Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Klikkpedaler VS Flatties

Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: JonahHex] #1217422 17/07/2011 20:40
S
suzuki421 Offline
Avhengig
Avhengig
S
Kjører klikk nå i rittsessongen. Når den er ferdig, blir det flattis.

Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: suzuki421] #1217425 17/07/2011 20:41
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Sitat: suzuki421
Kjører klikk nå i rittsessongen. Når den er ferdig, blir det flattis.

Hvorfor bytte?
Bare lurer altså. :-)

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: Ripen] #1217456 17/07/2011 21:18
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Bruker bare clipless på landevei og når jeg en skjelden gang har det travelt på terrengsykkel, allt annet er lek, og da er friheten med flatties mer min greie.

Men kan noen fortelle meg hvorfor vi innen terrengsykling bruker platformpedaler, mens det innen trial er mer vanlig med cagepedaler? Jeg kjøper greia med at cagepedaler er vonde å få i leggen (men det er da platform også), men trialsyklistene tørr jo, og man skulle også tro at disse cagepedalene slipper gjørme lettere enn platform?

Trønder osv
Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: JonahHex] #1218938 20/07/2011 08:22
S
snorre Offline
Entusiast
Entusiast
S
Artig tråd..
Jeg har vært av og på med spd og flattis tidligere avhengig av løyper.
Nå er det bare flattis som gjelder på sti og dh morro.
Gir litt dårligere tråkk sti men jeg har mer torq en rpm...

Opplever bedre balanse på sykkelen og synes det er mer konf med falttis. Så er jeg kansjke mer på lek enn tråkk effektivitet.

Prøv deg fram, det er du som skal trives.
Elsker grep.no eller Straightline som de vist heter sammen med Five Ten.

Snorre

Redigert av snorre; 20/07/2011 11:44. Rediger grunn: Trykkleif

Lidenskaplig... Men ikke fanatisk

NOTS medlem

Hafjell
Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: Fjeldheim] #1220981 23/07/2011 20:33
S
suzuki421 Offline
Avhengig
Avhengig
S
Det gir en hærlig sykkelfølese.
Jeg kjører bare sti og downhill etter rittsessongen, ingen veier.

Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: suzuki421] #1224152 29/07/2011 14:06
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Går det greit å bruke vanlige sko for en kjapp tur i butikken eller litt lek å morro i nabolaget med feks M545-pedaler fra Shimano, eller blir selve clipsen en klump på midten

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: hrukin] #1224161 29/07/2011 14:32
Kjeserud Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har gjort som en har nevnt tidligere i tråden, et par gode flatties og et par gode sko fra Five Ten. (sykler med Karver nå) Sitter dønn under vanlig sykling, men tryner aldri lenger fordi jeg ikke får løs foten.

Edit: Det gjelder sti i hvert fall :-) På landeveien er det så klart klikk ICON_WINK

Redigert av Kjeserud; 29/07/2011 14:48.

Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: ] #1224326 29/07/2011 21:06
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er Baron stivere enn Karver?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: Brenders] #1927814 25/02/2015 13:03
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Jeg har fremdeles tilovers å finne sko som duger til skikkelig fjellsykling og som har innfesting. Har prøvd mye rart. Vintersko, høye MTB sko og rittsko. Felles for de skoene som passer er at sålen er for hard eller så er mønsteret sånn at det blir et sant he***te å balansere over en bekk osv. De skoene som da HAR god såle passer ikke foten min. I år blir det flatties og lette fjellsko. Kanskje mine stakkars føtter overlever langhelgene i fjellet også ICON_SMILE

Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: nyzeta] #1927817 25/02/2015 13:29
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Sitat: nyzeta
Jeg har fremdeles tilovers å finne sko som duger til skikkelig fjellsykling og som har innfesting. Har prøvd mye rart. Vintersko, høye MTB sko og rittsko. Felles for de skoene som passer er at sålen er for hard eller så er mønsteret sånn at det blir et sant he***te å balansere over en bekk osv. De skoene som da HAR god såle passer ikke foten min. I år blir det flatties og lette fjellsko. Kanskje mine stakkars føtter overlever langhelgene i fjellet også ICON_SMILE

Har du prøvd Shimano MT-91? Den inngår da kanskje som en av de som ikke passer foten din?

