Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva gjør jeg feil?

Hva gjør jeg feil? #1216492 15/07/2011 18:33
K
kask Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
På tide å poste et innlegg i dette forumet:

Jeg har syklet i ca 3-4 år nå, etter å ha trent styrke og løpt en del i å 5-6 år før dette. Problemet mitt er at jeg synes kondisjonen min blir "dårligere" ved å kun sykle ettersom bena stivner før intervallene er ferdige, eller at jeg ikke får igang blodpumpa før bena stivner. Beinstyrken min har vært godt over snittet grunnet mye styrketrening og løping.

Dette merket jeg særlig etter et sykkelopphold i fjor hvor jeg gikk tilbake til en del løping. Her var farten på mølle redusert med 2,5-3 kilometer i snitt. Det jeg lurer på er hva jeg da gjør feil, jeg kjører langturer, styrektråkk og intervaller og selv om jeg har blitt kjappere på sykkel synes jeg det er veldig rart at min generelle kondisjon reduseres.
Jeg vet jeg kjører ganske mye hardt, men dette fungerer veldig bra (for meg) når jeg løper og jeg kan ikke skjønne at dette ikke skal fungere på sykkel.

Re: Hva gjør jeg feil? [Re: kask] #1216533 15/07/2011 20:03
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Da kjører du for harde intervaller. Drit i blodpumpa og bry deg heller om javn belastning. Evt bruk wattmåler.

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: Hva gjør jeg feil? [Re: Marius-H] #1216709 16/07/2011 09:44
A
agf Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Det er vel ganske vanlig at det er beina som setter begrensning for hvor hardt en klarer å kjøre intervallene. Men hvis du stivner for tidlig, vil jeg si du kjører for hardt, ja. Jeg for min del syns stort sett alltid det 2. draget er det verste ICON_SMILE

Hvor lange er forresten de intervallene du stivner på?

Re: Hva gjør jeg feil? [Re: agf] #1216716 16/07/2011 10:10
K
kask Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Intervallene er av ulik lengde, alt fra 4x4 til 10 minutter. Men føler at jeg ikke får noe kraft ned i pedalene hvis jeg trår roligere samtidig som jeg synes det er rart at jeg klarer å presse meg så mye hardere når jeg løper. Skulle jo tro at "sykkelmuskulaturen" hadde utviklet seg en del over 3-4 år med sykkeltrening

Re: Hva gjør jeg feil? [Re: kask] #1216864 16/07/2011 18:45
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Har slitt med litt av samme problemet sjøl, beina surner før pusten melder pass. Men for min del føler jeg det har løsnet litt i år, resepten er mye sykling og mye bakkeintervaller på terskel for min del.

Tror det er helt normalt at beina ikke henger helt med på løping når man sykler mye, sykling er ikke akkurat formbyggende for løping.

Du skriver at du tror kondisen din har blitt dårligere, det kan du jo enkelt sjekke i en test løype / test - bakke osv.

Redigert av Zaskarin; 16/07/2011 18:48.
Re: Hva gjør jeg feil? [Re: Zaskarin] #1217147 17/07/2011 11:01
T
thomaskm Offline
Fersking
Fersking
T
Har akkurat det samme problemet selv. Syklet mye i år, Mjøsa rundt, Lillehammer Oslo og har hatt god fart og friske bein.

Men siden jeg jobber i Asker har det blitt lange harde drag fra Oslo. Man prøver ofte å perse på tiden, men når du gjør dette ofte blir kroppen utslitt. Drar du på hardt hver dag du sykler klarer ikke kroppen å restituere. Jeg ligger kanskje på 90 % hver dag til og fra jobb. Dette går 1-2 dager i uken, men ikke hver dag.

Snakket med en kompis som har vært aktiv svømmer i mange år.
Han sa at han har hatt samme problem med syklingen. Hans tips var å ikke sykle på 1 uke, så kan du forvente at formen er bedre enn før du opplevde en fallende formkurve.

T

Re: Hva gjør jeg feil? [Re: thomaskm] #1218946 20/07/2011 08:40
K
kask Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Jeg skal gi et forsøk på å sykle mer rolig og mer fokus på ROLIG langtur! Synes bare at det er rart at jeg som har syklet i noen år, og er i relativt god form ellers, blir slått av folk som har syklet kortere enn meg og er i åpenbar dårligere generell form... Litt frustrende til tider:)

Re: Hva gjør jeg feil? [Re: kask] #1223405 28/07/2011 06:17
RoBeer Offline
Fersking
Fersking
Rolig og langsiktig bygging av motor. Ikke tenk resultat de første årene. Når kroppen har blitt kjørt inn i modusen over tid så vil det gå mye bedre og du vil tåle belastniner bedre. Tålmodighet, disiplin og fokus...

___
RoB

NSK
Re: Hva gjør jeg feil? [Re: kask] #1223412 28/07/2011 06:40
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: kask
På tide å poste et innlegg i dette forumet:

Jeg har syklet i ca 3-4 år nå, etter å ha trent styrke og løpt en del i å 5-6 år før dette. Problemet mitt er at jeg synes kondisjonen min blir "dårligere" ved å kun sykle ettersom bena stivner før intervallene er ferdige, eller at jeg ikke får igang blodpumpa før bena stivner. Beinstyrken min har vært godt over snittet grunnet mye styrketrening og løping.

Dette merket jeg særlig etter et sykkelopphold i fjor hvor jeg gikk tilbake til en del løping. Her var farten på mølle redusert med 2,5-3 kilometer i snitt. Det jeg lurer på er hva jeg da gjør feil, jeg kjører langturer, styrektråkk og intervaller og selv om jeg har blitt kjappere på sykkel synes jeg det er veldig rart at min generelle kondisjon reduseres.
Jeg vet jeg kjører ganske mye hardt, men dette fungerer veldig bra (for meg) når jeg løper og jeg kan ikke skjønne at dette ikke skal fungere på sykkel.

Glme det med beinstyrke. Det har lite og ingenting å si for om du stivner i forbindelse med intervaller. Det som er viktig er god oppvarming. Intensiteten på oppvarmingen øker du etterhvert, og på slutten kan du godt begynne å nærme deg den intensiteten du skal ha på første intervalldrag. Her må du føle deg frem slik at du hele tiden kjenner at du er et stykke unna å stivne. Hvor lang tid oppvarmingen tar vil nok avhenge av dagsformen, men minst 20 minutter bør du ha.

Hvis du blir frasyklet av folk i dårligere form bør du kanskje stille deg spørsmål om de egentlig er i dårligere form? Hvor lenge man har trent er ikke nødvendigvis et mål på formen. Det er stor forskjell på hvor lett folk tar trening, og det kan også hende at de kjører et opplegg som er mer riktig for de enn hva du gjør for deg selv.

Det er også helt normalt etter en periode med sykkel at du blir dårligere til å løpe, uten at det trenger å bety at du er i dårligere form. Etter litt løping vil du nok være der igjen. På samme måte vil du etter et opphold i syklingen bli dårligere til å sykle.

Som skrevet over; sørg for hvile mellom de harde øktene. Kjører du for mye hardt vil kroppen aldri få den hvilen som trengs for å nyttiggjøre seg de harde øktene.

Redigert av EgilS; 28/07/2011 06:41.

Moderator  support