Som sylfersk stisykklist så har jeg testet grensene mine litt i det siste. Jeg har forsøkt meg på Henriksåsen - Grønlia stien, uten å ha sjanse til å komme ned hele veien uten fotisett, det blir faktisk ganske mange for å være helt ærlig. Er det i det hele tatt mulig å komme seg ned uten å feige ut? Er jeg urealistisk i forsøket mitt på å klare det?
Jeg gikk ned deler av Henriksåsen på mine første stiturer i fjor. Det er lurt å ha noens bakdekk å henge på, så du lettere ser hvilke linjer som fungerer. Få på noen skikkelige klissedekk, så har du godt grep og kan stole på at dekkene sitter. Og så er det bare å øve og øve. Men ikke prøv for mange ganger samme dag, da mister du fokus
Sleng deg gjerne med på en fellestur i marka en dag, da er ofte Henriksåsen med på ruta.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
Jeg er definitivt med på fellestur, trenger noen gode tips og som dere sier et bakhjul å henge på.
Apropos klissedekk, har dere noen anbefalinger? Akkurat nå står det på Maxxis ADvantage 2,25 bak, tror det er 60a gummi på disse og de glei overraskende mye nedover der i dag tidlig. Sykkelen er en GT Force 2010 forresten.
I dag er det nok rimelig fuktig ned henriksåsen vil jeg tro, og det er nok en stor fordel å øve der når det er tørt Da har du mye bedre grep. Advantage er nok helt greie dekk til sti (har dog aldri prøvd de selv), men Maxxis Minion DH dekk i 2.35 og 42a gummi sitter nok mye bedre. De triller dog forferdelig dårlig, så motbakkene blir noe tyngre. Men de inngir tillit fordi de sitter så godt som de gjør. Jeg har selv hatt en GT Force, og de kan være litt bratte i fronten. Så vektforflytning er viktig. Mitt tips vil være å få tak i noen skikkelige klissedekk, vent til det tørker opp litt og bli med på tur (annonseres ofte på utflukt-forumet). Så skal du se at Henriksåsen sitter som ei kule i løpet av sommeren
Dere er absolutt ikke alene med å slite ned Henriksåsen. Vi var tre (ny)frelste stientusiaster som tok en tur ned der på lørdag, og da gikk det meste greit å sykle for meg, selv om det ble mer en nok fotisett. Også hadde vi en flinkis som tok alt, helt til sykkelen hans kapitulerte. Vi andre hadde heller ikke helhjelm eller kne- og albuebeskyttere, så håper det er formildende.
Prøvde igjen i dag, og da var det mye verre. Kan ha litt med at det var en del bløtere, så det er absolutt en fordel å ta turen når det har blitt tørt. Har også et veldig godt tips å komme med: Husk å skru av lock-out på fordemperen! Det hjelper lite å først skru den av ved Grønlia. Sånn bare til info
La meg opplyse om at dette ikke bare er mulig, men er mulig i ganske stor hastighet også - i mørket på helstiv sykkel i øs pøs regnvær. Dere skrudde vel ned setene?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
La meg opplyse om at dette ikke bare er mulig, men er mulig i ganske stor hastighet også - i mørket på helstiv sykkel i øs pøs regnvær. Dere skrudde vel ned setene?
For nå føler jeg meg hvertfall ikke som en pyse.. hehe. Vi snakket litt om det i dag, at det verste "droppet" skal gå "greit" ved å velge rett linje. Resten vet jeg skal gå fint. Og med rett dekk, så går det vel bedre i regnet også. Setet går forresten opp og ned som en jojo. Digger RockShox Reverb!
Akkurat det droppet hvor du stoppet og gikk ned er det to linjer ned jeg har kjørt i alle fall. Den enkleste er å holde til høyre og trille ned over den lille "steinrøysa" som er der. Hvis du tar en titt på kanten før du triller utfor går det veldig greit å bare trille ned. Det andre alternativet er til venstre, over selve "droppet". Det går fint å trille ned der også, men det krever at du tørr å slippe deg utenfor med sykkelen Jeg synes du klarte deg finfint på hardtail jeg, jeg har kun syklet ned der med 150mm eller mer vandring foran og bak.
Jeg husker fra krigen. Da sykla vi opp fra Grønlia baklengs, på sykler med jødeschtag. Ofte hadde tyskerne beslaglagt syklene, så vi måtte sykle opp uten sykler.
Bra. Jeg ser for meg losen i kjent driv oppover stien med en mengde turister i hælene.
"FØR! Så lå denna steinen NERE ved Grønlia. Nå ligger'n HÆR fordi terrengsyklista brukte'n som ballast for at det sku gå fortere oppover stien. Alt var motsatt den gangen SKJØNNER'U!!??". Det var derfor dem sykla OPPOVER!"
