Trafikken langs Helgelandskysten vil jeg anslå varierer en hel del etter hvilken strekning du befinner deg på, men i utgangspunktet tror jeg ikke den skulle være avskrekkende. Om dagsturene mine langs kystriksveien sørover fra Bodø har gitt et korrekt bilde av trafikkmengden er den på ingen måte spesielt tett.
Om du ender opp med å gå for hurtigruta vil jeg ihvertfall anbefale deg å sykle Villmarksveien fra Hattfjelldal til Majavatn på veien til Brønnøysund (
kart). Ender med et par mil langs E6, men det får du uansett rute. Tror det er asfalt mesteparten av veien, men er ihvertfall mye fin natur. Har også hørt rykter om en (ihvertfall delvis) grusvei mellom Hattfjelldal og Trofors på sørsida av elva, men jeg klarer ikke å finne den på kartet, og min lokalkunnskap strekker seg ikke langt nok til at jeg veit akkurat hvor den isåfall går. Mulig det bare er en avstikker fra Villmarksveien. Den ruta via Majavatn til Brønnøysund gir deg en tur på 18 mil.
Du kunne også vurdere å ta hurtigruta fra Sandnessjøen. Da vil jeg anbefale at du sykler nordover langs Røssvatnet til Bleikvasslia, evt. med en liten omvei ut til venstre ved punkt B på
kart 2. Fra Bleikvassli er det ca ei mil langs smal og lett trafikkert riksvei før du kommer til en grusvei som tar av til venstre. Fra denne igjen kan du komme inn på en anleggsvei fra kraftutbygginga i området, og denne kan du følge helt til Korgen. Derfra er det en utrolig fin (og ganske bratt) tur på gamle E6 over Korgjellet. Den nye veien går i tunnell gjennom. Et par km langs E6, så kan du ta av på rolig trafikkert fylkesvei først til Elsfjord og så gjennom Drevja til riksveien utover til Sandnessjøen via norges fineste bru. Vil tro det lar seg gjøre å finne noen grus-stubber gjennom Drevja, men akkurat der er jeg ikke veldig godt kjent. Totalt skulle dette bli en tur på omtrent 18 mil, og altså like lang som den sørlige ruta. Dersom du heller bestemmer deg for å ta toget kan du også modifisere denne ruta med å svinge innover mot Mosjøen når du kommer til riksveien mellom Mosjøen og Sandnessjøen (eller bare kjøre E6 fra Korgfjellet, men regn med til dels mye trafikk). Så kan du hive deg på sørgående dagtog (evt. nattog) i Mosjøen og ta det til Trondheim.
Begge burde være utrolig fine turer. Det nordlige alternativet er muligens en liten smule hardere på grunn av Korgfjellet, men du slipper unna både E6 og 7km eksosfylt Tosentunnell. Personlig vil jeg si at alternativet til Sandnessjøen har finere og mer spennende variert natur, men som sagt er begge fine.