vel den eneste "gode" nyheten som har kommet i dag. Hadde det vært en muslimsk organisasjon lurer jeg virkelig på hvordan den politiske debatten hadde blitt etterpå. Nå bli det en debatt om ekstremister isteden for ekstremister, muslimer og innvandring.
Jeg hadde virkelig håpet at navnet ikke skulle komme ut. Jeg tror de pårørende til han som er siktet nok har en like utrolig vanskelig dag som pårørende til ofrene. Og håper virkelig ikke at noen lar følelsene løpe av med seg når noen nå har røpet navnet.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
Var på jobb 150 meter unna og merket det hele ganske så godt... vinduer knuste og man kunne tydlig se hvordan trykkbølgen vandret igjennom lokalet. Jævlig glad at ingen kolleger eller kunder ble skadet, men det er veldig trist med de som lå revet i filler kun noen "små meter" unna. Jeg syntes det er utrolig trist at idioter, selv på dette gode forumet, ikke makter å vente med sine fordommer mot andre mer en noen minutter etter en slik tragedie... Trist! Ekstremister er farlige uansett tilhørighet. Greit å ta en realitycheck så man ikke ender opp som en selv.... eller?
I opened my eyes and - by jingo! I realised I'd married three of 'em.
Politiets sikkerhetstjeneste mener at ekstreme islamistiske miljøer i Norge ikke lenger bare driver med støttevirksomhet til miljøer og grupper i utlandet, men at det arbeides aktivt med å bygge opp slagkraftige miljøer som kan utføre terrorhandlinger i Norge.
Politiets sikkerhetstjeneste mener at ekstreme islamistiske miljøer i Norge ikke lenger bare driver med støttevirksomhet til miljøer og grupper i utlandet, men at det arbeides aktivt med å bygge opp slagkraftige miljøer som kan utføre terrorhandlinger i Norge.
Hva var hensikten med å legge ut denne linken?
Skjønner du ikke det? Ser du ikke relevansen til hva PST har sagt bare måneder i forveien når noe slikt nettopp har skjedd? Eller var det noe mer etterpåkloke oppgulp?
Hvordan i alle dager kan kan man få registrert automatvåpen i sitt navn når det er kjent at man er med i et høyreekstremt miljø?
Kanskje fordi det ikke er tilatt å diskriminere på grunnlag av politiske preferanser.
Hva med sikkerhetshensyn? Det er jo ikke snakk om å søke jobb eller ønske å leie leilighet her.
Har man krav på våpentillatelse om man oppfyller minimumskravene, dvs. jegerprøve for jaktvåpen og medlemsskap i pistolklubb for små håndvåpen?
Nei, du har ikke krav på våpentillatelse i Norge. Våpenløyve ligger under administrasjon av Politiet, og kan inndras uten å måtte innom rettsystemet. Det kan Politiet vurdere helt selv. Det gjøres sjekker når du søker om våpenløyve, uten at jeg i detalj vet hva de går ut på. Det er derfor man må søke om tillatelse til å erverve våpen, ikke søke om våpenkort.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
Ser du ikke relevansen til hva PST har sagt bare måneder i forveien når noe slikt nettopp har skjedd? Eller var det noe mer etterpåkloke oppgulp?
Om en på død og liv vil spekulere i skyld og skyldnere øyeblikket etter at noe har skjedd er det selvfølgelig greit å ha noe slikt å støtte seg på. Problemet er jo at det ikke ser ut til at artikkelen til TV2 har noen relevans i denne aktuelle saken, og at lenken din bare blir nok et hyl i støyen fra folk som vil rette pekefingre mot den de gjetter på er skyldig.
Etterpåklokskap meg her og etterpåklokskap meg der: Foreløpig ser det ut til at etterpåklokskapen til ohels banker dine "relevante" hentydninger sønder og sammen.
Etterpåklokskap meg her og etterpåklokskap meg der: Foreløpig ser det ut til at etterpåklokskapen til ohels banker dine "relevante" hentydninger sønder og sammen.
Aaaaah, så innleggene forvirrende nok forfekter en nedleggelse av PST? Siden de er på bærtur? Glem det, jeg misforstår - det får da være måte på å være sinnsyk.
