|
Slangeløs-problem: lekkasje ved ventilen
|
Slangeløs-problem: lekkasje ved ventilen
05/07/2011 08:36
|
front biker
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Sliter med å holde på lufta i bakhjulet. Det lekker rundt ventilen. Har skiftet ventil (standard, brukt) og har rikelig med guffe. Det begynner å piple og gir seg ikke før trykket er lavt. Pumper jeg opp igjen, begynner lufta å sige ut igjen. Litt lei nå...
Felg er No Tubes ZTR Arch 29". Ventil er helt standard.
Råd?? Lurer spesielt på om det kreves noen spesial-ventil til disse hjulprofilene.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
Re: Slangeløs-problem: lekkasje ved ventilen
[Re: front biker]
05/07/2011 08:44
|
la1hka
Helt klart
|
Helt klart
Har opplevd noe av det samme. Tok ut ventil, vasket rent i felg og på selve ventilen. Dyppet den i guffe og strammet godt til med ventilmutteren. Fyll dekket med gffe og luft. Risting som vanlig løste mitt problem.
Eirik Nøkleby "Velg dine kriger med omhu."
|
|
|
[Re: la1hka]
05/07/2011 08:47
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Kan også funke med å klippe ut en ventil fra en slange, men la det være igjen noen centiemter med slange på hver side. En remse med duct tape over ventilen da, så blir det tett
|
|
|
[Re: tommygutt]
05/07/2011 08:54
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
guffe skal tette lekkasje,hvis ikke er det en feil med ventil eller felgbånd,du skal ikke måtte stramme ventil hardere enn du kan løsne den uten verktøy,ved punktering får å sette inn en slange...
Trodde stisykling var for ungdommen..
|
|
|
[Re: allesammen]
05/07/2011 10:20
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Jeg sliter alltid med litt lekkasje rundt ventilen hvis jeg har fiklet med den. Løsningen har alltid vært å stramme enda bedre.
Jeg ser jo for meg at det kan være litt dumt om det skulle vise seg at den til slutt sitter så godt at jeg ikke klarer å skru den løs for hånd ved punktering, men foreløpig så har ikke det vært et problem.
|
|
|
[Re: tygster]
05/07/2011 11:40
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har prøvd å lage en liten pakning av ekstra gul teip, litt slange osv. Siste gang tok jeg bare og teipa en ekstra gang der før jeg kjørte en runde med teip og overlapp. Altså tre lag akkurat ved ventil. . Det dugde.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
17/07/2011 21:29
|
front biker
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Fikk det ikke til.... Dro av dekket, og oppdaget en skade på felgbåndet på motsatt side av hjulet ift ventilen. Hjulprofilet har jo en "kanal" hele veien rundt, så lett å se at luften rundt ventilen ikke kom gjennom dårlig ventilpakning, men fra en helt annen plass på felgen.
Nytt felgbånd lagt på. Problemet løst.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
24/08/2011 18:06
|
test
Entusiast
|
Entusiast
Jeg fortsetter på denne istedet for å starte ny tråd. Advarsel: Noob- spørsmål kommer  har akkurat fått lagt om til slangeløst, og lufta har sivet jevnt og trutt ut hver dag. jeg har ristet og skumpet, fylt i ny luft og alt annet jeg har fått beskjed om. Men lufta siver fortsatt ut. I dag hørte jeg litt etter, og det viser seg at begge dekkene har noen bittesmå hull, som det siver luft ut av. Jeg ser også at det pipler bittelitt guffe ut av hullene, og når jeg stryker fingrene over guffa så virker det som om lufta slutter å sive. Så til spørsmålet mitt: Er det normalt at dekket har slike bittesmå hull, og vil guffa holde dette tett? Dekket er så godt som nytt, kanskje kjørt 20 mil.
