|
Noen som kan hjelpe meg med å justere gir?
|
Noen som kan hjelpe meg med å justere gir?
03/07/2011 15:58
|
care1337
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Heisann.  Jeg kjøpte en terrengsykkel på nett for ca en måned siden. Jeg har ikke greid å justere gira skikkelig, og frykter at jeg bare ødelegger gir-systemet om jeg prøver i flere timer (!). Utrolig drit når kjede konstant glir inntil gir-systemet og lagrer en "brrrr" lyd når jeg sykler. Og ja, trenger ikke fortelle meg hvor enkelt det er, bare å gjøre sånn og sånn o.l. Hehe. Jeg er nok en teknisk idiot på slike ting har jeg innsett.  Uff. Noen som bor i Stavanger området som kunne hjulpet meg litt? Gjerne i bytte mot en annen tjeneste eller tilsvarende. Er det noe jeg kan så er det data, ikke sykkel. ^^ Bor på Madla utenfor Stavanger. 
|
|
|
Re: Noen som kan hjelpe meg med å justere gir?
[Re: care1337]
03/07/2011 16:21
|
SgtPepper
Avhengig
|
Avhengig
Canfield Brothers Balance Ragley Bluepig X
|
|
|
[Re: SgtPepper]
03/07/2011 17:04
|
care1337
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Nå prøvde jeg en halvtime til... etter å ha sett videoene du lenket til.  Men nei, jeg tror heller jeg skal spare meg for å ødelegge alt. Men heller bare levere inn sykkelen til nærmeste verksted, så får de heller le litt av meg der. 
|
|
|
03/07/2011 17:04
|
care1337
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Med mindre noen her inne kan hjelpe meg da.  Fysisk hjelpe meg. Kan godt sykle hjem til noen også.  Greia er at nå "fungerer" den kun i andre sporet på kransen foran, det betyr at jeg ikke får giret verken opp heller ned.
|
|
|
[Re: ]
03/07/2011 22:11
|
care1337
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har skrudd på det som er å skru på.
Leverer den inn til verksted tenker jeg.
|
|
|
[Re: ]
04/07/2011 07:23
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Noen i Stavanger må da hjelpe mannen!
Er sjøl ingen ræser på mekking, men opplever at ting som synes vanskelig å få til, blir mye enklere når man får noen som kan det til å vise hvordan det gjøres. Mye av det jeg kan, har jeg lært ved å få starthjelp fra andre.
|
|
|
[Re: Ola R.]
04/07/2011 07:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det hele starter med at man skjønner hva de forskjellige skruene gjør - det er bare tre av dem. Å "skru på alt som er å skru på" uten at man innehar eller anvender den kunnskapen, er oppskriften på hvordan bli frustrert med mindre man blir tildelt en usannsynlig stor porsjon griseflaks.
Dersom trådstarter kan være litt mer nøyaktig i beskrivelsen av hva han observerer, går det an å løse dette over nett.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: SgtPepper]
04/07/2011 08:01
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: femte_gir]
04/07/2011 08:38
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Om du gidder så tror jeg du klarer dette selv. Jeg så selv et par videoer og klarte uten problemer å justere giret på alle mine 4 sykler, inkl. en racer fra 1980!
|
|
|
[Re: magnusc]
04/07/2011 21:27
|
SkyViper
Entusiast
|
Entusiast
Du kan først justere frontskifteren, da det er den som ofte lager skurrelyd. Du setter "biken" oppned, og bakskifteren i en av midtgirene på kasetten bak.
begynn med midtklinga, ofte 32 tenner, og få lik avstand på begge sider, så kan du sjekke om kjeda kommer borti giret (det ved kranken, når bakgiret er helt opp eller ned, bruk skifteren på styret! og biken opp ned!). Vær fornøyd om kjeda ikke toucher forgiret med nest øverste eller nest nederste tannhjul bak.
Det er det som kan være problemet, at forgiret kan være skjevt skruvd fast til ramma, hvis det ikke er mulig å få det til!!
Hvis du får til midttannhjulet foran, så kan det kanskje passe å stille de to skruene, L og H. Det kan da desverre oppstå problem med at vaiere er for stram, og vaieren må løsnens på umbrakoskruen. Det er kjipt.
