|
|
Lønn - første heltidsstilling
|
Lønn - første heltidsstilling
11/07/2011 14:23
|
Dragev87
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har fått min første heltidsstilling etter utdannelsen min, men synes kanskje ikke lønna var noe å rope hurra for, eller er det jeg som er for kravstor?
Jeg har mastergrad i økonomi (siviløkonom), og har fått jobb som økonomikonsulent. Er 24 år, har hatt deltidsjobb i 6 år, men ikke relevant. Arbeidsoppgavene blir regnskap, budsjett, analyse osv. Jobben er i Oslo (sentrum/vest). Er tilbudt 357 000 i årslønn i prøveperioden, 361 000 etter dette. Gode pensjons- og forsikringsordninger, betalt overtid, 5 uker ferie, fleksitid og sommertid.
Hva synes forumet?
|
|
|
Re: Lønn - første heltidsstilling
[Re: Dragev87]
11/07/2011 14:25
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvertfall IT-bachelorer har en startlønn et sted mellom 370 -450 tusen.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
11/07/2011 14:29
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Ta jobben og klatre i gradene?  Om du ikke er hard og forhandler... (risikerer å ikke få jobben i det hele tatt kanskje?)
|
|
|
[Re: Andrehua]
11/07/2011 14:41
|
EiW
Ringrev
|
Ringrev
Ifølge økonomforeningen Econa er begynnerlønnen for nyutdannede siviløkonomer 417 331 kroner per år i privat sektor og 393.689 kroner i offentlig sektor.
Gjennomsnittlig årslønn for siviløkonomer (privat sektor), inkludert bonus og provisjoner, er på 830. 350 kr. (Kilde: Econa 2010)
|
|
|
[Re: EiW]
11/07/2011 15:28
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Det høres ut fra de andre kommentarene her som at du ikke blir overbetalt, men min erfaring fra arbeidslivet er at lønn når dagen er omme ikke er det viktigste. Jeg har hatt jobber hvor jeg har vært godt betalt, men når pendletid og kostnader ble regna sammen ble timelønn pr. time som faktisk går med fra jeg gikk ut døra til jeg var hjemme igjen ganske lav. Og jeg har hatt jobber med god lønn hvor arbeidsmiljøet har vært såpass kjipt at jeg ikke gleda meg til å komme på jobb. Motsatt har jeg hatt jobb med lav lønn men med kort vei til jobb, spennende arbeidsoppgaver og godt arbeidsmiljø. Jeg vet hva jeg hadde valgt.
Trønder osv
|
|
|
11/07/2011 15:41
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er sannsyneligvis en del på kullet ditt som tjener tre ganger så mye som deg i sin første jobb. Og som noen sier her er du kanskje under snittet. Men at det finnes et snitt betyr jo at noen pr def må befinne seg under det. Regnskapsjobber er ikke akkurat de best betalte.
Trives du med en jobb som regnskapsfører da? Det er vel et viktigere spørsmål. Hvorfor ikke satse litt høyere og friskere. Da får du bedre lønnsvilkår også.
Ta gjerne regnskapsjobben som en første stilling. Men vær sikker på at det er et sted du ønsker arbeide, uavhengig av lønn. Regnskapsføring og budsjettering kan være nyttig som en første jobb. Videre er det tross alt midt i juli nå, snart bør man ha landet en jobb. Men ikke gro fast, gi deg selv en begrenset periode (ett evnt to års tid) og søk andre jobber samtidig, eller til en tyngre mastergrad, gjerne i utlandet (vise at du har bein i nesa). Blir du i en slik jobb for lenge blir det vanskeligere å komme oppover.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
11/07/2011 15:55
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Man må jo se på dette i et sykkelperspektiv. Er jobben ett sted hvor det er kult å sykle til og fra jobb? Eller må du kjøre eller sitte på tog og kaste bort verdifull sykkeltid? Og kronene må regnes om i sykkelekvivalenter! Hvis du tjener X-kroner mer, hvilken ny sykkel eller hva slags sykkelstæsj kunne du unnet deg da? 
|
|
|
[Re: Kalsås]
11/07/2011 16:23
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
klarte å svare i feil tråd faktisk... 
Redigert av Trygve_; 11/07/2011 16:27. Rediger grunn: bomma..
|
|
|
[Re: Trygve_]
11/07/2011 16:35
|
quangtt
Medlem
|
Medlem
syns den start lønnen var litt lav eg. kompis av meg fikk nettopp jobb i Aker. mangle et fag ifra for å få bachelor grad. fikk da tilbud om 391 så stiger han til 410 når siste faget er tatt!
i hvilke sektor har du fått jobben ?
|
|
|
[Re: quangtt]
11/07/2011 16:46
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Økonomi er et felt der det spriker veldig på lønn. Dersom du sitter i produksjon eller backoffice kan du regne med å ligge under snittet, mens frontoffice ligger godt over snittet. De tradisjonelle bankene holder også snittet nede, men der har man også litt mer fleksibilitet enn hos meglere eller andre typer finanshus som ligger i andre enden av skalaen.
Skagen-ansatte har for eksempel hatt en fantastisk lønn de siste årene ... I de bankene der man har gjennomgått strukturendringer i backoffice og utkontraktering/salg av oppgaver til andre enheter ser bildet ganske annerledes ut.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
11/07/2011 17:51
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Din lønn i bedriften vil være veldig avhengig av hva ledelsen tjener. Eller rettere sagt, være begrenset av.
I offentlig sektor og små bedrifter vil 360 000 være en ok begynnelønn. Men du bør som (siviløkonom er beskyttet tittel for oss som utdannet oss på 4 år..) master forvente mer mot 450-500 000...
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
11/07/2011 17:58
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Kutt sytinga! Folk med like lang og enda betre utdanning enn du har dårlegare startlønn.
|
|
|
[Re: dagfink]
11/07/2011 18:32
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Kutt sytinga! Folk med like lang og enda betre utdanning enn du har dårlegare startlønn. +1 Etter 3 års utdannelse etter videregående og 5 års arbeidserfaring i samme jobb der jeg i tillegg har opparbeidet meg 20 vekttall har jeg en årlig grunnlønn på 365000.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
[Re: Knirkekne]
11/07/2011 18:36
|
morta
Avhengig
|
Avhengig
siviløkonom er beskyttet tittel for oss som utdannet oss på 4 år.. Siviløkonom gis som sidetittel for bachelor+master i bedriftsøkonomi, så det er vel ikke helt feil å kalle seg det.
Redigert av morta; 11/07/2011 18:41.
|
|
|
[Re: erijon]
11/07/2011 18:38
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
+1
Etter 3 års utdannelse etter videregående og 5 års arbeidserfaring i samme jobb der jeg i tillegg har opparbeidet meg 20 vekttall har jeg en årlig grunnlønn på 365000.
Skulle vel bli rundt det jeg har det - etter 4 års høyere utdanning og lønnsansiennitet siden 1996 ...
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
11/07/2011 18:57
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Synes det høres lavt ut men et sted må man starte. For å gå opp i lønn er det ofte gunstig å bytte arbeidsgiver etter en stund.
|
|
|
11/07/2011 19:17
|
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Gode pensjons- og forsikringsordninger, betalt overtid, 5 uker ferie, fleksitid og sommertid.
Hva synes forumet? Dette har jo sin verdi da, har du tatt det med i regnestykket ditt?
|
|
|
[Re: Syklist1]
11/07/2011 19:28
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
... For å gå opp i lønn er det ofte gunstig å bytte arbeidsgiver etter en stund. Faktum: Lojalitet lønner seg ikke. Finans er en komplett incestuøs bransje, og et skifte av beite er raskeste vei til høyere lønn.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
11/07/2011 19:47
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
For lite informasjon.
Hvis du bare akkurat klarte å karre til deg graden uten å utmerke deg, så kan du ikke forventen toppjobb eller topplønn, i alle fall ikke før du har vist at du har mer å fare med.
Videre er vel regnskap ganske sesongbetont? Det kan fort bety at reell årslønn etter overtidsbetaling er en del høyere. Hvis bedriften har en tradisjon for å betale ut solide bonuser kan også totalbildet se temmelig mye lysere ut.
Men tenk også gjennom hva denne jobben betyr for utgiftssiden. Oslo er et dyrt sted å leie bolig, og med en såpass moderat fastlønn har du ikke nødvendigvis solide kort på hånden hvis/når du skal be banken om lån (selv om reell viser seg å være høyere). Dermed kan det være langt gunstigere å finne seg en jobb med tilsvarende betingelser et stykke "utpå bygda".
Redigert av Totte; 11/07/2011 19:48. Rediger grunn: Bokstav som forsvant
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
11/07/2011 20:15
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Kutt sytinga! Folk med like lang og enda betre utdanning enn du har dårlegare startlønn. Hva i alle dagers utspill var dette? Hvorfor skal han selge seg billigere enn markedspris bare fordi det finnes andre yrkesgrupper som tjener mindre på like lang utdanning? De med lavere lønn, som du har i tankene, vinner ingen ting på det. De eneste som er tjent med en slik holdning er arbeidsgiverene.
|
|
|
[Re: tygster]
11/07/2011 20:28
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Med unntak av eit inntrykk av at økonomar generelt er i overkant høgt verdsett, har eg ikkje kunnskap om eller interesse for kva nyutdanna breislipsingar realistisk kan forventa å få betalt for tenestene sine. Men eg er rimeleg trygg på at dei ikkje kan forventa nokon unison sympati for ei oppfatning av seg sjølve som lønnstaparar.
|
|
|
11/07/2011 20:40
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Men selv om du mangler denne kunskapen synes du det er greit å rakke ned på en som bare ønsker tilbakemelding på om hans forventninger til egen lønn er realistiske?
|
|
|
[Re: tygster]
11/07/2011 21:36
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du har noen kolleger på samme nivå som deg i bedriften kan du alltids gå inn på skattelister.no og sjekke hva dem tjener. Det kan være at ettersom du får overtidsbetalt så bikker du over 400´allikvel og da er det ikke så ille. Når årsoppgjøret skal inn så kan det fort bli mye overtid.
Ikke hør på alle dem som syter over at de har like lang utdanning og tjener mindre. Det er deres valg. Du har tatt en praktisk yrkesrettet utdanning hvor lønnsnivået er relativt høyt og da er det bare dumt å gå langt under markedspris.
Dessuten er det slik at det kan være vanskelig å sammenligne grunnlønn. Er du siv.øk. har du veldig ofte ikke overtidsbetalt og da kan grunnlønna være relativt høy. Dersom du jobber feks som sykepleier kan du ha relativt sett lav grunnlønn, men får masse overtidstillegg og annet som gjør at lønna i realiteten er ganske grei.
Det med lønn er ganske vanskelig. Man må ikke ha urealistiske forventinger, men man må heller ikke selge seg for billig.
|
|
|
[Re: Ketle]
11/07/2011 22:41
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Hihi, jeg vet hvem som syter, og det er definitivt ikke trådstarter...
Det må være lov til å orientere seg i markedet og å klage over at man har dårligere betalt enn andre med samme utdannelse. Om folk med løse emner fra HF føler seg urettferdig behandlet og mener at økonomer har det alt for godt, spør jeg meg hvorfor de ikke studerte økomomi i utgangspunktet.
Over til saken. Jeg ville sett på hvor du befinner deg i fordelingen av karakterer og hvilken skole du har gått på. Om du har B i snitt fra BI eller NHH bør du ligge ganske høyt i fordelingen, ellers har du søkt på feil jobb. Om lønn er motivet for å søke stillingen.
Om du har et snitt på D ville jeg ikke forventet å ligge over snittet i lønn, heller litt under.
Faktum er at markedet bestemmer og at karakterene som regel brukes som en målestokk på kandidatens ferdigheter og evner(riktig eller ei). Dermed vil de med best karakterer ofte få de best betalte jobbene*, de med nest best karakterer få de nest best betalte jobbene osv. Tenk etter hvor attraktiv du er på arbeidsmarkedet, så skjønner du nok om du har fått en jobb som er dårligere enn du kan forvente.
* merk, her snakker jeg om siviløkonomer. Det finnes mange yrkesgrupper som ikke responderer like sterkt på pekuniære insentiver
Redigert av jens fredrik; 11/07/2011 22:43.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
11/07/2011 23:42
|
AllanHov
Avhengig
|
Avhengig
Hihi, jeg vet hvem som syter, og det er definitivt ikke trådstarter...
Det må være lov til å orientere seg i markedet og å klage over at man har dårligere betalt enn andre med samme utdannelse. Om folk med løse emner fra HF føler seg urettferdig behandlet og mener at økonomer har det alt for godt, spør jeg meg hvorfor de ikke studerte økomomi i utgangspunktet.
Over til saken. Jeg ville sett på hvor du befinner deg i fordelingen av karakterer og hvilken skole du har gått på. Om du har B i snitt fra BI eller NHH bør du ligge ganske høyt i fordelingen, ellers har du søkt på feil jobb. Om lønn er motivet for å søke stillingen.
Om du har et snitt på D ville jeg ikke forventet å ligge over snittet i lønn, heller litt under.
Faktum er at markedet bestemmer og at karakterene som regel brukes som en målestokk på kandidatens ferdigheter og evner(riktig eller ei). Dermed vil de med best karakterer ofte få de best betalte jobbene*, de med nest best karakterer få de nest best betalte jobbene osv. Tenk etter hvor attraktiv du er på arbeidsmarkedet, så skjønner du nok om du har fått en jobb som er dårligere enn du kan forvente.
