Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Umulig med slangeløst?

Umulig med slangeløst? #1213519 10/07/2011 21:50
C
Calavera Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Etter en uke med slangeløse dekk har jeg nå fått pumpearm og en ekstra nervøs rynke under høyre øye. Skal det virkelig være så vrient å få satt opp sykkelen med slangeløse dekk?

Må regnes som fersking med mindre enn 12 mnd med sykkelmani. Hadde likevel klart å slitt ut ett sett dekk, og min lokale pusher anbefalte sterkt å sette opp slangeløse dekk når jeg skulle bytte til nye. Dette har for min del vært en slitsom reise. Hentet sykkelen på tirsdag - syklet, pumpet, syklet, pumpet litt mer osv..., men uansett onsdag formiddag var ett dekk totalflatt og guffa på garasjegolvet. Tilbake til pusheren for re-guffiering osv. På onsdag skjedde samme - prøvde å følge trykket i hjulene tett, men plutselig er de tomme for luft. Dette skjer så daglig, gjerne med forskjellig hjul. I går var det full runde igjen med ny guffe og nye ventiler, og i går holdt de bra, men i dag - fra en time til en annen - null luft og guffe over hele garasjegolvet.

Hva er dette? Er det ikke håp? Inkompetanse? Redskapet in question er en Scott Scale 35 med DT Swiss 4405 felger og Racing Ralph Evo dekk. I morgen monteres slanger igjen, men jeg skulle gjerne visst hvorfor dette ikke funker for meg når pusheren (Gsport Tillertorget Trondheim) sier at det skal funke. Tips?

Re: Umulig med slangeløst? [Re: Calavera] #1213523 10/07/2011 21:55
Q
quangtt Offline
Medlem
Medlem
Q
ershe akkurat noe expert jeg, men har du sjekket om båndet rundt felgen er tett?

Re: Umulig med slangeløst? [Re: quangtt] #1213548 10/07/2011 22:48
B
Bølla Offline
Entusiast
Entusiast
B
Racing Ralph som ikke er forberedt for slangeløst kan være to helvetter å sette opp slangeløst. Drit i det, kjøp heller dyre, lette og gode slanger. Evt få deg dekk som er forberedt for slangeløs (2Bliss, TL-ready, UST, Air Light osv). DT's sett for tubeless-konvertering gjør også jobben enklere.

Re: Umulig med slangeløst? [Re: Bølla] #1213558 10/07/2011 23:05
C
Calavera Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Racing Ralph'ene skal være i versjon som egner seg for slangeløst. Dette er i henhold til den lokale pusherens anbefaling. Det er forøvrig sant at mye av lekkasjen er mellom felg og dekk - her må jeg jo bare stole på utførende part. Har noen lykkes med tilsvarende felg/dekk?

Re: Umulig med slangeløst? [Re: Calavera] #1213570 11/07/2011 00:39
H
hulken Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sikker på at dekket er ordentlig opp på kanten inne i felgen.. Må ha langt over anbefalt trykk i dekket når du pumper opp, for deretter å ta luften ut igjen. På tubelessfelger smeller det hele veien rundt til dekket sitter ordentlig.

Hulken
Re: Umulig med slangeløst? [Re: hulken] #1213748 11/07/2011 11:03
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nye Schwalbe-dekk er såkalt "tubeless ready", og selv gamle versjoner (dvs. "vanlige", ikke UST e.l.) av f.eks. Racing Ralph er etter mitt syn veldig enkle å montere slangeløst. Jeg har montert sånne en drøss av ganger på diverse NoTubes-felger.

Jeg regner med trådstarter har riktig felgbånd og riktig ventil? Og kanskje smurt inn dekk-kanten med silikon for at dekket lettere skal smette på plass? Bruk gjerne silikonstiften som du bruker på gummilistene på bildører på vinterstid.

Gaute

Moderator  support