Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til hjemtur ønskes.

Tips til hjemtur ønskes. #1217746 18/07/2011 11:47
Raindog Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Midt i august er jeg i Hattfjelldal, og har en uke på å komme meg hjem til Oslo med sykkel.(grusracer.)

Foreløpig har jeg en kystplan, og en innlandsplan .
Kystplanen er å sykle til Brønnøysund, ta hurtigruta nordover til Ørnes, sykle til Trondheim, og ta toget til Oslo.
Innlandsplanen er å toge til Trondheim, og sykle hjem.
Det endelige valget tas trolig etter værmeldinga på startdagen.
Om jeg velger kystplanen, regner jeg med å måtte holde meg på riksveien.
Velger jeg å sykle fra Trondheim, bør det være lettere å finne grusveier underveis, og kanskje litt lett sti.

Er det noen som har noen gode tips for noen av alternativene? (Eller noe helt annet.)
Lite trafikk, og vakkert landskap er det viktigste.
Er f.eks traseen til terrengstyrken (ellerhvadethet), noe å anbefale?

Re: Tips til hjemtur ønskes. [Re: Raindog] #1217823 18/07/2011 14:10
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Ta toget til Hjerkinn, og sykle fjellet/grusveier mellom DNT-hyttene til Lillehammer?

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Tips til hjemtur ønskes. [Re: Raindog] #1217828 18/07/2011 14:22
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her er i alle fall etappene til Trondheim-Oslo Craft MTB 6-dagers beskrevet.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Tips til hjemtur ønskes. [Re: Garpen] #1218896 20/07/2011 07:08
Raindog Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for tipsene.
Jeg har sett litt på det, men jeg tror de medfører litt mer knoting enn jeg vil ha på denne turen.
Jeg vil helst kunne trå noen mil ad gangen uten å bruke for mye tid på å finne fram.
Om det blir innlandsalternativet blir det antakelig en østligere rute, via Røros.
Videre nedover der ser det ut som det er et bra utvalg av småveier.

Men kystalternativet er fortsatt aktuelt.
Derfor spør jeg:
Hvor mye trafikk er det nedover Helgelandskysten i august?

Re: Tips til hjemtur ønskes. [Re: Raindog] #1220106 22/07/2011 01:02
Ixirn Offline
Medlem
Medlem
Trafikken langs Helgelandskysten vil jeg anslå varierer en hel del etter hvilken strekning du befinner deg på, men i utgangspunktet tror jeg ikke den skulle være avskrekkende. Om dagsturene mine langs kystriksveien sørover fra Bodø har gitt et korrekt bilde av trafikkmengden er den på ingen måte spesielt tett.

Om du ender opp med å gå for hurtigruta vil jeg ihvertfall anbefale deg å sykle Villmarksveien fra Hattfjelldal til Majavatn på veien til Brønnøysund (kart). Ender med et par mil langs E6, men det får du uansett rute. Tror det er asfalt mesteparten av veien, men er ihvertfall mye fin natur. Har også hørt rykter om en (ihvertfall delvis) grusvei mellom Hattfjelldal og Trofors på sørsida av elva, men jeg klarer ikke å finne den på kartet, og min lokalkunnskap strekker seg ikke langt nok til at jeg veit akkurat hvor den isåfall går. Mulig det bare er en avstikker fra Villmarksveien. Den ruta via Majavatn til Brønnøysund gir deg en tur på 18 mil.

Du kunne også vurdere å ta hurtigruta fra Sandnessjøen. Da vil jeg anbefale at du sykler nordover langs Røssvatnet til Bleikvasslia, evt. med en liten omvei ut til venstre ved punkt B på kart 2. Fra Bleikvassli er det ca ei mil langs smal og lett trafikkert riksvei før du kommer til en grusvei som tar av til venstre. Fra denne igjen kan du komme inn på en anleggsvei fra kraftutbygginga i området, og denne kan du følge helt til Korgen. Derfra er det en utrolig fin (og ganske bratt) tur på gamle E6 over Korgjellet. Den nye veien går i tunnell gjennom. Et par km langs E6, så kan du ta av på rolig trafikkert fylkesvei først til Elsfjord og så gjennom Drevja til riksveien utover til Sandnessjøen via norges fineste bru. Vil tro det lar seg gjøre å finne noen grus-stubber gjennom Drevja, men akkurat der er jeg ikke veldig godt kjent. Totalt skulle dette bli en tur på omtrent 18 mil, og altså like lang som den sørlige ruta. Dersom du heller bestemmer deg for å ta toget kan du også modifisere denne ruta med å svinge innover mot Mosjøen når du kommer til riksveien mellom Mosjøen og Sandnessjøen (eller bare kjøre E6 fra Korgfjellet, men regn med til dels mye trafikk). Så kan du hive deg på sørgående dagtog (evt. nattog) i Mosjøen og ta det til Trondheim.

Begge burde være utrolig fine turer. Det nordlige alternativet er muligens en liten smule hardere på grunn av Korgfjellet, men du slipper unna både E6 og 7km eksosfylt Tosentunnell. Personlig vil jeg si at alternativet til Sandnessjøen har finere og mer spennende variert natur, men som sagt er begge fine.

Redigert av Ixirn; 22/07/2011 01:11.
Re: Tips til hjemtur ønskes. [Re: Ixirn] #1220127 22/07/2011 06:59
Raindog Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for svaret.
Det er et veldig aktuelt alternativ.
Da blir det også mindre aktuelt å bruke Hurtigruta.
Da kan jeg heller ta meg en tur via Dønna.

Planlegging er halve moroa!

Re: Tips til hjemtur ønskes. [Re: Ixirn] #1242216 22/08/2011 08:27
Raindog Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Da er jeg hjemme igjen, og eg fulgte tipset ditt om å sykle nordover langs Røssvatnet.
Det var en kjempetur, med fine veier, og veldig lite trafikk. Så igjen, takk for tipset.
Jeg så etter gamle E6 over Korgenfjellet, men jeg så den ikke. Jeg fikk vite av en annen syklist at jeg måtte gjennom tunellene.
Det var fint vær hele dagen, unntatt i en halvtime etter fergeturen, då det regna kraftig.
Etappen endte på Tjøtta etter vel 22 mil på sykkelen. (Jeg hadde et par mil inn til Hattfjelldal først.)
Dagen etter var det elendig vær, og meldingene for dagen etter var enda verre.
Derfor tok jeg Hurtigruta fra Brønnøysund til Trondheim, og sykla via Selbu på FV705. Derfra gikk det over Røros, Tynset til Åkrestrømmen.
Planen da var å sykle fra Åkrestrømmen til Oslo på en lang sisteetappe.
Til Elverum over Rena gikk alt etter planen, og jeg så for meg å være hjemme rundt midnatt.
En mil etter Elverum kom det et uvær med helt latterlig mye regn. Plutselig var jeg på Løten stasjon, og sjekka togtidene.
Toget til Oslo gikk et kvarter seinere, og jeg feiga ut, og satt meg inn.
Jeg sykla på en helstiv 29'er med en Extrawheel henger.Jeg hadde ingenting hverken på ryggen eller sykkelen.
Den løsninga velger jeg helt sikkert neste gang også.

Som vanlig er konklusjonen:
En ferietur på sykkel er fantastisk i godt vær.
Litt regn underveis ødelegger ikke dette, men når det regner mye og lenge, er det lett å lengte hjem.

Moderator  support