Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fullkarbonhjul og bremsing

Fullkarbonhjul og bremsing #1217018 16/07/2011 23:41
J
Johannes* Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Hei,

som emnet foreslår har jeg et par spørsmål om fullkarbonhjul og bremsing som jeg håper noen kan svare på.

- Er det vanskeligere å bremse med fullkarbonhjul enn hjul som har bremseflate av aluminium?
- Blir levetiden på karbonhjul drastisk kortere som resultat av bremsing?

Redigert av Johannes*; 16/07/2011 23:42.
Re: Fullkarbonhjul og bremsing [Re: Johannes*] #1217020 16/07/2011 23:45
gare Offline
More than words
More than words
Det er ikke vanskeligere å bremse med karbonhjul, men typisk er bremse-effekten dårligere, særlig når det er vått.

Levetiden blir i hvertfall redusert om du ikke bremser i det hele tatt, og da spiller det liten rolle om bremsebanen på hjulet er i god forfatning.
Eller; det rette svaret er kanskje, muligens eller kanskje ikke. Man bruker jo bremseklosser som er spesielt laget for karbon.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Fullkarbonhjul og bremsing [Re: gare] #1217024 17/07/2011 00:03
J
Johannes* Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Takk for svar, gare. Jeg trodde karbon ble raskere nedslitt av bremseklosser enn aluminium, men med spesialtilpassede bremseklosser er kanskje resultatet omtrent det samme.

Hva er så grunnen til at f.eks. Zipp 404 tilbys både i fullkarbon og med bremseflate av aluminium?

Redigert av Johannes*; 17/07/2011 00:05.
Re: Fullkarbonhjul og bremsing [Re: Johannes*] #1217031 17/07/2011 03:19
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Johannes*
Takk for svar, gare. Jeg trodde karbon ble raskere nedslitt av bremseklosser enn aluminium, men med spesialtilpassede bremseklosser er kanskje resultatet omtrent det samme.

Hva er så grunnen til at f.eks. Zipp 404 tilbys både i fullkarbon og med bremseflate av aluminium?

For å tilby bedre og mer forutsigbar bremse-effekt tipper jeg, og da særlig om man sykler med disse hjulene i regn(i motsetning til fullkarbon).
Merk at jeg bare synser på levetid på karbonfelger uavhengig av bremseklosser, men det er klart, bruker man klosser man har brukt på en alufelg med fine aluspon inni kan man nok fort vinke farvel til felgen sin. På den annen side er det flere her som har fortalt om forunderlig lite problemer selv om man lever litt på kanten og bruker klosser om hverandre om minnet mitt ikke svikter meg helt.

En annen grunntil at Zipp tilbyr 404 med fullkarbon og med bremseflate i alu er egentlig at Zipp ønsker å nå så mange potensielle kunder som mulig(bare se på Zipp 101, så skjønner du poenget mitt). Litt som at Porsche så seg nødt til å tilby en SUV, litt uten sammenligning forøvrig.

Re: Fullkarbonhjul og bremsing [Re: gare] #1217049 17/07/2011 06:48
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg har bare alufelger, så jeg har ingen erfaringer å dele. Når jeg får grus på bremseklossene mine (skjer ofte i regn) og det skraper skikkelig når jeg bremser, tenker jeg ofte at jeg er glad jeg ikke har karbonfelg. Men, slik er det vel alltid at "den beste bilen i væla er den som han har nå..." ( Vidar Sandbeck: "Bildilla")

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Fullkarbonhjul og bremsing [Re: gare] #1217073 17/07/2011 07:47
anderz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gare
En annen grunntil at Zipp tilbyr 404 med fullkarbon og med bremseflate i alu er egentlig at Zipp ønsker å nå så mange potensielle kunder som mulig(bare se på Zipp 101, så skjønner du poenget mitt). Litt som at Porsche så seg nødt til å tilby en SUV, litt uten sammenligning forøvrig.

Det er vel bare deler av sannheten. Inntil de siste årene var det ikke teknisk mulig å lage et kanttrådshjul i helkarbon uten at det feilet/sprakk. Siden kantrådshjul påfører helt andre krefter på sideveggen av felgen gjør at det fortsatt er begrensinger på maks-trykk på alle slike hjul. Legg også merke til at Zipp, CarbonSport og Reynolds sier man ikke må bruke lateksslanger med slike heller siden karbon ikke greier å kvitte seg med varmen fra bremsing like godt som aluminium/metall.

Jeg vil tro at alle nye hjul som kommer fra Zipp vil være fullkarbon for det er det markedet vil ha. Dessuten blir fordelene med alufelger med karbonprofil pålimt mindre og mindre etterhvert som fullkarbonshjulene blir bedre og bedre.

Men tilbake til den originale posten. Bremseklossene på fullkarbonshjul slites fort ned og det er der slitasjen er, ikke så mye på felgveggen. Alle de store produsentene har også en eller annen form for bremsebane som skal gi forutsigbar bremsing på tørt og vått føre. Så med riktige klosser så får man svært bra bremsevirkning på tørt føre og bra på vått. I regnet er det derimot klart fordel til alu-hjul.
Mine hovedhjul rullet 3500km i fjor på tørt og vått og bremsebanen så 99% like fin ut som når de var nye da de ble byttet nå.
Mine andre karbonhjul er mindre brukt så der ser alle nye ut fortsatt.

Re: Fullkarbonhjul og bremsing [Re: anderz] #1217109 17/07/2011 09:20
J
Johannes* Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Takk, alle sammen.

Quote:
Mine hovedhjul rullet 3500km i fjor på tørt og vått og bremsebanen så 99% like fin ut som når de var nye da de ble byttet nå.

350 mil med tilmærmet ingen slitasje?! Jeg trodde karbonhjul fortsatt var så skrøpelige at de er forbeholdt konkurranser, men dette fyrer godt opp under mine drømmer om å bruke slike som hverdagshjul.

Hva heter vidunderet?

Redigert av Johannes*; 17/07/2011 09:23.
Re: Fullkarbonhjul og bremsing [Re: Johannes*] #1217115 17/07/2011 09:34
anderz Offline
Besatt
Besatt
Jeg brukte HED Stinger 6 som "hverdagshjul" på finraceren men vil tro at de fleste karbonhjul med gode bremsebaner er like.
Iallefall er erfaringen lik med Reynolds Attack og Assault samt Edgde (nå Enve) 1.38 og 1.45 som jeg har hatt/har i rotasjon på syklene. Om det bøtter ned er det Mavic Cosmic Carbone med alufelger som sniker seg på evt. noen Ambrosio Nemesis-hjul.

Som bremseklosser er det blå Reynolds som gjelder (om ikke garantien sier noe annet). Gule SwissStop er knallbra også men legger igjen en fin gul bremsebane over tid, noe de blå Reynolds ikke gjør.

Jeg tar høyde for at jeg bremser lite underveis så dersom du er en lystbremser kan erfaringene være helt andre enn hva jeg har opplevd.

Re: Fullkarbonhjul og bremsing [Re: anderz] #1217120 17/07/2011 09:46
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: anderz
Som bremseklosser er det blå Reynolds som gjelder (om ikke garantien sier noe annet). Gule SwissStop er knallbra også men legger igjen en fin gul bremsebane over tid, noe de blå Reynolds ikke gjør.

Jeg har ikke sett denne gule bremsebanen ennå. Husker du når du la merke til den?

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Fullkarbonhjul og bremsing [Re: schnappi] #1217128 17/07/2011 10:08
anderz Offline
Besatt
Besatt
På HED-hjula dukket den opp etter bare noen hundre kilometer mens på Reynolds-hjula fikk jeg noen gule flekker etter vel 1000km. Bruker bare blå Reynolds nå da de gir bedre og mer progressiv bremsing enn gule SwissStop. Liker man SwissStop er det jo godt tips å bruke Lightweight/CarbonSport sine klosser da det er SwissStops gule men i sort ICON_SMILE

Re: Fullkarbonhjul og bremsing [Re: anderz] #1217241 17/07/2011 14:50
gare Offline
More than words
More than words
Selvsagt Anderz, det var bare jeg som kun tenkte på pariser.

Re: Fullkarbonhjul og bremsing [Re: gare] #1217489 17/07/2011 22:06
Leif_H Offline
Entusiast
Entusiast
Skulle tro at det var en fordel med aluminumsbelegg da metall leder varme bedre og en kan bruke vanlige klosser. Men jeg har noen Bontrager Aeolus hjul hvor alubelegget består av sektorer med belegg som er limt på. Disse sektorene er ikke helt like slik at det lugger når jeg bremser. Det er bare på framhjulet. Antar at det ikke er meningen at det skal være slik. Burde kanskje har reklamert. Uten alubelegg hadde i hvert fall ikke dette vært et problem.

Moderator  support, Valentino