Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Luftmotstand.

Re: Luftmotstand. [Re: Rolfkr] #1212147 08/07/2011 11:16
Sancho Panza Offline
Entusiast
Entusiast
klart som blekk

Re: Luftmotstand. [Re: Vanilla Ninja] #1212160 08/07/2011 11:41
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: Vanilla Ninja

Merk at jeg snakker om gode, gamle seilbåter med firkantede seil; ikke nymotens juksemakerbåter med flyvingeprinsipp.

Jeg er dessverre lite bevandret i slike vitenskaper, men mener å huske at det nok er det samme prinsippet som sørger for at begge typer båter beveger seg fremover ...

Martin

Re: Luftmotstand. [Re: M@rtin] #1212170 08/07/2011 11:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ikke helt. På de gamle båtene er det et vindpress bakfra som lager trykkforskjell i form av økt lufttrykk bak seilet. På moderne båter strømmer vinden langs seilet og lager trykkforskjell i form av redusert lufttrykk foran seilet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Luftmotstand. [Re: Nicht] #1212171 08/07/2011 11:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Nicht
Takk for mange gode svar. Ble nesten litt vell utdypet, men det er bare strålende. Fordi som mener det er logisk at luftmotstanden er mindre i medvind, ser ikke jeg logikken.
For jeg ser på de som to forskjellige fiender, den ene e luftstrømmen som angriper deg (vinden) , mens det er du som angriper luftmotstanden. Du får jo hjelp av medvinden, til og komme deg lettere gjennom luftmotstanden, som er luften vi sykler på.
Alikevel er det jeg skal frem til, er at luftmotstanden, målt i hva enn det kan måles i, være akkurat lik selv om det er medvind, medvinden blåser den vell ikke bort?
Takker og bukker for alle svar.

Dette avhengiger av definisjonen av "luftmotstand".

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Luftmotstand. [Re: Rolfkr] #1212189 08/07/2011 12:17
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Rolfkr
Nope, motstanden fra luften vil varier avhengig av farten på luften og vinkelen etc. som mange sier. Luftmotstandskoeffisienten derimot. Den er konstant, og ditt eneste faste holdepunkt i en ellers flyktig tilværelse.

Luftmotstandskoeffisienten er forsåvidt konstant, men kun i en gitt retning på luftstrømmen. Hvis du reverserer luftstrømmen så får du en annen koeffisient. Dette har nok muligens bare akademisk interesse, men likevel.

Det skulle ikke forundre meg om en syklist har lavere (=bedre) luftmotstandskoeffisient i revers, men jeg tviler på om noen har tatt seg bryet med å rotere syklisten 180 grader i vindtunnellen for å sjekke det. :-)

Re: Luftmotstand. [Re: mroek] #1212203 08/07/2011 12:35
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Entusiast
R
Helt rett det.

Regner med at du tester dette med baklengsen. Fest et GoPro under setet på fixien din, koblet opp i sånne artige brillemonitorer og trø til. Ser frem til youtuben ICON_SMILE

Re: Luftmotstand. [Re: Vanilla Ninja] #1212207 08/07/2011 12:42
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg tror kanskje at Nicht var ute etter forskjellen mellom å sykle med vinden rett i ryggen i 50 km/t når vinden blåser i 20 km/t, og å sykle i vindstille i 30 km/t.

Det ER en forskjell der; en vind som blåser i 20 km/t har en del turbulenser etc som gjør opplevelsen drastisk annerledes enn å sykle i vindstille.

Men jeg kan ikke forklare det, hehe.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Luftmotstand. [Re: Vanilla Ninja] #1212304 08/07/2011 16:33
T
Terjers Offline
Avhengig
Avhengig
T
Apropos flyvinge !
Et flys hastighet oppgis i Airspeed=den hastighet flyet har relativt til luften omkring.
Har flyet motvind blir flyets groundspeed lavere og vice verca i medvind.

Du kommer altså fortere til Gran Canaria i medvind enn i motvind selv om flyets Airspeed er den samme.

Det vil være det samme med sykkel.

Stor sykkelkoffert leies ut. Plass til både terreng og landeveissykkel.
Hardplast med egne hjulposer. Låsbar. 400,-/helg 600,-/uke Dep. 500,-
Re: Luftmotstand. [Re: Terjers] #1212315 08/07/2011 16:58
N
Nicht Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Sorry for at jeg kanskje er så grønn som jeg er, men alikevell bryr meg, syntes igrunnen det er litt interessant det her. Selv om mye av snikk snakket her blir for avansert.
Men som du sier Terjes, at si du sykler i 40 km/t og har 10 km/t i medvind, så kommer du deg ikke fortere frem enn viss det er vindstille?
Du har jo samme farten, men det blir mindre anstrengende vell?
Jeg ser kanskje feil på dette, men jeg ser på luftmotstand og vind som to forskjellige ting. Luftmotstand trodde jeg var oksygenpartiklene/lufta vi sykler på.

Re: Luftmotstand. [Re: Nicht] #1212347 08/07/2011 17:45
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Men som du sier Terjes, at si du sykler i 40 km/t og har 10 km/t i medvind, så kommer du deg ikke fortere frem enn viss det er vindstille?
Du har jo samme farten, men det blir mindre anstrengende vell?
Jeg ser kanskje feil på dette, men jeg ser på luftmotstand og vind som to forskjellige ting. Luftmotstand trodde jeg var oksygenpartiklene/lufta vi sykler på.

Sykler du i 40 km/t, så kommer du 40 km på en time, helt uavhengig av vind. Men som du er inne på så er det mindre anstrengende å sykle 40 km/t hvis du har 10 km/t medvind enn hvis det er vindstille eller motvind.

Begrepet luftmotstand er nokså entydig: Det er den motstanden du får fra luften når du beveger deg i den. Hvis luften i tillegg beveger seg (altså vind), så opplever du mer eller mindre motstand alt etter retningen. Dette kan vel ikke være så vanskelig å skjønne?

Re: Luftmotstand. [Re: Nicht] #1212372 08/07/2011 18:47
Dan Offline
More than words
More than words

Ja, du ser feil på dette. ICON_SMILE Luftmotstand er den motstand luften gir deg. Hvor mye motstand luften gir deg avhenger av to ting:

1. Din aerodynamikk, dvs om du er en sylfide eller en låvedør.
2. Din fart gjennom luftmolekylene.

Aerodynamikken kan du påvirke med sittestilling, sykkeldeler og bekledning.

Din fart gjennom luftmolekylene er resultatet av din bevegelse i forhold til bakken kombinert med luftens bevegelse i forhold til bakken. Luftens bevegelse i forhold til bakken kalles vind og din bevegelse i forhold til bakken kalles fart. Det du kjenner på kroppen er resultanten av disse to kraftene og du vil aldri kunne skille den ene fra den andre.

Re: Luftmotstand. [Re: Dan] #1212484 08/07/2011 22:09
T
Terjers Offline
Avhengig
Avhengig
T
Tenk deg at du har 10 m/s medvind og ikke trår. Teoretisk vil du da ha 36 km/t med 0 watt overført til pedalene. (se bort i fra rullemotstand)
Skal du bevege deg med 36 km/t mot 10 m/s vind må du trå.

Siden jeg har beskrevet det som en teoretisk modell, vil vind og luftmotstand i dette tilfelle være det samme, da du beveger deg relativt til luften omkring deg.

Hvis du sykler i 36 km/t i null "vind" har du luftmotstand.

Stor sykkelkoffert leies ut. Plass til både terreng og landeveissykkel.
Hardplast med egne hjulposer. Låsbar. 400,-/helg 600,-/uke Dep. 500,-
Re: Luftmotstand. [Re: Nicht] #1212489 08/07/2011 22:30
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Hadde tenkt å la denne gå, men ok:
om han sykler i 40km/t i 10km/t medvind vil han med samme muskelarbeid sykle i 30km/t i vindstille (40-10 =30). Evt måtte han brukt mer krefter på å holde 40km/t.

Det eneste som mangler da er å ta med da er den prosentvise økningen av luftmotstand som motstand. Alle som har sykla vet at det kreves mer krefter å akslerere fra 40km/t til 50 enn fra 10 til 20. Det kan noen som ikke har tatt en øl utgreie mer om.

Trønder osv
Re: Luftmotstand. [Re: Espen J] #1212857 09/07/2011 19:57
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Ja, men nei. 10 km/t medvind gir deg ikke 10 km/t ekstra på sykkelen. Mange ganger har jeg satt meg på sykkelen i retningen vinden blåser, og jeg står bom stille :-)

Friksjonen fra sykkelen er antageligvis mye mindre når man først er i gang (har egenfart fra før av), men du må ha en passe bra ryggtavle for å gå 100% med vinden.

Hva med kite?

Disclaimer: Har bare drukket to øl i kveld. Så langt.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Luftmotstand. [Re: rockphotog] #1213513 10/07/2011 21:38
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Sitat: rockphotog

Hva med kite?

Disclaimer: Har bare drukket to øl i kveld. Så langt.

Som Kiter ble jeg litt nyskjerrig på hva du lurte på med kite her?

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Luftmotstand. [Re: gare] #1213642 11/07/2011 07:50
S
selulven Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: gare
La oss tenke at vinden kommer rett bakfra og blåser ... tja, i ca. 160 km/t. La oss videre tenke oss at det er flatt, f. eks. så flatt som det er i Kansas(tenk Danmark/Nederland bare flatere). Tenk videre at veien i all hovedsak går rett fram og du bare har vinden i ryggen(nesten), så sykler du plutselig omkring 600 km på en dag(nja, dagen startet tidlig og sluttet ca. 0300, men det er fortsatt 600 km på under et døgn.

Ja, for ordens skyld, det var ikke jeg som syklet, det var Jens AKA Selulven i RAAM for bare et par uker siden.

Dagen startet ganske sent pga. haglværet. Vi var vel ikke ute på veien før 0740 eller deromkring. Og da vi stoppet for kvelden kl. 03 hadde vi tilbakelagt 610 km på ca. 19 timer. Men vinden blåste nok ikke i 160 km/t ICON_SMILE

Re: Luftmotstand. [Re: rockphotog] #1213661 11/07/2011 08:12
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: rockphotog
10 km/t medvind gir deg ikke 10 km/t ekstra på sykkelen.

10 km/t vind er veldig lite da..."svak vind" som Beaufort kaller det.

10 m/s derimot, er frisk bris (29-38 km/t) og da tenker jeg det er mulig å få fart på sykkelen i medvind :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Luftmotstand. [Re: selulven] #1214100 11/07/2011 20:56
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: selulven
Sitat: gare
La oss tenke at vinden kommer rett bakfra og blåser ... tja, i ca. 160 km/t. La oss videre tenke oss at det er flatt, f. eks. så flatt som det er i Kansas(tenk Danmark/Nederland bare flatere). Tenk videre at veien i all hovedsak går rett fram og du bare har vinden i ryggen(nesten), så sykler du plutselig omkring 600 km på en dag(nja, dagen startet tidlig og sluttet ca. 0300, men det er fortsatt 600 km på under et døgn.

Ja, for ordens skyld, det var ikke jeg som syklet, det var Jens AKA Selulven i RAAM for bare et par uker siden.

Dagen startet ganske sent pga. haglværet. Vi var vel ikke ute på veien før 0740 eller deromkring. Og da vi stoppet for kvelden kl. 03 hadde vi tilbakelagt 610 km på ca. 19 timer. Men vinden blåste nok ikke i 160 km/t ICON_SMILE

Sant nok, jeg sov jo da hagleværet startet, og siden ingen kan si noe fra eller til så blåste det i 160 km/t ... ok, vi sier 150 da!
Forøvrig sluttet dagen ennå senere for den/de/han som bl.a. måtte lime på et nytt dekk. Uansett var det en frisk dagsetappe!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Luftmotstand. [Re: GeirK] #1215348 13/07/2011 19:45
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: GeirK
Ikke helt. På de gamle båtene er det et vindpress bakfra som lager trykkforskjell i form av økt lufttrykk bak seilet. På moderne båter strømmer vinden langs seilet og lager trykkforskjell i form av redusert lufttrykk foran seilet.

Joda, det er akkurat samme prinsippet! Det er bare snakk om at eldre båter har litt dårligere "flyvinge" enn mer moderne båter.

Hvordan kunne ellers vikingene segle mot vinden?

De var også smarte nok til å legge sømmene på seglet på høytrykkssida av seglet (lo) for å glatte lavtrykkssida (le).

