Tråteknikk
|
Re: Tråteknikk
[Re: Pink floyd]
#1219992
21/07/2011 19:53
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,069
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,069 |
Nei, det Rotor krank gjør er å gi deg et eller to ekstra tenner ca klokka 15, med andre ord så hjelper den til å gjøre akkurat det som er rådet ellers også, å utnytte den delen av tråkket hvor du er sterkest best mulig.
Om det virker vet jeg ikke.
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: sigmund1]
#1220023
21/07/2011 20:44
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858 |
Jeg får slite ut min kompakt krank og så ofre meg for forskningen. Hvor lenge kan en forvente at en krank holder, blir jo litt synsing da vedlikehold, og hvor en sykler også avgjør regner jeg med.
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: Pink floyd]
#1220024
21/07/2011 20:46
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Du trenger ikke å slite ut kranken. Du kan bare bytte tannhjulene. Disse slites ut i løpet av en sesong med mye sykling.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: sykkeloyvind]
#1220033
21/07/2011 20:56
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Pink tenker vel på den opprinnelige Rotor-kranken, RS4x. Den har kanskje litt leamikk som slites?
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: Pink floyd]
#1220037
21/07/2011 21:05
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 491
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 491 |
Hva da med slik rotor crank? Bare tull eller flytter den punktene for hvor en er mest effektiv i tråkket? Igjen kan ein bruke mekanisk energi-argumentet. Du må gjere akkurat det same mekansiske arbeidet uavhengig av utforminga på klingene. Det må difor ha ein positiv innvirkning på arbeidsøkonomien for at det skal ha effekt. Dersom vi bruker Ferrari-argumentet kan det ha noko for seg, men det er nok uansett marginalt. Arbeidsøkonomien til menneskekroppen er ca 20-25 nesten uavhengig av øvelse og er i stor grad genetisk bestemt. Det som viser seg å ha størst effekt på arbeidsøkonomien er MYKJE trening.
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: boltzmann]
#1220085
21/07/2011 22:32
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858 |
Sykelen har rullet i overkant av 3000km siden den var ny og går alt bra blir det ca 1000km neste uke. Kan ikke se noe slitasje på tannhjul, byttet kjede for ca 100km siden.
Kan jo starte med å bytte tannhjul til slike ovale og når en så bytter krank få en ifra rotor...
Om jeg da har blitt sterkere i beina, noe jeg tviler på kunne en jo også byttet til normal krank samtidig.
B
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: Pink floyd]
#1220223
22/07/2011 09:18
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Kan jo starte med å bytte tannhjul til slike ovale og når en så bytter krank få en ifra rotor...
Det er liten grunn til å bytte krank uansett. Rotor har gått mer og mer bort fra sin spesial-krank og lagt mer og mer i Q-ringene. De krankene du ser Thor og andre bruker er akkurat som andre kranker. Det er Q-ringene som utgjør en evt forskjell. Du kan også få store klinger til kompakt-krank. Jeg har f.eks 52/36 Q-rings på en kompakt Campa-krank. Dette får du til Shimano-kranker også. Da kan du bytte fritt mellom kompakt og større klinger senere også. Team Astana kjører med kompaktkranker, men med store klinger. De gjorde i hvert fall det i Giroen der det å bytte klinger var ganske viktig.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: sykkeloyvind]
#1220241
22/07/2011 09:50
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858 |
ok, ikke dumt. har foreløpig ikke sett så mye på krank og hvordan dette skal byttes, men kommer vel en dag da en må.
Ser også andre her snakker om at en må åpne hjul og smøre lagre osv. tydelig en må sette seg inn i litt vedlikehold etter hvert være seg hjul eller krank lager osv.
Men får vel sykle litt først. Vestlandet i 7 dager fra lørdag.
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: sigmund1]
#1220291
22/07/2011 11:17
|
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 226
rocketscientist
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 226 |
Sigmund/Øyvind:
Hvis et rundtråkk og dermed heller ikke mitt "baktrekk" eksisterer, så betyr jo det også at det kun er fremsiden av låret som er aktivt?
Var litt bevisst på tråkket på en tur i går og må nok innrømme at jeg tok i litt når jeg tidligere skrev at jeg dro bak til "kl 20" (er fortsatt på høyrebenet), men mener likevel at jeg klarer å holde et høyere tempo ved å tråkke ned med hælen og dra pedalen bakover i området rundt kl 18.
Opplever at jeg klarer å holde høyere maksfart enn treningskompisene, noe jeg mener (igjen subjektivt) delvis skyldes et mer effektivt tråkk. Baktrekket belaster hamstringen og jeg kan ikke skjønne annet enn at det å involvere flere muskelgrupper gir meg bedre kjørestyrke? I verste fall vil jeg forhåpentligvis klare å utsette krampa på fremsiden av låret litt.
Venter forresten på et sett med Q-Rings fra Bikeshop nå, så jeg kommer tilbake med erfaringer fra dette hvis de dukker opp i år.
Redigert av rocketscientist; 22/07/2011 11:19.
Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: rocketscientist]
#1220339
22/07/2011 12:19
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Du bruker hamstringen på vei ned også. Akkurat som du bruker hamstring og rumpe mye i vanlige knebøy. For å rette ut vinkelen mellom rumpe og lår trekker du sammen hamstring- og rumpemuskulatur i tillegg til å bruke fremside lår.
Sitter du lenger bak vil du bruke rumpe og hamstring enda mer også i nedoverfasen.
I tillegg kan det godt hende du har positiv kraft fra et stykke bak i tråkket når du drar pedalene over toppen av runden.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: sigmund1]
#1220442
22/07/2011 15:02
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 912
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2010
Innlegg: 912 |
Jeg har ikke så mye peiling på dette her, men er det sånn at vis du er støl i så og si alle musklene i beina etter en tur så utnytter du tråkket bra?
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: ArneW]
#1220462
22/07/2011 15:40
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,069
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,069 |
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: sigmund1]
#1225192
31/07/2011 21:01
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 988
ohjelm
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 988 |
Ser tråden min har utartet seg på sedvanlig TS vis i mitt fravær. Strålende  Litt av bakgrunnen for sprøsmålet mitt var at en annen bruker ble rådet til å øve tråteknikk fremfor å anskaffe flere tenner på kranken. Takk for alle innspill, planen blir som følger: - vurder, evt juster sittestilling for å se om dette påvirker tråkket - tren på høykadens, 100 rpm - ride lots
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: lille gutt]
#1226176
02/08/2011 13:13
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 61
clavicula fract.
Medlem
|
Medlem
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 61 |
Føler at jeg blir sittende noe langt bak på sykkelen når jeg bruker kne/lodd gjennom krank målingene, burde man heller stille inn sykkelen mer på feeling?
Håper du mener kne/lodd gjennom pedalarm...
"When I see an adult on a bicycle, I do not despair for the future of the human race."~H.G. Wells
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: ohjelm]
#1226305
02/08/2011 17:54
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 527
Odinpodin
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 527 |
Bare skyte inn att når jeg begynte som sykkel mosjonist i vår, syklet jeg 5 min fortere på formtest bakken min(ca. 12km) når jeg slutta å tenke på rundtråkket og økte kadensen betraktlig.
"Don’t buy upgrades, ride up grades." Merckx
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: Odinpodin]
#1226582
02/08/2011 23:30
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 372
AdIoS
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 372 |
Hvis jeg merker det mye i legg og baksiden av lår når jeg tenker mye på rundtråkk (ikke dra opp, men skyve fram og ned), er jeg inne på rett spor? Skal man tråkke med tå eller hæl, og bruke mye bevegelse i ankel?
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: AdIoS]
#1226871
03/08/2011 11:03
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,069
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,069 |
Du er på rett spor hvis du bare tråkker i vei uten at du tenker på hvordan foten beveger seg, det løser den selv.
Det kan være nyttig å prøve seg litt fram med kadens for å finne ut hva som passer best for deg. Noen gjør det best med høy kadens, andre med lav men det er ikke sikkert at den første du velger er den beste for deg.
I tillegg kan lav kadens bli en sovepute, slik at man ender opp med lavere intensitet en man kan klare.
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: sigmund1]
#1226896
03/08/2011 11:24
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 540
Terjers
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 540 |
Jeg spurte en kamerat om det samme en gang. Han er tidligere landslagssyklist i Danmark. Bare trå i vei var hans kontante svar !
Stor sykkelkoffert leies ut. Plass til både terreng og landeveissykkel. Hardplast med egne hjulposer. Låsbar. 400,-/helg 600,-/uke Dep. 500,-
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: Terjers]
#1226945
03/08/2011 12:02
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Ganske enig med han gitt.. Sjekk at man sitter greit og trå i vei. Har aldri tenkt på hvordan jeg trår, forresten heller aldri løftet en vekt eller tatt et styrketråkk. Pulsklokka ligger og støver ned og fører ikke treningsdagbok. Rart det i det hele tatt går framover..  Har riktignok watt på raceren så får sjekket status en gang i blant der..
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: Kriss]
#1227288
03/08/2011 21:00
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 628
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 628 |
Merckx kjørte fort med tå-klipp pedaler, det "umuliggjør" det runde tråkket. Han syklet vel 49.xxx km på en time, og han var ikke noe mer dopet enn Moser og Sosenka som hadde planlagt rekordforsøket i lang tid, mens Merckx kom fra en hard rittsesong.
