Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Far&sønn tur Bergen, reiserute?

Far&sønn tur Bergen, reiserute? #1213339 10/07/2011 17:25
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jeg og guttungen på 11 år setter oss i bilen for å kjøre til Bergen imorgen (Mandag). Ingen spesielle grunner til at vi drar akkurat dit, men tenkte det var en passe lang tur for å titte litt. Vi må være hjemme i Halden senest Fredag kveld igjen. 2 kjappe spørsmål:

1: Reiserute? Her er turen definitivt en del av målet, så fjelloverganger og heftig utsikt er et pluss. Inne på tanken å kjøre om Ålesund for å få med trollstigen, men blir kansje litt vel lang omvei?

2: Tips til ting å gjøre i Bergen med 11-åring? Tenkte akvariet, fløybanen og leste noe om et romfartsmuseum?

Vi hiver telt og soveposer i bilen, men går ikke av veien for en billig hotellovernatting. Tips i Bergen?

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Far&sønn tur Bergen, reiserute? [Re: RaymondJ] #1213372 10/07/2011 18:25
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
2: Hva med VilVite-senteret rett ved nygårdsparken? De har mye rart for små nysgjerrigperer.

Re: Far&sønn tur Bergen, reiserute? [Re: Mr.Jacobsen] #1213374 10/07/2011 18:27
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Mr.Jacobsen
2: Hva med VilVite-senteret rett ved nygårdsparken? De har mye rart for små nysgjerrigperer.

han har nevnt vilvite senteret. de har sånn romverden utstilling nå og har faktisk tenkt meg der selv. ellers til tips er jo alltid en tur på byfjellene en fin opplevelse.. ICON_SMILE

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Far&sønn tur Bergen, reiserute? [Re: Livestrong] #1213380 10/07/2011 18:44
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Vilvitesenteret var det jeg tenkte på ja! Det kan jeg garantere er midt i blinken for guttungen!

Re: Far&sønn tur Bergen, reiserute? [Re: RaymondJ] #1213411 10/07/2011 19:30
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Vannkanten badeland er alltid populært, i alle fall om været ikke er topp (men da skal jo alle andre dit også...)

Wish it * dream it * do it
Re: Far&sønn tur Bergen, reiserute? [Re: hårfin] #1213414 10/07/2011 19:35
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Egentlig trenger du ikke så mye opplegg. Greit å ha noe på lur, men de er jo så fornøyde bare med å være sammen.

Kos dere på tur, stopp når poden vil og la han styre tempoet så blir dette årets ferietur ICON_SMILE

Wish it * dream it * do it
Re: Far&sønn tur Bergen, reiserute? [Re: hårfin] #1213433 10/07/2011 20:10
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Takk for tips! Jepp, det som er deilig med å ikke planlegeg for mye. Derfor er det gull med bil, telt og sovepose! Slipper å bli bundet opp til hotellbestillinger og slikt.

Re: Far&sønn tur Bergen, reiserute? [Re: RaymondJ] #1213474 10/07/2011 20:49
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er svak for Flåm (Flåmsbanen) og Gudvangen, samt gamleveien fra Voss til Dale, så jeg tror jeg ville kjørt over Hemsedal og tatt E16 mot Bergen. Da kan dere få med dere verdens lengste bilveistunnel og Stalheimskleiva også, en veistump som gjorde inntrykk på meg da jeg var 11 år.

Å kjøre om Trollstigen høres kanskje litt drøyt ut, men da kan du jo få med Geiranger, Stryn, Fjærland og mye annet fint også.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Far&sønn tur Bergen, reiserute? [Re: oivindg] #1213487 10/07/2011 21:09
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Har vel bestemt meg for at Trollstigen får utgå, blir litt vel langt. Men om Hemsedal ja, da får vi med oss lærdalstunellen ja.. Det har jeg ikke tenkt på, det kan jo være litt spennende! Og Stalheimskleiva var akkurat et slikt tips jeg var ute etter! Suverent!

Re: Far&sønn tur Bergen, reiserute? [Re: RaymondJ] #1213540 10/07/2011 22:21
Gygrid Offline
Entusiast
Entusiast
I Flå ligger bjørenparken. Den er flott både med bjørn, elg, rådyr og hjort. Lurer på om det er noe gaupe der og. Sjekk på hjemmesiden når dyra mates. Ellers er Hallingdalen trist trist trist.
Når du kommer over Hemesedalsfjellet kjører du gamlevegen fra Borgund stavkirke nedover langs elven.
JEG ville heller kjørt OVER fjellet mellom Lærdal og Aurland enn gjennom Lærdalstunellen. Du skal gjennom flere lange tuneller og innsiden av en tunell jo ikke SÅ spennende. Over fjellet er superflott! Bratt oppå og bratt ned.
Stopp i Flåm og ta Flåmsbanen opp og ned, eller sykle (opp og) ned om dere har med sykler. Prøv også det lokale ølbryggeriet Ægir i Flåm.
Husk Stadheimskleivene er enveiskjørt. Man må kjøre inn fra toppen, men er lett å finne. Spektakulær tur.

