Jeg har fjerna materialet under tenna nå, men har ikke filt til frem- og baksiden av tenna, så de er fortsatt brede og rettvinkla i tverrsnittet. Jeg monterte kassetten på en sykkel og prøvegirte, og det funker fint selv uten skrå tenner, men kjedet rir et øyeblikk på tenna før det faller nedi. Når jeg har filt tenna skrå vil nok kjedet skli ned på tenna med en gang. Jeg legger ut en video av kassetten senere
Redigert av Tor Arne; 18/07/201102:26.
Re: Norgesmesterskap i runkepelling - DIY CNC- kassett
[Re: Tor Arne]
#121754018/07/201102:27
Jeg klikket meg inn på tråden pga. et ord i tittelen, men er enda ikke blitt noe mer klok og "runkepelling" er like ukjent nå, slev etter alle bildene.
Uansett kudos til Tor Arne for både hjemmesnekra fres og kassett
Jeg klikket meg inn på tråden pga. et ord i tittelen, men er enda ikke blitt noe mer klok og "runkepelling" er like ukjent nå, slev etter alle bildene.
Uansett kudos til Tor Arne for både hjemmesnekra fres og kassett
Nå lurer jeg på om jeg skal frese ut de fire neste drevene også. Jeg har forresten bestilt meg en dreiebenk. Det har jeg ønska meg lenge. CNC-fresen skal i tillegg utvides med en fjerde, roterende akse en gang.
#121857419/07/201113:55
Nå lurer jeg på om jeg skal frese ut de fire neste drevene også. Jeg har forresten bestilt meg en dreiebenk. Det har jeg ønska meg lenge. CNC-fresen skal i tillegg utvides med en fjerde, roterende akse en gang.
Klarer du å frese stål med en tilfredstillende hastighet med din maskin? Hva slags benk har du handlet ? Jeg vurderer å kjøpe noe fra Sieg, men klart å holdt igjen litt så langt...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
[Re: Anders A-R]
#121913120/07/201113:15
Jeg har så vidt prøvd å frese stål, men jeg var overforsiktig, og det ble en del vibrasjoner. Kanskje det går bedre om jeg går dypere. En gang jeg gjorde en feil da jeg skulle frese auminium så freste jeg meg ned i stålskrutstikka, og den pløyde gjennom som om det var aluminium.
Redigert av Tor Arne; 20/07/201113:15.
#121971821/07/201110:59
Moro! Gleder meg til å se flere bilder, og ikke minst høre om hvordan den er i daglig bruk.
Ser ut til at Maskinbutikken har kurrante priser uten voldsomt påslag. Jeg pratet litt med en kar om å ta inn direkte fra Sieg for et par år tilbake, men det ble med tanken. Det er jo et brukbart marked for små "kjøkkenbenkmaskiner" i Norge.
Hørte om noen karer i Storbritannia som leverte Sieg som demonterte og skrudde de sammen igjen for å være sikre på at alt var i orden. Har du hørt noe rundt kvaliteten på de som kommer fra Maskinbutikken?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
[Re: Anders A-R]
#121979921/07/201113:12
Har ikke hørt noe, men det virker som en veldig seriøs forhandler, som alltid svarer på mail. I dag fikk jeg en T-skjorte med "Maskinisten.no" på i postkassa. Jeg håper dreiebenken kommer i morra.
Det er kanskje Arc Eruo Trade du har hørt om? De har en preparasjonsanvisning på nett som viser hvordan de forbereder maskinen hvis man betaler for den tjenesten. Det innebærer mye demontering: http://www.arceurotrade.co.uk/projects/prepguides/C3 Mini-Lathe Preparation Guide.pdf
#122041922/07/201114:11
44 kg er ikke så mye, men når jeg på 63 kg skal bære 44 kg jern alene opp en trang trapp er det tungt.
Maskinen fungerer, den. Jeg vaska sikkert i et par timer før jeg begynte å snurre. Jeg må frese meg et verktøy for å komme til mellom de største dreva på kassetten, men det er en fin størrelse. Det skal litt tuning til før den fungerer optimalt, men jeg gidder ikke ta det i dag. Turtallsreguleringen er veldig jevn og fin.
Jeg har veldig mye å lære før jeg dreier bra.
Redigert av Tor Arne; 22/07/201114:16.
#122045322/07/201115:19
Jeg har ikke planer om å starte salg av deler, men det er en liten sjanse for at jeg skifter yrke fra helikoptertekniker til maskinist en gang i fremtiden.
#122776504/08/201114:15
Vi var en gjeng fra jobben som skulle opp et lite fjell, og da det var en kilometer til toppen var det selvfølgelig en som sa noe om sluttspurt, og da var det gjort. Stående spurt ikke var ikke så lurt. *bøy* *klikk-klikk-klikk*... som forventet egentlig. Jeg girte kanskje opp til fjerde mens jeg tråkka på før jeg reiste meg, og det var sikkert det som egentlig gjorde utslaget i så fall. Jeg stoppa og banka den rett igjen med en stein før jeg fortsatte og den funka fortsatt fint etterpå. Jeg får stille den til pynt og sete på XTR-kassetten igjen.
Redigert av Tor Arne; 16/08/201115:10.
#123774017/08/201110:27