Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Luftmotstand.

Luftmotstand. #1211285 06/07/2011 22:23
Registrert: May 2010
Innlegg: 61
N
Nicht Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Registrert: May 2010
Innlegg: 61
Lurer på to ting, ja, bare to ting ICON_LAUGH

1. Er luftmotstanden mindre i medvind?

2. Hvor mye lettere/fortere hadde det vært og sykle uten luftmotstand, evt, mindre motstand ?

Re: Luftmotstand. [Re: ] #1211296 06/07/2011 22:57
Registrert: May 2010
Innlegg: 61
N
Nicht Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Registrert: May 2010
Innlegg: 61
Kan du gjerne utdype det litt. Jeg vil ha forklaring på hvorfor luftmotstanden er mindre med medvind vs vindstille.

Re: Luftmotstand. [Re: Nicht] #1211307 06/07/2011 23:39
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: Nicht
Kan du gjerne utdype det litt. Jeg vil ha forklaring på hvorfor luftmotstanden er mindre med medvind vs vindstille.


La oss tenke at vinden kommer rett bakfra og blåser ... tja, i ca. 160 km/t. La oss videre tenke oss at det er flatt, f. eks. så flatt som det er i Kansas(tenk Danmark/Nederland bare flatere). Tenk videre at veien i all hovedsak går rett fram og du bare har vinden i ryggen(nesten), så sykler du plutselig omkring 600 km på en dag(nja, dagen startet tidlig og sluttet ca. 0300, men det er fortsatt 600 km på under et døgn.

Ja, for ordens skyld, det var ikke jeg som syklet, det var Jens AKA Selulven i RAAM for bare et par uker siden.

Dette var kanskje ikke god nok forklaring på hvorfor luftmoststanden er lavere i medvind, men la oss si at det er det samme som å svømme medstrøms, så vil det kanskje bli klarere?


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Luftmotstand. [Re: gare] #1211311 07/07/2011 00:29
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Om lufta beveger seg i samme retning som du gjør, med høyere hastighet enn du selv holder, har du negativ direkte luftmotstand.
Det eneste som ødelegger for deg er turbulens som alltid vil oppstå når luft beveger seg over og rundt et objekt.

Hvis du kunne sykle uten luftmotstand ville det blitt mye lettere å sykle.
Hvis du kunne sykle uten motstand generelt ville du kunne oppnå -> uendelig hastighet.

Re: Luftmotstand. [Re: Vanilla Ninja] #1211336 07/07/2011 06:22
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Sitat: Vanilla Ninja
negativ direkte luftmotstand.

Såkalt luftmedstand.

Re: Luftmotstand. [Re: Øyvind V] #1211338 07/07/2011 06:30
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Luftmedgang?

Re: Luftmotstand. [Re: Vanilla Ninja] #1211341 07/07/2011 06:36
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Bedre med medgang ja.

Re: Luftmotstand. [Re: Nicht] #1211348 07/07/2011 06:55
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Nicht
1. Er luftmotstanden mindre i medvind?

Har du syklet i medvind og motvind noen gang? ICON_WINK Når du sykler i motvind så går det treigere, ikke sant? Hva er det som butter og stjeler energi hvis ikke det er luftmotstanden? Og tilsvarende, i medvind går det lettere, hva er det som butter mindre hvis ikke det er luftmotstanden? Jeg er altså litt sånn insinuant interessert i hvordan du i det hele tatt klarer å lure på det. ICON_SMILE

Re: Luftmotstand. [Re: Øyvind V] #1211349 07/07/2011 06:56
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Øyvind V
Bedre med medgang ja.

Hva hvis man sykler mot sjøen om morgenen da? ICON_SMILE

Re: Luftmotstand. [Re: Nicht] #1211360 07/07/2011 07:18
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 429
TFN Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 429
Sitat: Nicht
Kan du gjerne utdype det litt. Jeg vil ha forklaring på hvorfor luftmotstanden er mindre med medvind vs vindstille.


Luftmotstanden - kraften som virker på deg (og sykkelen) fra luften omkring deg - angis i N (Newton - som er enheten for kraft).

