Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mat/næring på de laaange ritt

Mat/næring på de laaange ritt #1215943 14/07/2011 20:41
K
kero Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Jeg skal sykle Finnmarksrittet, 300 km. Må nok regne med 24 t +++. Jeg er litt i tvil om hva jeg skal gjøre med næringsinntak. Vet at noen satser på barer og sportsdrikk i store mengder, men vet ikke helt om magen tåler dette. Noen med erfaring?

Re: Mat/næring på de laaange ritt [Re: kero] #1215971 14/07/2011 21:00
S
Snokken Offline
Entusiast
Entusiast
S
Funket ikke med barer for meg på årets styrkeprøve i alle fall.
Gikk mye i vestlandslefse med røkalaks, og grovt brød med honning (to brødskiver med honning i mellom skjært i 2 og kuttet av skorper). i tillegg hadde jeg en liten veske på styret med en blanding av nøtter og m (sjokoladen) og rosiner.
...samt en 6-8 flasker med nutridrink. Funket som bare pokker! =)
Lykke til!

Re: Mat/næring på de laaange ritt [Re: kero] #1215985 14/07/2011 21:22
K
kero Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Takker for svar. Tror jeg også må prøve noe normalmat, grovbrød med mye nugatti kanskje. Er i tvil om jeg skal bruke Ringer, kanskje en flaske utblandet hver 6 time.

Re: Mat/næring på de laaange ritt [Re: kero] #1216031 14/07/2011 23:26
S
Snokken Offline
Entusiast
Entusiast
S
Det viktigste er at du spiser noe du vet du liker og får ned. Har du ikke spist mye på sykkel tidligere tror jeg du henter mye i å ta deg en prøvetur å se hva som funker og hva som absolutt ikke funger. Nugatti er fint pålegg, men pass på at du varierer litt, gjerne med noe salt. Du blir stygglei av alt det søte etter noen timer;)
Brukte ikke noe Ringer selv så det har jeg ingen erfaring med, men drakk mye farris uken før rittet. I tillegg hadde jeg en salttablett i hver av drikkeflaskene (750 ml) jeg hadde med på sykkelen. Hadde ingen problemer med verken krampe eller dehydrering under rittet så det funket for meg.

Re: Mat/næring på de laaange ritt [Re: Snokken] #1216729 16/07/2011 11:20
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Snokken
Det viktigste er at du spiser noe du vet du liker og får ned.

Støttes. Jeg har litt erfaring med sånne stunt, blant annet herfra, og etter hvert som timene går er det viktigere at du har noe du har lyst på enn at dette er helt optimalisert med hensyn til næringsinnhold.

Må helt klart ha en del vanlig mat, pass på at du har noe som er noenlunde lett å spise og som du liker. For tunge måltider er ikke bra. Litt forskjellig utvalg er også bra, du veit ikke hva du kommer til å ha lyst på/orke å spise etter 20 timer, så det er fint å ha litt å velge i.

I tillegg til det alle tenker på til Birken er Snickers godt og bra, Bounty samme. Videre er Pringles potetgull helt konge etter hvert som timene går. Nøtteblanding er fint. For min del funka det også svært bra med Herbalife proteinshake når jeg hadde skikkelig nedtur, tok et par sånne underveis. En Red Bull eller to i reserve er også bra, og Cola er også fint.

Dropp Ringer, det er jo på grensa til svindel, Farris har samme saltinnholdet, smaker bedre og koster en brøkdel.

Lykke til.

sv

Re: Mat/næring på de laaange ritt [Re: svegar] #1222117 26/07/2011 08:19
K
KEN911 Offline
Medlem
Medlem
K
Hvor viktig er det å få i seg næring tilsvarende det du forbrenner underveis? Etter ca 2 timers sykling (i s3/s4) så begynner jeg å få problemer med å holde pulsen og tempoet oppe. Er dette ett tegn på for lite veske og/ eller mat?
Flytter dette spørsmålet over i en egen tråd som treffer de som sykler litt kortere..:-)

Redigert av KEN911; 26/07/2011 10:28.

Moderator  support