Jeg kanskje sykle en langtur på 13-14 timer, men begynner å bli veldig usikker på om det er nødvendig. Rittene jeg trener til er ikke lenger enn 4-5 timer.
Vil jeg ha en like stor effekt av 2-3 turer på 5 timer i uka i stedet for én på 14 timer og kanskje én til på 3-5 timer?
Re: 14 timers langtur eller holder det med 5 timer?
[Re: Negua]
#121434712/07/201109:59
14t langtur er bare tull med mindre du skal sykle ritt som har denne tidsbruken (og nesten bare tull da også). Langturer i størrelsesorden 3-5t er bra. Men en 2-3 av de i uka er ikke nødvendig. Det er ikke langturer du blir bedre til å sykle av, de er kun for å bygge grunnlag til å trene hardt og riktig med terskel og intervaller.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
[Re: Hæ?]
#121439412/07/201111:13
Langturer er til for å trene fettforbrenning. Og det holder med 3-5t normalt og en eller to 6-8t men, da trener du for lange løp. En bekjent av meg som trente til RAAM (4800km) hadde langturer på 15t men, det er spesielt.
Til styrkeprøven hadde jeg to turer på ca. 6t, resten lå på 4-5t.
'...once more, and more intensity!'
[Re: Juffe]
#121440812/07/201111:28
Jeg kanskje sykle en langtur på 13-14 timer, men begynner å bli veldig usikker på om det er nødvendig. Rittene jeg trener til er ikke lenger enn 4-5 timer.
Vil jeg ha en like stor effekt av 2-3 turer på 5 timer i uka i stedet for én på 14 timer og kanskje én til på 3-5 timer?
Hvorfor skal jeg sykle 20 timer når jeg er usikker på om 14 timer blir for langt?
Det skrives at det holder med én lang økt i uka, men så lenge du har overskudd har vel kroppen god effekt av 2 lange økter på 3-5 timer i uka? Normalt ligger jeg på 2 intervaller i uka, resten er restitusjon og lange økter.
#121446512/07/201112:47
Det skrives at det holder med én lang økt i uka, men så lenge du har overskudd har vel kroppen god effekt av 2 lange økter på 3-5 timer i uka? Normalt ligger jeg på 2 intervaller i uka, resten er restitusjon og lange økter.
Nei. Det er ikke en god ide. Det er ikke på fettforbrenning du vinner ritt, det er på kapasitet, terskel og hurtighet. Det trener du mye bedre og riktigere med korte, harde økter. Bruk tiden din på langturer i grunntreningsfasen, bruk tiden på gode, harde økter i sesongen. Det er slik at du blir god på det du trener på. Og du vinner ikke ritt vanligvis ved å sykle rolig i 3-5 timer, gjør du vel? Så da er det lite vits i å bruke 6-10 timer i uka på å trene på det. Enig?
Bjartemann er nok ironisk.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
#121447612/07/201113:01
Nei. Det er ikke en god ide. Det er ikke på fettforbrenning du vinner ritt, det er på kapasitet, terskel og hurtighet. Det trener du mye bedre og riktigere med korte, harde økter. Bruk tiden din på langturer i grunntreningsfasen, bruk tiden på gode, harde økter i sesongen. Det er slik at du blir god på det du trener på. Og du vinner ikke ritt vanligvis ved å sykle rolig i 3-5 timer, gjør du vel? Så da er det lite vits i å bruke 6-10 timer i uka på å trene på det. Enig?
Bjartemann er nok ironisk.
Ja, jeg er enig. Men jeg kan ikke bare kjøre korte og harde økter? Når jeg er ferdig med intervallene, supplerer jeg med lange økter. Og dersom jeg ikke har overskudd til å kjøre den 3. økta hardt, hiver jeg meg på en langtur på 3-5 timer i stedet. Nå vet jeg ikke hvilken restitusjonstid en 3x20 har i forhold til 4 timer rolig langtur. Men jeg er enda i startfasen, så jeg påstår ingenting
I konkurranseperioden blir det sjelden tid til lange økter. Da er det ritt og karusellritt. Det holder med disse to harde øktene. Da lar det seg rett og slett ikke gjøre å kjøre verken 1 eller 2 lange økter. På sommeren, når det er 2-4 uker konkurransefri, har jeg normalt kjørt 1 intervall i uka og resten lange og rolige økter.
#121448112/07/201113:11
Når jeg er ferdig med intervallene, supplerer jeg med lange økter. Og dersom jeg ikke har overskudd til å kjøre den 3. økta hardt, hiver jeg meg på en langtur på 3-5 timer i stedet.
Kan det tenkes at overskuddet forsvinner siden du "supplerer" etter intervallene? Jeg ville kuttet ut suplementet og lagt inn en terskel-/intervalløkt ekstra i uka i stedet. Mangler du overskudd etter to intervalløkter i uka er det noe galt. En langtur mellom de harde øktene er perfekt.
Og med intervalløkt mener jeg ikke 3x20 nå i sesongen. Kortere intervaller, maks 4 min lengde med mye trøkk er perfekt. Gjerne helt ned mot 30 sek full utblåsing.
Og jo - du kan godt kjøre bare korte og harde økter hvis du vil. Så lenge du ikke trener 6-7 dager i uken er det rikelig tid til restitusjon.