Blant de kreftene vi daglig strever med, er gravitasjonskreftene. Når du står stille trekkes du nedover (mot jorda) av gravitasjonskreftene og den kraften du trekkes nedover med er vekten din i kg multiplisert med gravitasjonens akselerasjon 9,81 m/s^2. Veier du 100 kg, er altså gravitasjonskreftene 981 N. Dette har ikke noe med luftmostand å gjøre - det er bare for å gi en ide om hva krefter og Newton er for noe.

Luftmotstanden kan estimeres med følgende formel:

Luftmotstand = 0,5*r*Cw*A*(vsyklist-vluft)^2, der

r er luftens tetthet (ca 1,2 kg/m^3 ved 1 atm trykk og 20 grader i luften).
Cw er en konstant som sier noe om hvor aerodynamisk du og sykkelen er. En snerten, liten Porsche har mye lavere Cw enn en diger lastebil.
A er ditt og sykkelens areal sett rett forfra (igjen er den snertne, lille Porschens areal forfra mye mindre enn arealet forfra av en stor lastebil med firkantet kapell).
(vsyklist-vluft) er din hastighet i m/s (meter per sekund) minus hastigheten til motvinden i m/s. 1 m/s = 3,6 km/t. Motvind har negativ hastighet (altså hastighet i motsatt retning av syklisten) og medvind har positiv hastighet.

Av formelen ser du at din hastighet i forhold til luften omkring deg gir kvadratisk (opphøyd i annen) effekt på luftmotstanden. Om det er helt vindstille og du sykler i 20 km/t, blir luftmostanden bare en fjerdedel av om du sykler i 40 km/t.

Sykler du i motvind og luftens hastighet rett i mot deg er 20 km/t (5,6 m/s, som tilsvarer laber bris), er luftmotstanden når du sykler i 20 km/t lik den du har når du sykler i 40 km/t i vindstille.

Sykler du 20 km/t i medvind på 10 km/t (2,8 m/s, som tilsvarer svak vind), blir luftmostanden som om du sykler i 10 km/t i vindstille - altså bare en fjerdedel av om du sykler i 20 km/t i vindstille.

La oss anta at for en syklist på 180 cm høyde og 60 cm bredde (A = 1,8 m*0,6 m = 1,1 m^2) så er Cw = 0,7. La oss videre anta at hun sykler i 20 km/t (=5,6 m/s) og det er vindstille. Da blir luftmostanden 14 N. Er det 20 km/t motvind, blir luftmostanden 56 N. Er det 20 km/t medvind, blir luftmostanden null.

Luftmotstanden er normalt større enn rullemotstanden (avhengig av dekk og underlag, samt rytterens vekt).

Kreftene du må overvinne for å sykle oppover en bakke med konstant fart er lik M*9,81 m/s^2*S, der M er massen (vekten) til rytter + sykkel, og S er stigningen.

For en rytter på 80 kg med en sykkel på 10 kg og 5 % stigning, er gravitasjonskreftene du må overvinne for å sykle oppover med konstant fart lik 44 N. Om du sammenlikner dette tallet med luftmotstanden vi regnet ut ovenfor, ser du at det er lettere å sykle oppover en 5% stigning i 20 km/t (om vi ser bort fra luftmotstanden) enn å sykle på flat vei i samme fart med laber bris midt i mot.

For øvrig: Ikke tenk så mye på det. Medvind er bra, motvind er tungt og det samme er motbakker. Det er alt vi trenger å vite. ICON_SMILE


- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Luftmotstand. [Re: Dan] #1211371 07/07/2011 07:41
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Sitat: Dan
Sitat: Øyvind V
Bedre med medgang ja.

Hva hvis man sykler mot sjøen om morgenen da? ICON_SMILE


Mot sjøen kan være tyngere dersom det er motsols. Lyset går jo rimelig raskt, og det kan være tungt å sykle mot lysets hastighet.


Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Luftmotstand. [Re: TFN] #1211373 07/07/2011 07:42
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 540
T
Terjers Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
T
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 540
Eller litt enklere:

10 m/s motvind presser deg i brystet med en gitt N.
10 m/s medvind presser deg i ryggen med en gitt N

Dobler du farten, firedobler du motstanden

Redigert av Terjers; 07/07/2011 07:43.

Stor sykkelkoffert leies ut. Plass til både terreng og landeveissykkel.
Hardplast med egne hjulposer. Låsbar. 400,-/helg 600,-/uke Dep. 500,-
Re: Luftmotstand. [Re: Knirkekne] #1211379 07/07/2011 07:50
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Sitat: Knirkekne
Sitat: Dan
Sitat: Øyvind V
Bedre med medgang ja.

