Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Et lite innblikk fra de tyngste på veien. bør sees

Et lite innblikk fra de tyngste på veien. bør sees #1208911 02/07/2011 21:36
H
Håkon SSL Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
H
Tenkte å dele denne med dere da jeg selv kjører lastebil og er en ivrig syklist.

Har begynt å kjøre mye i Oslo den siste tiden, og ser helt klart konflikten mellom bilister og syklister. Det er kanskje vel mye å forlange at alle syklister skal ta seg en kjøretur i lastebil, men sjekk ut denne videoen, greit å tenke over.

Video

Redigert av Håkon SSL; 02/07/2011 21:36.

- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM
- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: Et lite innblikk fra de tyngste på veien. bør sees [Re: Håkon SSL] #1208927 02/07/2011 22:10
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Absolutt noe å tenke på. Takk for tipset.

Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: Et lite innblikk fra de tyngste på veien. bør sees [Re: Håkon SSL] #1208931 02/07/2011 22:19
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Bra og informativ video. Problemet er jo bare at de som VIRKELIG hadde hatt bruk for å se en slik film, neppe gjør det....

Kan jo også nevne at det er kommet nye speilregler (antagelig noen år denne filmen?), det er påbudt med speil over frontruta og oppe over høyre siderute som gjør at man ikke år så store blindsoner. Og heldigvis blir det mer og mer vanlig med ryggekamera.

Åssen er det EGENTLIG med rygging uten hjelpemann? På oppkjøring stryker man vel hvis man ikke ber sensor gå ut og sjekke bak? Hvertfall hørt dette på buss.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Et lite innblikk fra de tyngste på veien. bør sees [Re: RaymondJ] #1208940 02/07/2011 22:49
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Retorisk hurtigsvar:
Hvorfor kjører da en så stor andel av tungtransportsjåførene så agressivt i både langs landevei og i bynære områder? Når man ser denne filmen så får jeg en følelse av at holdningskampanjen burde vært rettet mot egne medlemmer og politiets prioriteringer vedrørende håndheving av veitrafikklovens paragraf 3.

Statestikkopplesingen vedrørende refleksbruk var også interessant. For presentasjonsmessig var det bare triksing med tall i beste VG stil.

Som myk trafikant er det åpenbart at vi må ha respekt for de som er større enn oss. Fordi vi er avhengig av det for å unngå Darwinismens nådeløse makt.

Ut på tur!

Re: Et lite innblikk fra de tyngste på veien. bør sees [Re: Supermann] #1208959 03/07/2011 04:33
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg syns at dette er typisk lastebilsjåfører. De fraskriver seg ansvar ved å si hvordan andre skal oppføre seg, men å passe på at bilen har speil og kameraer som fanger opp blindsonene? Nei, det er ikke et tema.

Jeg diskuterte også dette med syklister på veiene, spesielt når det ble kjørt to og to i bredden, med en lastebilsjåfør. Poenget hans var at det var umulig å stoppe x antall tonn hvis man kom rundt en sving og plutselig tok igjen syklister. Da mener jeg at bilen da er for tung og/eller kjører for fort i forhold til vekt.

Re: Et lite innblikk fra de tyngste på veien. bør sees [Re: traktoregg] #1208971 03/07/2011 06:33
M
mellums Offline
Entusiast
Entusiast
M
Lærerikt, her var det episoder i alle fall jeg ikke var klar over. Håper mange ser videoen.

Re: Et lite innblikk fra de tyngste på veien. bør sees [Re: mellums] #1209014 03/07/2011 09:19
H
Håkon SSL Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
H
Ja det er påbudt med speil/kamera for døvinkel over ruta.

Man har til sammen 6 speil man skal holde oversikt over, noe som ikke alltid er like lett, det tar ikke lang tid for en fotgjenger å komme inn og ut av disse speilene uten at man rekker å se det. Man må legge til den menneskelige faktoren her og innse at det ikke er alt man kan følge med på til en hver tid. Ja det burde kanskje være sensorer med alarmer som sier i fra om noen er rundt bilen etc. sikkert mulig å få til på nye biler, men sikkert vanskelig å få gjennomslag for ettermontering.

Det som hjelper er at flere forstår hverandre i trafikken. Det var det denne videoen kunne være til hjelp med.

