Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Antistisyklingsinnlegg i Adressa

Re: Antistisyklingsinnlegg i Adressa [Re: ventle] #1226225 02/08/2011 15:18
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Hva med en artikkel der overskriften er

Turfolk ødelegger naturopplevelsen til syklister.....

ER sikkert en pubertal journalist som skal lage et problem ut av noe som ikke er det.

Har til dags dato aldri hatt problemer med fot folket, alt handler vel om å ta hensyn.

I artikkelen er det en som klager da han stod på stien og en syklist kjørte ut i terrenget for å komme rundt ham. Kanskje han kunne vært litt mer fleksibel og gitt litt rom, slik at begge fikk plass.

Samme opplever en jo på ski, kommer jeg til en utforkjøring og ser folk på vei opp må jeg jo ikke sette utfor umiddelbart, men vente så de blir oppmerksomme på meg og så får samlet ski litt. Så kjører en rolig og pent forbi med et smil og en hyggelig kommentar.

Nei, tror som sagt at de fleste som kommer ifra et møblert hjem ordner dette på en utmerket måte, men noen vil vel aldri bli fornøyd om ikke alle gjør slik de mener er rett. Fremkomst middel eller tankegang.

B

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Antistisyklingsinnlegg i Adressa [Re: Pink floyd] #1226524 02/08/2011 21:25
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Disclaimer; har ikke finlest hele tråden.

Heinrich reagerer på samme stivettregel som jeg gjør: "Du har alltid vikeplikt for fotgjengere", og det det med rette.

Det er stor forskjell på å anmode sime likemenn om å vise hensyn, og det å legge opp til at utenforstående menigmann misforstår det dit hen at en hver syklist PLIKTER å vike for en en hver gående i naturen.

Forstå flisespikkeriet; har mang en gang fått sure kommentarer slengt etter meg når jeg ellers sykler hensynsfullt, kun fordi fotfolket feilaktig tror at ALL ferdsel på sykkel i Bergensfjellene er forbudt. Jeg har ikke råsyklet, ikke sprutet søle, jeg varsler nå jeg kommer bakfra, enda til har jeg veket. Noen få forbudskilt på helt andre steder oppfatter de mest surmagete som universelt gjeldende. For all del, "Stivett" burde forklare at disse reglene ikke er nedfelt i noe gjeldene lovverk, men en liten diplomatisk omskriving til "Vik for fotgjengere", eller "Vis hensyn ovenfor gående", utgjør en vesensforskjell. Nei, jeg husker ikke at jeg har vikePLIKT, for det har jeg ikke, dog viker jeg alldeles frivillig av ren dannelse.

Om kritikerene roper etter forbud som ennå ikke eksisterer, ikke gi dem bastante regler som heller ikke finnes.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Antistisyklingsinnlegg i Adressa [Re: Rednax] #1226636 03/08/2011 06:33
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Rednax
Nei, jeg husker ikke at jeg har vikePLIKT, for det har jeg ikke, dog viker jeg alldeles frivillig av ren dannelse.

For min del opplever jeg at fotgjengeren/-ne stort sett har stoppet eller gått ut av stien lenge før jeg passerer. På samme måte som når bilene stopper når jeg nærmer meg forgjengerovergangen tar jeg dette som en oppfordring om å passere, og gjør det. Og bestandig med et "Takk".

Re: Antistisyklingsinnlegg i Adressa [Re: EgilS] #1226645 03/08/2011 06:51
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Dessverre for oss som viser hensyn og forsøker å senke hastighet og være varsom ovenfor de som går tur i marka er det dessverre noen få som ødelegger voldsomt..

Nå som sopp og moltesesongen er i gang har jeg dessverre blitt sneiet av opptil flere syklister som ikke tar hensyn på bare noen få turer i estenstadmarka..

Det positive er at jeg også opplever at de fleste tar hensyn ICON_SMILE

Kanskje vedkommende som skrev innlegget i adressa faktisk har ett poeng?

