Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger mekaniker med gehør for ulyder i Oslo!

Trenger mekaniker med gehør for ulyder i Oslo! #1211314 07/07/2011 01:52
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei hei. Jeg har en temmelig irriterende kneppelyd i hardtailen min som jeg ikke skjønner hvor kommer fra- kan ikke være setet. Høres ut som det kommer fra krankommrådet, og dette stemmer også med at det er når den blir belastet, men det er ikke pedaler, kranklager eller krank, for det har jeg byttet? Så da skjønner jeg ingen ting. Noen som kan anbefalle noen dyktige sykkelmekanikere i Oslo som kan se på den for meg? Kan jo henne jeg slipper å kjøpe ny ramme. Det er også andre småting med den som irriterer meg, og hvis kunne få den til å bli god som gull så hadde jeg blitt blid som smør!

Mvh, Anders

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Re: Trenger mekaniker med gehør for ulyder i Oslo! [Re: Anders A] #1211320 07/07/2011 05:43
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
Dette er som hjullager på bilen..... det er som oftest ikke det du trur, gjerne det helt motsatte.

Sjekk setepinnen er mitt råd. Ta den av, tørk både pinnen og innvendig i ramma. Lurt snu ramma på hodet slik at vannet som kan ligge i ramma renner ut. Sett setepinnen på plass igjen og stram. OBS! Husk å smør med egnet middel slik at pinnen ikke irrer fast slik som min har gjort.

20 start, to merke og en brutt!
Re: Trenger mekaniker med gehør for ulyder i Oslo! [Re: Anders A] #1211331 07/07/2011 06:15
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Har du strammet alle boltene i kranken godt nok?

Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: Trenger mekaniker med gehør for ulyder i Oslo! [Re: Anders A] #1211450 07/07/2011 08:51
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Her er det bare å gå i gang på den klassiske finne-kneppelyd-metoden.

Utstyr deg med en flaske eller sprayboks med olje. Den må kunne dosere svært presist. Kjør rundt og spray på en sammenfesting av gangen. Når det slutter å knirke har du funnet synderen. Demonter og ha på litt fett.

Men det aller første du kan gjøre er å skru av bakgiret og så demontere og rense nøye og fette opp girhengeren. Her kommer det ofte inn fuktighet og veldig fin sand. Dette vil lage knirke som høres ut som om det kommer fra kranken.

Å sette sykkelen på verksted for dette vil du neppe få noen glede av. Sannsynligheten for at de sier omtrent: Knirk= bytte kranklager! er stor. Metoden over tar tid og koster derfor penger. Det samme gjør alternativet med å demontere alt og montere med fett.

Men du tar ikke timelønn for egen mekking og kan derfor pusle med det og ta den tida det tar.

Lykke til
LarsB

Re: Trenger mekaniker med gehør for ulyder i Oslo! [Re: larsb] #1211460 07/07/2011 09:07
Yeti-man Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg hadde begynt med å demontere og bytte pedalene - selv om de er nye kan de være defekt/av dårlig kvalitet. 90% av ulydene (kneppelyder) på en sykkel er pedalproblemer, resten 10% er seter/setepinnelyder...

Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
Re: Trenger mekaniker med gehør for ulyder i Oslo! [Re: Yeti-man] #1211463 07/07/2011 09:12
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Yeti-man
Jeg hadde begynt med å demontere og bytte pedalene - selv om de er nye kan de være defekt/av dårlig kvalitet. 90% av ulydene (kneppelyder) på en sykkel er pedalproblemer, resten 10% er seter/setepinnelyder...

Blir ingen prosenter igjen til klingene da? Hør på Larsb og gå systematisk til verks. Et tips kan være å fette opp skruene som fester klingene. Jeg har opplevd knirk derfra på 2-3 sykler.

Re: Trenger mekaniker med gehør for ulyder i Oslo! [Re: Anders A] #1211568 07/07/2011 12:09
O
oslogutt Offline
Entusiast
Entusiast
O
Det må jo være mulig å avklare/eliminere noen mulige problemområder, gjerne i nedenstående rekkefølge:

Hvis kneppelyden forsvinner nå du står og tråkker => sjekk sete/setepinne.
Hvis kneppelyden bare er tilstede ved tråkking på et bestemt tannhjul i kranken => stram boltene som fester dette tanhjulet til kranken.
Hvis kneppelyden kommer uansett tannhjul => sjekk kranklager og/eller pedaler. Som regel lettere å prøvebytte pedalene. Deretter åpne kranklager og rense/bytte fett.

Lykke til

Re: Trenger mekaniker med gehør for ulyder i Oslo! [Re: oslogutt] #1211580 07/07/2011 12:29
perbl Offline
More than words
More than words
Sjekk også låseringen på frikransen, den var årsaken hos meg. Ta av kransen, inspiser, rens, tilsett litt fett og skru på og stram tilstrekkelig.

Jeg var først overbevist om at det var kranken, deretter fetta jeg setepinnen rikelig uten suksess, deretter var det periodiske stopp for å stramme QR på bakhjulet noe grønnjævlig som jeg trodde hjalp til en viss grad, før problemet forsvant da jeg kom på at det muligens kunne være frikransen som hadde problemet.

Per B.
Re: Trenger mekaniker med gehør for ulyder i Oslo! [Re: perbl] #1211615 07/07/2011 13:33
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Mekaniker(e) med følelser for ulyder i Norge er enda bedre! Jeg syns tipset om bakgir og frikransen er meget spennende, ellers så blir det systematisk LarsB metoden. Pedalene, krank og kranklager er jeg sikker på at virker og det slutter ikke når jeg står og trår. Hadde glemt hvor flott dette forumet er. Får se om jeg får tia til å se på det i kveld.

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Re: Trenger mekaniker med gehør for ulyder i Oslo! [Re: Anders A] #1211735 07/07/2011 17:31
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Karbonramme? Karbon har en lei tendes til å gi resonnans gjennom hele skroget så det blir umulig å lokalisere lyden. Jeg kunne veddet en arm på at ulyder på sykkelen min kom fra kranken, men det viste seg å være navet bak.

Re: Trenger mekaniker med gehør for ulyder i Oslo! [Re: EiW] #1211758 07/07/2011 18:25
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Siden ingen nevner det gjør jeg det.

Har du prøvd å rengjøre kjede, kassett og krank skikkelig?

Det gjorde jeg etter å ha hatt kneppelyder (et knepp pr. pedalomdr.) og det hjalp.

Men, dere har kanskje ikke møkkete sykkel noen gang....

Re: Trenger mekaniker med gehør for ulyder i Oslo! [Re: Kjesk] #1211978 08/07/2011 06:58
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Hvilket fett bruker dere til setepinne, pedaler, krankbolter mellom styre å kronerør, styre og stem, på bosset bak?

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Trenger mekaniker med gehør for ulyder i Oslo! [Re: Christian82] #1211990 08/07/2011 07:26
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Grease fra biltema gjør nytten så det holder i massevis.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Trenger mekaniker med gehør for ulyder i Oslo! [Re: thewizard] #1234427 13/08/2011 01:29
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg har operert bakgiret og det sluttet å knirke, så det kom derfra. Nå håper jeg att det forblir tyst fra den kanten. Hva er girhengeren?

Moderator  support