Jeg er kaffoman. Må ha kaffe hver dag. Favoritten fra urbane strøk er Cortado.
Men nå, her på ei hytte i Søgne, etter å ha funnet meg en kose-rundløype på 3,5 km og syklet den 3 ganger, regnet har nettopp sluttet og jeg har tørket av stolen på verandaen så innser jeg at Friele kokekaffe kokt i kjele er den desidert beste kaffen.
Det er noe med det. Kaffens smak er utrolig avhengig av setting og selskap. Jeg pleier å overleve hele ferier med kun moka-kanne og det som tilbys over bardiskene. Feriesettingen gjør likevel at det smaker godt.
Men den beste kaffen får man selvfølgelig hos SRW. Der er kaffen i utgangspunktet, selv i en laboratoriesetting, uovertruffet. Men i tillegg er man omgitt av kaffesekker, kaffebrennemaskineri og man kan stå og snakke sykkel i det beste selskap, i form av Joar og Magnus og eventuelle sykkelkamerater som tilfeldigvis er innom samtidig. Perfekt hver for seg, uslåelig i kombinasjon!
Bare et lite tips gutter: Rundløype på 3,5 km kan jo være bra, men hva med Hålandsheiea i Mandal med Johannes fra MCK. Han guidet meg sist uke jeg var der nede og det var en sjelden perle av en tur om dere liker fart og 2 timers rock and roll. Fulldemper en fordel...og ikke så langt fra Søgne.
Fine stier her i Søgne også, dog sikkert litt teknisk for raskall...
Jau. Det har du nok rett i. Selv om jeg synes det er morsomt å sykle i skauen så må jeg nok innse at det er landeveien som ligger i hjertet mitt. Den roen og nytelsen jeg får av å sykle på landeveien får jeg ikke noe annet sted.
Så Grenserittet og Birken kommer nok til å bli mitt toppnivå på offroad-sykkelen sånn rent teknisk.
Ellers så fant jeg vietnamesisk kaffe (trung nguyen) i en vietnamesisk butikk i Kristiansand i fjor. Den er god. Jeg liker ikke norsk kaffe, men denne kaffen med kondensert melk har truffet meg... Melken gjør den veldig søt og kan vanskelig kombineres med krympin, men kaffen er sterk, veldig mørk med en markert sjokoladelukt og smak. Du trenger et spesielt filter for å lage den, men hvis du vil prøve deg frem kan de kanskje gi deg noen svar selv om de jeg traff ikke var sp stive i norsk. Den er verdt et forsøk synes jeg.
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
Kokmalt fra kaffehus ved leirbål og telt er ren kjærlighet på så mange plan 3>
Moi trener mye: Sykling på sti/terreng/grus,markagåing hardt, 3t, hjemme Tidligere ircer + *.forum 17 år oxo, krever Tålmodighet de neste 2 ukene ERFARING over spam. Peace & Luv
Vi kan da sikkert få til en tur i Mandal eller Søgne der vi nyter en god kopp kaffe i terrenget. Så kan vi ljuge og nyte sommeren før vi sykler videre. Syklingen i Mandal og Søgne fungerer brillefint på hardtail og. Er jo bare flyt og moro fra ende til annen.
Liten digresjon. Snakk om sammentreff, satt også nettopp og nøt en god kopp kaffe på sommerferie i Søgne mens jeg leste ett intervju med deg raskall i statens veivesen region sør sin blekke sykkelglede :-)