Re: Luftmotstand. [Re: skiraffen] #1215593 14/07/2011 10:04
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: skiraffen
Joda, det er akkurat samme prinsippet! Det er bare snakk om at eldre båter har litt dårligere "flyvinge" enn mer moderne båter.

Det er også slik jeg husker forklaringen: seilbåter drives ikke fremover fordi luft trykker inn i seilet bak.

Det tar derimot lengre tid for luften å passere på "oversiden av vingen" enn på "undersiden av vingen" og på denne måten oppstår det på lesiden et undertrykk som drar seilbåten fremover.

Martin

Re: Luftmotstand. [Re: M@rtin] #1215637 14/07/2011 11:04
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: M@rtin
Det tar derimot lengre tid for luften å passere på "oversiden av vingen" enn på "undersiden av vingen" og på denne måten oppstår det på lesiden et undertrykk som drar seilbåten fremover.

Eller kanskje heller motsatt, hvis ikke flyene skal måtte fly opp-ned. ICON_SMILE

Re: Luftmotstand. [Re: ] #1215775 14/07/2011 16:00
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
@ Dan & anonymous13:

Jeg prøvde egentlig ikke å forklare noe annet enn det lille jeg kan om dette i overensstemmelse med det (tradisjonelle) Bernoulli-prinsippet:

Det oppstår en løftekraft (fly) eller fremdriftskraft (seilbåt) når luften på vingens overside må tilbakelegge en større distanse enn på undersiden. Siden luften på oversiden da må tilbakelegge distansen fortere enn luften på undersiden, oppstår det en trykkdifferanse. Det oppstår altså et lavere trykk på hele overflaten av oversiden (eller lesiden) som løfter flyet opp (eller driver seilbåten fremover).

http://no.wikipedia.org/wiki/Bernoulli-prinsippet

Dersom jeg fremmer gammel kunnskap og vitenskapen har i mellomtiden kommet frem til bedre forklaringer beklager jeg selvfølgelig mitt reaksjonære ståsted.

Martin

Re: Luftmotstand. [Re: M@rtin] #1216033 14/07/2011 23:51
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: M@rtin
Det oppstår en løftekraft (fly) eller fremdriftskraft (seilbåt) når luften på vingens overside må tilbakelegge en større distanse enn på undersiden. Siden luften på oversiden da må tilbakelegge distansen fortere enn luften på undersiden, oppstår det en trykkdifferanse.

Det er helt riktig. Det var bare ikke det du skrev først, siden du skrev at luften på oversiden brukte lengre tid enn luften på undersiden. ICON_SMILE Egentlig tar vel luften akkurat like lang tid på begge sider, men lengre distanse på oversiden resulterer i høyere fart og dermed lavere trykk, akkurat som du skrev i det siste innlegget.

Re: Luftmotstand. [Re: Dan] #1216155 15/07/2011 08:47
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Da har du selvfølgelig rett i at jeg uttrykte meg aldeles misvisende
og holdt på å villede ungdommen ICON_WINK .

Forøvrig finnes det noen som lurer på hvorfor egentlig begge luftstrømmene skal komme samtidig fram der vingen slutter - ingenting tvinger egentlig luftmolekylene til å nå målet på samme tid:

http://fysikk.hfk.vgs.no/fly-teori.htm

Interessante standpunkter mellom Schnabel og Foss.

Martin
(som kaaaanskje har rett likevel)

Re: Luftmotstand. [Re: M@rtin] #1216321 15/07/2011 12:30
Dan Offline
More than words
More than words
Fossheim skriver på nynorsk, noe som gir teksten et ekstra preg av seriøsitet, så jeg vet hvor jeg legger pengene mine. ICON_SMILE

Re: Luftmotstand. [Re: GeirK] #1216540 15/07/2011 20:11
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Selv om det er forskjell på en lamninær og en turbid luftstrøm så er prinsippet bak råseil vs. bermudaseil det samme. Den viktigse forskjellen er at råseil kan være bredere enn de er høye, noe som gir mulighet for større areal på seilet når man seiler med vinden uten å heve masthøyden så mye at båten blir ustabil. Råseil kan imidlertid ikke brukes på særlig skarpe vinkler mot vinden, noe som gjør å krysse mot vinden ineffektivt.

Redigert av sverreb; 15/07/2011 20:14.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support