Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Høst og vintersykkel

Høst og vintersykkel #1209519 04/07/2011 08:32
L
larshkj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Hei folkens ICON_SMILE

Jeg har allerede begynt å tenke på hva jeg skal sykle på til senhøsten og vinteren.
Jeg har blitt veldig godt vant med sittestillingen på racer, og har lyst på en CX sykkel.
Er det noen som har noen gode tips i prisklassen 9000-12000 kroner?
Bør man ha skivebremser på en vintersykkel?
Jeg har allerede tittet litt på denne:
http://www.sykkelsenteret.no/sykler/cyclo-cross/vipera-cx5-2011/

Lars

Re: Høst og vintersykkel [Re: larshkj] #1209546 04/07/2011 09:06
thasle Offline
Ringrev
Ringrev
Skivebremser er supert, sjølv om du fortsatt ikkje har eliminert problemet med trege vaiere/strømper med mekaniske skiver (BB7 på Viperaen). Etter at UCI har opna for skiver så kjem det garantert løysingar med hydrauliske systemer for bremse/girhendler for racer. Eg har i alle fall sett ein hydraulisk sentral under stemet som er under utvikling.

Viperaen er ein av dei få som er aktuelle med skiver, den har praktisk vintersykkelfarge og er fint utstyrt. Plass til skjermar, to flaskestativ og piggdekk.

T

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: Høst og vintersykkel [Re: thasle] #1209568 04/07/2011 09:44
L
larshkj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Takk for svar ICON_SMILE
Jeg skulle gjerne sluppet kompleksiteten med skivebremser, men ser jo at bremseeffekten med felgbrems på isete felg kan bli veldig dårlig.
Sist vinter syklet jeg på en offroader med skivebremser og det fungerte bra, men det samler seg salt og drit i kaliperen og med konstante minusgrader er det ikke alltid like lett å vaske sykkelen.
Egentlig synd at de salter sykkelveiene i Oslo!

Re: Høst og vintersykkel [Re: larshkj] #1209612 04/07/2011 10:51
L
lessthanjake Offline
Medlem
Medlem
L
Croix de Fer ser bra ut, men har ingen erfaring med den.

Selv har jeg gått for en billigere og enklere variant og håper den vil funke fint om vineteren også! Nå er den i alle fall knall, og veldig gøy å sykle på.

Den jeg har finnes også med skivebremser og navgir...

Re: Høst og vintersykkel [Re: lessthanjake] #1211005 06/07/2011 13:31
L
larshkj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Takk for svar folkens!
Jeg synes det er greit å velge en sykkel som kan ses og prøves i Oslo.

Er det noen som har erfaring med Cannondale CAADX? Jeg har tittet litt på den med 105 gir.
Ramma ser veldig bra ut, og vekten ligger nok godt under Viperaen. Men vekt er ikke avgjørende. Det er spesielt dette med bremser som plager meg litt. Vil gjerne ha felgbremser for å gjøre det mindre komplekst, men jeg ser at det kan bli en utfordring på vinteren.
Viperaen har jo også bremsehendler på toppen av styret, noe som kan være greit.
Noen som kan rettlede meg litt mer? ICON_SMILE

Re: Høst og vintersykkel [Re: larshkj] #1211357 07/07/2011 07:13
-
-marius Offline
Fersking
Fersking
-
Har Vipera CX5 selv og er meget fornøyd. Den har taklet mine 120kg+ på landevei, grus, kyststi og regn uten problemer. Så får vi se hva den duger til i høst/vinter.
Kenda dekkene føles også forholdsvis raske.
Sykkelen er "tung", men virker veldig solid.

Bremsehendlene på toppen av styret er genialt.
Syns ikke bremsene er veldig komplekse siden de er mekaniske. Litt justering første gang jeg fikk sykkelen også justerer man inn ett klikk eller to når klossene blir slitt.

Vær obs på att sykkelen er stor i størrelsen. Jeg er 187 og kjøpte 54, men kunne fint hatt 52 også.

Re: Høst og vintersykkel [Re: -marius] #1211467 07/07/2011 09:23
L
larshkj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Takk for svar Marius.
Ja, Vipera syklene er store i størrelsen. Jeg sykler vanligvis på en Vipera R777 i str 54. Jeg er 186, og den er i største laget, men jeg har byttet stem'et til 100 mm. Det sto 120 mm på da jeg kjøpte den.

Jeg heller fremdeles mot CAADX. Spesielt pga at ramma har fått mye skryt. I tillegg er den et par tusen kroner billigere. Sett mot Cannondalen er vel Viperaen overpriset. De skivebremsene er ikke så dyre.

Re: Høst og vintersykkel [Re: larshkj] #1212048 08/07/2011 08:55
E
Eystein Offline
Fersking
Fersking
E
Jeg kjøpte en CaadX Ultegra for et par mnd siden og er super fornøyd, har nesten ikke vært ute med raceren etterpå.(er veldig praktisk å kunne sykle på grus og ufeiede veier)
Det er helt sikkert mulig å få forhandleren til å montere cyclo bremsehåndtak på styret.
Eneste lille minuset er at bremsene var litt "veike" i starten, men det har kommet seg etter litt bruk.

Re: Høst og vintersykkel [Re: Eystein] #1212317 08/07/2011 16:58
L
larshkj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Jeg kjøpte en CAADX 105 på Sykkeldelisk i dag. Fikk prutet med et par gode SPD pedaler på kjøpet.
Sykkelen er knallfin, men setet er litt i mykeste laget, og bremsene virket litt veike ja. Godt å høre at de kommer seg etter en innkjøringsperiode. Har lest at det finnes andre bremseklosser som fungerer bedre.
Foreløpig står den på jobben. Det var litt vanskelig å sykle med to sykler hjem i dag ICON_SMILE
Gleder meg til å prøve den skikkelig!

Takk for all hjelp.

Lars

Re: Høst og vintersykkel [Re: larshkj] #1212331 08/07/2011 17:22
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Gratulerer med ny sykkel! Canti-bremser er litt hardere å bremse med enn andre bremser, men om du vil ha bedre bremseeffekt, går det jo greit å sette på et par seigere bremseklosser.

Re: Høst og vintersykkel [Re: Lektoren] #1212515 09/07/2011 04:16
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Nå som trådstarter har fått seg sykkel så øyner jeg muligheten til å kuppe tråden.Dette gjør jeg fordi at jeg er også på jakt etter en høst/winter/bysykkel og skulle gjerne hatt noen tips.

Kriteriene er som følger:
* Bukkestyre
* Plass til halvgrove dekk og sjermer (og muligens baggasjebrett?)
* Solid og gjerne vintage/retro utseende
* Helst ett tannhjul foran og alfine 8 speed eller 8/9/10-delt bak
* Minimalt med vedlikehold (derav girløsningen)
* Forholdsvis rimelig siden den skal kunne parkeres rundt i Oslo (ikke de verste plassene eller over natt). Budsjett er rundt 8000-ish.

Er det noen som har noen tips?
Det nærmeste jeg er kommet til nå er on-one pompetamine versa som har vært diskutert i denne tråden. Utseende er litt så som så, men den blir nok finere med freshere stemer/krank og sete/styretape.

Ellers så syntes jeg den Croix de Fer som ble nevnt i denne tråden var flott men har to tannhjul foran i tillegg til å koste litt mye.

Drømmen er Cross X sykkelen fra Winter bikes, men den koster altfor mye ($ 2000 kun for ramma) i tillegg til å være altfor fin og ekslusiv til å være en "slitt&sleng"-sykkel. Den måtte eventuelt stått i stua sammen med 3 av mine andre sykler og det har dama sagt definitivt nei til (hun mener vi har minst en sykkel for mye der allerede... makan!).

Uploaded with ImageShack.us

Er jeg forresten helt på jordet med min visjon om en kul og funksjonel all-round sykkel som ikke skal bli frastjålet etter 5 min i sentrum? Må jeg skaffe meg en gammel ramme og leite etter brukte passende deler?

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Høst og vintersykkel [Re: AllanHov] #1212722 09/07/2011 15:46
L
larshkj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Jeg har hatt min første tur på CAADX'en i dag. Fantastisk sykkel. Ramma er stiv og komfortabel (muligens pga de store dekkene). Deilig å sykle over grus uten å bekymre seg over sprekker i dekkene.
Jeg synes hjulene som kommer med sykkelen virker veldig gode. Jeg veier 93-94 kilo og de holder meg i massevis. Ikke noe flex å snakke om når jeg står og trår.
Sykkelen kan varmt anbefales ICON_SMILE

Lars

Re: Høst og vintersykkel [Re: larshkj] #1212818 09/07/2011 19:00
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Jeg er helt sikker på at CAADX'n er en veldig god sykkel og nok blant det aller beste i den prisklassen. I utgangspunktet så var det noe annet enn jeg tenkte meg men etter en nærmere titt så kunne kanskje den svarte tiagra varianten vært aktuell. Det går muligens ann å få byttet ut kranken til variant med ett tannhjul i front.

Din sykkel er sølvfarget eller? Fornøyd med utseende?

Jeg tror at de fleste syklene/hjulene er stive nok for mine 70 kg, hvertfall Cannondale.

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Høst og vintersykkel [Re: AllanHov] #1212965 09/07/2011 23:06
L
larshkj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Ja, min er sølffarget.
Det er vel ikke den mest sexy sykkelen man får, men den fungerer fint for meg ICON_SMILE
Personlig har jeg ikke noe særlig til overs for tynne stålrammer, sånn utseendemessig.
For prisen jeg betalte, synes jeg den var et knallkjøp. Gleder meg til neste tur.
Det var forresten en negativ ting med sykkelen. Setet er veldig mykt. Forsåvidt godt å sitte på, men det knirker og knaker allerede etter et par mil...

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå