Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ruster navet/akslingen på min 3 uker gamle gaffel?

Ruster navet/akslingen på min 3 uker gamle gaffel? #1216594 15/07/2011 21:25
Ulyd Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg har reist tur/retur Hafjell med sykkel på taket forrige helg, og oppdaget når jeg skulle gå over sykkelen i kveld at jeg har fått rust på akslingen foran. Sykkelen stod på taket under delvis regnvær sist biltur, men har står lagret innendørs hver kveld og natt (også etter bilturen i regnvær). Jeg har alltid satt inn akslingen med et tynt lag olje, men tok ikke av hjulene når den stod lagret innendørs.

Har akslingen rett og slett rustet? Vil det også si at jeg har tilsvarende slitasje inn mot navet foran, og er det noe jeg bør bekymre meg over? Jeg har ikke prøvd å slipt det vekk, men det virker som noe løsner ved gnukking med litt olje.

Bilder:

If at first you don't succeed, skydiving is not for you.

Re: Ruster navet/akslingen på min 3 uker gamle gaffel? [Re: Ulyd] #1216625 15/07/2011 22:23
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg gjetter på at du har Hope nav og at rusten kommer fra kulelagerne (det er altså ikke akselen som ruster).

Dersom dette bekymrer deg tar du fett på aksel/lagre ved montering av hjulet.

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Ruster navet/akslingen på min 3 uker gamle gaffel? [Re: cayman] #1216632 15/07/2011 22:39
Ulyd Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Det er Ibis sine re-brandede nav, kan vistnok være Novatec nav (i følge ymse rykter på mtbr). Men det er med andre ord ikke noe å bekymre seg noe utpreget over, bare legge på litt fett/olje/gris ved av og påmontering?

Re: Ruster navet/akslingen på min 3 uker gamle gaffel? [Re: Ulyd] #1216635 15/07/2011 22:53
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Så feil kan man altså ta ICON_SMILE
Poenget var uansett at på enkelte typer nav (deriblant Hope) ligger kulelagernes innerringer direkte an mot akslen. Et tynt lag fett på lager og aksel beskytter sannsynligvis mot videre "rustangrep". Jeg kan ikke tenke meg at det grunn til å være særlig bekymret for dette.

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Ruster navet/akslingen på min 3 uker gamle gaffel? [Re: cayman] #1216639 15/07/2011 23:35
Ulyd Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Da tar jeg det hele med knusende ro, en dæsj fett og godt humør. Det slo meg bare som vel tidlig å oppdage slike merker på en tre uker gammel gaffel og aksling.

Moderator  support