Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rolig langtur ble årets mest slitsomme

Rolig langtur ble årets mest slitsomme #1216067 15/07/2011 06:57
Sjutten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
I går var det helt nydelig vær, så jeg bestemte meg for å ta en lang kosetur i rolig tempo. Etter fem mil begynte jeg å kjenne det i beina, og etter sju mil var det rett og slett bare slitsomt å tråkke. Hadde tenkt å sykle i 6-7 timer, men det ble bare 5, og de to siste var et slit. Dette var langt ifra noen fjelletappe, men jeg klarte bare såvidt 20 i snitt, ikke medregnet pauser. Godværsdagen og humøret ble dermed helt ødelagt.

Så kan man lure på hva grunnen til dette er. Jeg spiste et stort måltid før turen og fylte på underveis, så jeg var aldri sulten. Dette var første turen på fire dager, så beina var helt fine før start og jeg burde hatt litt overskudd. Jeg sov riktignok dårlig den natta, omtrent 5-6 timer, men jeg har sykla lengre turer før med bare tre timers søvn uten like store problemer. Var heller ikke i dårlig form på noen annen måte.

I dag har jeg ikke krefter i beina og jeg kjenner det skikkelig bare ved å gå opp ei trapp. Hva kan være årsaken til dette?

Re: Rolig langtur ble årets mest slitsomme [Re: Sjutten] #1216116 15/07/2011 08:15
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Eg vil tippe du har eit virus og blir ikkje overraska dersom du får andre symptom iløpet av dagen.

Re: Rolig langtur ble årets mest slitsomme [Re: boltzmann] #1216153 15/07/2011 08:46
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Du er overtrent.

Grunn: du aner ikke at det fins noe som heter restitusjon, derfor fortalte du oss ingenting om hva du hadde gjort dagen før, uka før, månedene før, hvor mye du har økt treningen med i år. Du tror sannsynligvis at det bare er å trene alt du vil, så går det bra. Kjøpte deg sykkel i vår, og så rett ut å trene 20 timer i uka. At du er sliten etter en 5 mils tur som nybegynner er ikke rart, du kommer vel til å være sliten en uke!

Dersom du skulle ha trent i lengre tid, så får du ha meg unnskyldt, det er tross alt du som ikke tilkjennegir oversikt over progresjon. Hva du har gjort før, legger grunnlaget for hva du kan gjøre framover. Det du trenger nå: hvile. Kunnskap. Ring NCF og spørre etter treningshefter, og hvilke bøker de bruker på trenerkurs, så finner du ut hvor mye du egentlig kan øke treningen med om gangen.

Re: Rolig langtur ble årets mest slitsomme [Re: Hvilepuls] #1216227 15/07/2011 10:08
Sjutten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Her kunne det visst vært lurt å komme med litt bakgrunnsinformasjon, ja. Jeg er nok ingen nybegynner som har gått i en treningsfelle. Trener omtrent 10 timer i uka, og det har jeg gjort lenge. På sommeren blir det alltid en del langturer, og det har aldri vært noe problem. Jeg har heller ikke plutselig økt treningsmengden eller intensiteten, og jeg sørger alltid for nok restitusjon. Derfor er det helt uforståelig for meg at en såpass rolig tur etter tre dagers hvile skal tære så hardt på beina.

Resten av kroppen føles ihvertfall bra, men det kan jo hende dette er begynnelsen på noe dritt. Vi får se hva som skjer etter hvert. Jeg er ihvertfall veldig glad for at dette ikke skjedde under et ritt eller første etappe av en fleredagers sykkelferie.

Re: Rolig langtur ble årets mest slitsomme [Re: Sjutten] #1216247 15/07/2011 10:36
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Trenger ikke grave deg ned av den grunn. Ta deg noen dager fri til beina er på plass igjen, når man trener jevnlig vil det alltid komme noen tunge dager. Lytt til kroppen.

Moderator  support