Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Sprukket ramme, selger tar ikke ansvar. WWTD?

Re: Sprukket ramme, selger tar ikke ansvar. WWTD? [Re: Kjartandaddy] #1216275 15/07/2011 11:17
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er rimelig åpenbart at selger ikke visste om sprekken. Hvis han hadde ønsket å skjule det, så hadde han jo selvfølgelig ikke lagt ut et bilde der sprekken faktisk synes.

Re: Sprukket ramme, selger tar ikke ansvar. WWTD? [Re: mtbmaniac] #1216277 15/07/2011 11:19
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mtbmaniac
Når jeg skal kjøpe sykkel nesten gang må jeg huske på å sjekke dine annonser først. Går noe galt kan jeg forvente full Hollywood treatment, och det är bara jag som skal ha det. ICON_SMILE

Jeg kjøper bare ;-)

Forresten, solgt to sykler i år. Helligbrøde! Håper de ikke finner alle sprekkene....

Big wheels keep on turning
Re: Sprukket ramme, selger tar ikke ansvar. WWTD? [Re: mtbmaniac] #1216279 15/07/2011 11:22
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
En hvilken som helst gjenstand jeg selger her på forumet som beviselig har en feil eller mangel i salgsøyeblikket ville jeg uansett ordnet opp i sammen med kjøper. Heldigvis har jeg aldri opplevd det.

Derimot har jeg opplevd her inne å selge noe som gikk i stykker ved første gangs bruk av ny eier. Uten at jeg mener jeg kunne klandres. Også da følte jeg at jeg strakk meg nokså langt for å finne en løsning, og vi kom fraam til en løsning som var akseptabel for begge parter, selv om jeg nok neppe hadde noe ansvar i det hele tatt.

Jeg forventer ikke at alle skal ha samme syn på kjøp og salg på dette forumet som jeg, men jeg har nå det synet på det som jeg har.

I denne konkrete saken er det for meg åpenbart at alt dreier seg om om feilen var der før eller etter salget ble gjennomført. Og det er det vel tross alt bare selger og kjøper som kan finne ut av slik saken står akkurat nå?

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Sprukket ramme, selger tar ikke ansvar. WWTD? [Re: hrukin] #1216288 15/07/2011 11:36
J
jhk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Ok, nå begynner det nesten å bli litt opphetet debatt her. La oss ikke dra det for langt....

Litt avklaring, selger har ikke lagt ut detaljbilder av sprekken, men den viser på detaljbilder av rammen hvis en vet hvor en skal se. På bildene i annonsen her på forumet er det vanskelig å se sprekken, men den viser meget mye bedre på high res. versjonen av samme bilde som er datert og ligger på selgers bruker på en ekstern bildetjenesteside. Der kan en se en sort linje identisk med plassering og lengde som mine closeup bilder av sprekken har.
Feilen var på ingen måte åpenbar, jeg gikk over sveisene ved kjøp uten å oppdage den (åpenbart ikke nøye nok, som en sier over må dette gjøres særdeles nøye. Lesson learned for meg dette her ihvertfall). Ja, jeg dreit meg ut med tanke på kjøper undersøkelesesplikt, og som jeg har sagt tidligere hadde jeg aldri tatt tak i saken hadde det ikke vært for dette med bildene....
Og til selgers forsvar svarte han på henvendelser i begynnelsen, men ble stille etter å ha gjort klart at han ikke hadde til hensikt å innrømme noe prisavslag.
Ellers har vi jo også forskjellige briller på; Jeg "VIL" se sprekken, selger "VIL IKKE" se den.
Men nå er det nå en gang slik at den er der. Og alle jeg har vist bildet til(selgers eget, daterte bilde lagret på selgers egen side), har greid å se den. Inkludert importøren.

Hadde det vært meg som hadde solgt en sykkel, og det viste seg i ettertid at den beviselig hadde hatt en defekt på tross av min gode tro på salgstidspunktet, hadde jeg gladelig gått med på et lite prisavslag for å gjøre kjøper fornøyd. Men det er meg. Jeg har kjøpt og solgt masse brukt sportsutstyr på nettet tidligere og aldri gått på noen smell før nå, det har kanskje gjort meg litt for blåøyd.

Selger har nok solgt i god tro, jeg velger å tro at han ikke visste om sprekken. Ingenting tilsier noe annet. Jeg kjøpte i god tro (blind av forelskelse ref. post ovenfor ICON_WINK ). Det eneste jeg hadde forventet var kanskje at han hørte litt mer på meg i etterkant og kunne sagt seg enig i litt ansvar.

Nå har jeg bla. lært:

-Sjekk brukte alusykler nøye, og da snakker vi lupe og lykt.
-Folk er forskjellige, ikke tro at andre nødvendigvis deler ditt syn og vil handle (tilnærmet) likt det du selv hadde gjort i samme situasjon.
-SJEKK BRUKTE ALUSYKLER NØYE!!! Enda et par hakk nøyere enn det du trodde var nøye nok. Og ikke se deg blind på hvor lyst du har på sykkelen og hvor bling delene på den er
-Ikke navngitt importør av ikke navngitt merke skal definitivt få min business neste gang ramme skal kjøpes. Desverre kan jeg ikke gå ut med navn her da det vil gjøre det litt for enkelt å knytte opp til selgeren her på forumet.
God service er vanskelig å prissette. Jeg skal gjøre det jeg kan for å reklamere for importøren på andre måter.

Takk igjen for alle gode innspill.

Disclaimer: Jeg sitter på jobb og svarer her litt innimellom, det er sikekrt noen som har svart imens jeg skriver dette innlegget.

Re: Sprukket ramme, selger tar ikke ansvar. WWTD? [Re: jhk] #1216299 15/07/2011 11:50
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Honnør for reflektert innlegg, og kudos til importør. Og snart er det helg, og for en gangs skyld skinner solen!

Big wheels keep on turning
Re: Sprukket ramme, selger tar ikke ansvar. WWTD? [Re: jhk] #1216304 15/07/2011 11:59
J
jhk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Det var det kommet flere til ja.

Noen analogier går litt langt... Selger var nok som jeg sa over i god tro. Og jeg er ikke uten ansvar med tanke på min manglende undersøkelse av varen.

Men hadde det vært meg som var selger i samme situasjon ville jeg for det første vært litt flau over å ha solgt en sykkel med skade og beklaget dette og videre ville jeg tilbudt meg å avhjelpe litt, innenfor rimelighetens grenser.
Sånn i det minste for karmaens skyld.... Som sagt så både kjøper og selger jeg ganske mye brukt utstyr, og streber etter å behandle andre som jeg vil behandles selv.....

Takk for innspill og god helg!

Redigert av jhk; 15/07/2011 12:05.
Re: Sprukket ramme, selger tar ikke ansvar. WWTD? [Re: jhk] #1216339 15/07/2011 13:00
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det spørs kanskje også på hvordan kjøper tar det opp. Kjøper man noe og oppdager noe feil burde man være litt forsiktig når man tar det opp, ikke anklage motparten for å lyve og svindle, eller true vedkommende. Jeg tror ikke mange her på forumet driver på slikt, de fleste jeg har vært borti har vært ryddige og greie å ha å gjøre med, men noen urimelige folk finnes sikkert også...

Re: Sprukket ramme, selger tar ikke ansvar. WWTD? [Re: Dagsven] #1216496 15/07/2011 18:48
haavafje Offline
Entusiast
Entusiast
Hva slags rigg er det snakk om?

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support