Redigert av JonahHex; 23/07/201100:59. Rediger grunn: Sent på natta, skjønner ikke hva folk skriver
tv2 rapporterer fra PST sin trusselvurdering. Fra PST sine sider: http://www.pst1011.no/
Quote:
Vi skal bidra til å forebygge at det skjer ulovlige handlinger som kan ramme Norges demokrati, borgerne og vitale samfunnsinteresser. Våre hovedoppgaver er hjemlet i politiloven, som fastsetter at PST skal forebygge at det skjer terrorhandlinger, spionasje, spredning av masseødeleggelsesvåpen og angrep på myndighetspersoner i Norge.
Quote:
Her på PST1011 kan du lese PSTs årlige trusselvurdering og få mer kunnskap om hvordan vi anser at terrortrusselen og det øvrige trusselbildet vil arte seg i 2011.
Så det er ikke relevant å linke til PST sin trusselvurdering som kom ut noen måneder for denne terrorhandlingen?
Hvordan i alle dager kan kan man få registrert automatvåpen i sitt navn når det er kjent at man er med i et høyreekstremt miljø?
Kanskje fordi det ikke er tilatt å diskriminere på grunnlag av politiske preferanser.
Hva med sikkerhetshensyn? Det er jo ikke snakk om å søke jobb eller ønske å leie leilighet her.
Har man krav på våpentillatelse om man oppfyller minimumskravene, dvs. jegerprøve for jaktvåpen og medlemsskap i pistolklubb for små håndvåpen?
Tror ikke det er noe man har krav på nei, men et avslag må vel fortsatt begrunnes, og begrunnelsen om at du har feil politisk orientering for å få våpenlisens ser jeg for meg kan medføre ubehageligheter for vedkomne saksbehandler.
NRK melder nå om 80 drepte på Utøya! Forestilte meg at tallet kom til å øke, men ÅTTI?! Slutt å krangle et øyeblikk og prøv å la det synke inn. Det er snakk om ungdommer som knapt var konfirmerte og/eller gamle nok til å flytte hjemmefra. Det har jo eskalert fra en allerede massiv tragedie til en tragedie fullstendig utenfor fatteevne. Det er mange fler omkomne pr. innbygger enn det var 11.september, snart det dobbelte.
Over 150 foreldre har mistet barna sine, tusenvis av mennesker har mistet en nær og det vil prege livene til enda flere i årevis fremover. Den..er hard å svelge.
Skjønner du ikke det? Ser du ikke relevansen til hva PST har sagt bare måneder i forveien når noe slikt nettopp har skjedd? Eller var det noe mer etterpåkloke oppgulp?
Nei, jeg skjønner ikke relevansen til ditt innlegg. Jeg gjorde det ikke når du la det ut, og jeg gjør definitivt ikke nå. Det er mulig du ikke ser hvor latterlig patetisk den linken ser ut når du la den ut og ikke minst i ettertid.
Jeg registrer at du på sedvanlig vis besvarer spørsmål med nye spørsmål tilbake. Du klarer som vanlig ikke å begrunne dine innlegg på en god måte og er så feig at du angriper oss som stiller spørsmål til dine holdninger. For det er vell de som ligger bak den tåpelige linken, eller?
Det har kommet frem helt ufattelig høye tall på omkomne. Jeg har så vondti kroppen nå, dette skal bare ikke være mulig. Dette er i stor grad snakk om unger og tenåringer... Min dypeste medfølelse går til pårørende og berørte.
Det har kommet frem helt ufattelig høye tall på omkomne. Jeg har så vondti kroppen nå, dette skal bare ikke være mulig. Dette er i stor grad snakk om unger og tenåringer... Min dypeste medfølelse går til pårørende og berørte.
+1
Jeg har lagt ut følgende Facebook-status:
"Det er HAT som står bak det som skjedde i Oslo og på Utøya i går. Ikke gi næring til hatet ved å bli med på og lage hat-sider. Fokuser energien på ofrene og deres pårørende. Det vi trenger i Norge nå er kjærlighet og samhold. Kast hatet på havet. Fyren som står bak dette vokser sannsynligvis og blir bare mer og mer stolt av oppmerksomheten. Ikke gi ham den gleden."