Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Problematikk ved montering av fremgir

Problematikk ved montering av fremgir #1208615 02/07/2011 11:37
O
oyas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Jeg har nå oppgradert sykkelen jeg hadde (som egentlig endte med bygging av ny sykkel med noen gamle deler:p), men sliter litt med å montere fremgiret slik at det fungerer. Det ser ut til at fremgiret ikke klarer å komme langt nok ut når jeg har kjedet på største tannhjul. Jeg har prøvd å stille H-skruen og wiren mest mulig til min fordel, men det ser ikke ut til å være nok. Det er snakk om noen få millimeter før det hadde vært perfekt, noen som har et tips eller to?

Re: Problematikk ved montering av fremgir [Re: oyas] #1208732 02/07/2011 16:45
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Hvilket krankgir og hvilken krank?

Om det er direktmount så kanskje du bare trenger en skive.

Re: Problematikk ved montering av fremgir [Re: Brumm] #1208740 02/07/2011 17:00
O
oyas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Det er en xtr krank, og jeg har montert kranken med spacere slik som beskrevet i manualen - to spacere på drivverk siden og en på den andre. Monteringen av kranken virker også korrekt da det er like lang avstand fra krankarmen til rammen på begge sider. Eller tenkte du at jeg skulle legge en skive et annet sted?

Dersom du med krankgir mener hvilket tannhjul jeg har kjedet på så er det det største tannhjulet.

Re: Problematikk ved montering av fremgir [Re: oyas] #1208751 02/07/2011 17:12
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: oyas
Det er en xtr krank, og jeg har montert kranken med spacere slik som beskrevet i manualen - to spacere på drivverk siden og en på den andre. Monteringen av kranken virker også korrekt da det er like lang avstand fra krankarmen til rammen på begge sider. Eller tenkte du at jeg skulle legge en skive et annet sted?

Tre spacere, det betyr altså at du har en krankhusbredde på 68mm?

Dersom du med krankgir mener hvilket tannhjul jeg har kjedet på så er det det største tannhjulet.

Nei, jeg tenkte mer på hvilken girtype du har der fremme, altså direkt-mount (skrudd i ramma), top swing, down swing etc.

På direct-mount kan man legge en skive der man fester den i ramma, dersom man fester giret med en ring rundt rammen så er jo ikke det en mulighet.

Re: Problematikk ved montering av fremgir [Re: Brumm] #1208943 02/07/2011 23:08
O
oyas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Ja, krankhuset er 68mm, og jeg har Shimano Deore top swing som er festet rundt ramma.

Re: Problematikk ved montering av fremgir [Re: oyas] #1209032 03/07/2011 10:18
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, krankhuset er 68mm, og jeg har Shimano Deore top swing som er festet rundt ramma.

OK, antar det da er en FD-M590. Dobbeltsjekk at du har fått 66-69graders versjonen. Det finnes også en trekking versjon med 63-66grader; sånn just-in-case..

Spacerne er jo montert riktig. Og giret kan jo ikke justeres annet enn opp og ned på ramma, antar du har sjekket høyden med den klistrelappen som pleier å sitte på fremgiret slik at høyden passer i forhold til størsteklinga?
Ellers så må jo spørsmålet bli om du har fått kranken langt nok inn fra drevsiden, en gummihammer er avogtil det som skal til for å få den helt på plass.

Om alt det er ok så kan det være ørlite vaierslakk; hvis du forsøker å bevege på giret ved å dra i vaieren får du den da til å bevege seg langt nok ut til å nå størsteklinga?

Re: Problematikk ved montering av fremgir [Re: Brumm] #1209073 03/07/2011 12:51
O
oyas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Jeg klarer ikke å finne noe sted på giret hvor det står hvor mange grader det er, og har reist fra esken den kom i. Kan jeg måle vinkelen på en enkel måte? Kanskje litt vanskelig å skille så få grader ved å måle selv.

Ganske sikker på at høyden har blitt riktig (har lest litt rundt på park tool), men har prøvd i mange ulike høyder også og vinkler for den del. Jeg har ikke tenkt på å skulle slå kranken lenger inn. Det kan hende det blir akkurat nok :-)

Det er nok ikke vaieren for "stopperen" på giret kan ikke vries lenger da det er en fysisk sperre.

Siden du har vært så snill å hjelpe meg med giret lurer jeg på om du kan svare meg på et spørsmål angående styrelager også. Da jeg skulle skru til styrelageret i dag så kjentes det litt ut som det løsna litt, og nå kan jeg skru og skru hvilken vei jeg vil uten at noe skjer. Jeg antar at gjengene har blitt runda eller noe i den dur, men har du et triks på hvordan jeg kan få åpnet opp igjen for å fikse dette?

Tusen takk for hjelp så langt :-)

Re: Problematikk ved montering av fremgir [Re: oyas] #1209202 03/07/2011 18:20
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg klarer ikke å finne noe sted på giret hvor det står hvor mange grader det er, og har reist fra esken den kom i. Kan jeg måle vinkelen på en enkel måte? Kanskje litt vanskelig å skille så få grader ved å måle selv.

