Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

IT konsulent, årslønn?

IT konsulent, årslønn? #1213925 11/07/2011 16:12
Kalsås Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg er kanskje en av de yngste brukerne på forumet, jeg har akkurat fått vite hva jeg kom inn på av studielinje på videregående skole.

Jeg vurderer å bli IT-Konsulent, men jeg vet ikke hva lønnen er, noen som har peiling?

Jeg eg ganske skolelei så det blir ikke noe universitets-utdannelse med det første. Jeg holder meg til fagbrev.

Noen med livserfaring?

Bare peanuts
Bare rosiner
Det er ingenting
Du klarer det
Det ligger i hodet
Re: IT konsulent, årslønn? [Re: Kalsås] #1213930 11/07/2011 16:28
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Det er viktig å se på hvilken retning du tar, hvis man skal diskutere lønn.

Vil du drive med utvikling, vil du jobbe mer spesialisert osv?
En "vanlig" it konsulent tjener nok bra, men en spesialist innenfor databaser, ERP/CRM, sikkerhet, stormaskin osv kan fint dra inne over en million etter 8-10 år i bransjen. Selv som fast ansatt i f.eks. privat sektor.

Men det viktigste er å identifisere hva du liker å drive med, for du vil ikke bli flink hvis du ikke liker det. Klarer du det, har du kommet langt - fordi du vil da ha en større indre motivasjon.

Personlig jobber jeg kun med sikkerhet, og har gjort det siden 1999. Både som konsulent, hos leverandør og nå i privat sektor innefor bank/finans. Og jeg vet at jeg ikke hadde vært der jeg er i dag, hvis jeg ikke også hadde vært oppriktig interessert i faget, og satt pris på utfordringene.

Og da vil lønna komme.

Pengene vil du ikke verdsette hvis du misliker det du driver med 8-10 timer hver dag...

Redigert av Trygve_; 11/07/2011 16:29.
Re: IT konsulent, årslønn? [Re: Trygve_] #1213941 11/07/2011 16:49
Kalsås Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg vet ikke hva jeg liker eller ikke liker, tror det vil vise seg med tiden kanskje. Men det er definitivt noe jeg vil drive med.

Bare peanuts
Bare rosiner
Det er ingenting
Du klarer det
Det ligger i hodet
Re: IT konsulent, årslønn? [Re: Kalsås] #1213975 11/07/2011 18:04
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Det at du begynner på videregående skole nå tyder på at du er 15/16 år gammel.

Skal du begynne å tenke lønn før du i det hele tatt har gått én dag på skole tror jeg du har en fortvilt fremtid i møte.

Skal du velge yrke kun ut fra lønnsnivå tror jeg også du kommer til å bli en utbrent, langtidssykemeldt og etter hvert uføretrygdet 40-åring.

Det er viktigst å finne noe du liker å drive med. Så skaffer du deg en kompetansemessig grunnplattform innen dette området før du eventuelt velger en spesialiseringsretning.

Skal du bli IT-konsulent ut fra kun vgs er jeg redd du i beste fall får en middels betalt jobb på andrelinje på et eller annet callsenter.

Finner du et fag du liker tror jeg skoleleiheten forsvinner.

Jeg har en teori om at lønnsnivået over lang tid skalerer med kompetansenivået.

Re: IT konsulent, årslønn? [Re: Raskall] #1214005 11/07/2011 19:03
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her tror jeg du tar litt feil, Raskall.

Jeg kjenner flere "selv-lærte" it-konsulenter (uansett retningslinje) som har kommet veldig langt og startet tidlige etter videregående pga de har jobbet mye med det, og vist at de kan veldig tidlig og droppet ut av skolen. Men selvfølgelig er det enkelt personer.

Startlønna per i dag som it-konsulent (bachelor)er på 370-450 tusen som hvis du klarer å forhandle deg frem. Som master er det fra 410 og oppover. De store it-konsulentfirmaene som Accenture, Cap-Gemini, Steria er de med lavest startlønn men med bedre bonuser og andre avtaler. Men jobber du målrettet gjennom bachelor/master blir du headhuntet tidlig og klatrer fort oppover.

Men som Raskall sier, brenner du ikke for faget eller retningen du går blir du fort lei. Opplevd mange i løpet av studiene at etter 2-3 år forsto de at ikke gadd mer eller bestemte seg for å bryte ut.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: IT konsulent, årslønn? [Re: polkaDOT] #1214040 11/07/2011 19:58
Loki Offline
Besatt
Besatt
Hm, lønn er det siste du trenger tenke på dersom du søker deg til IT-bransjen.

De viktigste egenskapene etter er min mening er god språkforståelse (nei, jeg tenker ikke på programmeringsspråk) og evne til abstrakt tenkning. Et studie på universitetsnivå er derfor og anbefale.

Kommer du ikke opp på et nivå der du forstår hva som foregår blir du en slags maskin som går lei etter kort tid.

Har du planer om en rolig og trygg arbeidsplass uten brå endringer der man går hjem klokka 16.00 kan du fint finne på noe annet. På den side: det er visst sånn arbeidslivet er for tida.