Hva hvis man sykler mot sjøen om morgenen da? ICON_SMILE


Mot sjøen kan være tyngere dersom det er motsols. Lyset går jo rimelig raskt, og det kan være tungt å sykle mot lysets hastighet.

Alle vet jo at med sola i ryggen, medgang og hjemlengsel så oppnås de høyeste hastighetene på sykkel. Å sykle i motlys og motvind er jo kjempetungt. Treningsbakken Ferista-Skistua i Trondheim har den unike egenskapen at der er det alltid motlys og -vind.

Re: Luftmotstand. [Re: Vanilla Ninja] #1211395 07/07/2011 08:04
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302
gammaswami Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302
Sitat: Vanilla Ninja

Hvis du kunne sykle uten motstand generelt ville du kunne oppnå -> uendelig hastighet.


Noe mer enn 30cm per nanosekund kan du nok ikke regne med, uansett hvor sterk du er i beina. Og da er massen din uendelig og avstanden sete til styre lik 0, noe som gjør det svært vanskelig å opprettholde kontroll over sykkelen.


Frihet! Likhet! Fraternisering!

bzzzt!
Kjetil
Re: Luftmotstand. [Re: Øyvind V] #1211398 07/07/2011 08:05
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,527
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
C
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,527
Sitat: Øyvind V
Alle vet jo at med sola i ryggen, medgang og hjemlengsel så oppnås de høyeste hastighetene på sykkel


Du glemmer en viktig forutsetning.

Sykkelen må selvsagt være rød i tillegg.

Re: Luftmotstand. [Re: Terjers] #1211415 07/07/2011 08:20
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 429
TFN Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 429
Sitat: Terjers
Eller litt enklere:

10 m/s motvind presser deg i brystet med en gitt N.
10 m/s medvind presser deg i ryggen med en gitt N

Dobler du farten, firedobler du motstanden


ICON_SMILE Trådstarter ba om utdypning og fikk det ICON_SMILE


- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Luftmotstand. [Re: TFN] #1211444 07/07/2011 08:41
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Det skal være sikkert!!1


Re: Luftmotstand. [Re: larsb] #1211473 07/07/2011 09:28
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Garpen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Et nytt spørsmål: Er det tyngre å sykle mot pålandsvind enn fralandsvind?

Vil saltet og fuktigheten i pålandsvinden gjøre det tyngre å sykle?? Hva med støvet i fralandsvinden?


NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Luftmotstand. [Re: Garpen] #1211531 07/07/2011 11:04
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Garpen
Et nytt spørsmål: Er det tyngre å sykle mot pålandsvind enn fralandsvind?

Det var egentlig det jeg var inne på, da jeg begynte å snakke om sjøen. Medgang, motgang og solgang. ICON_SMILE

Re: Luftmotstand. [Re: Øyvind V] #1211594 07/07/2011 13:07
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Sitat: Øyvind V
Bedre med medgang ja.


Pfft.
Medgangssupportere, ass...

Re: Luftmotstand. [Re: Vanilla Ninja] #1211600 07/07/2011 13:20
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 753
M
MortenRE Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
M
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 753
Folkelig forklart:
Sykler du i 30 km/t når det er vindstille (lufta står stille) må du presse deg igjennom lufta i 30km/t.
Har du medvind som beveger seg 6km/t og du presser deg igjennom lufta i 30km/t vil hastigheten i forhold til bakken være 36 km/t.
Noe forenklet.

Re: Luftmotstand. [Re: MortenRE] #1211918 07/07/2011 22:05
Registrert: May 2010
Innlegg: 61
N
Nicht Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Registrert: May 2010
Innlegg: 61
Takk for mange gode svar. Ble nesten litt vell utdypet, men det er bare strålende. Fordi som mener det er logisk at luftmotstanden er mindre i medvind, ser ikke jeg logikken.
For jeg ser på de som to forskjellige fiender, den ene e luftstrømmen som angriper deg (vinden) , mens det er du som angriper luftmotstanden. Du får jo hjelp av medvinden, til og komme deg lettere gjennom luftmotstanden, som er luften vi sykler på.
Alikevel er det jeg skal frem til, er at luftmotstanden, målt i hva enn det kan måles i, være akkurat lik selv om det er medvind, medvinden blåser den vell ikke bort?
Takker og bukker for alle svar.