Take Care!
Re: Antistisyklingsinnlegg i Adressa [Re: EgilS] #1226652 03/08/2011 06:58
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EgilS

For min del opplever jeg at fotgjengeren/-ne stort sett har stoppet eller gått ut av stien lenge før jeg passerer. På samme måte som når bilene stopper når jeg nærmer meg forgjengerovergangen tar jeg dette som en oppfordring om å passere, og gjør det. Og bestandig med et "Takk".

Det var sånn jeg også prøvde å forklare hvordan jeg opplevde det på mine få stiturer, men har tydeligvis endt opp som eksempel-bølle fordi jeg luftet tankene om hvorfor det kanskje ble naturlig slik fra begge sider.

Re: Antistisyklingsinnlegg i Adressa [Re: ventle] #1226659 03/08/2011 07:11
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg synes artikkelen var helt perfekt. GeirK får jo siste ord gang på gang, om hver ting som blir tatt opp, mens den stakkars markatraveren nesten ikke blir hørt i det hele tatt. Jeg tipper hun er skikkelig misfornøyd med artikkelen.

Re: Antistisyklingsinnlegg i Adressa [Re: Dan] #1226709 03/08/2011 08:13
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
+1

Geir har ikke brukt det tyngste skyts en gang. Han var kjempe snill denne gangen.

Re: Antistisyklingsinnlegg i Adressa [Re: femte_gir] #1226794 03/08/2011 09:57
Gøss Offline
Entusiast
Entusiast
+1

Dress me up in stitches.
Re: Antistisyklingsinnlegg i Adressa [Re: Dan] #1226830 03/08/2011 10:32
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Jeg synes artikkelen var helt perfekt. GeirK får jo siste ord gang på gang, om hver ting som blir tatt opp, mens den stakkars markatraveren nesten ikke blir hørt i det hele tatt. Jeg tipper hun er skikkelig misfornøyd med artikkelen.

Det kan godt hende jeg ble farget av den helt ville forsiden, for det er den som sitter igjen. Var ikke en bra start på dagen 0645 det altså :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Antistisyklingsinnlegg i Adressa [Re: RazeFaze] #1226918 03/08/2011 11:42
Kjeserud Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: RazeFaze

Det kan godt hende jeg ble farget av den helt ville forsiden, for det er den som sitter igjen. Var ikke en bra start på dagen 0645 det altså :-)

Du sier noe der. Forsiden er den som virkelig er stygg.

Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Re: Antistisyklingsinnlegg i Adressa [Re: Kjeserud] #1226920 03/08/2011 11:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Så har også journalisten fått vite hva jeg mener om den saken.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Antistisyklingsinnlegg i Adressa [Re: Kjeserud] #1226922 03/08/2011 11:46
O
Ovstebo Offline
Medlem
Medlem
O
Sitat: Kjeserud

Du sier noe der. Forsiden er den som virkelig er stygg.

Ja, og litt synd for oss at de som ikke gidder å lese artikkelen kan konstatere at det kan skrives TO HELE SIDER om hvor forferdelige syklistene er. "Da må det jo virkelig være ille!" (Tenker de uvitende massene da..)

Redigert av Ovstebo; 03/08/2011 11:47.
Re: Antistisyklingsinnlegg i Adressa [Re: Dan] #1227296 03/08/2011 21:20
StigB Offline
Señor
Señor
Først må jeg bare si at det er flott å få et ansikt på disse som tror de sykler hensynsfullt. devilsmile

Takk Dan ..........., dette har jeg påpekt mange ganger og det er vel det det handler om. Vi som syklister om vi vil eller ikke har et ansvar ovenfor de vi møter på sti, å da spesielt gående.

Om vi flytter det til veg, vi ønsker at bilister tar hensyn til oss som syklister gjør vi ikke. Men det er liksom greit å drite i de gående på sti.

Det er på tide at vi stikker fingeren i bakken å ser realiteten i våres handlinger.

Mange her på forumet er ypperlige ambasadører for vår gren og glede. Men jeg tror også at det finnes en del drittsekker blandet oss. Disse bør vie stor oppmerksomhet å få de inn på det rette sporet.

Konsekvensen kan fort bli; All sykling forbudt. Man kan henvise til all verdens lover, men det er i siste instans grunneier som har det siste ordet. Og det kan han begrunne med uvettig og hensynsløs sykling.

