Vondt i kne - innstilling av klosser og sykkel
|
Vondt i kne - innstilling av klosser og sykkel
07/07/2011 09:53
|
Liol
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Nok et tema om vondt i et kne og innstilling av klosser/cleats. Til mitt forsvar så har jeg forsøkt å søke og grave tilbake i forumhistorien uten å finne noen bra svar på mitt problem. Lager derfor en ny tråd for å se om forum-orakelet har noen gode råd før jeg går amok med justering av sykkel og klosser.
Etter 3+ timer og mye klatring så opplever jeg at jeg blir øm og får vondt på utsiden av høyre kne (det venstre er helt fint). Smerten sprer seg etter hvert også til et punkt på venstresiden, over kneet. Hva bør jeg stille på/sjekke for å motvirke dette?
Tidligere så har jeg brukt SPD-SL pedaler (med gule klosser) og aldri hatt problemer med kneet. Nå har jeg byttet til ny sykkel og også byttet til Speedplay Zero-pedaler. Det virker som om smertene kommer bare hvis jeg er på lange turer med mye klatring. Syklet feks Lillehammer-Oslo nesten uten å kjenne noe som helst, var bare litt øm. I går derimot hadde jeg en langtur med mye mer bakker og da måtte jeg tilslutt bli hentet av fruen pga at kneet begynte å krangle for mye.
Det er vel mange "feilkilder" når det kommer til vonde kne, men basert på symptomene så er det vel kanskje noen som kan si hvilke som er mer sannsynlige enn andre.
|
|
|
Re: Vondt i kne - innstilling av klosser og sykkel
[Re: Liol]
07/07/2011 15:56
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Mine knær har kranglet i mange år - har lært meg å leve med det, og funnet ut hva som fungere bra og hva som ikke fungerer. For 1,5 sesong siden kjøpte jeg nye sko, Specialized (BodyGeometry). Trengte nye, og lot meg lokke av markedsføringsgimikk om at disse skulle være bedre for knær (ihvertfall noen). Og det fungert på mine knær - merkbart bedre allerede på første tur, og har siden hatt mye mindre plager enn før innkjøpet. Ikke sikkert det funker for deg, men..?
Forøvrig har jeg konkludert med at høy kadens på lette gir er bedre for meg - etter en økt med styrketråkk sliter jeg skikkelig (derfor gjør jeg selvsagt ikke det mer).
|
|
|
07/07/2011 16:32
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Det er selvfølgelig vanskelig og gi noen fornuftige svar uten å se hvordan du sitter på sykkelen. Min erfaring er at om du bruker gule klosser eller enda bedre Speedplay, så er ikke klossen plassering sååå viktig. Du må bare stille inn vinkel og flyt som er komfortabelt og gir en naturlig vinkel på føttene for deg. Å trekke klossen noe tilbake (mot midten av skoen) vil gi en mer komfortable stilling, mens klossen lengre frem er typisk for spurtere og eksplosivt tråkk. Smerter på utsiden og over kneet kan høres ut som runners knee/ langdistansekne. Dette kommer ofte om du sitter litt for høyt på sykkelsete. Prøv å senke setet ditt noen millimeter til en cm (alt etter hvor høyt du sitter) og utfør strekkøvelser på utsiden av låret. Dette pleier å hjelpe. Merk: Jeg har ingen utdannelse på området og skriver ut fra egen erfaring. Kontakt lege/fysioterapeut/ lignende for skikkelig utreding.
|
|
|
[Re: KenR]
07/07/2011 17:52
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Etter å ha syklet veldig mye foregående uke på treningssykkelen min, fikk jeg vondt i det venstre kneet, utenpå og nendefor kneskålen. Dette dukket opp på tirsdag og onsdag var det sågar ubehagelig å gå opp trapper.
Etter å ha lest gode råd på forumet, begynte jeg lett tøying på onsdags kveld, i dag tidlig smurte jeg kneet med Tigerbalsam og hentet frem terrengsykkelen med slicks aka asfaltsleikeren. På den har jeg setet en del lavere enn på treningssykkelen. For en stund siden satte jeg setet høyere både på treningssykkel og rittsykkel, da jeg vanligvis har sitti ganske lavt generelt sett, men har aldri gjort det samme med asfaltsleikeren.
I dag var det instant belønning. Om det var Tigerbalsam, tøying eller tilbake til litt lavere sitteposisjon skal være usagt (og om det holder seg smertefritt fremover), men det var digg å sykle uten smerter igjen og trappene gikk som en lek i dag.
Men, jeg tar en råsjans på senking av setene igjen på alle syklene...
|
|
|
[Re: Rønnern]
10/07/2011 19:00
|
Liol
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for tipsene, senket setet 1 cm før dagens langtur og kjente overhode ingenting i kneet  Skal sykle samme tur som sist til uka. Krysser fingrene for at jeg ikke vil kjenne noe da heller og at jeg kan anse meg som "kurert".
|
|
|
18/02/2013 07:08
|
Josruu
Veteran
|
Veteran
Kuppet en gammel tråd da jeg har samme problemet. Etter å ha gått ifra MTB sko til landevei sko så blir jeg veldig øm i knærne ett par dager etter ei økt, ikke direkte vondt men ømt/stølt. Har justert cleats så jeg ikke merker noe når jeg sykler, det kommer ett par dager etter.
Setet skal også være i riktig posisjon så jeg mistenker cleats for å kanskje være litt i feil vinkel så jeg vrir knærne litt. Finnes det en guide for justering av cleats?
Jeg har foresten også justert de slik at pedal akslingen er rett under tåballene.