|
|
|
[Re: test]
25/08/2011 09:06
|
Torlog
Avhengig
|
Avhengig
Jeg fortsetter på denne istedet for å starte ny tråd. Advarsel: Noob- spørsmål kommer  har akkurat fått lagt om til slangeløst, og lufta har sivet jevnt og trutt ut hver dag. jeg har ristet og skumpet, fylt i ny luft og alt annet jeg har fått beskjed om. Men lufta siver fortsatt ut. I dag hørte jeg litt etter, og det viser seg at begge dekkene har noen bittesmå hull, som det siver luft ut av. Jeg ser også at det pipler bittelitt guffe ut av hullene, og når jeg stryker fingrene over guffa så virker det som om lufta slutter å sive. Så til spørsmålet mitt: Er det normalt at dekket har slike bittesmå hull, og vil guffa holde dette tett? Dekket er så godt som nytt, kanskje kjørt 20 mil. Det er vanlig at noen dekk har slike små hull det pipler guffe ut av, da spesielt RK 2,2 Superconic, Maxxis Crosmark.. Hvilket dekk har du? Se tips i andre tråder for å tette dette med kafelatex etc...
|
|
|
Re: Slangeløs-problem: lekkasje i vev
25/08/2011 12:44
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Du må rett og slett bare jobbe mer med distribusjon av guffe i dekket og få fylt alle porene. Kan kreve litt mer enn anbefalt minimumsmengde.. Fylle dobbelt mengde og sykle en tur kanskje..?
Redigert av ingeplinge; 25/08/2011 12:47. Rediger grunn: (s)var etil "test"..!
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
Re: Slangeløs-problem: lekkasje ved ventilene
28/03/2014 20:03
|
front biker
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Tilbake på tråden. Nytt hjulsett (Syntace W30) 29" til Ripleyen. Gaffateip delt på midten som felgbånd, fungerer som fjell. Fast TrackControl: popper lett med fotpumpe.
Men det lekker ved ventilene, før guffepåfyll. Prøvde først med ventilenr med firkantet gummifot. Fungerte dårlig. Satt i med rund fot. Fungerer bedre. Men det holder ikke lufta.
Så: jeg mener ventilenr tettes best uten guffe. Så ha anbefales: ekstra teip, klippe ut slangebit, skru til enda hardere?
PS: har slitt med ventillekkasje tidligere, på gamle hjul. Det har alltid vært løsnet felgbånd eller hull i båndet. Tror ikke det er tilfellet her.
Redigert av front biker; 28/03/2014 20:06.
|
|
|
29/03/2014 09:03
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Elektrikerteip rundt ventilstammen er verdt et forsøk.
|
|
|
01/04/2014 20:33
|
eckongen
Entusiast
|
Entusiast
Tilbake på tråden. Nytt hjulsett (Syntace W30) 29" til Ripleyen. Gaffateip delt på midten som felgbånd, fungerer som fjell. Fast TrackControl: popper lett med fotpumpe.
Men det lekker ved ventilene, før guffepåfyll. Prøvde først med ventilenr med firkantet gummifot. Fungerte dårlig. Satt i med rund fot. Fungerer bedre. Men det holder ikke lufta.
Så: jeg mener ventilenr tettes best uten guffe. Så ha anbefales: ekstra teip, klippe ut slangebit, skru til enda hardere?
PS: har slitt med ventillekkasje tidligere, på gamle hjul. Det har alltid vært løsnet felgbånd eller hull i båndet. Tror ikke det er tilfellet her. Jeg kjørte med crossmax st felger, der fulgte det med ventil mutter som det var utfreset spor for o-ring, dette var supert, men da er det avhengig at felgen er noen lunde flat der ventilen kommer gjennom felg ringen. Brukte slike muttre på felg som ikke var tubeless, da jeg brukte tubeless felgbånd, tett som ei potte etter jeg brukte denne muttern med o-ring. Morten
FINNES DET ANDRE MERKER ENN GT"tenke tenke" TROKKE DET GITT.
|
|
|
03/04/2014 06:04
|
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Tre lag felgtape ved ventil ca 10 cm til hver side. Sett i slange og pump til høyt trykk og la stå over natta.
Da former tapen seg og det bør gå bra
Mvh h
Hug a tree
|
|
|
03/04/2014 08:03
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var ventilene nye? Jeg er alltid nøye med å rense opp langs gummikanten til gamle ventiler om jeg bruker dette.
Det kan jo også være selve ventilinnsatsen som lekker.
Håper du finner ut at dette, FB.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
|
|