Etter på kan bakgiret justeres, og det er enklere mener jeg, da det bare skal passe med to-tre tannjhjul i midten av kasetten, og så kan de to skruene H og L stilles, slik at kjeda ikke kan hoppe av øverst og nederst.
|
|
|
[Re: SkyViper]
05/07/2011 06:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
"Sykkelen" er et dårlig ord? begynn med midtklinga, ofte 32 tenner, og få lik avstand på begge sider
Hva det vil si å få "lik avstand på begge sider"? Beklager, men jeg tror ikke trådstarter får mye hjelp av forklaringen din. Jeg har en følelse av at han ikke vet hva de forskjellige skruene gjør og da hjelper det lite å oppfordre ham til å skru på L og H uten nærmere forklaring. Han har allerede skrudd på L og H. Når man skal løse et problem, må man begynne med å forstå problemet. Først når trådstarter har fortalt nøyaktig hva han gjør og hva han observerer, går det an å skissere en løsning.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
05/07/2011 19:49
|
SkyViper
Entusiast
|
Entusiast
"Sykkelen" blir ensformig. "Biken" er noe annet enn "cycling", da trådstarter ikke kan justere giret. De som driver med "cycling" kan justere gir. Hadde vært greiere om TS skrev hvilken type sykkel det er.
Girskifteren skal være sentrert over midtklinga..
Trådstarter fikk mye hjelp av forklaringa mi. Han bør også ha vasket den før han begynner å skru.
|
|
|
06/07/2011 15:35
|
care1337
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Når man ikke vet bedre, så lærer man jo av å prøve. Så det å si at man ikke bør skru før man vet bedre - når skal man da lære?  Man lærer jo av å gjøre.  Jeg er en dust på sykkel, men kan mye om data. Så hvis noen har behov for å flashe et hovedkort, skal jeg ta syte over at TS ikke vet hva slags chipset kortet har? Om vedkommende hadde vist det, ville han sannsynligvis ikke trengt hjelp til flashinga heller. Jeg så i denne boka før jeg begynte å skru: http://www.oslosportslager.no/produkt/vedlikehold-og-reparasjon-mekkebok-6269.aspxNå har jeg sykkelen stabilt i annen giret i kransen mot pedalene (beklager hvis jeg ikke kan alle de fancy navna på delene) - og lar hver å gire ned til 1 og opp til 3. Inntil jeg får levert den inn. Jeg har en Nitrate sykkel fra headbike.com. http://www.headbike.com/index.php?cat=1&page=nitrateTakker forøvrig for all hjelp. Det beste hadde vært å fått en "live demonstrasjon" mens noen gjøre det. Litt sånn som "sønn blir med far ut for å skifte dekk". 
|
|
|
06/07/2011 15:48
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Sykkelen" blir ensformig. "Biken" er noe annet enn "cycling", da trådstarter ikke kan justere giret. De som driver med "cycling" kan justere gir. Hadde vært greiere om TS skrev hvilken type sykkel det er.
Ja, en sykkel er noe helt annet enn sykling. Hva har det med saken å gjøre? Til trådstarter: L og H brukes kun til å bestemme stopp-punktene for giret, dvs. hvor langt ut og hvor langt inn det maksimalt kan bevege seg. Dette forhindrer at kjedet faller av det innerste eller ytterste tannhjulet. Man justerer giret ved å stramme eller slakke wiren. Dette gjøres enten ved å løsne den fra skruen som holder den fast til giret eller ved å skru på justeringsskruen på hendelen. Jeg tror ikke jeg kan gi noen bedre informasjon enn videoene over, så du må bare se og prøve deg fram. LJ
|
|
|
06/07/2011 16:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Girskifteren skal være sentrert over midtklinga..
Hvorfor skrev du ikke det i stedet?
|
|
|
06/07/2011 16:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå har jeg sykkelen stabilt i annen giret i kransen mot pedalene (beklager hvis jeg ikke kan alle de fancy navna på delene) - og lar hver å gire ned til 1 og opp til 3. Inntil jeg får levert den inn.
Prøv å gire ned til det minste tannhjulet. 1. Hva skjer med vaieren? Blir den slakk? 2. Hva skjer med girarmen? Beveger den seg?
|
|
|
[Re: GeirK]
06/07/2011 17:03
|
SkyViper
Entusiast
|
Entusiast
L og H skruene stopper en bevegelse og begrenser hvor langt opp eller ned girskifteren kan bevege seg. Det er mulig å se med øyet at skruen ender i en del på girskifteren.
De to skruene sitter i en fast del som ikke beveger seg. Også er det fjærbelasta med at posisjonen til girskifteren vil "ned". Skruene stopper rett i den delen som bestemmer posisjonene til "cage" kassa til forskifteren. Det er egentlig veldig lite merkelig.
Kjeda har også litt vandring sideveis på klinga. Om girskifterene er bra justert, så bør det kasnkje ikke være mer enn en liten millimeter unøyaktig, ikke mer enn 2 millimeter iallefall.
Hvis du klarer å sjekke det slik at du kan se det(krever belysning), så er det enklere å skru på L og H skruene.
Redigert av SkyViper; 06/07/2011 17:19. Rediger grunn: skrivefeil
|
|
|
|
|