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Har gått stien nedenfra, men brakk av mot storheia etterhvert, så jeg fant aldri ut hvor den kom fra. Hvor starter egentlig stien? (Ovenfra...) Kart hadde vært fint;) Stien ser jo ut til å være skikkelig artig, så med litt hjelp her skal den kjøres ved neste godværstur!
Fikk prøvd denne stien i går. Sykt artig sti! Skrudde ned sete og satte utfor. Det bratteste droppet tenkte jeg ikke virket så bratt uti fra youtoube klippet, men der måtte jeg stoppe å manne meg opp i 10 sek før jeg satte utfor litt til høyre Denne skal prøves flere ganger. Frister med fulldemper nå hehe.
I 1989-90 og deromkring kunne man sykle store deler av stien opp fra Grønlia med helstiv Peugeot Sitting Bull, Crazy Horse og liknende sykler...
pebe
Jeg har forsøkt meg "gal vei" med oppoversykkel èn gang og konkluderte at det ikke var noe moro i det hele tatt.
Hvis det er knusktørt er dette faktisk en artig utfordring og en fint O2-økt. Jeg tror rekorden min er 8 fotisett (inkludert trillingen forbi de verste partiene),
I 1989-90 og deromkring kunne man sykle store deler av stien opp fra Grønlia med helstiv Peugeot Sitting Bull, Crazy Horse og liknende sykler...
pebe
Jeg har forsøkt meg "gal vei" med oppoversykkel èn gang og konkluderte at det ikke var noe moro i det hele tatt.
Hvis det er knusktørt er dette faktisk en artig utfordring og en fint O2-økt. Jeg tror rekorden min er 8 fotisett (inkludert trillingen forbi de verste partiene),
Ja, det var ikke ment som tull. Synes å huske at man hadde 8-10-12 fotisett. Men jeg mener erosjon/slitasje har endret stien noe. "Droppet" syklet man ikke,bla. fordi stien gikk der det er gruset nå.
Drar fram denne tråden igjen jeg, nå som Henriksåsen er tørr og fin og ligger der oppe i skogen og frister
Nå har jeg også erfart at med litt øving så sitter nedkjøringa. Det hjelper også litt på med en fulldempa sykkel for oss som ikke er veteraner på stisykling. Litt mer flyt på denne enn fjorårets video:
For å ta det tilbake til trådstarter så kan i alle fall jeg melde at jeg brukte mange turer, over flere sesonger, før jeg tok alt i Henriksåsen-Grønlia. Samtidig har jeg tatt med nybegynnere som jeg ikke så snurten til før jeg kom humpende ned til Grønlia. Det er umulig å si hva som er rimelig eller urimelig vanskelig. Noen er benådet med mer kroppskontroll enn andre, noen er smågale og de beste har vel en ideell blanding av begge deler Nå er det lenge siden jeg har vært der, men jeg vil være svært overrasket om det ikke er deler jeg må øve litt på igjen. En del av grunnen til det er vel at denne delen av marka også er blitt kraftig utvasket de siste sesongene.
Jeg gjorde tabben og la ruta opp der i fjor, skal ta den nedover i år. Ut ifra videoen ser den jo mongolett ut, men jeg mener å huske at det var noe værre i virkeligheten. Målet er uansett å ta den beint ned på første forsøk.
Må innrømme nederlag på stien der så langt i år. Gikk av et par ganger, sjekka at både albu og legg/kne-beskyttere fungerte og fikk slått styret skeivt og godt. Hadde mere flyt med hardtailen før jeg flytta vestover til Fannrem
Synes å huske at det var mindre bløtt der før, men så ble det nevt topp7 og da ser jeg jo sammenhengen. Når hundretalls har trampa oppover der så blir det vått og gjørmete.
Første tur ned der på flere år gikk helt fint(bortsett fra heftig bremsing der det er et enormt nedfall på et strekk man har rimelig greit driv), men den er blitt betydelig røffere enn den var. For min del er det forsåvidt ikke snakk om å greie å komme ned, det er snakk om hvor fort man gidder/tørr å kjøre ned. Vanskelig er den ikke, i mine øyne, men jeg har snart sykla den stien i 20 år
Trefall? Får ta en tur med 350'en så snart jeg har anledning da. Kan noen indikere hvor den ligger? Hvor når jeg den raskest til fots? Eller er dette et trefall vi kan bygge over med en liten flytbru?
Kan ikke overbygges, men jeg klarer akkurat å snike meg under på sykkel. Rask affære med motorsag, litt mere med tursag, men greit for 3-4 personer vi jeg tro. Rundt halvveis ned og kanskje vel så det.
Jeg husker ikke helt hvor i stien det er men det går ikke å bygge over. Det går akkurat å sykle under hvis man trykker seg godt sammen. Tipper at raskeste veien er fra toppen uansett.