#121451412/07/201114:26
Kan det tenkes at overskuddet forsvinner siden du "supplerer" etter intervallene? Jeg ville kuttet ut suplementet og lagt inn en terskel-/intervalløkt ekstra i uka i stedet. Mangler du overskudd etter to intervalløkter i uka er det noe galt. En langtur mellom de harde øktene er perfekt.
Og med intervalløkt mener jeg ikke 3x20 nå i sesongen. Kortere intervaller, maks 4 min lengde med mye trøkk er perfekt. Gjerne helt ned mot 30 sek full utblåsing.
Og jo - du kan godt kjøre bare korte og harde økter hvis du vil. Så lenge du ikke trener 6-7 dager i uken er det rikelig tid til restitusjon.
Vanskelig å si, men jeg kjører slik:
Lørdag: Ritt, eventuelt intervall. Søndag: Restitusjon, 1-2 timer Mandag: 1,5-3 timer med innlagte spurter(lengden avhenger av om det er ritt på tirsdag og hvordan formen er) Tirsdag: Ritt, ca 1 time. Eventuelt intervall Onsdag: Hvile Torsdag: 2-3 timer langtur. Fredag: 1-2 timer rolig med innlagte spurter
Dersom jeg ikke har ritt, som noen uker framover, er det blir en intervalløkt på torsdag noe tøft, derfor kjører jeg rolig langtur i stedet. Så du mener jeg godt kan kjøre intervall i stedet for langtur? Denne er nok bare veiledende da jobb kan komme i veien. Kan forandre litt på denne og heller kjøre langtur på mandag, hvile tirsdag og intervall på torsdag.
#121451912/07/201114:35
Nå er det ikke slik at vi alle sammen er på sammen nivå eller alder, så jeg synes det er litt rart å komme med konkrete treningsråd basert på informasjonen vi har tilgjengelig her i tråden.
Jeg er ikke noen treningsekspert, men det hadde jo vært kjekt å vite omtrent hvor mye treningsgrunnlag Negua har fra før, hvor gammel haun er, og ikke minst hva slags mål Negua har for syklingen sin.
Det finnes også dokumentasjon der ute - blant annet fra OLT - om formoppbygging og formtopping foran det man selv ser som viktige konkurranser, f.eks.:
Nå er det ikke slik at vi alle sammen er på sammen nivå eller alder, så jeg synes det er litt rart å komme med konkrete treningsråd basert på informasjonen vi har tilgjengelig her i tråden.
Nei, det kan nå så være. Men som man roper i skogen får man svar. Ingen som trenger å bry seg filla om hva jeg, eller andre for den saks skyld, skriver her.
Sitat: Negua
Lørdag: Ritt, eventuelt intervall. Søndag: Restitusjon, 1-2 timer Mandag: 1,5-3 timer med innlagte spurter(lengden avhenger av om det er ritt på tirsdag og hvordan formen er) Tirsdag: Ritt, ca 1 time. Eventuelt intervall Onsdag: Hvile Torsdag: 2-3 timer langtur. Fredag: 1-2 timer rolig med innlagte spurter
Så du mener jeg godt kan kjøre intervall i stedet for langtur? Denne er nok bare veiledende da jobb kan komme i veien. Kan forandre litt på denne og heller kjøre langtur på mandag, hvile tirsdag og intervall på torsdag.
Ja, jeg synes du kjører for mye langt og med lav intensitet. Jeg ville hatt det mer slik: Lørdag: Ritt, eventuelt terskel Søndag: Hvile Mandag: 1-1,5 timer med innlagte spurter hvis ritt på tirsdag, Intervall - gjerne kort og hardt - hvis ikke. Tirsdag: Ritt, ca 1 time. Eventuelt terskel Onsdag: 3-5 timer langtur. Torsdag: Intervall, kort og hardt. F.eks. 4x4 eller 8x2. Fredag: Hvile hvis terskel dagen etter, kun kort tur med noen korte drag hvis ritt dagen etter.
#121454512/07/201115:34
Bruk tiden din på langturer i grunntreningsfasen, bruk tiden på gode, harde økter i sesongen.
Er jo ikke helt "uvanlig" å legge inn noen uker med grunntrening midt i sesongen viss man er interessert i å beholde formen utover høsten ( august, birken osv). Da er det jo greit med langkjøring og lengre intervall drag i disse ukene.
Redigert av Zaskarin; 12/07/201115:36.
#121458512/07/201116:47
Det her er blitt en farsott på TS.
Jo, det er fullt mulig å kjøre seg selv helt i senk, på mindre enn fem harde økter i uka. Det kommer an på bakgrunn, treningsgrunnlag, alder, stressnivå ellers og mye annet.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
[Re: selulven]
#121460112/07/201117:15
Det her er blitt en farsott på TS.
Jo, det er fullt mulig å kjøre seg selv helt i senk, på mindre enn fem harde økter i uka. Det kommer an på bakgrunn, treningsgrunnlag, alder, stressnivå ellers og mye annet.
Selvsagt kan man kjøre seg i senk av hardøkter. Og en 14-timers tur hver uke er nok heller ikke gunstig.
Trådstarter har sagt litt om at han vurderer enten en 14-timers tur eller to-tre 5-timersturer i uka. Det sier litt om hvor mange timer i uka han trener. Og dermed en del om grunnlaget, troligvis. Så poster han senere en oversikt hvor det er 6-7 dager med trening. Med det i betraktning står jeg fortsatt på mitt om mer hardt, mindre langt og mer hvile.
#121478512/07/201121:14