Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte av slange = kast i dekket

Bytte av slange = kast i dekket #1215318 13/07/2011 18:51
eivher Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
2 ganger har jeg punktert på mine 3 år som landeveisyklist, og begge gangene etter jeg har byttet slange (og egentlig hele dekket) føles det som om det på en måte er kast i hjulet når jeg sykler.

Første gangen jeg punkterte og oppdaget dette svingte jeg innom sykkelbutikken på første turen etter slangebyttet, for å undersøke om det var noe galt med felgen i tillegg. Da sa dem at etter slangebytte måtte jeg bare sette nok lufttrykk på slik at slangen fik "poppet" skikkelig ut. Dette hjalp de meg da med ved å bruke kompressor. Etter 10 min og 8 forsøk greide de det visstnok. Etter det var sykkelen helt fin å kjøre på igjen.

Så punkterte jeg på andre hjulet i går, og har nå byttet dekk og slange på dette også, og opplever samme problemet igjen. Hva gjør jeg galt? Det skal vel ikke være sånn?

Re: Bytte av slange = kast i dekket [Re: eivher] #1215338 13/07/2011 19:25
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Felgbånd som ligger skeivt kan være grunnen. Sørg i tilfelle for å få det på plass, ev. kan det være lurt å bytte. En annen grunn kan være at slangen kommer i klem mellom felg og dekk ved ventilen. Jeg bruker å trykke inne ventilen litt før jeg pumper, da kommer dekket lettere på plass. Bruker også silikonspray i felg (eller dekk) før montering hvis det er dekk som er vanskelige.

Re: Bytte av slange = kast i dekket [Re: -Jan] #1215408 13/07/2011 21:20
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Dekket kommer ikke alltid opp mot felgkanten. Noen dekk/felger er verre enn andre. Smør litt zalo rundt kanten på dekket og pump opp til makstrykket til dekket/felgen, så kommer det et lite dunk eller to når dekket popper på plass.

Re: Bytte av slange = kast i dekket [Re: Tor Arne] #1215424 13/07/2011 21:49
eivher Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk for tips. Da prøver jeg igjen i morgen. =)

Moderator  support, Valentino