Ok, nå begynner det nesten å bli litt opphetet debatt her. La oss ikke dra det for langt....
Litt avklaring, selger har ikke lagt ut detaljbilder av sprekken, men den viser på detaljbilder av rammen hvis en vet hvor en skal se. På bildene i annonsen her på forumet er det vanskelig å se sprekken, men den viser meget mye bedre på high res. versjonen av samme bilde som er datert og ligger på selgers bruker på en ekstern bildetjenesteside. Der kan en se en sort linje identisk med plassering og lengde som mine closeup bilder av sprekken har.
Feilen var på ingen måte åpenbar, jeg gikk over sveisene ved kjøp uten å oppdage den (åpenbart ikke nøye nok, som en sier over må dette gjøres særdeles nøye. Lesson learned for meg dette her ihvertfall). Ja, jeg dreit meg ut med tanke på kjøper undersøkelesesplikt, og som jeg har sagt tidligere hadde jeg aldri tatt tak i saken hadde det ikke vært for dette med bildene....
Og til selgers forsvar svarte han på henvendelser i begynnelsen, men ble stille etter å ha gjort klart at han ikke hadde til hensikt å innrømme noe prisavslag.
Ellers har vi jo også forskjellige briller på; Jeg "VIL" se sprekken, selger "VIL IKKE" se den.
Men nå er det nå en gang slik at den er der. Og alle jeg har vist bildet til(selgers eget, daterte bilde lagret på selgers egen side), har greid å se den. Inkludert importøren.
Hadde det vært meg som hadde solgt en sykkel, og det viste seg i ettertid at den beviselig hadde hatt en defekt på tross av min gode tro på salgstidspunktet, hadde jeg gladelig gått med på et lite prisavslag for å gjøre kjøper fornøyd. Men det er meg. Jeg har kjøpt og solgt masse brukt sportsutstyr på nettet tidligere og aldri gått på noen smell før nå, det har kanskje gjort meg litt for blåøyd.
Selger har nok solgt i god tro, jeg velger å tro at han ikke visste om sprekken. Ingenting tilsier noe annet. Jeg kjøpte i god tro (blind av forelskelse ref. post ovenfor

). Det eneste jeg hadde forventet var kanskje at han hørte litt mer på meg i etterkant og kunne sagt seg enig i litt ansvar.
Nå har jeg bla. lært:
-Sjekk brukte alusykler nøye, og da snakker vi lupe og lykt.
-Folk er forskjellige, ikke tro at andre nødvendigvis deler ditt syn og vil handle (tilnærmet) likt det du selv hadde gjort i samme situasjon.
-SJEKK BRUKTE ALUSYKLER NØYE!!! Enda et par hakk nøyere enn det du trodde var nøye nok. Og ikke se deg blind på hvor lyst du har på sykkelen og hvor bling delene på den er
-Ikke navngitt importør av ikke navngitt merke skal definitivt få min business neste gang ramme skal kjøpes. Desverre kan jeg ikke gå ut med navn her da det vil gjøre det litt for enkelt å knytte opp til selgeren her på forumet.
God service er vanskelig å prissette. Jeg skal gjøre det jeg kan for å reklamere for importøren på andre måter.
Takk igjen for alle gode innspill.
Disclaimer: Jeg sitter på jobb og svarer her litt innimellom, det er sikekrt noen som har svart imens jeg skriver dette innlegget.