På tide å gå litt i seg selv for den en og den andre kan hende.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Antistisyklingsinnlegg i Adressa [Re: StigB] #1229499 07/08/2011 14:12
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Fin artikkel, men dum forside. Akkurat som min debatt med Eric Nævdal som flyttet seg til DN-Aktiv.

Jeg reagerer dog litt på at umuligheten til effektiv håndheving brukes som argument mot et evt forbud/begrensing/segregering. Vi har mange regler/lover i Norge som i praksis er tilnærmet umulig å håndheve, men som det likevel forventes at vi følger.

I sammenhengen som det står i artikkelen hadde det kanskje vært et bedre poeng å påpeke at de færreste stier lages til et bestemt formål, men har blitt skapt av bruk over tid, noe av denne bruken vil i nyere tid ha vært sykling. Men her tipper jeg det er journalisten som har skrevet sitater som ikke har kommet i den sammenhengen de står skrevet.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Antistisyklingsinnlegg i Adressa [Re: sykkeloyvind] #1230266 08/08/2011 12:41
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Denna konflikten är som många andra liknande konflikter. Det finns garanterat en del situationer der syklister har oppfört sig dårligt och folk har all rätt att vara irriterade på dem. Problemet är att det är omöjligt (i alla fall för mig) att veta vad som faktiskt är sant och hur stort problemet är. Min gissning är att det är väldigt överdrivet men jag vet inte då jag kanske befinner med på fel ställen på mina fot- eller sykkelturer i marka.

Just detta tycker jag gör problemställningen svår då det är svårt att veta hur stort problemet är och också vad vi kan göra för att lösa problemet.

Personligen möter jag inte spesiellt många när jag syklar i marka (oftast ingen på smala stiar faktiskt). Jag tror den bästa lösningen är att man försöker sykla på tider och stiar så man möter minimalt med folk.

Nu har jag inte läst debatten i adressa men jag saknar ofta information om var alla dessa händelserna händer för att på det sättet klara att förstå vad som faktiskt är problemet.

Min gissning är att det största problemet i trondheim är på diverse grus stiar där det oftast är mycket folk, som tex stiarna runt kopperdammen, baklidammen och teisendammen. Stiar som henriksåsen och våtakammen kan nog också vara ett problem.

Re: Antistisyklingsinnlegg i Adressa [Re: fredriks] #1230290 08/08/2011 13:16
T
tkjoerlaug Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg og min kone gikk veien fra Våddan via Stykket til Grønlia med barnevogn på søndag i ett-tida, og da slo det meg faktisk at en del av disse sykkelhaterene har et poeng.

Først ble vi sneiet av to stisyklister som passerte i 20-30km/t. Greit nok, veien var bred og de kunne tatt litt mer tenkte jeg og gikk videre.

Men det som egentlig overrasket meg mest, var at det var få "aktive terrengsykklister" som var sjenerende (bortsett fra de to stisyklistene). Det er mange som har trent/trener til Sykkelenern og Birken i marka nå, men disse var så godt som fraværende på søndag. Folk vi møtte på sykkel, var stort sett "vanlige familier" med unger på sykkeltur. Flere ganger holdt vi på å bli nedkjørt av 8-10åringer i stor fart som var svært ivrige på å bruke ringeklokka idet de passerte.

Så ja, jeg er ivrig syklist i marka selv, men lot meg faktisk sjenere over syklister på søndag. Nå var det altså ikke de "aktive sykkel-facistene i kondomdrakt som skal ta merket i birken" som sjenerte mest, men "hvermansen" som har handlet sykler til ungeflokken på XXL og prøvde å henge etter så godt han kunne på en gammel hybridsykkel med slitte v-bremser.

"Hvermannsen" har garantert ikke lest stivettreglene og sneier sjelden innom terrengsykkel.no. Når jeg ble små-irritert, er jeg sikker på at det var 20-30 andre som ble forbannet over uvettig kjøring i marka, men hvordan skal man forsikre seg mot at "hvermannsen" ødelegegger ryktet til den "aktive terrengsykklist"?

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå