En annen grunntil at Zipp tilbyr 404 med fullkarbon og med bremseflate i alu er egentlig at Zipp ønsker å nå så mange potensielle kunder som mulig(bare se på Zipp 101, så skjønner du poenget mitt). Litt som at Porsche så seg nødt til å tilby en SUV, litt uten sammenligning forøvrig.
Det er vel bare deler av sannheten. Inntil de siste årene var det ikke teknisk mulig å lage et kanttrådshjul i helkarbon uten at det feilet/sprakk. Siden kantrådshjul påfører helt andre krefter på sideveggen av felgen gjør at det fortsatt er begrensinger på maks-trykk på alle slike hjul. Legg også merke til at Zipp, CarbonSport og Reynolds sier man ikke må bruke lateksslanger med slike heller siden karbon ikke greier å kvitte seg med varmen fra bremsing like godt som aluminium/metall.
Jeg vil tro at alle nye hjul som kommer fra Zipp vil være fullkarbon for det er det markedet vil ha. Dessuten blir fordelene med alufelger med karbonprofil pålimt mindre og mindre etterhvert som fullkarbonshjulene blir bedre og bedre.
Men tilbake til den originale posten. Bremseklossene på fullkarbonshjul slites fort ned og det er der slitasjen er, ikke så mye på felgveggen. Alle de store produsentene har også en eller annen form for bremsebane som skal gi forutsigbar bremsing på tørt og vått føre. Så med riktige klosser så får man svært bra bremsevirkning på tørt føre og bra på vått. I regnet er det derimot klart fordel til alu-hjul.
Mine hovedhjul rullet 3500km i fjor på tørt og vått og bremsebanen så 99% like fin ut som når de var nye da de ble byttet nå.
Mine andre karbonhjul er mindre brukt så der ser alle nye ut fortsatt.