Jeg ville selvfølgelig valgt en annen tur hjem. Hardangervidda eller Haukelifjell er gode valg. Personlig er jeg svak for Haukelifjell selv om den turen er lengre(noe jeg forstår at du ikke er redd for). Da kan du velge Hardangerfjorden innover til Kvanndal - Utneferjen eller kjøre til Os, Tysse eller Øystese og via ferger videre til Rosendal og gjennom Folgefonnstunellen til Odda. Følg E 134 helt til Drammen.
Velger du Hardangervidda MÅ du velge Numedalen fra Geilo. Mye fint kulturlandskap. Du kan blant annet ta en tur innom ulvene på Langedrag. Se over hva jeg mener om Hallingdalen og du har jo allerede kjørt den oppover.

Hva du skal gjøre i Bergen? Tjæ. Ulirken, Fløyen og Akvariet er jo bankers, men ta dere en tur utover på øyene på vestsiden. Sotra og Øygarden. Ta med kastestangen eller lei båt. Måkene snakker engelsk på de ytterste skjærene. Storhavet rett inn.

Redigert av Gygrid; 10/07/2011 22:25.
Re: Far&sønn tur Bergen, reiserute? [Re: Gygrid] #1213575 11/07/2011 03:46
B
biffo Offline
Entusiast
Entusiast
B
Steindalsfossen ved Norheimsund er også en artig ting å ta med om du får skviset den inn, der kan man gå under vannet på en sti. Energisenteret i Dale kan også være et tips. Artig å se hvor strømmen kommer fra.

Ellers er det jo mange mulige artige avstikkere, opp Hjølmodalen fra Øvre Eidfjord osv.

Biffo

Re: Far&sønn tur Bergen, reiserute? [Re: Gygrid] #1213599 11/07/2011 06:03
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Stå på ski/brett på Folgefonna?

Re: Far&sønn tur Bergen, reiserute? [Re: KenR] #1213627 11/07/2011 07:23
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
vist ikke Vannkanten badeland er noe. så ta deg en tur til Os på badelandet der. er mye mindre folk og mye mindre badeland enn vannkanten men enn får 2 sklier, terapibasseng barnebasseng boblebad og vanlig basseng for en billigere penge enn vannkanten..

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Far&sønn tur Bergen, reiserute? [Re: KenR] #1213630 11/07/2011 07:24
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Tenkt på Folgefonna ja, får se. Var det i HEmsedal de hadde en slik Via Ferrata? Edit: Jepp. Men den så kansje ikke helt barnevennlig ut, tror den blir litt heftig?

Og takk for utfyllende svar Gygrid! Tror det blir Hønefoss-Fagernes-Gol-Hemsedal opp, litt omvei men er så sykt lei av å kjøre Hallingdalen.

Redigert av RaymondJ; 11/07/2011 11:14.

Re: Far&sønn tur Bergen, reiserute? [Re: RaymondJ] #1243898 23/08/2011 21:51
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Fikk mange gode tips her, takk til alle! Ble en veldig vellykket tur som guttungen helt umotivert begynner å snakke om enda!

Kjørte E16 til Fagernes, campinghytte der første natta (kom sent avgårde). Dagen etter kostet vi på videre, til venstre i Tyinkrysset, over Fillefjell med lysende bensinlampe (litt spenning må vi ha...). Fjellet over Lærdalstunellen, flott turvei! Anbefales! Fantastisk utkikkstårn på vei ned på andre siden! Flombanen, flott og facinerende, angret på at vi ikke leide sykler ned igjen. Til et Bergen badet i sol!!!, og campinghytte ute på Sotra.

Våknet dagen etter til strålende sol og skyfri himmel! Kjørte helt nord så langt vi bare kom på Sotra (Vassholmen?) En del timer på vitensenteret før burger og is på brygga, fortsatt blå himmel og sol!

Ny campinghytte sørøst for Bergen, akvariet dagen etter. Blå himmel og ikke EN sky! Etter mat&sånn blåste vi hjemover i firetiden. Riksvei 7, brakk av i Norheimsund, ferge Tørvikbygd-Jondal, fantastisk vei rundt folgefonn"øya". Smal, svingete og bratt med MENGDER av bærdyrking! Begynte å bli sent over haukeli, så flottet oss med hotell (Vågslivatn?).

Om Rauland/Vierli til Rjukan. Tok gåturen opp til tungtvannsannlegget, og en liten titt inne. SÅ turens høydepunkt, trikken/heisen opp til Gaustatoppen! JEg har vært der før, men for guttungen var det første gang! Hele fjellet var vekk i tåke når vi kom opp, men etter 10 min på kafeen sprakk det opp, og strålende sol! Fantastisk! Vi begynte å gå mot selve topppunktet, men synes det var litt i lengste og bratteste laget for guttungen, begynte å bli sent på dagen.

Knall avslutning på en super tur! Totalt 160 mil og 4 overnattinger.

Redigert av RaymondJ; 23/08/2011 21:51.

Moderator  support