Re: Luftmotstand. [Re: Nicht] #1211931 07/07/2011 22:21
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Det er da ikke så vanskelig.

Vind er lufta som flytter på seg. Du beveger deg relativt til luften når du sykler. Beveger luften seg bortover i samme retning som deg, har du lavere hastighet i forhold til luften enn om luften beveger seg mot deg.

Medvind: Sykler du 30 km/t i forhold til bakken, og du har medvind på 10 km/t, så bremser luften deg like mye som om du sykler 20 km/t i vindstille forhold.

Motvind: Sykler du 30 km/t i forhold til bakken, og du har motvind på 10 km/t, så bremser luften deg like mye som om du sykler 40 km/t i vindstille forhold.

Redigert av Tor Arne; 07/07/2011 22:22.
Re: Luftmotstand. [Re: TFN] #1211938 07/07/2011 23:29
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: TFN


Luftmotstanden kan estimeres med følgende formel:

Luftmotstand = 0,5*r*Cw*A*(vsyklist-vluft)^2, der

r er luftens tetthet (ca 1,2 kg/m^3 ved 1 atm trykk og 20 grader i luften).
Cw er en konstant som sier noe om hvor aerodynamisk du og sykkelen er. En snerten, liten Porsche har mye lavere Cw enn en diger lastebil.
A er ditt og sykkelens areal sett rett forfra (igjen er den snertne, lille Porschens areal forfra mye mindre enn arealet forfra av en stor lastebil med firkantet kapell).
(vsyklist-vluft) er din hastighet i m/s (meter per sekund) minus hastigheten til motvinden i m/s. 1 m/s = 3,6 km/t. Motvind har negativ hastighet (altså hastighet i motsatt retning av syklisten) og medvind har positiv hastighet.

Av formelen ser du at din hastighet i forhold til luften omkring deg gir kvadratisk (opphøyd i annen) effekt på luftmotstanden. Om det er helt vindstille og du sykler i 20 km/t, blir luftmostanden bare en fjerdedel av om du sykler i 40 km/t.

Sykler du i motvind og luftens hastighet rett i mot deg er 20 km/t (5,6 m/s, som tilsvarer laber bris), er luftmotstanden når du sykler i 20 km/t lik den du har når du sykler i 40 km/t i vindstille.

Sykler du 20 km/t i medvind på 10 km/t (2,8 m/s, som tilsvarer svak vind), blir luftmostanden som om du sykler i 10 km/t i vindstille - altså bare en fjerdedel av om du sykler i 20 km/t i vindstille.

La oss anta at for en syklist på 180 cm høyde og 60 cm bredde (A = 1,8 m*0,6 m = 1,1 m^2) så er Cw = 0,7. La oss videre anta at hun sykler i 20 km/t (=5,6 m/s) og det er vindstille. Da blir luftmostanden 14 N. Er det 20 km/t motvind, blir luftmostanden 56 N. Er det 20 km/t medvind, blir luftmostanden null.


Dette er jo forsåvidt riktig, men hvem er det som sykler like fort i motvind som i medvind? Det som er interessant å vite er jo hvordan regnestykket blir hvis man tar utgangspunkt i at rytteren tråkker med x antall watt på pedalene uansett om det er motvind eller medvind. At luftmotstanden blir mindre i medvind er jo bare fordi rullemotstanden da blir høyere. Hadde det ikke vært noe rullemotstand så ville luftmotstanden ha vært den samme uansett motvind eller medvind, så sant du tråkker med samme watt.

Sitat: TFN
Luftmotstanden er normalt større enn rullemotstanden (avhengig av dekk og underlag, samt rytterens vekt).

Og hastighet.

Re: Luftmotstand. [Re: Tor Arne] #1211940 07/07/2011 23:39
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: Tor Arne

Medvind: Sykler du 30 km/t i forhold til bakken, og du har medvind på 10 km/t, så bremser luften deg like mye som om du sykler 20 km/t i vindstille forhold.

Motvind: Sykler du 30 km/t i forhold til bakken, og du har motvind på 10 km/t, så bremser luften deg like mye som om du sykler 40 km/t i vindstille forhold.