Jeg må nesten ta med en ting til. Dersom du virkelig vil vite "hva som skjer", har du alle muligheter. Vil du vite hva som ligger bak f.eks. dette forumet, kan du søke deg ned i minste detalj. Webserveren kjører Apache httpd webserver, med PHP scriptsråk og MySQL database (vil jeg tro) i bakgrunn. Du kan gå dypt ned og studere Red Hat Enterprise Linux som er operativsystemet eller UBB som er forumdelen på toppen. Alt dette er open source software som du kan beskue og forstå ned til minste semikolon.

Redigert av Loki; 11/07/2011 20:52. Rediger grunn: Open source

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: IT konsulent, årslønn? [Re: Loki] #1214132 11/07/2011 21:51
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Det som er veldig positivt, selv om du er skolelei, er at du har et mål! Det er ikke mange på din alder som har en så klart mål for hva de ønsker å bli. Det er din viktigste motivasjonsfaktor. Du har et konkret mål, det du mangler er en plan for å nå målet ditt.

Skriv ned målet ditt. Vær så konkret som mulig. Så må du jobbe deg bakover til der du er i dag. Feks hvor gode karakterer må du ha fra vgs for å komme inn på det studiet som gir deg den jobben du ønsker. Hva bør du studere? Hva bør du spesialisere deg i? Det motiverer. Snakk med en karriererådgiver/studierådgiver og spør dem hva dem anbefaler dersom du ønsker å bli en IT-konsulent innen et bestemt fag og branse. Se på jobbannonser på finn.no der får du mye gratis info om hva arbeidsgivere ser etter når de skal rekruttere IT-konsultenter.

Re: IT konsulent, årslønn? [Re: Ketle] #1214135 11/07/2011 21:59
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og IT har mye ledige stillinger ICON_SMILE .

Men som Loki sier, du må nesten lære deg hvordan ting fungerer. Både server-siden ( Lær deg heller opensource- Debian) og programmeringsforståelse. Hva skjer når du har remote calls, eller minneallokering, virtual machine, osv. Slik er det lettere for deg å lære deg å programmere og forstå hva du faktisk gjør. Det kan gi deg fordeler når du trenger å utvikle effektive algoritmer slik at applikasjonene krever minst mulig.

Noen mener det har sin fordel å heller spesialisere seg i et språk enn å lære seg mange. Selv har jeg spesialisert meg innen Java, men i utveksling har jeg fått saus av språk over hode på meg, det var lærerikt på ett vis, men føler innimellom at jeg mangler noe sammenlignet med resten av kullet mitt.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: IT konsulent, årslønn? [Re: polkaDOT] #1214156 11/07/2011 23:06
Kalsås Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takker for all svar. Jeg har lest litt på finn.no og lignende. Konklusjonen er at det er som oftest erfaring som teller til syvende og sist.

Bare peanuts
Bare rosiner
Det er ingenting
Du klarer det
Det ligger i hodet
Re: IT konsulent, årslønn? [Re: Kalsås] #1214173 12/07/2011 02:42
B
biffo Offline
Entusiast
Entusiast
B
Som flere allerede har sagt - glem alt som har med lønn å gjøre. Du skal holde ut med faget du velger deg i mange år, så du må velge det du faktisk liker. Med kun fagbrev så blir jobbene du vil få i hovedsak driftsrelaterte. Dette vil være et bra fundament for å finne nærmere ut hva du liker, drift, utvikling, OS, databaser, web, nettverk osv... eller om IT rett og slett ikke er noe for deg.

Lønn må aldri være en driver for å velge utdanning!

Biffo

Re: IT konsulent, årslønn? [Re: biffo] #1214428 12/07/2011 11:48
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Skal ikke kimse av driftsrelaterte it-jobber heller, mye spennende innen server- og nettverks-drift bl.a. Og gode driftere trengs også - de skal tross alt drifte alt det både gode, middelmådige og dårlige utviklere lager av løsninger.

Gaga - utvikler med en fot i drift.

Re: IT konsulent, årslønn? [Re: Gaga] #1214451 12/07/2011 12:28
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Enig med alle over, ikke tenk på lønn enda. Faktiskt syns jeg it-konsulent høres ganske snevert ut det også (til tross for at det et tullete bredt begrep).

Siden du sikkert vurderer IT-konsulent fordi du liker "data" (huff); bruk skoletiden på at rote med så mye teknologi som muligt, enten det er hardware som at skru sammen maskiner, lødde sammen et par Arduinos til noe som blinker og bråker helt opp til diverse software relaterte ting så som å sette opp en webbserver med fotoalbumene dine under linux, lag din egen linux-distribusjon, kode sammen din egen blogg/todoliste/webserver i så mange programmeringsspråk du bare orker…

Hvem vet, kanskje du får en god idé og finner utav du hellre vil jobbe på et eget produkt, men da bør lønn iaf ikke være det som driver deg ICON_WINK

Moderator  support