Jeg er heldig og de passer meg supert, og jeg syns de er suverene til topptursykling, der det tildels kan bli mye bæring. Kvaliteten er upåklagelig, jeg har hatt mine i over 8 år nå, og bortsett fra en tur til skomaker for å sy noen sømmer, er de fremdeles topp. Jeg har forsåvidt en tidligere utgave, MT-90, men MT-91 ser så og si lik ut, om noe kanskje enda litt mer slitesterk.

btm
Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: Brenders] #1927827 25/02/2015 13:54
kjenrik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
"De aller fleste utforsyklister bruker klikkpedaler", skriver Terrensykkel Dette er noe jeg sliter med å være enig i!

Uansett, så er dette et tema på lik linje med politikk, religion og musikksmak, som det ikke er mulig og bli enig om.

Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: kjenrik] #1927829 25/02/2015 13:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: kjenrik
"De aller fleste utforsyklister bruker klikkpedaler", skriver Terrensykkel Dette er noe jeg sliter med å være enig i!

Uansett, så er dette et tema på lik linje med politikk, religion og musikksmak, som det ikke er mulig og bli enig om.

Du får slite så mye du vil. Stadig flere i Hafjell sykler med klikk, og 2-3 i verdenseliten sykler IKKE med klikk.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: kjenrik] #1927832 25/02/2015 14:04
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: kjenrik

Hvorfor det, når stemmer? I verdenstoppen er det vel ikke så fryktelig mange fler enn Hill og Brendog på flate pedaler, og de fleste dødelige som har syklet en stund og utvider til utfor viderefører det de er vant med, klikk.

Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: Brenders] #1927898 25/02/2015 18:03
HP89 Offline
Entusiast
Entusiast
Har noen vært borti FiveTen sine sko med plass til cleats?

Om de bruker samme sålen som på de andre sykkelskoene sine, så burde jo de være ganske bra?

Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: Brenders] #1927901 25/02/2015 18:07
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det finnes jo mange litt grove "sti"-sykkelsko med Vibramsåle e.l. etter hvert. Jeg er fornøyd med mine Northwave, men de er ikke akkurat på så lange fjellturer. ICON_WINK

Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: HP89] #1927964 25/02/2015 20:28
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: HP89
Har noen vært borti FiveTen sine sko med plass til cleats?

Om de bruker samme sålen som på de andre sykkelskoene sine, så burde jo de være ganske bra?
Jeg har prøvd ymse. Sålene er noe tykkere, så man får ikke samme feeling som med flatskoa dems. Nå har jeg ikke testa den siste skoen de kom med, men jeg har prøvd Maltese Falcon LT og jeg har et par impact vxi clipless i tillegg.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: Brenders] #1927984 25/02/2015 21:03
M
MagnusB Offline
Entusiast
Entusiast
M
Jeg kjøpte noen Maltese Falcon, funket fint med mallet-pedaler. Uansett feiga jeg ganske fort ut og byttet tilbake til flatties. Merker jeg tør mye mer på sti med flatties - og derfor har det mer gøy. Mulig jeg skal prøve å trene opp klikkteknikken, men ser ikke helt at fordelene veier opp for meg og min hobbysykling... Gode flatties og sko sitter jo uansett veldig bra, ingen problemer med at de sklir ut etc.

Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: MagnusB] #1928018 25/02/2015 22:23
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: MagnusB
Jeg kjøpte noen Maltese Falcon, funket fint med mallet-pedaler. Uansett feiga jeg ganske fort ut og byttet tilbake til flatties. Merker jeg tør mye mer på sti med flatties - og derfor har det mer gøy. Mulig jeg skal prøve å trene opp klikkteknikken, men ser ikke helt at fordelene veier opp for meg og min hobbysykling... Gode flatties og sko sitter jo uansett veldig bra, ingen problemer med at de sklir ut etc.

Av ren nysgjerrighet: Hvordan er du på å få med deg bakhjulet opp og over kanter og slikt?
Bruker du bunny-hop-teknikk for å få til dette, eller evt fart, dekkgrep osv.
Jeg lurer fordi jeg aldri har syklet stort med flatties, men ser for meg at slike manøvre blir mer krevende.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: sykkeloyvind] #1928034 25/02/2015 23:32
M
MagnusB Offline
Entusiast
Entusiast
M
Bruker vel en kombinasjon av de teknikkene. Men er en glad amatør, så skal ikke si at det alltid er vellykket. Med klikk var det ikke nødvendigvis noe lettere. Sikkert fullt mulig å trene opp, men som sagt betyr tryggheten og friheten med flatties at jeg tør mye mer. Sykler ikke ritt, er bare ute for å ha det gøy.

Uten å tråkke på noen tær: mistenker at en del av de som sverger til klikk aldri har testet noen gode flatties med spilkes med noen gode five ten sko? Og kanskje ikke tatt seg tiden å lære riktig flattieteknikk (bunnyhoppe etc)?

Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: Brenders] #1928043 26/02/2015 07:18
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg kjører klikk der jeg må selv komme meg opp. Og skikkelig flatties ved heisbaserte anlegg.
Jeg har til dags dato ikke hatt ett vondt tryn i skog på grunn av klikkene, men jeg har hatt mange blodige legger fra flatties.
Jeg har stisykkelkompiser som tilber flatties, og andre som tilber klikk. Personlige preferanser avgjør hva man sykler på.

Jeg har testa min enduro på sigeltrails, både med og uten klikk, og må si jeg leker meg mye mer nedover med klikk. Drar sykkelen opp langs sidene på stien, og hopper/spretter rundt ICON_SMILE Denne type lek får jeg ikke til med flatties. Flatties er det kun tog-buldring nedover i Åre, for mitt vedkommende.

Etter og ha syklet mange år på klikk, er det heller ikke noe problem og klikke inn igjen når jeg må ut med en fot i ett oppover/nedover-crux. Har også klikkpedaler med litt platform på, som gjør at det ikke er krise om jeg må tråkke 3-4 ganger rundt uten og være innklikket. Kommer meg ofte ned crux med en fot klikket, uten at det gjør noe med sykkelstilen nedover. Føler jeg sitter relativt godt de få gangen jeg "bomklikker" ICON_SMILE

Redigert av MAN; 26/02/2015 07:19.

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: sykkeloyvind] #1928051 26/02/2015 07:29
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: sykkeloyvind
Av ren nysgjerrighet: Hvordan er du på å få med deg bakhjulet opp og over kanter og slikt?
Jeg lurer fordi jeg aldri har syklet stort med flatties, men ser for meg at slike manøvre blir mer krevende.
Pek tærne nedover, press fotsålen bakover mot piggene i pedalen, trekk opp. På den måten får du etablert friksjon mot pedalene.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: baronKanon] #1928057 26/02/2015 07:47
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
Pek tærne nedover, press fotsålen bakover mot piggene i pedalen, trekk opp. På den måten får du etablert friksjon mot pedalene.

I praksis bruker jeg samme teknikk selv om jeg bruker klikk-pedaler.. ikke sånn rett opp og ned teknikk som mange fort gjør med slike pedaler.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: baronKanon] #1928064 26/02/2015 08:12
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon

Jeg klarer greit bunnyhop med gode flatties, men har brukt det veldig lite i ordentlig terreng. Har aldri sett poenget, annet enn at det er fint for å lære seg bedre hopp-teknikk. Har syklet klikk siden 92 og før det tåklyper.
Har noen dager i anlegg med flatties og har trial-øvd noe med det, samtidig ser jeg mye bruk av dekkgrep for å komme opp bergkanter i marka av en del terrengsyklister, der en rask vektforskyving og pedalnøkk gjør dekkgrep irrelevant for å komme opp.

Det er helt klar hver sin smak, men frykt for å tryne bør ikke være et argument mot klikkpedaler.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: sykkeloyvind] #1928078 26/02/2015 08:36
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det er helt klar hver sin smak, men frykt for å tryne bør ikke være et argument mot klikkpedaler.
Enig. Så lenge man ikke bedriver triksing i lufta eller på bakken (dirt/slopestyle eller trial).

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: sykkeloyvind] #1928079 26/02/2015 08:37
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er det største argumentet for min del. Det er rent psykologisk. Jeg har en plan om å øve meg frem til å kun bruke klikk i løpet av sommeren. Først og fremst skal jeg sykle en god del lett sti og knoteøving med klikk så jeg blir mer komfortabel med konseptet. Bra artikkel med gode tips i så måte på forsiden nå forresten. yes

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: Brenders] #1928081 26/02/2015 08:39
M
MagnusB Offline
Entusiast
Entusiast
M
http://www.chainreactioncycles.com/no/en/nukeproof-electron-evo-pedals/rp-prod122950 Lette, solide, billige og veldig grippy i kombinasjon med gode sko.

Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: Brenders] #1928093 26/02/2015 09:16
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er bare snakk om ryggmargsreflekser. Når man er vant til klikk, KOMMER foten løs når hjernen synes at foren bør fjernes fra pedalen. Så hvis man vil lære seg å sykle med klikkpedaler er det bare å starte. Det blir noen klønevelt i starten, men det setter seg i muskelminnet etter en stund.