* merk, her snakker jeg om siviløkonomer. Det finnes mange yrkesgrupper som ikke responderer like sterkt på pekuniære insentiver Dette er vesentlig. Hvordan du kommer ut karaktermessig har mye å si for hvilke jobber du får og dermed også lønn. Lønnen du har blitt tilbudt er i nedre sjiktet av det du kan forvente, men fortsatt innenfor. Hvilke andre jobbtilbud har du? Får du en jobb som er 100 k bedre betalt er saken grei, men hvis du ikke har fått særlig respons andre plasser så må du se hvor lenge du skal ha is i magen. Det er mulig jeg tar feil, men jeg har ikke fått den oppfatningnen at nyutdannede siviløkonomer er så ekstremt ettertraktede som f.eks. siv ing. og derfor ikke får spesielt gode vilkår i sin første jobb. Min samboer var akkurat ferdig jurist og arbeidsmarkedet var ikke akkurat brennheit for jurister og hun måtte gå 4 uker jobbsøkende før hun fikk en helt grei jobb. Hun hadde gode karakterer og relevante deltidsjobber så hun kunne nok fått en bedre jobb men det kunne tatt flere månder. Jeg rådet henne derfor å takke ja til jobben og jobbe det 6 - 12 mnd før hun begynte å se etter andre jobber. Da har du tryggheten med jobb mens du er på jakt og derfor ha mye bedre tid i tillegg til at du har fått litt av den viktige jobberfaringen. Noen av min samboers medstudenter som var hakket bedre signerte for prestisjefulle selskaper med nesten 100 k høyere startlønn. Men da med ubetalt overtid inkluderte i tillegg til mer "pes" i arbeidsdagen. Er det verdt det? Sånt er viktig å ta med i beregningen også og ikke bare harde cash. Betalt overtid er konge og hvis det er mulighet og du står på er det fort gjort å jobbe 100 - 200 k i overtid.
|
|
|
12/07/2011 02:34
|
biffo
Entusiast
|
Entusiast
Er vel i nedre segment av hva man kan forvente, men slik er det ofte når man ansetter folk rett fra skolebenken.
Rådet mitt er å ta jobben om ikke noe bedre dukker opp raskt, og så viser du gjennom handling at du er nøye, interessert, sørg for å ha evnen til å se og ta ansvar der det er nødvendig, så kommer mer lønn kjapt når arbeidsgiver ser at du er verdt det!
Det er ingenting vi som ansetter folk elsker mer enn de som har evnen til å delta, ingen jobb for liten, ingen for stor, og som sørger for om mulig å tilføre stillingen noe "ekstra".
Og få ting vi hater mer enn nyutdannede som ikke går ned i kjelleren og henter papir til printeren fordi de har "så god utdanning".... (men du skal for all del ikke la være å heve din røst om du kommer over dumme/kritikkverdige ting selv om du er nyutdannet, sørg for å få en god dialog med din leder, uten å være innpåsliten)
Biffo
|
|
|
[Re: AllanHov]
12/07/2011 07:22
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Betalt overtid er konge og hvis det er mulighet og du står på er det fort gjort å jobbe 100 - 200 k i overtid. Betalt overtid har man rett og slett krav på etter arbeidsmiljøloven. Siviløkonomer og sivilingeniører er vel sammenlignbare yrker (utdannelsesmessig), men med totalt forskjellig innstilling til overtidsbetaling. Tekna er hard på at folk må kreve overtidsbetaling, men det virker som om økonomer ikke tør kreve det og jobber seg ihjel uten å få noe igjen for det. Man skal heller ikke ta en jobb basert på antatt overtidsbetaling. Overtid gir som nevnt over ikke grunnlag for lån i banken.
|
|
|
[Re: Ketle]
12/07/2011 07:23
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Hvis du har noen kolleger på samme nivå som deg i bedriften kan du alltids gå inn på skattelister.no og sjekke hva dem tjener. Utbredt feiloppfattelse. Hvis man sjekker meg i skattelistene ser det ut som om jeg lever av å tigge på gata. Skattelister er bare vas og vås når det gjelder slike ting. Husk at de bare viser hva man skal skatte for, ikke hva man tjener. Her har lån, bosted, aksjer og masse annet en del å si.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: baronKanon]
12/07/2011 10:52
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Siviløkonomer og sivilingeniører er vel sammenlignbare yrker (utdannelsesmessig), men med totalt forskjellig innstilling til overtidsbetaling. Tekna er hard på at folk må kreve overtidsbetaling, men det virker som om økonomer ikke tør kreve det og jobber seg ihjel uten å få noe igjen for det. Så forskjellige er de nok ikke. En ting er at Tekna mener at folk flest ikke bør gå på fastlønn, men det er faktisk slik at under halvparten av Teknas medlemmer har betalt overtid. Så til trådstarter, er du med i noe fagforening? Er det en relevant fagforening på arbeidsplassen? Hvis det er en bedrift av en hvis størrelse så er det litt begrenset hvor mye du kan påvirke lønnstilbudet ditt som nyutdannet. Hvis det er fagforening med egen gruppe ved bedriften så kontakter du dem og ber dem vurdere ditt tilbud opp mot det generelle nivået i bedriften.
|
|
|
|
|