Kassett, kjede, Deorekranken er drivankre av første sortering. Jeg ville byttet drivverk (kjede og kassett) det så snart det er utslitt. Krank hvis tykk lommebok og alvorlig anfall av oppgraderingssyken.
Setepinne, styre og stem er husmerket til Anton/Gekko, og kan byttes etter ønske og behov (bredde, lengde, vekt - du vet selv hva du ønsker).
Deoreskifterne er solide, men har en kjip følelse. Gå for XT eller helst XTR for den ultimate følelsen.
Hjulene aner jeg ingenting om, men hjul er noe av det som har mest å si for kjørefølelsen. Finn ut vekten og vurder selv.
Bremsene er litt kjipe. Eldre, solid modell med litt svampefølelse. Jeg ville byttet. Skivene også - gjerne med lette ashimaskiver.
Så kort fortalt - jeg ville beholdt gaffel, ramme, SLX og Deoregiret. Resten hadde fått fyken så snart det er oppbrukt eller ikke passer bruken min.
Og så dagens brannfakkel - jeg ville ikke byttet noe før behovet er der! Ikke bytt for å bytte. Det må ha en funksjon foruten bare å lette lommeboka. Hvis du er på jakt etter den letteste og mest anorektiske sykkelen, så er utgangspunktet feil uansett. Jeg antar du kjøpte sykkelen for å sykle på den, ikke for å slanke den?