Igjen, det er ingen som vil sykle i samme hastighet i motvind og medvind. Har du medvind så vil du sykle fortere, og antall luftmolekyler du må pløye deg igjennom per sekund er nesten den samme som i motvind (men bare nesten, siden rullemotstanden vil bremse deg mer jo raskere du sykler).

Re: Luftmotstand. [Re: Nicht] #1211957 08/07/2011 05:45
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Nicht
Fordi som mener det er logisk at luftmotstanden er mindre i medvind, ser ikke jeg logikken.

Du kan ikke skille på luftmotstanden du får fra vinden og luftmotstanden som du får ved å bevege deg gjennom luften. Det er luftens fart relativ til deg som må beregnes og da må din fart og vindens fart altså slås sammen.

Neste ting er at du ikke må blande aerodynamisk form og luftmotstand. Hvis du sykler i akkurat samme fart og retning som vinden så spiller det ingen rolle om du har tempohjelm eller flosshatt. Luftmotstanden er uansett null, siden luftmotstand er lik aerodynamisk form ganger relativ lufthastighet for si det enkelt. Hvis den relative lufthastigheten er null så kan du altså gange den med hvilken som helst bra eller dårlig aerodynamisk form og likevel få null luftmotstand.

Tenk også på at i alle vindtunneller så står gjenstanden, f eks bilen eller sykkelen, i ro mens det kun er luften som beveger seg. Hvis det skulle være slik du sier, at vind og bevegelse mot luft skal regnes hver for seg så har jo disse vindtunnelteknikerne bommet skikkelig. ICON_WINK


Re: Luftmotstand. [Re: -Jan] #1211959 08/07/2011 05:47
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: -Jan
Igjen, det er ingen som vil sykle i samme hastighet i motvind og medvind.

Som singlespeeder må jeg protestere på det sterkeste mot et så unyansert utsagn. ICON_SMILE

Re: Luftmotstand. [Re: Nicht] #1212049 08/07/2011 08:55
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 753
M
MortenRE Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
M
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 753
Sitat: Nicht
Alikevel er det jeg skal frem til, er at luftmotstanden, målt i hva enn det kan måles i, være akkurat lik selv om det er medvind, medvinden blåser den vell ikke bort?


Det er vel her du misforstår litt. Luftmotstand er vind. Om det er du som står stille og lufta som flytter på seg (vind) Eller vinden som står stille og du som flytter på deg - er akkurat det samme mtp motstad. Dersom vinden beveger seg med deg, kan du flytte deg "gratis" i samme hastighet som vinden. Sykler du akkurat like fort som medvinden vil jo lufte rundt deg bevege seg akkurat like fort som deg og du vil ikke måtte presse deg igjennom lufta = ingen luftmotstand. Igjen sett bort i fra andre faktorer enn vinden.

Re: Luftmotstand. [Re: MortenRE] #1212131 08/07/2011 10:54
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
En seilbåt kan være greit å ha i tankene når en tenker luftmotstand.
Ser en slik ut til å ha noe særlig med luftmotstand? Ikke?
Hvorfor flytter den seg framover hvis ikke vinden "snur" luftmotstanden?

Merk at jeg snakker om gode, gamle seilbåter med firkantede seil; ikke nymotens juksemakerbåter med flyvingeprinsipp.

Re: Luftmotstand. [Re: Nicht] #1212142 08/07/2011 11:07
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 443
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 443
Sitat: Nicht
Alikevel er det jeg skal frem til, er at luftmotstanden, målt i hva enn det kan måles i, være akkurat lik selv om det er medvind, medvinden blåser den vell ikke bort?
Takker og bukker for alle svar.


Nope, motstanden fra luften vil varier avhengig av farten på luften og vinkelen etc. som mange sier. Luftmotstandskoeffisienten derimot. Den er konstant, og ditt eneste faste holdepunkt i en ellers flyktig tilværelse.

Selvfølgelig stemmer ikke det heller, man kan tape inn ørene, barbere øyebrynene, injisere botox i smilerynkene og dermed se mer ut som en Porsche som ble brukt som eksempel i et tidligere innlegg. Men etter å ha gjort det, så er den jammen konstant igjen, bare annerledes. krystall?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support