Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ødelagt hjul?

Ødelagt hjul? #1214042 11/07/2011 19:59
ducky Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg var litt uheldig på stitur i går:

Hjulet er:
- XT M775 nav, 135mm, 9mm QR
- Ghost (by Alex) 900SL (18mm innvendig) felg.
- 32 eiker av ukjent kvalitet.

Jeg slo det litt skjevt tidligere i vår, med påfølgende retting. Noen dager senere gikk en eik som ble byttet, og nå altså dette. Alle eikene og niplene er hele. Jeg har forsøkt å rette litt, men skruing fører bare til at det blir skeivere. Er det noe håp om å rette det? Eller må jeg bytte felg og eiker?

Jeg skal uansett ha et nytt bakhjul. Jeg veier 95kg med briller, så jeg er på utkikk etter noe solid. Sykler stort sett sakte opp og litt fortere ned. Er ikke teknisk god, så sykkelen får en del juling. Er vel normalt grove stier, de som har vært i Bodø vet. Sykkelen er fulldempet.

Har jeg forstått det riktig med at det er felgen som avgjør hvor solid hjulet blir, så lenge det bygges riktig og med 2-1,8 mm eiker? Altså de fleste nav er solide nok?

Er det også slik at en breiere felg fører til et breiere dekk? Jeg kjører nå på 2,4 dekk, med minimalt med klaring i rammen, og ønsker å fortsette med disse dekkene.

Jeg kunne også tenke meg noe annet en QR, i et håp om å stive baktriangelet litt. Er det slik at "Bolt-Up" tilkobling er to 10mm skruer som skrus inn fra hver sin side og dermed låser hjulet bedre?

Har sett på følgende oppsett. Det er basert på summen av det jeg har lest om hjul her på forumet. (Aller er jo fiksert på vekt virker det som..)

All hjelp mottas med takk ICON_SMILE

Anders by design.

"Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.."
Re: Ødelagt hjul? [Re: ducky] #1214209 12/07/2011 06:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Pro-lock er vel overkill, navet er sikkert som banken, og bolt up stiver opp skikkelig.

Alternativ er å gå for et bakhjul fra www.babracing.no som er norsk importør av Hope. De har vel en variant med Hope Pro 2 og Stan's Flow-felger til en ikke hårreisende pris. Så slipper du å vente på DHL også (og frakt og fortolling blir svært mye lavere).

Bare nevner det ICON_WINK

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ødelagt hjul? [Re: baronKanon] #1214248 12/07/2011 08:01
Arne_And Offline
More than words
More than words
Hvis du vil ha et bombesikkert hjul og ikke er så opptatt av vekt så er jo Mavic EX721 en kanonfelg. Den er 21 mm innvendig, noe smalere enn Flow, noe tyngre og antakelig dermed sterkere (og som oftest billigere). babracing har den varianten også.

Merk at CRC leverer halvfabrikata såvidt jeg har skjønt, de må etterstrammes. babracing sier at de kvalitetssikrer hjulene før levering.

Du ønsker ikke Velox rim tape cloth.

Re: Ødelagt hjul? [Re: baronKanon] #1214251 12/07/2011 08:05
ducky Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Pro-lock var 30 NOK ekstra, så tenkte det ikke kunne skade.

Finner bare Hope Pro 3 med flow felg på babracing, Hope Pro 2 finner jeg bare med EX 721, som vel heller ikke er et dårlig valg? Ser også ut til at disse er med QR, og ikke bolt-up slik jeg vil ha.

Anders by design.

"Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.."
Re: Ødelagt hjul? [Re: ducky] #1214266 12/07/2011 08:21
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det stemmer nok, jeg sjekket ikke baknavvarianten. Jeg kjenner ikke Hope-navene.

Jeg tror de lett konverteres, ring dem og snakk med Bjørn så får du sikkert raskt svar.

Forøvrig leverer også Superstar billige hjul, men til høy fraktkost (dog har en luring på forumet funnet en vei rundt det, frakt ca 300kr mener jeg å huske). Jeg gikk for Trizoid-nav med haugevis med inngrep. Det kommer i 12mm, og så kan du kjøpe adapter til 10mm og en 10mm aksling. Alternativt kan du håpe på at du er en av de heldige som får tak i en Atomlab-adapter, det er en gjenget hylse med 12mm OD og 10mm ID samt 10mm bolter, det skulle bli veldig nære bolt up skulle jeg mene. Jeg har en slik, men den er kronisk vanskelig å få kjøpt. Dog, om du ikke har et spesielt ønske om masse inngrepspunkter er sikkert det enklere Switch-navet et bedre valg, det fås med adapter for 10mm gjennomgående aksling.

