Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppgradering av Gekko Flight 2011

Oppgradering av Gekko Flight 2011 #1215022 13/07/2011 08:49
A
agdokk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Hei.

Jeg vil gjerne oppgradere min Gekko Flight og lurer på hvilke deler dere først ville ha byttet ut.

Jeg sykler forholdsvis mye. Har tilbakelagt 60 mil siden jeg fikk sykkelen for 4 uker siden (bor i Belgia for tiden, ikke i Norge - litt flatere her nede).

Har lest, og delvis erfart, at dempegaffelen ikke er noe å skryte av, og planlegger å bytte den.

Hjulene (felgene) virker også ganske tunge.

Tips mottas med takk!

Re: Oppgradering av Gekko Flight 2011 [Re: agdokk] #1215036 13/07/2011 09:10
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Kassett, kjede, Deorekranken er drivankre av første sortering. Jeg ville byttet drivverk (kjede og kassett) det så snart det er utslitt. Krank hvis tykk lommebok og alvorlig anfall av oppgraderingssyken.

Setepinne, styre og stem er husmerket til Anton/Gekko, og kan byttes etter ønske og behov (bredde, lengde, vekt - du vet selv hva du ønsker).

Deoreskifterne er solide, men har en kjip følelse. Gå for XT eller helst XTR for den ultimate følelsen.

Hjulene aner jeg ingenting om, men hjul er noe av det som har mest å si for kjørefølelsen. Finn ut vekten og vurder selv.

Bremsene er litt kjipe. Eldre, solid modell med litt svampefølelse. Jeg ville byttet. Skivene også - gjerne med lette ashimaskiver.

Så kort fortalt - jeg ville beholdt gaffel, ramme, SLX og Deoregiret. Resten hadde fått fyken så snart det er oppbrukt eller ikke passer bruken min.

Og så dagens brannfakkel - jeg ville ikke byttet noe før behovet er der! Ikke bytt for å bytte. Det må ha en funksjon foruten bare å lette lommeboka. Hvis du er på jakt etter den letteste og mest anorektiske sykkelen, så er utgangspunktet feil uansett. Jeg antar du kjøpte sykkelen for å sykle på den, ikke for å slanke den? ICON_WINK

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Oppgradering av Gekko Flight 2011 [Re: Hæ?] #1215043 13/07/2011 09:22
O
Ovstebo Offline
Medlem
Medlem
O
Veldig enig med deg, Hæ? ang. det å bytte før man må, MEN det kan være mye penger å spare på å kjøpe brukt når det er billig framfor nytt når man må.

Re: Oppgradering av Gekko Flight 2011 [Re: Hæ?] #1215059 13/07/2011 09:37
A
agdokk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Takk for svar.

Joda, jeg kjøpte sykkelen for å sykle på den – noe jeg også gjør svært ofte.

Poenget er at gaffelen allerede har begynt å trøble. Remote-kontrollen har hengt seg opp og dempemekanismen er nærmest borte (er noe usikker på hva som har forårsaket dette). Da jeg leste i en test at gaffelen var en av svakhetene med denne sykkelen, tenkte jeg at det kanskje kunne lønne seg å bytte først som sist – selvsagt litt avhengig hvor ødelagt gaffelen er.

Har altså ikke tenkt å bytte ut alt mulig med en gang, det vil jo koste en del, og da hadde jeg heller spart litt mer og kjøpt en bedre sykkel. Oppgraderingen er ment å gjennomføres gradvis.

"Feil utgangspunkt", sier du – mener du da at Gekko-rammen er en "dårlig" karbonramme, eller at alt annet må byttes for å få en "anoretisk" sykkel (det er ikke nødvendigvis mitt mål)?

Re: Oppgradering av Gekko Flight 2011 [Re: agdokk] #1215074 13/07/2011 09:57
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: agdokk

"Feil utgangspunkt", sier du – mener du da at Gekko-rammen er en "dårlig" karbonramme, eller at alt annet må byttes for å få en "anoretisk" sykkel (det er ikke nødvendigvis mitt mål)?

Det var med tanke på lettest mulig sykkel. Jeg er sikker på at Gekkorammen er mer enn god nok, selv om den neppe er veldig lett. Tullet med 12K karbon og slikt i annonsen er det bare å se bort fra, det har kun med rammens utseende å gjøre. Det jeg mener er at sykkelen du har nok er en god sykkel, og å oppgradere bare for å bytte utstyr er noe mange gjør - men det er kun egnet for å tape masse penger.

Gaffelen høres ut som om den har litt barnesykdommer. Gafler med slik remote lockout kan ofte få trøbbel i remoten, og det kan være der det sitter. Uansett, hvis gaffelen ikke funker bra, og den er 4 uker gammel - klag til selger. Jeg forstår det er litt ukurant med en selger i nærheten av polarsirkelen og gaffel i Belgia, dog ...

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!

Moderator  support