Faktisk er det et større problem at jeg pyseklikker ut foten nærmest ufrivillig enn at den sitter for lenge fast i pedalen. ICON_WINK

Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: Stein] #1928111 26/02/2015 09:52
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Stein
Faktisk er det et større problem at jeg pyseklikker ut foten nærmest ufrivillig enn at den sitter for lenge fast i pedalen. ICON_WINK

Er der jeg også. Spesielt nå på is. Men prøver og overtale hodet mitt at dekkene har bedre grep enn skoen, så det er bare tøysete og ta den ut. Allikevel pyseklikkes det litt av og til ICON_TONGUE

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: MAN] #1928113 26/02/2015 09:54
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
På is med pigg går det fint. Det er verre med steinrøyser og skumle nedoverpartier der jeg VET at det beste er å bare la det stå til og sette utfor, men kroppen bremser og klikker ut likevel. ICON_WINK Så blir det fomlesen som bogserer sykkelen ned kneika til fots nok en gang. ICON_SMILE

Re: Klikkpedaler VS Flatties [Re: H.Iversen] #1928127 26/02/2015 10:15
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: H.Iversen
Bra artikkel med gode tips i så måte på forsiden nå forresten. yes

Jeg synes ikke dette var noen spesielt god artikkel.

Redacteurens argumenter for klikkpedalen synes blant annet å være at "alle andre gjør det, og dermed må det være riktig", "det er lettere å trå pedalene rundt i slagete terreng" og at "foten alltid står i ideell posisjon på pedalen".

For å ta det siste først: de som har litt fartstid på plattformpedaler (og som dermed vet hva de snakker om ICON_WINK ) vet at fotens posisjon flyttes framover (relativt pedalakslingene) etterhvert som man venner seg til slike pedaler. Om man ser dette som et uttrykk for en "naturlig" fotposisjon så vil det i så fall innebære at man med de fleste ikkemodifiserte klikksko vil ha foten for langt bak på pedalen til en hver tid.

Når det gjelder "alle-andre-gjør-det-argumentet" så kan det selvsagt ikke utelukkes at flertallet faktisk har rett, men man kan også argumentere for at det skyldes en logisk kortslutning. Den logiske bristen skulle da ligge i at man ser på hva de gode/flinke/raske syklistene gjør, og at man trekker (kort)slutningen om at grunnen til at disse er så dyktige er deres valg av utstyr (herunder valg av type pedal).

Et eksempel på dette kan sees litt lengre opp i tråden, der noen trekker fram at de aller fleste utforsyklister i WC bruker klikkpedaler. Dette gjøres sannsynligvis helt uten å ta hensyn til at disse utforsyklistene ville kjørt fletta av alle som noensinne har vært innom dette forumet uansett hvilke pedaler de hadde brukt. Med andre ord så er ikke ferdighet et resultat av hvilken type pedal man bruker i visse sammenhenger, men av hvilke kvaliteter man innehar som person.

Videre så består kortslutningen i at man går ut fra at det som er et riktig valg for en WC-rytter på konkurransedagen er det beste valget for hvermannsen når h*n skal ut og prøve seg på stiene i sitt nærområde. Det kan selvsagt igjen være slik at dette stemmer, men da burde man vel kunne føre saklige argumenter for at det er slik? Slik situasjonen er nå så ser det jo ut til å være lettere å argumentere for plattformpedaler enn mot..?

Med hensyn til argumentet om at det er lettere å trå pedalene rundt i slagete terreng med klikkpedaler enn uten, så burde dette argumentet ha blitt svekket i takt med at utviklingen av sykler har gått i retning av stadig lavere krank. Etter hva jeg forstår er moderne sykler laget for å "pumpes" i stedet for å "tråkkes", og da skulle det ikke være noe problem å holde føttene på pedalene, all den tid det uansett ikke skal tråkkes noe særlig på ujevnt underlag.

Jeg må si at jeg er en smule forundret over redacteurens holdning i denne saken, og tolker det i retning av at artikler om sykkelteknikk ikke har vært prioritert særlig høyt i bladet i de siste ti årene? Er dette i så fall et bevisst redaksjonelt valg? Eller er det slik at det rett og slett er for vanskelig for menigmann/-kvinne å lære seg grunnleggende sykkelteknikk, og at det dermed er bortkastet å bruke tid på dette? Bakgrunnen for at jeg spør om dette er at denne nye (for meg) holdningen synes å stå i en viss kontrast til redacteurens tidligere blogginnlegg om øving, og som kan leses HER

Vet ikke om bildet nedenfor er egnet til å illustrere noe poeng, men tar det med likevel for å lette stemningen litt ICON_SMILE

Redigert av cayman; 26/02/2015 10:28.

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support