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
|
|
|
18/02/2013 07:54
|
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
har du bare bytta over uten og justere setet ned? if so så prøv og senke setet litt, også ett annet tips, prøv og smøre litt varmekrem på selve kneskålen, 15-20 min før avreise, det hjelper meg på kalde dager, for jeg får vondt i knærne om det er for kaldt, er det varmegrader i lufta av type 20+ så trengs ikke varmekrem men under 15+ så er det krem tid.
bytta fra shimano til Speedplay zero pedaler (før varemkremen) og det hjalp betraktelig mtp knevondter for min del for jeg fikk vondt i knærne mens jeg syklet med shimano sine...
|
|
|
18/02/2013 09:33
|
Liol
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Som trådstarter kan jeg jo nevne at løsningen min ikke var å sette setet ned som jeg fikk råd om de fleste steder, men justere det opp. Ente vel opp med å flytte det ca 5mm høyere. Det er mange veier til rom tydeligvis.
Blir fortsatt litt øm i kneet av og til, men på langt nær så ille som det var i perioden jeg sleit med dette som mest.
|
|
|
18/02/2013 15:12
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Feil sittestilling er roten til mye vondt. Det kan da være smart å investere i en sykkeltilpasning. Det er verd pengene.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
18/02/2013 18:16
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Som trådstarter kan jeg jo nevne at løsningen min ikke var å sette setet ned som jeg fikk råd om de fleste steder, men justere det opp. Ente vel opp med å flytte det ca 5mm høyere. Det er mange veier til rom tydeligvis.
Blir fortsatt litt øm i kneet av og til, men på langt nær så ille som det var i perioden jeg sleit med dette som mest. Men spørs om du med det likevel klarte å presse hoften litt lenger bak. Å dytte setet ned er ikke per se noen fiks, men oftest et godt virkemiddel for å strekke ut hofter. Altså at man ikke tråkker som en sammenkrøket ball. Jeg tror kanskje "tyngde på setet" kan være en bedre pekepinn. Sitter man tungt, er man sammenkroket a la en eldre fru
Redigert av Abit; 18/02/2013 18:18.
|
|
|
18/02/2013 19:30
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Klosser som gir mulighet for bevegelse er også bedre for knærne enn klosser som sitter helt fast i pedalene. Look har f.eks. tre ulike klosser; faste, 5 grader bevegelse og 10 grader bevegelse.
|
|
|
19/02/2013 06:03
|
Josruu
Veteran
|
Veteran
Takk for svar, skal lese igjennom linkene og prøve med setet litt lenger ned. Godt mulig det står for høyt slik det er nå. Mtp hvor langt frem det er har jeg målt fram til at kneet er rett over pedal akslingen når pedaler peker rett frem?
Har også kloster som er litt bevegelige, de originale som følger med shimano pedaler.
|
|
|
19/02/2013 08:21
|
teikela
Medlem
|
Medlem
Jeg har nøyaktig samme problem som trådstarter og har stilt inn setet etter LeMond metoden. (indre benlengde * 0.883). Jeg skal defintivt forsøke å senke setet 5mm for å se om det hjelper. Har store forventninger til langturer uten vondt i kneet 
|
|
|
20/02/2013 13:55
|
Josruu
Veteran
|
Veteran
Har syklet på rulla i ca 2 timer i dag og før jeg begynte justerte jeg setet ned ca 15mm og etter hvert som jeg syklet prøvde jeg å forandre litt etter litt. Kjente at jeg ble slite "oppå" kneet og litt på baksiden ved belastning. Justerte setet opp 2-3 ganger ca 3mm om gangen og tror vel kansje at jeg har funnet en bra posisjon nå da jeg ikke merket så mye til knærne etter siste innstilling. Men det regner jeg med at jeg merker bedre i morgen.
Det ble iallefall en del lavere enn jeg har hatt siste perioden så jeg satser på at dette kansje var redningen:)
|
|
|
20/02/2013 18:57
|
Frank H
Ringrev
|
Ringrev
Har slitt litt med dette selv. Bare på frampå og litt inn på kneet. Var på flere sykkeltilpassinger i fjor og plukket med meg litt fra alle. Følt meg litt fram ut i fra det. Jeg endte opp med å justere opp setet over en cm. Har shimmet 5mm opp mellom cleatsen og skoen siden jeg er 5mm kortere i det beinet jeg får knevondt i. Man får kjøpt shims til det, eller så kan man fint skjere ut selv i plast feks. Har også kjøpt cleats som jeg kan bevege foten litt i (de røde til Look). Når jeg begynner å merke det i kneet, kan jeg vinkle foten litt inn eller ut. Det hjelper veldig.
En ting å være klar over er at: når man står avslappet midt på gulvet i sokkelesten (og ser ned på føttene), er det den naturlige vinkelen du også bør ha muligheten til å ha foten i når du sitter på sykkelen. Ikke uvanlig at det ene benet peker mer ut eller inn en det andre. Spesielt hvis du har hatt en skade i et av beina en gang.
|
|
|
25/02/2013 00:00
|
Simenhbe
Entusiast
|
Entusiast
Jeg fikk voldsomme smerter i kneet etter langtur med mye klatring forrige sommer. Det viste seg hos naprapat et par uker etterpå (smerten ville ikke gi seg) at jeg har relativt dårlig blodsirkulasjon i beina, og at avfallsstoffer akkumulerte seg i musklene. Det førte til at lår- og leggmusklene hadde blitt fryktelig stive, og at det var det som resulterte i knesmerter. Etter harhendt massasje og akupunktur hos naprapaten ble ting umiddelbart bedre. Jeg kjøpte også en "skumrulle" som jeg kan bruke etter trening for å tøye og massere ut ømme muskler. Det har hjulpet meg veldig  Kanskje noe å tenke på hvis du ofte er kald på føttene sånn som jeg er. Litt harhendt massasje kan gjøre underverker 
|
|
|
|
|