På tide å poste et innlegg i dette forumet:
Jeg har syklet i ca 3-4 år nå, etter å ha trent styrke og løpt en del i å 5-6 år før dette. Problemet mitt er at jeg synes kondisjonen min blir "dårligere" ved å kun sykle ettersom bena stivner før intervallene er ferdige, eller at jeg ikke får igang blodpumpa før bena stivner. Beinstyrken min har vært godt over snittet grunnet mye styrketrening og løping.
Dette merket jeg særlig etter et sykkelopphold i fjor hvor jeg gikk tilbake til en del løping. Her var farten på mølle redusert med 2,5-3 kilometer i snitt. Det jeg lurer på er hva jeg da gjør feil, jeg kjører langturer, styrektråkk og intervaller og selv om jeg har blitt kjappere på sykkel synes jeg det er veldig rart at min generelle kondisjon reduseres.
Jeg vet jeg kjører ganske mye hardt, men dette fungerer veldig bra (for meg) når jeg løper og jeg kan ikke skjønne at dette ikke skal fungere på sykkel.
Glme det med beinstyrke. Det har lite og ingenting å si for om du stivner i forbindelse med intervaller. Det som er viktig er god oppvarming. Intensiteten på oppvarmingen øker du etterhvert, og på slutten kan du godt begynne å nærme deg den intensiteten du skal ha på første intervalldrag. Her må du føle deg frem slik at du hele tiden kjenner at du er et stykke unna å stivne. Hvor lang tid oppvarmingen tar vil nok avhenge av dagsformen, men minst 20 minutter bør du ha.
Hvis du blir frasyklet av folk i dårligere form bør du kanskje stille deg spørsmål om de egentlig er i dårligere form? Hvor lenge man har trent er ikke nødvendigvis et mål på formen. Det er stor forskjell på hvor lett folk tar trening, og det kan også hende at de kjører et opplegg som er mer riktig for de enn hva du gjør for deg selv.
Det er også helt normalt etter en periode med sykkel at du blir dårligere til å løpe, uten at det trenger å bety at du er i dårligere form. Etter litt løping vil du nok være der igjen. På samme måte vil du etter et opphold i syklingen bli dårligere til å sykle.
Som skrevet over; sørg for hvile mellom de harde øktene. Kjører du for mye hardt vil kroppen aldri få den hvilen som trengs for å nyttiggjøre seg de harde øktene.