Usikker. Jeg har bare sett MTB-varianten så jeg er ikke sikker på om forskjellen er såpass at man ser forskjell.
Hvis det er de to som det er bilde av her så er det kanskje forskjell i fargen på innfestingen. Ville jo gjort ting enklere ICON_WINK

http://www.shimano-nordic.com/publish/co...d_mountain.html

Ganske sikker på at høyden har blitt riktig (har lest litt rundt på park tool), men har prøvd i mange ulike høyder også og vinkler for den del. Jeg har ikke tenkt på å skulle slå kranken lenger inn. Det kan hende det blir akkurat nok :-)

Når jeg dytter på kranken for hånd så pleier den å gå litt lenger med gummihammeren.

Det er nok ikke vaieren for "stopperen" på giret kan ikke vries lenger da det er en fysisk sperre.

Og du har dobbeltsjekket at skruene ikke kan løsnes litt til og gi deg litt mer utslag?

Siden du har vært så snill å hjelpe meg med giret lurer jeg på om du kan svare meg på et spørsmål angående styrelager også. Da jeg skulle skru til styrelageret i dag så kjentes det litt ut som det løsna litt, og nå kan jeg skru og skru hvilken vei jeg vil uten at noe skjer. Jeg antar at gjengene har blitt runda eller noe i den dur, men har du et triks på hvordan jeg kan få åpnet opp igjen for å fikse dette?

Du kan altså løsne skruene på styrefremspringet og når du skrur på toppskruen så skjer det ingen ting, altså uansett om du strammer eller slakker? Kan du lett dra ut skruen?
Virker jo enten som om gjengene er blitt dårlige eller at noe har skjedd med stjernemutteren (den som sitter inni styrerøret).

Det er viktig at stjernemutteren sitter høyt nok opp til at skruen går godt nedi selv med evt. spacere. Selv er jeg lat og bruker et verktøy for slikt selv om det egentlig jo er enkelt ICON_WINK

Tusen takk for hjelp så langt :-)

Bare hyggelig!

Re: Problematikk ved montering av fremgir [Re: Brumm] #1209300 03/07/2011 20:23
O
oyas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Jeg har den med sort ring, har jeg fått feil da? Ble ikke helt klok på hvilken som hadde hvilken vinkel på den oversikten.

Har skrudd maks på skruen, ja, men skal teste ut med gummihammer i morgen. Håper virkelig det blir tilstrekkelig :-)

Når det gjelder styret så stemmer det at jeg kan skru toppskruen hit og dit uten at det skjer noe, men jeg får ikke ut skruen, og jeg får derfor ikke fiksa eventuelle problemer med stjernemutteren. Tenkte derfor på om du hadde vært borti noe lignende å hadde et triks for å få løsna toppen uten å måtte gå brutalt til verks.

Re: Problematikk ved montering av fremgir [Re: oyas] #1209555 04/07/2011 09:30
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har den med sort ring, har jeg fått feil da? Ble ikke helt klok på hvilken som hadde hvilken vinkel på den oversikten.

Jeg er usikker. Tror ikke jeg har en nyere XT fremveksler å sammenligne med. Worst case om det ikke løser seg kan du ta den med til en butikk og sammenligne.
Heldigvis er ikke fremgir spesielt dyrt om det skulle vise seg at du har feil.

Har skrudd maks på skruen, ja, men skal teste ut med gummihammer i morgen. Håper virkelig det blir tilstrekkelig :-)

Når det gjelder styret så stemmer det at jeg kan skru toppskruen hit og dit uten at det skjer noe, men jeg får ikke ut skruen, og jeg får derfor ikke fiksa eventuelle problemer med stjernemutteren. Tenkte derfor på om du hadde vært borti noe lignende å hadde et triks for å få løsna toppen uten å måtte gå brutalt til verks.

Om du løsner skruene for styrefremspring får du da om du dunker på styrefremspringet med gummihammer f.eks. det opp? (forsiktig i tilfelle stjernemutteren sitter godt).

Hvis ikke det går så er vel alternativet å se om du kan få en glippe stor nok mellom toppskiva og styrefremspringet til å sage av skruen (hvis den roterer fritt rundt blir det kanskje litt vanskelig å borre den ut;)

Re: Problematikk ved montering av fremgir [Re: Brumm] #1210490 05/07/2011 17:59
O
oyas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Jeg fikk til giret ved å dunke litt på kranken. Fikk akkurat de millimeterne jeg trengte :-) Takk!

Styrelageret endte jeg med å bore i stykker. Det var ikke sjans om å få det opp på noen annen måte. Har fått skrudd på ny toppskrue, men jeg får ikke til å stramme nok slik at det ikke blir slark uten at styre blir tungt å svinge. Har du noen erfaringer her? Styrelageret er Rithcey WCS. Jeg har ikke vært borti den typen lager før, men tror jeg har lagt delene i riktig rekkefølge.

Er det ikke det ene, så er det det andre... Nå er jeg så utolmodig at det blir sykkeltur med slark i kveld. Håper ikke kronerøret bøyer seg ICON_TONGUE

Moderator  support