Den med syklister som steller seg helt inntil høyre hjørne foran på lastebilen opplever jeg selv ute i trafikken, jeg blir ikke forbanna av det, jeg skjønner at syklisten regner med han blir sett. tingen er at syklisten ikke vet hva jeg ser. og når vi begge kjører fremover, og jeg kanskje skal til høyre, eller syklisten skal til venstre, så ser vi hverandre ikke. vi har begge nok med å følge med på alt annet som kommer fra høyre og venstre. og når jeg kan veie opp til 33 tonn med min bil, så tar det dessverre noe tid før jeg merker at jeg kommer borti en sykkel frown

- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM
- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: Et lite innblikk fra de tyngste på veien. bør sees [Re: Håkon SSL] #1209220 03/07/2011 19:00
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Det er nyttig å vite om hvordan verden ser ut fra "den andre siden". For å unngå ulykker er man avhengig av samspill i trafikken.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Et lite innblikk fra de tyngste på veien. bør sees [Re: traktoregg] #1209263 03/07/2011 19:43
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: traktoregg
Jeg syns at dette er typisk lastebilsjåfører. De fraskriver seg ansvar ved å si hvordan andre skal oppføre seg, men å passe på at bilen har speil og kameraer som fanger opp blindsonene? Nei, det er ikke et tema.

Har du snakket med samtlige lastebilsjåfører på veiene?

Hvis du snakker med riktig sjåfør vil han kunne fortelle deg at det er typisk syklister å ta all plassen. Syklister bryr seg ikke om regler heller, men kjører rett på uansett hvor farlige situasjoner de forårsaker for seg selv og andre.

Det at du snakket med én sjåfør som ikke har kontroll på bilen sin betyr ikke at samtlige driter i å følge med på speedometeret og veien.

LJ

Re: Et lite innblikk fra de tyngste på veien. bør sees [Re: Vanilla Ninja] #1209484 04/07/2011 07:43
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg har ikke snakka med noen lastebilsjåfører. Det var en gammel kjenning som er lastbilsjåfør som skrev noe stygt om syklister på facebook, og jeg så på kommentarene under at flere kollegaer av han var enige.

Re: Et lite innblikk fra de tyngste på veien. bør sees [Re: traktoregg] #1209496 04/07/2011 07:58
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor stor promille av landets lastebilsjåfører utgjør denne kompisgjengen, da?

Jeg har snakket med flere syklister som ikke skjønner poenget med at man må følge med og bremse opp for turgåere når man sykler i marka. Jeg kan likevel ikke påstå at «det er typisk stisyklister å ikke ta hensyn i marka».

Re: Et lite innblikk fra de tyngste på veien. bør sees [Re: traktoregg] #1209507 04/07/2011 08:09
Stige Offline
Avhengig
Avhengig
Når vi sykler i trafikken er det vel ikke særlig relevant om lastebilsjåføren burde ditt og burde datt. Da er det fakta som teller, og fakta er at alle biler har blindsoner, og lastebiler har store blindsoner - og alle sjåfører gjør feil fra tid til annen. Det er mulig våre etterlatte vinner rettssaken, men det blir en mager trøst.

Så kan vi gjerne drive holdningskampanjer mot både syklister og sjåfører. Det finnes både syklister og bilister som trenger hjelp til å få satt ting i rigktig perspektiv.

Re: Et lite innblikk fra de tyngste på veien. bør sees [Re: Stige] #1209535 04/07/2011 08:53
Wiberg Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
+1 på den Stige.

Mvh

Wiberg

Re: Et lite innblikk fra de tyngste på veien. bør sees [Re: Stige] #1209536 04/07/2011 08:55
kroskal Offline
Entusiast
Entusiast
Bra film:)

Kay

Norco Threshold Carbon 105 - 2015
Re: Et lite innblikk fra de tyngste på veien. bør sees [Re: Håkon SSL] #1209741 04/07/2011 14:23
Fagerli Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Fin video som illustrer utfordringene lastebilsjåfører har. Dette kan absolutt bidra til å øke bevistheten og sikkerheten i trafikken. Dette koster oss syklister veldig lite å ta hensyn til. Gjensidig respekt og aktpågivenhet. Da hilser jeg så pent til sjåføren som stopper sitt tunge kjøretøy og slipper meg over veien, selv om jeg ikke går av sykkelen.

Moderator  support