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: Rask]
#1227391
04/08/2011 06:24
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Merckx kjørte fort med tå-klipp pedaler, det "umuliggjør" det runde tråkket. Har du prøvd clipspedaler med dertil egnede sko med spurtklosser? Det var ikke noe i veien for å dra bakover og oppover med full kraft på den tiden, siden man kunne sitte like steinhardt fast med clips som med dagens clipless. Hvorvidt Merckx benyttet seg av det for rundtråkk vet jeg derimot ikke.
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: Dan]
#1227492
04/08/2011 08:37
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Min erfaring er at man faktisk sitter enda mer steinhardt fast med klosser og reimer. Og jeg har arr som beviser det!
LarsB
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: larsb]
#1227904
04/08/2011 18:45
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Min erfaring er at man faktisk sitter enda mer steinhardt fast med klosser og reimer. Og jeg har arr som beviser det! Klassikeren var jo å trille frem for å stoppe mens man løsnet reimen på venstre sko, for så å dette mot høyre i det man satte venstre fot i bakken.
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: Dan]
#1227930
04/08/2011 19:28
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
Er det feil å ha fokus på å være "tidlig ute i tråkket"?
Metrigear viser jo logger der kraften i tråkket skjer veldig sent kl 16-18 ved sittende sykling?
Tidlig ute med å sette krefter i nedtråkket er vel det jeg mener om jeg skal sette ord på det. Før hadde jeg fokus på opptrekk og rundtråkk og alt det der, i år mye mer på å sette i trå-kraften (nedover) tidlig, prøver å tenke kl 12, men blir ca 13-17ish. Trøkk i god tid før kl 15 er målet. Når jeg er sliten blir det ofte trøkk kl 16-18, og det er utrolig lite effektivt register for meg som motor å jobbe med. Over 100 i høy kadens så er det vanskeligere å tråkke tidlig, mens i 80 er det lett.
Her er jeg mer på gyngende grunn: Når jeg fikk setet riktig har jeg vekt på hvilende på hendene (kanskje 10%av kroppsvekten min), når jeg da trår riktig (tror jeg) så letter vekten mot styret uten å bruke mer krefter, men får mer kraft i pedalene. Kan iallefall kjøre like fort med å bruke mindre beinstyrke. Tror jeg. Virker slik på rulla og watten. Watten er lik, men pulsen går ned.
Punkt 2, jeg satt alt for mye (99%av tiden). Veksler mer nå mellom stå og sitte. Dette gjør at beina føles bedre og mindre stive. Her kommer og tråteknikk inn når man står,litt anndeledes i vinkel, mye mer vekt over forhjul (kan bruke fordemperen mer over ujevnheter, med lavt dekktrykk får man likevel godt grep i på grusbakker, men låser demper jevnt underlag). Her og gjelder det også å ha effektivt nedtråkk tidlig, og ikke i bunnen (kl 18). Her kan man bruke opptrekket meget effektivt synes jeg (og her merker jeg at skoa ikke sitter støpt, letter fra sålen når jeg står og trår).
Det var vel mine tanker om tråkk, jeg er som sagt fersk syklist, og om dette er True, plausible eller false aner jeg ikke!
Friidrett trener vi i tider utrolig på løpsteknikk i det nitidige, mange øvelser, samme i alpint.. Hva gjør syklister? Bare sykler?
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: Pink floyd]
#1229138
06/08/2011 19:48
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 16
HansG
Fersking
|
Fersking
Registrert: May 2010
Innlegg: 16 |
Leste på et forum fra det store utland at en skulle ikke tråkke opp/ned, men frem/tilbake. Høres litt rart ut, men funker. Når høyre bein er i posisjon kl 3 (på vei ned) skal du trekke beinet bakover, venstre bein som da har posisjon kl 9 (på vei opp) skal en skyve fremover. Måtte tenke litt bevist på dette til å begynne med, men merker jo at jeg får mer kraft i frasparket og farten øker. En fin måte å lære seg å få med opp trekket. Merket også at leggen ble utrolig sliten etter bare noen 100m til å begynne med. Nå går det av seg selv, men når hjertet hamrer og jeg begynner å deppe i de verste klatringene så er jeg bevist på dette og kommer meg opp på en måte i live.
Kan jo være artig å prøve ut for andre også.
B Prøvde dette i den lokale testbakken, og når jeg kom til toppen hadde jeg brukt 20 sek mindre enn min tidligere rekord. Dette var i tillegg i begynnelsen av en langtur og jeg var ikke skikkelig sliten på toppen heller. Gleder meg til neste ordentlige test i bakken, den kan bli bra!
|
|
|
|
|