Re: Ødelagt hjul? [Re: ducky] #1214267 12/07/2011 08:21
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: ducky
Finner bare Hope Pro 3 med flow felg på babracing, Hope Pro 2 finner jeg bare med EX 721, som vel heller ikke er et dårlig valg? Ser også ut til at disse er med QR, og ikke bolt-up slik jeg vil ha.

Ring dit, for alt er ikke på nettsiden.

Du kan bygge om til bolt-up, og disse akslingene har de inne. Har selv Pro3 med flow, og skulle bygge om til bolt up, men måtte ta til takke med gjennomgående 10mm, da Pro 3 og Pro 2 EVO ikke hadde samme aksling likevel (selv om Hope sa det).

Knallgode hjul!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ødelagt hjul? [Re: ducky] #1214270 12/07/2011 08:23
j-aa Offline
Avhengig
Avhengig
BAB hadde Pro2/Flow sist jeg var innom, men bare med hvite felger. Ring dem, så får du vite hva de har (eller evt. kan skaffe eller bygge). Pro2-navene kan lett bygges om til "alle" forskjellige standarder vha. konverteringssett fra Hope.

Re: Ødelagt hjul? [Re: j-aa] #1214460 12/07/2011 12:44
ducky Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Kommer ikke gjennom på telefon til BAB, "du-du-duh - telefonnummeret er for tiden dessverre uten forbindelse på grunn av feil". Har sendt en mail, men..

Sitat: Arne_And
Merk at CRC leverer halvfabrikata såvidt jeg har skjønt, de må etterstrammes. babracing sier at de kvalitetssikrer hjulene før levering.
På siden til CRC står det "All Wheels are pre-stressed to simulate the bed-in during the first ride and then re-tensioned and trued. This highly reduces the possibility of ‘first ride loosening’ common on non-stressed wheels." Men det betyr jo ikke at de nødvendigvis gjør en like god jobb som BAB.

Fiks telefonen da.. jeg vil sykle!!

Anders by design.

Re: Ødelagt hjul? [Re: ducky] #1214479 12/07/2011 13:03
Arne_And Offline
More than words
More than words
Mulig de er bedre enn sitt rykte. Jeg har null personlig erfaring. Superstar, derimot, vet jeg at trenger etterarbeid.

Re: Ødelagt hjul? [Re: Arne_And] #1214489 12/07/2011 13:25
klean Offline
Besatt
Besatt
Nydelig Anders. Med de smellene det hjulet fikk på ballet måtte det vel gå slik ICON_SMILE

Du har fått svar på det meste. CRC er etter min erfaring slapt bygget, men jevnt og ellers fint. Trenger en runde eller to per eike i oppstramming så er det tut å kjør. BAB går sikkert mer vitenskapelig til verks i hjulbygginga, men jeg kan hjelpe med stramming. Dog, om BAB leverer til god pris, og det du trenger, kjøp der. Tryggest og vi vil ha Norske gode sjapper ICON_LAUGH

Andreas.
Re: Ødelagt hjul? [Re: klean] #1214528 12/07/2011 14:55
C
Claus Offline
Entusiast
Entusiast
C
Jeg var innom bab for noen timer siden, med samme formål som deg, nytt bakhjul. De har et stykk bakhjul igjen av hope pro 2 med flow. Hvit felg. De skulle få flere inn i slutten av måneden.

Det virker som du trenger hjulet mer enn meg, så værsegod løp og kjøp!

Claus
Re: Ødelagt hjul? [Re: Claus] #1214627 12/07/2011 18:00
ducky Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk for tilbudet Claus, men den ekstra kostnaden med ombygging og det at det er hvit felg fikk meg til å velge engelsk denne gangen.

Bestilte en Hope Pro 2 Evo med Flow felg og bolt inn.
Kjøpte også en Sun Ringle EQ27, så får jeg forhåpentligvis bygget opp det gamle hjulet også. Historien har vist at det lønner seg med en backup ICON_SMILE

Anders by design.

Moderator  support