Kjøpte en Everest twenty 9 i 2008. Den med brun aluramme. Tenkte at tiden nå var moden for en oppgradering og tenkte å kjøpe nye ramme. Har sjekket litt og det ser ut som om en bra HT karbonramme koster drøyt 15kkr. Er det noen som har noe tips om en bra ramme som gjerne er bitte lite grann billigere eller som har en ramme de anbefaler?
Har sett på følgende rammer. Hard Rocx Circo Volante, Scott Scale 29 og Giant XTC 2012. Ser også at det finnes billigere kinarammer på ebay, men vet ikke om jeg tør å handle der.
Hvorfor ikke velge en Lynskey Ridgeline fra kr 9000,- på CRC, dette er da titan. Eller hva med Niner Air 9 karbon til 16000 fra CyKlon? Jeg ville valgt Ridgeline eller Air 9 scandium som er billigst på rundt 7000,-
SantaCruz har kommet med en ny ramme - Highball. Denne virker veldig spennende og kan bygges lett. Jeg er usikker på prisen, men du kan jo forhøre deg med importør eller hvis du er i Oslo så kan du ta turen innom Raske Sykler.
Hvis ikke er jo Niner et ganske sikkert valg som limelight sier. Specialized har også en del alternativer....
Hva føler du at den game ramma ikke gjør som en ny skal gjøre for deg? Fortsatt flommer ikke markedet over av flotte løse 29" rammer. Men alle merker driver med å introdusere modeller så fort de kan. Faren med dette er selvsagt at noen kan være litt for raske og slippe noe som ikke er helt på høyden for å være med i dansen. I tillegg vil de rammene du lister opp være ganske kostbare. Jeg tror fra toppen av hodet at det vil være smart å vente litt. On-One er på vei med både de lenge lovede 29" i karbon. Både rittutgave og allround. Disse kommer på noe over 8000 og vil være fantastisk verdi for pengene. De kommer også med en forbedret vesjon av sin knock-out modell Scandal 29. Her snakker vi om en riktig lekker, gjennomarbeidet og svært velkjørende aluramme til 2500 hjem i postkassa. Da bli det plass til masse nye deler også. Men forløpig er det helt tomt det borte.
Cyklon importerer Niner som lager fine rammer. Alle snakker om Air Nine og Air Nine Carbon, men de har også en vanlig-alu modell jeg har tro på, og en utrolig lekker stålramme RobG (som jobber der) vil få tårer i øynene når han snakker om.
Hvordan ser du for deg bruken av den nye ramma? jobbsykkel, grusracer, tur, ritt, eller høkking. Hva er du opptatt av? funksjon, vekt status, å være original eller....
LarsB
Redigert av larsb; 19/07/201107:21. Rediger grunn: vente litt kanskje
jeg har lagt min elsk på Ninere. Har en RIP9 og skal snart gå i gang med å bygge en SIR9 som er stålramma larsb snakker om. Selv om Niner ikke er det billigste merket, langt i fra så, så er kvaliteten og geometrien helt superb.
Specialized Camber Expert Carbon EVO 29, Niner RIP9, Niner SIR9
Everesten ble kjøpt i 2008 for å sykle Norge på langs. Grunnen til dette var at jeg hadde lyst til å kjøpe en sykkel som kunne brukes til noe annet etterpå. Sykkelen fungerte perfekt til norgesturen og hadde blant annet feste for bærer. Den er også bra utstyrt med XT gir og krank, Avid Juicy 7 bremser, Ritchey WCS og Reba race gaffel. Ramma er i størrelse XL. Jeg har brukt den på noen få ritt. Den er et lokomotiv, stabil og trygg. Men synes også at den virker litt tung og treg. Har veid den til 11,9kg.
Ellers så har jeg en Hard Rocx 26" som brukes mest på ritt. Det er noen ting som jeg ikke er helt fornøyd med på 26". Siden jeg er ganske høy er den i største størrelse. I ritt blir jeg ofte frakjørt i terrenget og må kjøre inn pulja igjen på flatene. Bruker mye krefter på dette. Med høyt sete og lavt styre synes jeg at jeg spretter ned bakene på framhjulet. Det føles ikke særlig bra.
Planen var derfor å kjøpe en god 29 ramme. Flytte XTR gir fra Harc Rocx, sette XT gir fra Everesten over på Hard Rocx og selge den. Resten skal hentes fra Everesten. Får da en sykkel med XTR gir, Juicy 7 bremser, en grei gaffel, og brukbare hjul. XT nav med Notubes ZTR 355 felger. Krank og pedaler blir i denne omgang XT. Ellers blir det WCS styre, stem og pinne. Hadde håp om å komme ned mot 10kg. Tanken var at dette skulle gi meg en bra rittsykkel som skal brukes på typiske grusritt. Forhåpentligvis skal det gi forbedringer der jeg er dårligst, i terrengspartier og nedover.
Hva med å kjøpe en komplett Cannondale Flash Himod 3. Tipper du får den til 18000 netto. Behold ramme og gaffel. Selg resten. Da får du ei topp ramme og topp gaffel til en hyggelig pris.
Sørensen Sykler selger ellers Marin 29" i karbon med en god Fox gaffel og litt grommere deler enn enn Cannondalen til 22800 og den finnes i ganske store størrelser. Det er vel litt tørke på 'Dale fronten nå etter hva jeg hørte av en kollega.
Har faktisk tenkt på det. Men er vel som mange andre syklister. Synes at det er lettere å bruke penger i mange små omganger enn mange penger i en stor omgang. Inbiller meg at det er billigere slik. Men det er det selvfølgelig ikke.
Får kanskje se om det ikke er noen som har en bra rittsykkel til salgs. Kunne kanskje kjøpt Fagerli sin. Vi er ca like høy. Da hadde det sikkert blitt kraftige forbedringer i ritt. Under forutsetning av at det evige utsagnet "det er han som sitter oppå det kommer an på" ikke er stemmer. Det er vel utstyret det kommer an på? Er i hvert fall enklere å forbedre utstyret enn den puddingen som sitter oppå.