Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bakhjulslager

Bakhjulslager #1220049 21/07/2011 21:26
W
wenchela Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
Hjelp!! Hadde min terrengsykkel, nakamura summit custom på service og fikk beskjed om at bakhjulslageret mitt bør skiftes. Reparatøren kunne anbefale å skifte hjulsett og hadde mange fine forslag til nytt. Men jeg synes at det er rart at jeg skal behøve å skifte hjulsett når det er bare lageret bak som er gåent. Jeg er helt håpløs på slike mekaniske duppeditter, men ser at nå må jeg gripe muligheten å begynne å lære litt om å fixe sykkelen selv. Hvis ikke kan jeg snart helle kjøpe ny sykkel:( Kan noe gi meg en fin forklaring på om det går an å skifte bare lageret, kanskje er det lagt ut noen flotte eksempler på nettet? Har tatt av hjulet og fant fort ut at det er noe sykkelverktøy jeg helt sikkert bare MÅ ha......som jeg da ikke har.....forslag?

Re: Bakhjulslager [Re: wenchela] #1220121 22/07/2011 06:38
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Uten å vite hvilket nav du har er det ikke lett å gi et entydig svar. Men hvis det er et nav med maskinkulelager så skal det være 'null' problem å bytte disse. En GIntersport-butikk burde kunne skaffe disse til deg. Eller en bra maskinvareforretning.

Er det nav med løse kuler så vil det i mange tilfeller være tilstrekkelig med regngjøring, nye kuler og justering. Er kulebanene ødelagt (på non-drivesiden), da er det ikke mye man kan få gjort. Selv om nye kuler fortsatt kan holde liv i hjulet en stund til, så vil de før eller senere bli slark igjen.

Hva slags nav (modell, merke) er det snak om?

Re: Bakhjulslager [Re: Tange] #1220131 22/07/2011 07:07
RoBeer Offline
Fersking
Fersking
Kanskje har du kjørt så langt at noe er ødelagt i navet eller rettere sakt der lagrene sitter. Høres for så vidt rart ut det også, men det er vel mulig. Bytte av nav er vel en mulighet i stedet for å bytte hele hjulsettet.

Vet ikke hvor mye du sykler, men ett nytt hjulsett er en investering som det fint går an å blakke seg på. Samtidig hvis du er bevisst så er det mange hjulsett der ute, nye og brukte, som er bra, lette og gode og som du kan få til en grei penge.

Valgets kval...

___
RoB

NSK
Re: Bakhjulslager [Re: RoBeer] #1220144 22/07/2011 07:43
W
wenchela Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
Merke på nav er Shimano Deore FH-M525.

Re: Bakhjulslager [Re: wenchela] #1220145 22/07/2011 07:46
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: wenchela
Merke på nav er Shimano Deore FH-M525.

Da ber du om at verkstedet bytter de løse kulene, evt. så tar du hjulet med hjem og bruker litt tid på å spørre her, se på interwebben og rett og slett fikse det selv.
Det kan selvsagt tenkes at lagerbanen er gåen, men kulene koster såpass lite at det bør du nesten forsøke først.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bakhjulslager [Re: wenchela] #1220147 22/07/2011 07:48
Arne_And Offline
More than words
More than words
EDIT: hør på gare!

Det navet bruker løse kuler, så det er godt mulig lagerbanen er utslitt og da må minimum navet skiftes. Avhengig av kvaliteten på resten av hjulet så kan det være like greit å kjøpe nytt bakhjul, siden det koster endel å få bygget nytt hjul (ca 500 for arbeid pluss prisen på navet). Dette er ulempen med Shimano-nav, dersom man slurver med vedlikeholdet blir det dyrt. De fleste andre nav har maskinlagre man kan skifte, det er en mye billigere operasjon.

Som et alternativ til å handle nytt hjul lokalt, så kan du sjekke om det dukker opp et OK hjul til salgs på forumet, eller du kan vurdere å handle fra f.eks. www.chainreactioncycles.com ("CRC"). Det kan bli vesentlig billigere, men du mister selvsagt lokal reklamasjonsrett, og det tar lengre tid. Hvis du søker litt her inne så finner du hundrevis av tråder om hjul, kanskje finner du et ferdig forslag til hjul som passer din bruk og budsjett.

Redigert av Arne_And; 22/07/2011 07:49.

Re: Bakhjulslager [Re: Arne_And] #1220222 22/07/2011 09:16
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du skifter de løse kulene selv (eller får verkstedet til å gjøre det) og fetter opp skikkelig, så kan det uansett hende du får forlenget levetiden på navet såpass at det holder ut sesongen, selv om lagerbanene skulle være relativt slitt. Løse kuler koster bare noen kroner pr.stk.
Sist jeg kjøpte løse kuler til et Shimanonav hadde de det f.eks. hos Sport Extreme (nå Boardshop) på Lade, men de fleste sykkelbutikker med eget verksted bør ha slikt liggende.

Et sykkelverksted bruker neppe mer enn et kvarter på å fjerne de gamle kulene, sette inn nye, fette opp, og stramme.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Bakhjulslager [Re: parob] #1220240 22/07/2011 09:43
C
Claus Offline
Entusiast
Entusiast
C
Dette klarer du fint selv, men du trenger litt verktøy.

Her har du en fin guide: lenke

Claus
Re: Bakhjulslager [Re: Claus] #1220365 22/07/2011 13:00
W
wenchela Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
Takker og bukker for gode råd:)) Nå har jeg kjøpt meg riktig verktøy og fått skiftet kuler og ordnet opp helt selv:)

Moderator  support